251
    -

9.1 9

Speltest av Trancer4

Inskickad av Trancer4 den 10/07 -07 04:43

Vad det är för typ av spel:

Förstapersons Action Science Fiction Skjutspel. Det vill säga att man ser vapnet, men inte gubben. Man är ofta i rymden eller dylikt, och det ser ut som om man är i framtiden. Det är anpassat för multiplayer och lan (Local Area Network, engelsk förkortning. Svenskt översatt: Lokalt Nätverk), men har fortfarande lite kvar i singelplayer.

Intro singelplayer:

Det börjar med att en film visas, där dom säger att du kommer få gå igenom ett antal kvalificerings ronder. De som leder turneringen är Gorge, Malcolm och Xan. Du får se några filmer på dom. Därefter kommer det upp en lista på kvalificeringar du måste göra. Längst ner finns en startguide, som du kan kolla igenom om du vill lära dig kontrollerna med mera med mera.

Vilka typer av banor det finns:

Bombing Run: Du ska ta en boll som finns i mitten av banan, springa till fiendens bas och hoppa i en portal. Då får man poäng. Medan man har bollen med sig så helas man med tiden. Om man dör så lämnas den där man dog och vem som helst kan ta den. Om det tar för lång tid eller om den hamnar utanför banan så hamnar den där den var i början. Igenom att högerklicka mot en lagkamrat markeras den och du kan då enkelt passa den igenom skjutknappen. Om den inte är markerad skjuter du rakt fram. Här behövs mycket taktik och snabbhet. Aggressivitet är ett stort plus också då du ska döda dina fiender som kan ha bollen.

Double Domination: Du ska springa och se till så ditt lag har markerat två stycken markeringar. Då kommer den att börja räkna från tio och neråt. Om en i motståndarlaget lyckas markera en av dom då under tiden, så stoppas den. Här behövs mycket träffsäkerhet och taktik. Snabbhet är bra för att kunna komma till en markering snabbt.

Capture The Flag: Båda lagen har varsin flagga. Du ska hämta det andra lagets flagga som är i deras "bas" och springa tillbaka till din "bas" och springa in i din flagga. Om någon har din flagga går det dock inte. När du har dödat en i andra laget med en flagga räcker det med att du springer in i flaggan som han/hon tappar. Här behövs mycket snabbhet och taktik. Både träffsäkerhet och aggressivitet är bra, men spelar ingen stor roll när det kan vara ganska långt mellan personerna.

Assault: Det här går ut på att du ska först försvara eller attackera, beroende på vilken färg ditt team har. Man ska försvara olika saker, tillexempel en barrikad, eller några vaktposter. Här behövs väldigt mycket taktik, men träffsäkerhet och snabbhet är också väldigt bra att ha.

Deathmatch: Det går ut på att du ska döda din fiende så många gånger som möjligt innan tiden tar slut, eller att du når den mängden du ska vinna (Står aldrig, men brukar vara jämna 10 och 5 tal.).

Team Deathmatch: Det går ut på samma sak som Deathmatch, men då ska ditt team vinna. Här är aggressivitet mycket bra, men samtidigt är träffsäkerhet och snabbhet mycket bra. Då det är instagib (Ett vapen som man börjar med, och det ända man kan få på dom banor som är instagib.) behövs bara träffsäkerhet i stora mängder, och hyfsad taktik och snabbhet.

Jag tycker att det här spelet är det ultimata skjutspelet. Dock är det väldigt uttröttande och man måste ta långa pauser. Det kräver väldigt lite systemresurser om man kör på lägsta grafik kvalitén. Spelet har väldigt bra men mycket uttjatande musik. Den största anledningen till varför jag gillar spelet är för att det har en blandning av skön grafik och spelkänsla. Då det samtidigt är ganska lätt att lära sig så är det också ganska kul. Och om man tröttnar på tillexempel deathmatch så kan man köra någonting annat. Finns alltid någonting annat man kan göra, i och med att man inte kan kombinera två saker.

Spelet är också lätt att modifiera och patcha och ladda ner nya banor till, vilket jag också tycker är bra.

En sak till som jag tycker du som läser detta ska göra om du inte har gjort det:

Köp spelet. Det är både olagligt att ladda ner det, och du kan inte ens ha hälften så kul som om du köpt den om du laddar ner den. Det är för att du inte kan ansluta till Internet servrar med en upptagen cd-key.

Grafiken är på vissa skärmar ganska grötig och ibland laggande, när man kör på högre upplösning än 1280x1024, och har på en högre mängd kvalitet. Men det beror också på vilket grafikkort man har. Man kan vid lägre kvalitet faktiskt till och med köra spelet på en 3,5 år gammal dator (Jag har själv testat). Dock är grafiken ganska dålig då. På de flesta nyare datorer (mindre än 2 år) kan man pressa upp grafiken rejält. Vid bästa grafiken ser grafiken mycket bra ut.

Spelkänslan är förmodligen helt suverän, i och med att jag fastnar helt i spelet och kan knappt ens gå och äta när jag spelar det. Det är väldigt lätt att hänga med i. Jag tror det säger allt. : D

Ljudet är mycket bra, bara att man blir trött på det efter bara en kort stund. Därför gav jag den bara en sjua.

Jag har inte många spel att jämföra hållbarheten med, men när jag jämför med dom jag kan är den faktiskt riktigt urusel. Däremot vet jag att dom spelen jag jämför har mycket bra hållbarhet, så därför är egentligen detta spelet inte så fruktansvärt dåligt ändå.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 7 Grafik: 8 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 9