Capcom, Clover Studio
    17
    -

9.8 9.8

Speltest av bordert

Inskickad av bordert den 24/06 -07 00:42

Världen är i kaos. Någon har flyttat på det legendariska svärdert i Moon Cave och släppt löst demonen Orochi som hölls fången där. Hela landet Nippon är dränkt i mörker och alla slags demoner bestämmer över landet. Men det finns hopp. Sakyua, trä-nymfen och Issun, den vandrande artisten(som är liten som en tumme, om inte mindre) väcker den förstenade solguden Okami Amaterasu vid liv. Amaterasu är en kritvit varg, som med hjälp av Issun, återställer fred och natur till landet Nippon. De två vännerna reser landet runt för att hitta de tretton gudarna. (Tolv om man räknar bort Amaterasu). De tretton gudarna(som också är djur eller annat) ska ge Amaterasu de krafter som hon en gång i tiden hade och använde i sin strid mot ondska. Issun hänger med för att inlära krafterna. Men bygger de upp något mer? Vänskap? Nää, eller...?
Det är inte över än, det finns hopp, hoppets namn är Okami Amaterasu.

Jag har aldrig spelat ett sånt bra spel i hela mitt liv. Det är mitt favorit spel. Alla människor, monster och omgivningar är gjorda så att de liknar en vattenmålning. Målnings-stilen kallas för sumi-e. Det räcker inte med att se bilder eller filmer på spelet, man måste själv uppleva det. Man kan använda en grej som kallas för Celestial Brush. Genom att trycka och hålla ner R1-knappen så får man fram ett papper som man kan måla saker på. På så sätt kan man påverka omvärlden och hjälpa människor. Gudarna som man möter på vägen ger en mer "målar-krafter" som man måste använda för att ta sig igenom spelet. T.ex. att göra en bomb, klättra på väggar, bränna sina fiender, skära av de på mitten och mycket mer. Man kan samla på saker, fiska, göra sidequests och självklart bara stanna upp på en högt berg och titta ut över landet. Det är stor variation på platserna och sakerna man måste göra. Okami är en unik upplevelse.

Grafik: Målar-stilen sumi-e överträffar allt jag har sett i spelväg. Amaterasu, eller Ammy som Issun kallar henne, ser jättehäftig ut tack vare sumi-e. Hon rent av lyser. Omgivningarna är fantastiska. 10/10.

Spelkänsla: Riktigt bra, går inte att sluta spela. Har klarat av spelet 3 ggr och håller på med en fjärde gång nu. Underhållande sidequests som lägger till tid på detta fantastiska spel. 10/10 såklart.

Ljud: Bra och berörande musik. (Diggar musiken i Sasa Sanctuary och Rao's theme). Istället för vanliga röster så gör människorna och alla andra i spelet konstiga ljud. Nästan som mummlanden. Några tycker att det är irriterande men jag har inget emot det. Bra med nåt annorlunda och nytt. 10/10.

Hållbarhet: Räcker riktigt långt, både första gången och andra och tredje o.s.v. Inget snack om saken. En 10/10.

Så innan ni går över till någon ny konsoll, köp Okami. Ni blir inte besvikna, tro mig! //bordert