Electronic Arts
    17
    -

6.3 8.5

Speltest av OOna_Blaja

Inskickad av OOna_Blaja den 17/07 -07 14:56

Spaz & (dvärgen) Punt är på jakt efter en ny medlem till sitt gäng. Din uppgift i detta spel blir därför, som en helt vanlig motorcykelförare i ett helt vanligt motorcykelgäng, att försöka ta dig upp i rankinglistan till toppen bland veteranerna, för att sedan kunna hjälpa Punt's polare, Spaz, ut ur fängelset.

• I Road Rash: Jailbreak, som är ett motorcykel-racing spel, Finns det två huvudalternativ: "Jailbreak" och "Five-0". I Jailbreak läget, som omfattar själva handlingen, börjar du med att välja en karaktär ur ett av de två gängen (DeSades eller Koffe Boys). Varje medlem/gäng har sina egna motorcyckeltyper samt vapen och färg. Sedan börjar du på bas-nivå och tar dig uppåt i rankingen. Man börjar som Gr - Grunt, sedan blir man Lt - Lieutenant, och till sist blir man Cp... vilket naturligtvis står för Captain. Men för att lyckas övertyga Punt om att du är den utvalde, så måste du vara snabbare än dina 15 andra motståndare. Har du däremot valt att spela "Five-0" så spelar du istället polisen i spelet. I så fall ska du försöka få fast en viss skurk inom en viss tid eller arrestera fem andra gängmedlemmar.
I Flerspelarläget finns också en del spelalternativ: Skalle-mot-skalle (spela vanligt mot en vän), polis & tjuv och olika sidovagnslägen, där två spelare delar motorcykel.

• Spelet utspelar sig på en plats som omfattar tre olika förenade områden: Stad (låg fallrisk), skog (normal fallrisk) och öken (hög fallrisk). På kartan som visar hur man ska köra innan man börjat ett lopp så kan man se hur hela landskapet ser ut: I söder finns en stad med hamn, nord-ost om staden finns skog, lantbruk och bergstrakter och till väster om skogsdelen finns en stor öken, som bara har en liten militärbas, damm och en lång bro, som förenar öknen med staden. Alla de tre områdena omfattar ungefär lika stor areal och väg. Den totala väg-kilometern är på dryga 100Km... Men det är mer än vad som behövs, och spelets vägverk borde ha ett stort tack för det goda vägförhållandet.

• Efter det föregående "Road Rash" spelet så har nu en hel del uppgraderingar kommit. Bl.a. så har man nu möjlighet att svänga bort från ett lopp och istället börja utforska landskapet, när din spelare trillar av sin motorcyckel så kan man styra honom att gå iväg in till staden eller dylikt. Annat är att du nu kan se bakåt och även se hela bilden, med ett enormt långt vyperspektiv. Nya vapen har också kommit till (bl.a. uppgraderade supervapen och strids- kombinationer) däribland finns kedja, planka, kofot och sprayflaska (en del kända från tidigare). Och när du sedan har vunnit ett lopp så vinner du inte pengar längre, för de har blivit ersatta med poäng - en ny idé för att bestämma antalet nitro och specialvapen du får som vinst.

"Road Rash: Jailbreak" är förmodligen det bästa tillgängliga spelet man kan komma åt till PSOne. Enligt mig så är det ett spel i absolut världsklass, därför att det skiljer sig så otroligt mycket från vanliga racing-spel. Detta spel innehåller visserligen mest bara en massa motorcykelkörande... men jag tycker endå att det är något speciellt med det, som får mig att sitta framför tv:n och bara köra runt i landskapet i någon timme.

- Grafik: Spelet använder den typiska PSOne grafiken.
- Spelkänsla: Du sitter på en motorcykel och känner hur kontrollen skakar (ibland).
- Ljud: Det är ju otroligt... din gubbe kan tala och det finns även en jukebox med en hel del bra/sköna låtar.