Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















Final Fantasy XII

Playstation 2
Final Fantasy XII
  • Genre
    Rollspel
  • Releasedatum
    23 februari 2007
  • Utvecklare
    Square Enix
  • Antal ägare
    141
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9 9.3

Fler fusk

Guide: Special vapenens camo utmaningar

Inskickat av Faceless den 02/03 -13 19:18

Förberedelser

Espern Zalera (ingår inte i huvudhandlingen) hittar du djupt inne i Barheim Passage efter att vissa krav uppfyllts. Detta område är helt frivilligt och du behöver inte spela igenom den för att klara ut huvudhandlingen i spelet.

Första steget mot att låsa upp detta område är att klara av uppdraget Dalmasca's Desert Bloom för att erhålla föremålet Cactus Flower (du måste också ha spelat såpass långt att du klarat av Tomb of Raithwall och erhållit espern Belias, samt besegrat monstret Nidhogg). Detta föremål ska föras till Dantros fru i South Bank Village, som är belägen långt inne i Dalmasca's Estersand-området. Efter att detta är gjort, lämna byn och återvänd. Prata återigen med Dantros fru, som nu vill att du letar upp musslor vid stranden bredvid. Musslorna är de glimrande objekten som du inte kan missa.

Ge dessa musslor till frun, och gå till Outpost, som också ligger i Dalmasca's Estersand, strax utanför Rabanastre. Prata med Dantro (mannen som tidigare gav dig uppdraget att döda blomkaktusen) och plocka sedan upp föremålet Nebralim som finns vid lådorna. Gå tillbaka till byn och ge föremålet åt frun.

Nu efterfrågar hon Valeblossom Dew. Prata med Tchigri och ta båten över stranden, och gå till Broken Sands, där du hittar rosa blomväxter. Plocka upp det efterfrågade föremålet och återvänd till byn. Ge föremålet till frun, och gå sedan bakom huset du talade med henne. Nu hittar du en blomma, om du undersöker den så kommer en kaktus att dyka upp. Ta detta kaktus till andra sidan stranden.

Efter att du gjort alltihopa så återvänder du till byn. Som tidigare nämnt så måste du ha besegrat Nidhogg. Om detta inte är gjort, gå då tillbaka till Rabanastre, och läs anslagstavlan i Sandsea-huset. Acceptera Nidhogg-uppdraget och följ instruktionerna som nu lagts till i din Clan Primer (tryck start -> Clan Primer).

Efter att Nidhogg besegrats och uppdragsgivaren informerats så kommer du att erhålla föremålet Great Serpentskin. Ge detta åt Dantros fru. Lämna sedan byn och återvänd. Nu hittar du en bangaa bakom huset, som kommer att ge dig en nyckel till Barheim Passage.

Nyckeln kan du nu använda för att nå Barheim Passage igen. Ingången hittar du sydost i Banks of Nebra-området i Dalmasca's Estersand, det vill säga strax utanför byn.



Hitta Zalera

Det nya området innuti Barheim Passage hittar du några områden innan Mimic Queen, som du besegrat tidigare. Detta område är fylld med monster som är många gånger starkare än dom du slogs mot tidigare i spelet. Det rekommenderas att dina karaktärer är på minst nivå 40 och att du har tillgång till Cura-magin eller starkare.

Om du spelar IZJS-versionen av spelet så rekommenderas att du har en vit magiker (White Mage) som kan buffra dina övriga karaktärer, speciellt om du inte har tillgång till de senaste och dyraste munderingarna.

Barheim Passage är rättfram. Du behöver inte göra flera sidouppdrag härinne för att nå Zalera, utan det är bara att gå rakt framåt. Det finns många spök- och Zombieklassade fiender därinne, och helande magi är effektivt mot dessa. Om du mot förmodan skulle vandra in i dessa områden på nivåer mindre än 40 så lönar det sig att utnyttja tillfället för att träna upp dina karaktärer.


Boss - Zalera

Efter att du gjort dig besväret att gå igenom flera områden djupt inne i passagen så kommer du till slut att stöta på Zalera. Det rekommenderas att utnyttja kristallen för att spara innan striden börjar.

Det du absolut bör känna till är att Zalera är en så kallad undead/zombietyp, det vill säga - du kan kasta helande magi på den för att göra skada. Zalera ackompanjeras av flera skeletter som automatiskt kastar reflect på sig själva, samt på Zalera själv. Du gör bäst i att döda skeletterna så fort striden börjar, för att sedan koncentrera dig på själva espern. Om Zalera mot förmodan skulle ha kvar reflect-statusen, avaktivera det med dispel innan du kastar magi mot honom.

Zaleras attacker kan inte skada dig. Men destovärre blir det eftersom hans attacker dödar dina karaktärer omgående. Kill kan döda en av dina karaktärer omgående och det finns ingen sätt att skydda dig mot den, så det lönar sig att ha Phoenix Down redo innan striden börjar.

En annan vital sak som du bör känna till är Zaleras specialattack, kallad Prime Lv Death. Denna attack är egentligen helt ofarlig eftersom den inte kan döda dig om dina karaktärer har nivåtal som inte är ett primärtal (se Wikipedia. Om dina karaktärers nivåer är primärtal så dör dom omgående under striden, så se på förhand till att du förberett dig för att minska risk för game over.

Nyckeln i striden ligger alltså i att vara på rätt nivå för att göra  Prime Lv Death effektlös. Som ett extra tips så kan du kasta reflect på alla dina karaktärer, och sedan kasta Cura eller Curaja på dig själv. Om du t.ex. har tre karaktärer ute på plan och låter alla tre karaktärerna kasta Curaja på sig själva (se till att ha magihöjande mundering innan striden) så kan du orsaka massiv skada på Zalera. I bästa fall så är Zalera död innan han ens hinner köra någon av sina attacker.

Av alla bonusespers i spelet så är Zalera egentligen den lättaste, så länge du har tillgång till kraftfull helande magi. Om du spelar IZJS-versionen av spelet så rekommenderas det att du har tillgång till en vit magiker (white mage) eftersom dessa orsakar mest skada med helande magier.

Ingen har betygsatt fusket ännu.

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.