617
    -

9 8.7

Speltest av Oskarebast

Inskickad av Oskarebast den 31/01 -05 22:11

Stylingspelet numero uno är tillbaka. Martin dyker ner bland Biltema-kataloger och plyschtärningar för att se hur mycket tillbehör det går att hänga på en Opel Astra.

Uppföljaren till ett av förra årets absolut bäst säljande racingspel är här. Och det är inga små förväntningar som hänger på Underground 2. Föregångaren hade otroligt läckra stylingmöjligheter och bjöd på en rejäl portion balla bilar. Tvåan har mer av allt, men räcker det?

Som så många andra spel har även Underground 2 fått en släng av GTA-sleven. Nu är det inte bara ett tråkigt menysystem mellan tävlingarna där man väljer att trimma eller styla sin japanska plastraket. Nej, nu är det friåkning i en stad som gäller mellan varven. I denna stad finns affärer där man kan köpa allt från nya bashögtalare till turbouppgraderingar. Det är här en rätt uttjatad modell som vi snart hittar i de flesta spel som det verkar men den fungerar faktiskt rätt bra här. Navigeringen i staden underlättas av ett enkelt kartsystem som tillsammans med ett lika lätthanterlig GPS-system gör det svårt att åka vilse. På väg till de olika tävlingarna kan man också utmana andra bilburna ungdomar på en katt- och råttalek där stora pengar är inblandade. Den här modellen med friåkning bidrar till spelet livslängd på ett sätt som inte alls känns krystat i ett sådant här racing/styling-spel. Tyvärr gör det även att den röda tråden och spelets story blir lite vekare. Det är inte alltid tydligt varför man ska försöka tävla och skaffa sig en snyggare och snabbare bil. Lite synd när det inte alls hade krävts speciellt mycket för att förstärka den känslan.

På tävlingsfronten har det tillkommit ett par nya racelägen. Det bästa av dem är helt klart det som utspelas nattetid på stängda racingbanor. Tyvärr finns det även konstigare nyheter. Bland annat tävlingsläget Street-X där du och några andra ska göra upp i en folkrace-liknande tävlingsform. Någon som jag tror få med nystylade och välputsade skrytbilar med blinkande neon skulle ställa upp i. Själva huvudtävlingarna är de tidigare nämnda som spellägena som går på stängda racebanor. De kallas för URL eller Underground Racing Leauge. De består oftast av fler än ett race och är, trots körkänslan, den del som är mest spännande och driver spelets torftiga story framåt. Något som dock är helt sjukt dåligt och som fortfarande inte är fixat är att bilen beter sig helt annorlunda beroende på vilken tävlingsform man kör. Cruisar man genom staden så uppför sig bilen på ett sätt, på en drift-tävling på ett helt annat och så vidare. Det här är riktigt uselt och gör att spelet inte alls känns som ett seriöst racing-spel utan mer som ett dockskåp för stylingkåta. Efter som jag själv kan räknas till den kategorin så accepterar jag den här grundläggande missen och tröstar mig med att EA i alla fall lagt med ett test- och intrimmningsläge där man kan ställa in bilen och spara olika profiler med rätt inställningar för de olika race-typerna.

Need for Speed: Underground 2 är på många vis ett bättre spel än föregångaren. Upplägget och innehållet är bra mycket mer välkammat och trots att fartkänslan ibland blir lidande så är spelet mer eller mindre helt befriat från de prestandaproblem som plågare ettan. Tyvärr så har EA valt att inte införa någon cool skademodell så vrålåken är lika snygga efter en 1080-gradersvolt in i ett brofundament som de var när man hämtade ut den från försäljaren. Trist, men förståligt med tanke på hur komplicerat en sådan funktion skulle bli med all extrautrustning man kan skruva på bilarna. Antalet individuella race är ungefär lika många som tidigare, men spelet känns längre då man måste köra mellan tävlingarna själv. Ute i stadens gränder finns även gömda affärer där man hittar de speciellt läckra lackerna och tillbehören. För stil och styling betyder mycket. Spelet har fått en tydligare mätare för hur snygg bilen egentligen är och det är mycket svårare att få ihop pengarna för att köpa de lyxigaste tillbehören. Att NFSU2 har ett av spelvärldens absolut råaste motorljud är inte heller något att kasta kottar på. Alla bilar låter som de topptrimmade vrålåk de faktiskt är och inte som mammas gamla symaskin.

Man kan sammanfatta spelet som en bra och fyllig uppföljare som faktiskt bjuder på några riktigt trevliga nyheter för alla som kollar på MTVs Pimp my Ride. Tyvärr är förändringarna på gammalt hederligt EA-vis mest på innehållssidan och själva spelet i sig är inte direkt uppdaterat. Vi saknar fortfarande en skademodell eller något slags straff för att krascha än de rätt mesiga minuspoäng man nu får. För den inbitne racingfantasten finns det dock bättre spel då det är lång ifrån samma körkänsla som ibland annat Project Gotham Racing 2.

Totalbetyg: 9.8 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 9