Square Enix
    282
    -

9.3 9.4

Speltest av bordert

Inskickad av bordert den 07/09 -07 21:09

I slutet av Kingdom Hearts: Chains of Memories somnade Sora, Donald & Goofy in, med hjälp av en flicka vid namn Naminé, i en varsin blomliknande kapsel. I 2:an kanske man förväntar sig att med en gång få börja som Sora och gå runt och spöa Heartless. Det stämmer (tyvärr?) inte, du får börja som Roxas, en mystisk pojke, i en stad kallad Twilight Town. Roxas kan verka normal och han har normala vänner, men redan efter någon dag efter spelets start, så börjar konstiga saker att hända. Roxas stöter på konstiga varelser och några konstiga personer som säger att de vet vem han är, trots att han aldrig har sett de förr. Exakt vad som händer de här dagarna berättar jag inte, det får du upptäcka själv. Men ta det lungt bara, du kommer att få spela som Sora. Och ja, du kommer att ha Donald och Goofy vid din sida, och möta både gamla och nya vänner i olika Disney världar. Du stöter även på en mystisk svartklädd liga, som gör allt för att stoppa dig.

Fantastiskt! Spelet är allt som 1:an kunde ha varit men inte var. Jag vet inte vad man ska börja, allt har blivit så bra. Kameran styrs, som tur är, inte längre med L2 & R2 knapparna (eller var det L1 & R1?). Hursomhelst så styr du nu kameran med den högra analog-spaken. Det finns massa med nya attacker som du lär dig när du går upp några levlar och som gör att fightingen flyter på mycket bättre än i Kingdom Hearts 1. Munrörelserna är bättre synkade med ljudet, och... tja... allt är helt klart bättre. Men det finns även några få nackdelar. Fightingen kan bli alldeles för enkel och, till skillnad till 1:an där det krävdes "skills" för att klara av spelet, behöver du nu bara trycka på X-knappen och ibland triangel-knappen. Handlingen är inte lika fantastisk som allt annat i spelet. Åk från värld till värld och lås nyckelhål. Besegra Heartless och varenda medlem i den mystiska ligan och rädda världen. Visst, det är lite mer invecklat än så, och man måste ha klarat av 1:an för att förstå det mesta, men det jag nyss skrev är faktiskt grunden till handlingen.
Men bortsett från de här "nackdelarna" så är Kingdom Hearts 2, som sagt, ett fantastiskt spel som alla med en PlayStation 2 bör äga.

Grafik: Grafiken är mycket bättre än i Kingdom Hearts 1. Omgivningarna är mer detaljerade och snyggare och alla personer har blivit förbättrade. Speciellt i allas ansikten. Ljudet som kommer från deras munnar passar till deras munrörelser, vilket är ett måste om allt ska se verkligt ut. En 9.
Spelkänsla: Det snackas mycket om att Zelda-känslor är "oohh så underbara!". Men, Kingdom Hearts-känslan slår den med hästlängder. Har man spelat och älskat 1:an, så kommer man att älska 2:an ännu mer. Man känner igen personer från förr, kanske från filmer man sett då man var liten, och man blir helt enkelt glad av att spela det. En 10.
Ljud: Rösterna, musiken (på de flesta ställen) & ljudet från t.ex. när en Heartless dyker upp = Perfekta. Tro mig, det finns inget mer att säga. 9, om musiken hade varit lite bättre så hade det blivit en 10.
Hållbarhet: Spelet är tyvärr alldeles för kort. Vissa av världarna skulle man kunna klara av på en halvtimme. Nu får man ju besöka varje värld minst 2 gånger, men det gör inte att spelets hållbarhet får en 10 i betyg. Spelet är riktigt enkelt också, och när man väl har klarat av det, så får man ingen större lust att köra om det. En 8:a.

Sammanfattning: Underbart spel men alldeles för kort.

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 10