Insomniac Games
    600
    -

8.9 8.5

Speltest av bordert

Inskickad av bordert den 13/07 -07 17:58

Det första du får se i spelet är hur en ond rymdvarelse, Drek, spelar in en video. I videon pratar han med sina medborgare och säger att de måste bygga en ny planet eftersom deras egen har blivit förstörd och fylld med giftiga avgaser. Dreks plan är att bygga en laser och skära sönder planeter och ta delar till att bygga en ny planet åt han själv och hans medborgare. Videon slutar.
Efteråt ser man en verkstad på planeten Veldin, där en lombax vid namn Ratchet försöker laga sin rymdraket. Plötsligt ser han något flyga genom himmelen som kraschar på Veldin. Ratchet tar sin stora shiftnyckel och springer mot kraschen. Han hittar en robot som låg inuti den nu förstörda kapseln. Robotens namn är Clank. Som tack för att Ratchet räddade hans liv så lagar han Ratchet's raket. Clank som vet om allt om Drek berättar för Ratchet att de måste leta reda på en hjälte. Mer säger jag inte, men Ratchet och Clank, reser från planet till planet, i jakten på denna speciella hjälte. Men behöver de verkligen hitta hjälten? Har den hotade galaxen inte redan två hjältar?

Ratchet & Clank: Drek's Demise som spelet heter, är ett av de bästa plattformsspelen till PS2. Spelet innehåller det klassiska ögonblicket då Ratchet och Clank möts för första gången. Och hur de tillsammans ska rädda galaxen. Alla planeter har olika element, som skog, lava, vatten och en massa annat, ett riktigt härligt spel med andra ord. Om du tröttnar på huvudäventyret så kan du alltid samla på dig alla skillpoints, samla ihop alla gömda goldbolts eller köpa alla vapen som du inte redan har. Kontrollen är, som i alla Ratchet & Clank spel, bra och enkel. Spelet har inget onlinestöd, men enligt mig så spelar det ingen roll. Det enda lilla minuset i spelet är väl att man kan tröttna ganska lätt på det. Vissa planeter är tråkiga, så man orkar inte köra om spelet för den sakens skull. Men det är det enda felet som jag kan komma på och om man har ett PS2 så måste man köpa detta spel!

Grafiken i Ratchet & Clank är riktigt bra. Allt ser så verkligt ut. Ratchet och Clanks rörelser ser riktigt bra ut och jag älskar den elaka minen som Ratchet gör när han tar fram något stort och farligt vapen. Planeterna är häftiga och snyggt gjorda. Varje planet har saker som passar deras element. Skogsplaneterna har stora träd och träsk och annat, och lavaplaneterna har självklart massvis med lava. Det blir en stark 9. Hade fått en 10 om Ratchets armar och öron inte gick igenom andra föremål, t.ex. väggar eller rör.
Spelkänslan är bra, men som jag sa så kan spelet bli lite tråkigt då och då. Fast man kan inte undvika att spela varje dag tills man har klarat av det helt och hållet så det blir en 8.
Ljudet är suveränt. Bra och passande röster. Musiken är också bra och passar in väl till planeterna man är på. Mystisk musik på skogsplaneter och lugn musik med våg ljud på vattenplaneter. Bra ljud från vapnen också. En 9.
Spelet räcker länge och med alla roliga grejer man kan göra, som att få skillpoints, så kan man verkligen sitta i evigheter med detta spel. Hållbarheten får en solklar 9.
Resultat: Ett riktigt bra och köpvärt spel.//bordert

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8