Illusion Softworks
    70
    -

8.6 9.1

Speltest av Tarch

Inskickad av Tarch den 19/12 -05 22:33

Ditt namn är Thomas Angelo, du kör taxi. En helt vanlig kväll avbryts av två gangsters. De blir kraftigt beskjutna och tvingar dig att köra dem till en speciell läkare. Du pressar din lilla skruttiga taxi till max men förföljarna är ändå snabbare, du vet att ditt liv hänger på att du skakar av dig dem. Du lyckas tillslut bli av med dem. De två gangstrarna säger att Mr. Salieri står i skuld till dig, du blir erbjuden ett jobb. Du vill inte bli indragen. Senare samma kväll när du helt fridfullt står vid vin taxi, kliver två figurer i långa rockar ut ur skuggorna, de slår dig och din bil vettlösa med ett basebollträ, du flyr för ditt liv med skjutande gangstrar efter dig. Nu är det Mr. Salieri's tur att hjälpa dig!
Detta är början på ett av de mest fantastiska äventyr i playstations historia.

Jag bara älskar det. Miljöerna är fantastiska, de neutrala bostadshusen i bakgrunden, de stora bondgårdarna. Bilarna är fantastiska 30-tals fordon, inte så snabba men enormt vackra. Vapnen är super, gangster kulsprutor, coltpistoler, gamla hagelbrakare och slagträn. Karaktärerna är jättefint gjorda, finare än i de flesta nyare spel, ibland märks det att utvecklarna inte har använt sig av motion-capture (verkliga människor i speciella dräkter som fingar rörelserna digitalt, som utför handlingarna) bland annat när de skakar hand så rör inte händerna riktigt i varandra, det är det enda jag klagar på.

Grafik: Enormt fin, man ser ansiktena väldigt bra, det syns när de rör på ögonen, pratar mm.

Hållbarhet: Väldigt kul att plocka fram gång efter gång och ge sig ut på Mission eller Freeride, Glida runt i staden och skjuta ner fiende gangsters, sno bilar.

Ljud: Godkänt för ett så gammalt spel, det håller inte lika hög klass som allt annat i spelet men varken försämrar eller förhöjer njutningen.

Spelkänsla: Superhärligt att sitta och ducka bakom en gangsterbil med en Thompson i händerna, snabbt kika fram och tömma magasinet i ett par maffiamedlemmar med onda avsikter. En speciellt bra sak är att i Tex. i Grand Theft Auto är att om du dödar den polis som jagar dig får du alla på dig, i Maffia så har du stor chans att likvidera de poliser som jagar dig INNAN de efterlyser dig, så är du på uppdrag och råkar kracka i en polisbil och de vill arrestera dig, kliv ut och meja ner dem och “bränn gummi” därifrån.

Totalbetyg: 9 Ljud: 7 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10