3 juli 2009
    EA Bright Light
    21
    -

8.5 6

Inskickad av Fuska-nu den 19/01 -10 18:25

Seriens handling handlar om trollkarlen Harry Potter som tillsammans med sina vänner Ron och Hermione besegra den onda trollkarlen Lord Voldemort. Harry Potter går i sjätte årskursen på Hogwarts, en magisk trollkarlsskola för häxor och trollkarlar. Harry har en väldigt nära relation till skolans rektor, Albus Dumbledore, efter att ha överlevt dödsformeln "Avada Kedavra" som Lord Voldemort kastade på honom när han bara var ett litet barn. Aldrig har någon överlevt en sådan formel, men en del av Lord Voldemort stannade kvar i Harry, i form av ett blixtärr i hans panna. Lord Voldemort kom undan men nu har han återvänt efter att en av hans anhängare, så kallade dödsätare, återupplivat honom.

I detta sjätte spel är inte Hogwarts den trygga plats det en gång var nu när "Han-som-inte-får-nämnas" återvänt. Dumbledore är fast besluten att förbereda Harry inför den slutgiltiga kampen. Tillsammans försöker de hitta svagheterna hos Lord Voldemort. Dumbledore tar hjälp av sin gamle vän och kollega Horace Slughorn, som han tror sitter inne med viktig information. Han tar över posten som trolldryckslärare och verkar vara extra förstjust i just Harry. Han samlar på människor, både talangfulla och kända trollkarlar och häxor. Trots dessa händelser spirar romanserna på Hogwarts mer än någonsin. Men när farorna hopar sig riskerar Hogwarts att aldrig bli sig likt igen.

I spelet får man bl.a skapa trolldrycker med professor Slughorn, gå med i en (eller flera) duellklubbar, och tävla i quidditch och bemästra färdigheten att fånga kvicken. Man samlar även på så kallade minisköldar för att låsa upp nya funktioner eller så händer det något som hjälper dig att ta dig framåt i spelet.

Spelet anser jag själv är väldigt roligt, och beroendeframkallande, speciellt om man gillar Harry Potter! Det finns verkligen så mycket att göra på Hogwarts. Du får lära dig att duellera, brygga trolldrycker och spela quidditch. Om man är flera personer finns det även möjlighet att man kan duellera mot varandra, vilket också är väldigt roligt. Man samlar även på sköldar och det finns många, nämligen 150 stycken! Det är väldigt roligt för man vill ju verkligen hitta alla de där 150 stycken.

Grafiken är okej och jag ger den 5 poäng, eftersom de är ju spelet man vill helst koncentrera sig på. Men eftersom det är PlayStation 2, får man räkna med att grafiken blir lite sämre än på de andra spelkonsolerna.

Spelkänslan ger jag 5 poäng. Den är okej, inte något mer. Det är bra att det valt att man ska göra trollformlerna med analogerna istället för att trycka på knappar istället, mycket roligare!

Ljudet ger jag 7 poäng eftersom de har med en del av musiken från filmen, men även ny musik i bara detta spel. Ibland hör man musik från de äldre spelen, vilket är lite tråkigt, eftersom att när man har kört de andra spelen tröttnar man på musiken. Men det är även bra volym, inte för högt och inte för lågt.

Hållbarheten ger jag 7 poäng, eftersom de finns väldigt mycket och göra. Men själva historien i spelet är väldigt lätt att klara om man är duktig på TV-spel och man skulle säkert kunna klara hela spelet på bara några timmar! Så historien är nog inte så rolig att följa, utan det är roligare att upptäcka slottet istället, gå med i duellklubbar och brygga trolldrycker. Det finns många överraskningar på slottet!

Totalbetyg: 6 Ljud: 7 Grafik: 5 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 5