Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Burnout 3: Takedown

Playstation 2
Burnout 3: Takedown
  • Genre
    Racing
  • Releasedatum
    7 september 2004
  • Utvecklare
    EA Games, Criterion Games
  • Antal ägare
    333
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.8 9.1

Speltest av robban310

Inskickad av robban310 den 10/03 -05 00:09

Burnout är tillbaka med sitt tredje spel i serien som fyndigt nog har undertiteln ”Takedown”.
Som bekant går det till så att man kör runt i trafikfyllda gator och kör streetrace, samtidigt som man försöker hålla sig undan trafiken för att krocka.

Ja… då har vi det här med Takedowns som är nytt. En Takedown är i grund och botten att du prejar motståndarna in i väggen så att de tappar kontrollen över sin bil. Det finns olika varianter av Takedowns – Wall Takedowns, Car Takedown etc.
Spelets huvuddel består av en ”världsturné” där man nu kan spela i 3 hela städer. I varje stad finns ett antal banor man kan köra.
Så de flesta tävlingarna går som bekant ut på att komma etta i loppen. Som föregångaren, har Burnout 3 en kraftig spelmotor och en enorm fartkänsla. Ja, fartkänslan är så otrolig att det pirrar i magen inför varje lopp. Det är en känsla som jag inte har känt av sen… ja, kanske till och med Gran Turismo 2-tider! Man kör i Frankrikes rivieror i 250 km/t med en specialbil samtidigt som koncentrationen ligger på topp för att preja in dina motståndare och göra en Takedown – allt detta samtidigt som du undviker att motståndarna gör samma sak på dig.
AI:n är utomordentligt bra, och man får sig en ordentlig kamp från första loppet till sista GP:n.
Boost-mätaren skiljer sig lite från föregångaren – den blir längre ju fler Takedowns du gör och du kan nu använda turbon utan att den behöver vara full. Som bekant fylls den när du gör olagliga saker – köra på fel sida av vägen, göra nära missar, hoppa eller liknande.
En annan nyhet är att du kan hålla inne R1 medan din bil krockar för att styra den – och göra en Aftertouch-Takedown, om någon av motståndarna träffar din bil, vill säga.

Så har vi spelets andra huvudläge – Crash. Ja, namnet säger allt – krascha och se hur mycket skada du kan åstadkomma. Crash har fått sig en ordentlig ansiktslyftare sen sist – det finns nu hela 100 krockkorsningar! (Jämför föregångaren som hade 15). Som vanligt finns det tre mål – guld, brons eller silver. Men nu finns det multiplicerare utspridda på korsningarna – x2 och x4 är nästan nödvändigt om du ska klara de högre nivåerna.
Man har också en Crashbreaker – en krockbrytare som aktiveras efter ett antal bilar som krockar. Du spränger då bilen med hjälp av R2 och orsakar ännu mer kaos!

Spelet har även en del minispel – Road Rage är ett exempel, där det gäller att göra så många Takedowns som möjligt på 3 minuter och samtidigt med bilen i behåll. Burning Lap, där du ska slå en varvtid. Alla dessa spellägen höjer upp helhetsbetygen. Men nu måste jag kritisera lite också. Spelet saknar fortfarande free-roaming-läget. Man kan inte köra runt hur man vill utan man måste följa banorna. Sedan saknar jag även poliser, som jag skällde på i NFSU2-recensionen.
Den svenska översättningen som följer med spelet är av standard EA-klass (EA är förresten ny utvecklare av Burnout-serien) – dvs dålig. T.ex. Road Rage har de översatt så finurligt som vägkapning. Det ger ingen som helst skräckinjagning.
Kommentatorn, Striker (som är DJ Atomika i SSX3) har heller inte särskilt roliga kommentarer som håller humöret uppe. ”I saw a lady in a bikini, I have a headache”… allt detta hade höjt spelkänslan rejält.

Men vi har lite rosor som vi ska delas ut också. Grafiken är klockren – reflektionerna är precisa, bakgrunderna är urläckra och skademotorn fungerar perfekt. Motorljudet är väl godkänt, och när vi ändå snackar ljud kan vi nämna att spelet har ett grymt soundtrack, med artister som bland andra Franz Ferdinand, Finger Eleven, och allas vår egna Sahara Hotnights! Men då får man stå ut med lite blandade rock-, metal- och grungeslingor.
Spelet har multiplayerlägen och nätverksmöjligheter, vilket gör att det håller rätt länge innan man tröttnar.

Så sammanfattningsvis så får jag väl säga att detta är ett ypperligt bra racingspel, trots småmissarna.

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 8