4 mars 2005
    KCEJ
    183
    -

9.2 9.4

Inskickad av Fuska-nu den 28/05 -05 23:59

Metal Gear Solid 3: Snake Eater även kallat MGS3 är det bästa spelet 2005. Det finns inget att klaga på när man kör det. Grafiken är underbar, samma sak med ljudet, och kontrollen som är mycket lätt att lära sig, men kan vara lite knepig i dom första manövrarna. Hållbarheten skulle jag kunne ge en 20 om det fanns. Det finns 5 svårighetsgrader och det är kul att köra lite då och då på varje. Det finns ”Very Easy”, Easy, Normal, Hard, Extreme och European Extreme. European Extreme kan du inte välja första gången du spelar så du måste klara spelet på i alla fall Normal. Om du vill få extrasaker nä du har klarat spelet har du vissa krav. Du måste t.ex. skjuta på alla små leksaksgrodor för att få något speciellt på slutet. Annars får du bara uniformen Tuxedo, Kamera och en Patriot med oändligt med skott. När du har klarat spelet får du inte bara dom sakerna jag nyss skrev. Du får även statestik och en bedömning. Du får olika djur beroende hur du uppförde dig under spelets gång. Själv fick jag ”Pigeon” (duva) för att jag dödade ingen vakt under spelets gång. Är du galen och dödar alla så kommer du garanterat på ”Crocodile” (krokodil) för jag tror det är det sämsta inom ”smygeriet” man kan få.

Det finns fyra sätt att få en fiende att falla ihop utan att döda dom. Det första är att skjuta dom med sömnpistolen som i Metal Gear Solid 3 heter Mk22. gör du ”headshot” (skjuter dom i huvudet / hs) så ramlar dom ihop direkt. Men skjuter du dom i låret ett foten dröjer det ett tag innan dom ramlar ihop. Det kallar jag verkligt spelande. Det tredje kallar jag ”Rullattack”. Du springer mot din fiende bakifrån eller framifrån och klickar snabbt ”X” två gånger så rullar du över honom en gång. Men det räcker inte med en gång. Du måste två och avvakta ( 2~3 sekunder ) tills han ställer sig upp igen och då gör du samma sak en gång till. Om du har gjort detta två gånger så kan du se om du har lyckats, om han har 3 stjärnor som snurrar runt över skallen så har du lyckats.

Människans instinkt är att leva. Människan man göra vad som helst för att leva, ja, äta allt, bara för att överleva. I Metal Gear Solid 3: Snake Eater så säger namnet ganska mycket. Du äter allt du kommer åt i en djungel. Bär, frukt, orm, hare, get, fåglar, ormar, ja, allt som finns i den riktiga djungeln. Men man spenderar inte hela spelet i djungeln. Det vore ensidigt. Man spenderar hela 1/3 av spelet inomhus och det är bra det. Nu till själva speltestet.

Jack, en spion om hoppar fallskärm (HALO Jump) från ett flygplan och landar i djungeln i Ryssland, för att rädda en forskare vid namn Sokolov. Sokolov har kommit på ett sett att kunna skjuta missiler 4000 miles. Ryssarna tar Sokolov till fånga för att han ska bygga idén på Shagohod som han kommit på. Men när Snake är för sen. ”Shagohod” som är ”Metal Gear” i 3:an är redan klar. När Sokolov väljer att stanna kvar i Ryssland så har Snake bara en sak kvar att göra. Förstöra Shagohod genom att försöka spränga Shagohods hangar men mer ska jag inte säga. Det ligger i slutet av spelet.

EVA, är en tjej som hjälper dig med många saker genom spelet. Hon är även ”Volgin’s lover” som hon leker att hon är. Hon smyger runt i Groznyj Grad och spelar Tatyana eller Tanya som hon även kallas.

I spelet så finns det bossar. Det finns det i många spel men i detta som i spel så har varje boss en speciell förmåga eller ska vi säga, taktik. Låt oss ta dom i ordning. I början möter man Ocelot, men han är inget Cobra’s och honom struntar vi i. Om du vill ha en uniform av dina Cobras som du dödar ska du skjuta dom med Mk22’an. En sömnpistol.

The Pain, är den första Cobran. Han har makten över alla getingar och kan få dom att göra som han vill. När man har attackerat honom halva kraften så skjuter man hur 3 getingar ur munnen som är lite starkare. Dom kan slå ner dig.

The Fear, är en läskig typ. Han har lång tunga och kan klättra upp för träd med ryggen mot trädet. Han är osynlig och hoppar snabbt i träden. Visserligen är alla bossarna snabba på att springa men The Fear är snabbare.

The End, är en död gammal gubbe som ligger och sover i en buske i djungeln. Men när papegojan ser Snake så sätter sig papegojan på The End’s rygg och The End vaknar. Han är den bästa snipern som finns och han är verkligen det han kallas. ”The Father Of Sniping”.

The Fury, är en kille som har varit uppe i rymden och återvänt. Han åker runt i Jetpack med eldkastare och är desperat av att försöka bränna Snake till döds.

The Sorrow, är en död man som tar hand om alla som ”Naked Snake” eller ”Snake” Har dödat genom spelet. Har du inte dödat någon är bossen lätt.

The Boss, är din boss. Hon har lärt dig en massa saker t.ex att inte avslöja något under en tortyr, CQC (Close Quarter Combat) en slags kampteknik, och en massa andra saker. Ni slåss på ett blommigt område.

Alla vapen i Metal Gear Solid 3 kan man hitta i verkligheten. Ak47 som har sitt ursprung i Ryssland som spelet utspelar dig i. Då förstår du nog vad jag menar. Jag menar det att nästan alla vakterna i MGS3 har Ak47 som sitt förstahandsvapen och många anda vakter har även handgranater. Du har ett vapen som heter Mk22, och en kniv i början. Du hittar fler och fler ju längre in i spelet du kommer. Handgranater är väldigt användbara på svårare svårighetsgrader. På Very Easy, Easy och kanske på Normal så är handgranaterna bra, men inte lika viktiga som om skulle köra på Hard, Extreme och European Extreme.

Nästan alla vapen är dödande. Men om du kör på Very Easy så har du två alternativ, EZ gun och Mk22. Som två är ”ickedödande” vapen… sömnpilar. Vakterna som du skjuter med dessa vapen somnar direkt om du gör headshot. Men prickar du magen, benet eller armen så kan det ta ett tag innan dom ramlar ihop. Detta är väldigt verklighetstroget.

Men skjuter du med ett dödande vapen så är headshot ett måste om du vill döda på ett skott. Anars krävs det ett antal skott i magen eller någon annanstans. Har du något stort vapen som t.ex. Ak-47 så ska du fortfarande satsa på headshot. Det som är bra med dessa större vapen är det att man kan spraya(/hålla ner skjutknappen)

När du står bakom en tunna, träd, låda eller något annat så kanske du inte vill gå fram för mycket. Du kanske kommer bli upptäckt. Då ska du gå pyttelite åt ett håll och håll ner R1 (knappen man får förstapersons-sikte) och sen trycker du ner R2 eller L2 beroende vilken sida du gick lite åt. När du gjort det kan du se lite mer.

» Camoflage

I Metal Gear Solid 3 så är det inte som i 1:an och 2:an. I 3:an så måste du byta ”Camo” som jag brukar säga. T.ex. som du befinner dig i djungeln.. är det kanske inte så bra att ha svart, vitt eller rött.. Samma sak gäller i bergen där det är mycket brunt.

Du hittar dräkter efter spelets gång, om du vill hitta alla måste du uppmärksam. Vissa ligger gömda bakom dörrar, lådor eller kanske en växt. Som jag skrev om Cobras så får du deras dräkt när du söver dom med Mk22:an. Tar du bossarna med något dödande vapen så kommer inget. När man dödar The End så får man inte hans kläder – Man får hans Sniper. The End’s Sniper skjuter sömnpilar istället för dödande skott. Men jag skulle ju berätta om dräkterna. Från bossen The Fear får du en dräkt som ger dig x80% överallt, för bra för att vara sant. När man har den dräkten på dig så förlorar man hunger hela tiden, och snabbt.

Jag tycker att Metal Gear Solid 3 är det mest spännande spelet jag någonsin spelat. Det är mer spelande än film. I 2:an så var det ju filmer hela tiden och inte så mycket spelande. Men i 3:an så finns det ju såklart filmer, och dom väl gjorda. En sak som är kul, det är det att alla bossarna har sin egna personlighet. Stark, arg, elak. Snabb, osynlig, feg. Om ni har spelat spelet tror jag att ni vet vilka bossar jag beskrev just, Volgin och The Fear. Jag har inte så mycket mer att säga, ett komplett spel!

Grafik

Grafiken är underbar, träden, buskarna, växterna, allt, en stor 10:a.

Ljud