9 december 2008
    Blender Institute
    0
    -

2.5 4

Inskickad av Kigsz den 01/06 -11 20:08

Yo Frankie! är ett äventyrsspel till PC som släpptes i december 2008. Spelet är inspirerat av den animerade kortfilmen Big Buck Bunny som släpptes i april 2008. Spelet är speciellt därför att det är släppt under GNU General Public License/GNU Lesser General Public License och licensierat under Creative Commons Attribution 3.0., vilket gör det gratis för vem som helst att ladda ner och spela. Spelet är även gjort att fungera till PC, Mac och Linux.

I spelet tar man rollen som Frank, antagonisten i Big Buck Bunny, som tillhör rasen flygekorrar. När du startar spelet så har du möjligheten att välja mellan ett antal olika banor. Det spelar ingen roll vilken av banorna du börjar med eller ens i vilken ordning du spelar dem eftersom de inte har någon direkt koppling mellan varandra. De flesta banor är även snarlika. Där finns till exempel bara tre sorters fiender i spelet och dessa figurerar på de flesta banor. Det som skiljer vissa av banorna åt är att några av dem har lava medan andra kan ha underjordiska gångar. Utöver detta är det mer eller mindre likadana.

När du spelar som Frank kan du utföra vissa kommandon. Utöver de vanliga kommandona, alltså röra dig och hoppa, så kan du även springa, attackera fiender, dubbelhoppa och sväva i luften. Dina attacker består av att sparka fienderna, för att i vissa fall kunna plocka upp dem efteråt, slå dem med din svans eller kasta saker på dem. För att kunna sväva luften krävs det att du dubbelhoppar och sedan håller inne hoppknappen. Du kan bara sväva ett litet tag precis som en verklig flygekorre.

Nu kanske du undrar vad handlingen i spelet är. Tja, jag kan säga dig att det gör jag också. Du får ingen som helst förklaring i spelet vad det egentligen är du ska göra eller vart du ska gå. Därför går det inte att "klara" spelet utan Yo Frankie! är istället uppbyggt runt att testa på olika banor för att få en känsla av hur ett färdigt spel hade kunnat se ut och kännas. Fast något färdigt spel är detta inte...

Jag vet inte riktigt vad man ska tycka om Yo Frankie!. Vissa aspekter är bra medan andra är katastrofalt dåliga. Jag får väl börja med de bra aspekterna för de är alltid roligast att beskriva. Till att börja med så gillar jag open source-tänket som utvecklarna har haft. Att man gratis kan ladda ner spelet är helt fantastiskt, men samtidigt är det lite klurigt att få det att fungera till en början. Jag antar att detta beror på vilken plattform man kör spelet, men överlag så applåderar jag deras tillvägagångssätt. En annan bra aspekt är grafiken. Just grafiken är det absolut bästa med spelet och med tanke på den budget utvecklarna har haft så har de lyckats väldigt väl med just denna bit. Det är även roligt att de har bjudit in privatersoner att designa sina egna banor och skicka in. En tredje och sista positiv sak är musiken. Den är inte enastående, men ännu en gång vill jag påpeka att med de resurser de har haft så är musiken faktiskt lite bättre än vad jag först trodde att den skulle vara.

Tyvärr väger de negativa aspekterna tyngst vad det gäller detta spel. För det första så känns detta inte som ett färdigt spel, vilket det inte är heller. Där finns massvis med buggar och grafikproblem som behöver fixas akut. En annan negativ aspekt är att man inte har någon aning om vad spelet går ut på. Där finns helt enkelt ingen handling i Yo Frankie!, vilket gör att det känns mer som alfaversion eller i bästa fall en tidig betaversion av ett färdigt spel. Jag förstår inte heller varför där finns en hel avdelning för extra banor när huvudbanorna inte ens känns färdigutvecklade. Kontrollerna i spelet är sådär. Ibland kan de fungera bra, men i de flesta fall känns de bakvända och svåra att hantera. Nej, tyvärr är där inte många positiva saker att säga om detta spel. Jag hade önskat att jag kunde säga mer positivt, men det går bara inte...

~ Ljud: Detta är en av de bättre aspekterna med spelet. Ljudet är inget speciellt, men om man jämför det med många andra aspekter i spelet så framstår ljudet (alltså musiken, rösterna och ljudeffekterna) helt plötsligt som ganska positivt. Jag bedömer alltså ljudet i förhållande till andra aspekter i spelet när jag ger mitt betyg.
Ljudbetyg: 6

~ Grafik: Det enda som är bra i spelet. Det känns verkligen att de har lagt ner tid på att göra grafiken så fin som möjligt och jag vill säga att de lyckas ganska bra med det. Där kvarstår tyvärr en hel del buggar, men detta är den mest positiva överraskningen med spelet.
Grafikbetyg: 7

~ Hållbarhet: Katastrofal. Verkligen katastrofal. Jag skulle gissa att man tröttnar redan inom en timme på detta spel, då där verkligen inte finns något att göra. Nej, hållbarhet är inget som existerar i Yo Frankie!.
Hållbarhetsbetyg: 1

~ Spelkänsla: Dålig den med. Eftersom spelet inte har någon handling så blir där aldrig någon spelkänsla. Visst, det kan vara roligt att springa runt och testa olika småsaker i kanske fem minuter, men sedan tröttnar man. Tyvärr.
Spelkänslebetyg: 2

Totalbetyg: 4 Ljud: 6 Grafik: 7 Hållbarhet: 1 Spelkänsla: 2