Nippon Ichi Software
    7
    -

10 10

Speltest av Vaati_Neko

Inskickad av Vaati_Neko den 02/11 -09 22:00

För femton år sedan uppenbarade sig en mäktig Overlord vid namn Zenon i världen Veldime och lade en förbannelse över dess mänskliga population. Ända sedan dess, har alla dess invånare blivit till demoner och så skulle de förbli såvida förbannelsen inte bröts. Ändock fanns det en ung man vid namn Adell som var den enda som inte påverkats av förbannelsen av en, för honom, okänd orsak. Att rädda sin familj från att bli demoner till fullt betyder allting för honom, då alla människor som blivit förvandlade med tiden förlorar sina tidigare minnen och sitt mänskliga tanke- och känslosätt.

Adells mamma, en Summoner, försöker att frammana Zenon och får då istället av misstag fram Rozalin, Zenons dotter. Rozalin förbli bunden till Adell via pakten och som en man som står stenhårt vid sitt ord ger sig Adell ut på en resa tillsammans med henne, för att återlämna henne till hennes far och samtidigt utkräva sin rättmätiga hämnd för att hans familj ska återgå till sin mänskliga form.

Som ett stort fan av strategispel i övrigt älskar jag det här spelet på grund av dess originella natur. Design, karaktärer, spelsätt och musik är unikt för Disgaea-serien, och Cursed Memories är utan tvekan den förbättrade versonen av Hour of Darkness. Men du behöver inte ha spelat ettan för att förstå denna - det blir däremot en hel del roligare om du har gjort det.

Disgaea fokuserar mycket på komik, men till skillnad från det första spelet innehåller detta ett lite större djup än sin föregångare. Komik är bra, speciellt i den stilen de framför det i Disgaea (då det kan bli hejdlöst roligt ibland) men jag tycker inte att man ska ha för mycket av något utan gärna jämna ut alla bra egenskaper. Dyker det upp ett seriöst moment i ett försök att ge lite djup drar man sig endast till minnes det tidigare så komiska och tar inte handlingen på allvar.

Cursed Memories vandrar dock iväg från den punkten - handlingen är fängslande men inte komplicerad, och samtidigt på ett bra sätt enkel och fortfarande oerhört komisk på vissa håll.

Jag fullkomligt beundrar tecknarstilen och det unika spelsättet - Disgaea-spelen innehåller över 100 timmars garanterad speltid (man kan till och med nå Level 9999). Det finns oändligt med banor utanför storyline och man kan spela på många olika sätt för att få olika slut. Med andra ord är Disgaea 2 något jag spelat länge, särskilt med de förbättringar som tilldelats det för försäkrat förlängd speltid. Nu blir det roligare att träna och känns inte lika jobbigt. Jag älskar det.

För de som inte har spelat strategispel så mycket kan detta bli en aning svårt. Men man får mycket hjälp på vägen och kan vandra in i det som kallas för Item World för att träna på ett mycket underhållande sätt samtidigt som du riktar in dig på ett annat mål än bara en höjd Level.

Hundratals olika klasser som består av monster och humanoider finns att skapa och du kan ständigt förbättra dem hur du vill. Jag uppskattar verkligen ett sådant urval av möjligheter och det hoppas jag att du gör också.

• Grafik
Under karaktärernas interagerande och samtal får man ofta se deras karaktärsporträtt, som skiftar beroende på deras reaktioner och humör. De är underbart tecknade och speglar både känsla såväl som djup. När man slåss och rör sig i städer är karaktärerna små, men samtidigt detaljerade. De rör sig bra och man kan till och med se deras ansiktsuttryck när de reagerar på något. Omgivningarna är även vackert tecknade och stridsplatserna är skapade på ett väl uttänkt sätt.

• Spelkänsla
Endast gameplay gör det till och med lätt för mig att sitta och spela timmar i sträck. Jag kan sitta och bara träna under alla dessa timmar och ändå behålla samma känsla som vore det ett utförande i handlingen. Det är lätt att komma in i storyn och hitta en favoritkaraktär att relatera till, men samtidigt är det lika enkelt att leva sig in under vad som annars brukar vara tråkig uppträning.

• Ljud
Musiken är allt från svängig till olycksbådande och allmänt konstig. Under vissa banor där stämningen är tung, får man höra låtar som verkligen speglar den tryckta känslan på ett välkomponerat sätt. Ibland finner man svängig sång i spridda låtar och det finns några det är ordentlig fart i så att man inte tröttnar medan man spelar på en krånglig karta.

Vad gäller röstskådespeleriet, duger de på engelska, men det är bara jag som kritiserar dem för att jag nästan alltid gör det när det kommer till engelska röstskådespelare. Japanska finns att välja och givetvis är den engelska texten fortfarande med. Där får du höra oerhört kända, japanska röstskådespelare med utbildad talang.

• Hållbarhet
Inget fel på den. Med ett spel som innehåller så mycket speltid och så många olika, nya saker att upptäcka efter en avklarad fil, kan man bara inte lägga det på hyllan efter en gång. Det finns fortfarande saker att göra och det har i alla fall jag ingenting emot.