KCEJ
    183
    -

9.2 9.4

Speltest av YoTo

Inskickad av YoTo den 21/05 -05 01:25

Året är 1964 och ditt kodnamn är Naked Snake. Ditt uppdrag är att infiltrera ryskt territorium, mitt i en djungel. Den första delen i detta magnifika spel är att hitta den försvunna doktorn "Sokolov". Ditt första "mål" är att ta dig till det lilla övergivna forskningslabbet i Rassvet där Sokolov skall vara.
Med risk att förstöra spelglädjen och avslöja för mycket, så skriver jag inte vad som händer efter detta. Men jag kan skriva detta; Du kommer träffa "gamla" ansikten (om ni spelat de första två spelen så känner ni igen dessa personer). Ditt andra uppdrag kommer utspela sig ca. en vecka senare, och är med samma "huvudmål" i början; du ska hitta Sokolov, men denna gång är det mycket viktigare! När du kommer till Rassvet labbet så kommer du inte leta efter Sokolov, utan en agent som ska hjälpa dig på vägen till Sokolov, agentens namn skall vara ADAM, men när du väl kommer dit så får du en liten förvåning. ADAM visar sig vara en kvinna och inte alls "ADAM" utan agenten EVA. Denna EVA kommer spelet handla mycket om, och kommer ha en sorts huvudroll näst efter huvudpersonen Naked Snake (Big Boss). Kan man tro på de mest närgånga personerna? Det är i stort sett frågan i detta spel! Jag hoppas att ni har spelat Metal Gear Solid 1 och 2 för att förstå vilken underbar och i vissa lägen gripande story den här serien har!

Jag tycker det är ett mycket bra spel som är ett smyg, skjut, tänk spel, man måste tänka snabbt, men ibland handla fysiskt rätt också. I början kan kontrollera vara lite svåra, men man lär sig mycket snabbt, om man bara försöker. Spelet är den bästa i serien tycker jag, pga. den perfekta storyn, det perfekta ljudet och den absolut perfekta grafiken! Man kommer mer och mer in i spelet ju mer man spelar, ibland trodde jag att man var i närheten av en djungel pga. ljudet som är mycket realistiskt. Men som man kunde veta så skulle våran kära lilla Hideo Kojima slänga in lite roliga saker som vi hade hoppats på. T.ex. ett sidospel som heter Snake vs. Monkey (Snake mot apor(na) som går ut på att du ska gå runt i en bananfärgad dress och skjuta små tokiga apor. Ett roligt spel om man vill ta en paus från själva huvudspelet ett tag. Man får detta genom att klara huvudspelet en gång. Duels får man också genom att klara huvudspelet en gång. Duels är alla bossduellerna, som man kan spela utan att spela hela huvudspelet för att möta en boss. Det finns två "lägen" i detta; Special och Normal. Normal är i samma läge som när du spelar mot bossar. Special är att det blir ett annat läge att möta bossarna på. En sak är att man har begränsat med skott, till alla vapen. Nu ska jag förklara svårighetsgraderna lite enligt mitt tycke + hur dom skiljer, och vad jag tycker om dom.

Very Easy - Detta är för ni som inte är like inne i action spel med smyg och inte lika mycket pang-pang. Är bra för nybörjare.

Easy - Inte så mycket som skiljer, men det blir lite fler motståndare, och lite mindre saker att ta som skott och dylikt. Är också bra om man är nybörjare.

Normal - Det skiljer lite mer mellan denna och Easy än vad det gör mellan Very Easy och Easy. Det är skarpare fiender och mindre saker att ta. Detta är en bra svårighetsgrad att köra på första gången man kör Metal Gear Solid, men har kört andra liknande spel.

Hard - Nu är det skillnad mellan denna och svårighetsgraderna före. Det blir svårare att hålla sig levande då fiender skadar dig mer, dom ser mer och hör mer. Du har inte lika mycket saker att ta nu, du måste spara på skott och smyga dig fram. Denna svårighetsgrad är bra om man vill ha en utmaning mer eller mindre, en välbalanserad svårighetsgrad helt enkelt.

Extreme - Nu är det extremt, du hörs, blir sedd och dylikt väldigt ofta, om du inte ser upp nu. Använd saker flitigt då det inte finns så mycket. Använd gärna kamoflaugen mer nu, då det kan behövas. Denna passar när det andra börjar bli för lätt, och du vill ta mer tid på dig utan att fjanta runt mot blinda fiender. :P

European Extreme - Nu är det extremt europeisk style. Samma som föregående svårighetsgrad i hörsel, syn och sånt, men svårare, försök ta allt på denna svårighetsgrad på en dag ni. ;) Denna svårighetsgrad kör man när man är mer inne i spelet.

Ja mina betyg stämmer mycket bra tycker jag, men nu ska jag förklara varför!

Grafiken är så detaljerad ett sånt här spel kan bli på PlayStation2! Det finns vissa delar så man ser en grön fläck eller något sånt, men man får leva med det helt enkelt, strunta i det och njut av den andra underbara delen av spelet, då det är mycket värt sina grafik poäng den fick av mig. Det som är bäst detaljerat är definitivt själva djungeln, fast man kan tro att det är annat. Djuren är väldigt detaljerade för att vara djur i ett action/smyg spel. Men maten/djuren är en mycket viktig faktor i spelet!

Spelkänslan är så bra den kan bli till Playstation2.
Grafiken är överväldigande och med ljudet kan man ett tag tro att man är i närheten av en djungel, vilket är skönt. Det är speciellt skönt med solen och regn som kan skifta som den gör i en djungel, då allt annat också påverkas, som fotspår och sånt. Kameran har man klagat lite på, då man inte ser det man vill se. Man kan inte vrida på kameran, det är det mest frustrerande. Men det kan jag leva med i alla fall då detta inte är det viktigaste.

Ljudet är jättebra som jag skrev här ovan. Ljudet av fåglarna och andra djur är så bra att jag vart förälskad i spelet. Jag kan bara säga att Hideo Kojima och Konami teamet har lyckats med spelet!

Hållbarheten är också väldigt bra, för jag spelar fortfarande spelet och det kom i början av mars. Många spel hinner man tröttna på efter ca. två månader, men jag spelar fortfarande. Om man tröttnat på huvudspelet kan man kolla på sina upplåsta klipp från huvudspelet eller köra dessa små duels och "jaga apa uppdrag" jag skrev om där uppe. Sen blir man kanske små sugen igen på huvudspelet, då hinner man bara köra i någon timme så vill man spela dag in och dag ut igen!

Spelet finns på många ställen, men på webben skulle jag föredra webhallen. I spelaffärer så spelar inte det så stor roll, men för att inte bli besviken bör ni ringa till affären och fråga om dom har spelet först, men ni gör som ni vill!

//YoTo

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9