EA Canada
    296
    -

7.8 8.7

Speltest av Lizard_1

Inskickad av Lizard_1 den 25/08 -05 10:32

FIFA 2005 är det senaste spelet i FIFA-serien. Det finns vissa nya saker jämfört med FIFA 2004. Bland annat kan man skapa egna spelare och sätta ut dem i vilket lag man vill. Man kan väldigt noga skapa en spelare precis som man vill att han ska se ut. Allt från om han ska ha blå ögon och örhängen till att han ska ha svart benskyddstejp. Det finns många olika sätt som man kan spela sin matcher på. Allt från vanlig träningsmatch och vänskapsmatch till det 15-åriga karriärläget. Just detta karriärläget tycker jag är väldigt roligt. Man börjar med att välja en tränare och sedan väljer man ett lag som man ska träna. Till en början kan man bara träna mindre klubbar i lägre ligor så som t.ex. Allsvenskan eller Spanska Sugunda (andraligan). Om man sedan blir en framgångsrik tränare erbjuds man jobb till större och större klubbar. Självklart får man också spela sina matcher även om man är tränare. En finess på FIFA 2005 är att man ska försöka tjäna poäng. Olika sätt att tjäna poäng på är att t.ex vinna ligor eller göra ett "hattrick". När du har tjänat poäng kan du gå till en meny som heter något i stilen "My FIFA store". Där kan du köpa allt från nya arenor, bollar och domare till nya låtar.

FIFA 2005 är det bästa fotbollsspelet jag någonsin har spelat. Som jag nämnde tidigare så är karriärläget super. Det finns så många olika saker man kan göra så det blir aldrig tråkigt. Det finns hur många lag som helst att välja bland och massvis med spelare. Det är en sådan frihet i spelet, man kan spela på en massa olika sätt. Ett litet minus som jag tycker är att kommentatorerna repeterar sina repliker väldigt ofta. Har man haft spelet ett tag och spelar mycket så kan man nästan vad dem ska säga utantill. Om det blir fler repliker och en liten finputsning av grafiken till FIFA 2006 så har EA gjort ett spel i absolut världsklass. I spelet finns också ett bra soundtrack med massa låtar från olika länder.

Grafiken är det inget fel på och man känner igen väldigt många spelare men om man spelar med lite mindre lag så ser upptäcker man snabbt att väldigt många ser likadana ut. Det är nästan som om ett gäng trillingar springer runt på planen i vissa fall. Spelkänslan är i absoluta världsklass. Den nya finessen "First toutch" är väldigt bra. Det finns också många finter och olika sorters skott och passningar, så spelkänslan är inget att klaga på. Ljudet är också väldigt bra. Publiken låter mycket trolig och har många olika hejaramsor. En rolig upptäck som man hör när man spelar med svenska lag är att spelarna pratar med varandra på svenska. Soundtracket är också bra. Hållbarheten är också den grymt bra. Det finns så många olika lag att välja bland och om man spelar i karriäeläget så tröttnar man knappast i första taget. Och om man nu råkar tröttna så kommer ju det snart ut ett nytt FIFA.

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10