Electronic Arts
    137
    -

9 8.8

Speltest av MrParsk

Inskickad av MrParsk den 24/06 -10 21:41

Gudfadern är ett spel som utspelar sig under 1940-talet. Amerika är då pressat av maffiabossar från Sicilien, som försöker få sin del av staden New York. Den styrdes för länge sedan med järnhand av familjen Corleone, men nu är det annorlunda. Familjens ledare och Don, Vito Corleone, förlorar greppet om New York och till och med om sitt eget kvarter, Little Italy och nya familjer, såsom Barzini och Tattaglia, trycker på. Men det är det du ska ändra på. Du får skapa din egen karaktär, hur du vill ha den. Du får ändra namn och byta kläder, som efter ett tag, ger dig respekten i staden. Du börjar som en simpel småtjuv, men du blir rekryterad av en viss Luca Brasi, som kommer från familjen Corleone. Han lär dig vad som måste göras. Du kommer att få muta poliskonstaplar, starta krig, ta över verksamheter och övertala chefer. Du kommer att få råna banker och kapa lastbilar. Och efter ett tag kommer du få, nya, svårare uppdrag att göra. Du kommer att lära dig hur man hanterar ett vapen i spelet, och hur man slåss, och efter ett tag kanske du äger hela kvarteret! I det här spelet kan man tänka som en riktig maffiaboss.

Gudfadern är nog ett av de roligaste spelen jag någonsin spelat. Det är uppbyggt på ett bra sätt, med en hel stad att åka runt i. En av de sakerna jag älskar med spelet är hur man kan utpressa affärsägare. Man kan kasta ut dom ur fönster, hålla dom utför en kant, slå dom, misshandla deras kunder, hota med pistol, slå sönder affären, och annat. Det finns så många valmöjligheter. Känslan när man spelar känns så levande tillsammans med ljudet av klassisk Gudfadern-musik. Spelet har också så mycket att göra så hållbarheten blir fantastiskt bra. Grafiken kunde ju ha varit bättre, men det är bara på vissa ställen som man märker av grafikens svaga delar, så det är inte riktigt ett problem. Jag tycker hel enkelt att spelet är fantastiskt bra!

Grafiken får en 8:a av mig, eftersom att den är bra på dom ställena där man koncentrerar sig, t.ex. han som man spelar som, eller dom som man pratar med. Grafiken är heller inte så dålig på vissa parker eller byggnader.

Spelkänslan är hur fantastisk som helst. Riktigt bra kontroll-setup när man har vant sig vid det. Att spela blir en njutning när man har detta spelet. En absolut 10:a.

Ljudet är jättebra. Gangsterbossarnas dialoger är rätt så bra, men musiken ger en väldigt bra känsla tillsammans med alla biljakter och skottlossningar. Ljudet på vapnen är perfekt och kunde nog inte bli så mycket bättre. Lite enformigt efter ett tag, men det tänker man knappt på. en 8:a av mig.

Hållbarheten är väldigt, väldigt bra! Det finns många folk på din dödslista, och många vanliga uppdrag du kan göra också. Som om det inte var nog, har du hela New York att ta över, och fyra tungt vaktade högkvarter att spränga. Detta spelet räcker väldigt länge, särskilt med alla hemliga ställen och samlingsobjekt. En 10:a av mig!

Jag tycker alltså att alla skall köpa det här spelet. Om man inte gillar skjutspel, ska man absolut hyra spelet, men om man gillar riktig action garanteras det, tillsammans med mycket speltid!

Totalbetyg: 9 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10