Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Unreal

PC
Unreal
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    22 maj 1998
  • Utvecklare
    Epic Games
  • Antal ägare
    138
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.9 7.8

Fler fusk

Guide

Inskickat av honda_94 den 26/04 -05 15:24

Komplett guide.

SAKER ATT KOMMA IHÅG

Leta överallt efter ammunition, rustningar, hälsa och annan utrustning. Lådor, vaser, tunnor och andra föremål innehåller oftast någon sorts godsaker, även om det bara är ett magasin eller två. Du kommer att behöva allt du hittar.
I den här guiden har vi inte berättat var alla monster finns, eller exakt när du blir attackerad. Du vill väl inte att vi förstör hela nöjet för dej, eller hur? Därför ska du vara på din vakt och ta det försiktigt.
Kolla din översättare när tillfälle ges. Ett pipande ljud tillkännager att du har ett nytt meddelande. Meddelandena hjälper dig att komma underfund med historien bakom Unreal, och ger ofta ledtrådar och tips.
Var snäll mot Nali-folket. Om du behandlar dem schysst kommer de med jämna mellanrum att visa dig hemliga platser eller gömd utrustning. Om du är elak får du klara dig själv, och det är ju inte så trevligt, eller hur?

VORTEX RIKERS PENAL TRANSPORT
Okej, då kör vi. Sök igenom den nivå du befinner dig på - och nivån ovanför - efter hälsa, flares och en översättare (på den nedre nivån finns det en spak i en mörk alkov som aktiverar en hiss nedåt...). Hitta öppningen vid dörren på den övre nivån och följ den av grönt ljus upplysta korridoren tills du kommer till det totalförstörda kontrollrummet. Hoppa ner till den lägre nivån, vänd dig om och gå genom dörren - kevlarrustningen här inne kan du få tag på genom att hoppa upp och nudda på spaken i taket. Ta dig tillbaka till kontrollrummet, hoppa ner till den lägsta nivån och gå sedan genom dörren. Fortsätt fram till medicinlabbet, in genom dörren och gå igenom fläktrummet tills du upptäcker en halvöppen dörr... hör skriken, se blodet rinna över golvet och få dig din första glimt av en Skaarj. Gå in i rummet, ta dispersion pistol och skynda vidare till rummet med de två enorma, väggmonterade fläktarna. Gå igenom den som står stilla, och in i rummet bakom. Tryck på handtaget i väggen och vänta på hissen. Ta den upp och fortsätt sedan in i rummet du ser längst bort - skjut på glasskåpet i väggen och hoppa in i den nu öppnade falluckan för att komma vidare.

NYLEVE'S FALLS
Gå längs korridoren tills du kommer ut. Hitta hyddan längre fram för att få lite ammo, hälsa och flares. Gå tillbaka, passera under det störtade skeppet och uppför de två plankor som ligger vid sidan. Skjut inte på den bevingade Warlord du ser - han vet vad du har att vänta dig och flyger skrattande därifrån. Fortsätt fram och hoppa ner i vattnet nedanför (försiktigt dock, om du slår i klippan så dör du). Simma till vänster, åk upp i hissen, spring fram, runt hörnet, förbi hissen och ut nedför rampen. Hitta en till Nalihydda full av godsaker. Bakom hyddan finns en tunnel med ännu mer gratisprylar. Utforska, och stick sedan tillbaka till rampen och hissen du passerade tidigare. Åk upp i den och fortsätt till korridoren med Brutes. Gå till en annan hiss, vidare till ytterligare en hiss, och fortsätt tills du kommer till en uthuggning. Ta vänster in i en korridor, där du finner några användbara föremål. Ut igen och sedan in genom dörren som leder till gruvan.

RRAJIGAR MINE
Fortsätt fram till rummet med Bruten - döda den och gå in i korridoren bakom, tryck till spaken och ta hissen nedåt. Följ helt enkelt korridoren förbi de två kraftfältsgeneratorerna, stäng av dem och gå tillbaka. På vägen får du uppleva ett fasansfullt bakhåll, och om du överlever ska du fortsätta tillbaka till rummet med Bruten. I det övre högra hörnet finns en mörk grotta innehållande en rustning. Ta den och gå in i den kristallupplysta korridoren och ut i nästa rum. Kraftfälten är nu deaktiverade så du kan fortsätta genom dörren. När du når området med lava ska du döda Bruten och Skaarjen som du hittar och sedan följa Nalin till en hemlig gömma. Sök efter öppningen med den röda knappen längst bort, skjut på den och ta dig över plankorna, in i nästa rum. Skjut tunnorna, döda Skaarjen och fortsätt genom öppningen - döda Bruten, snärta till spaken och tryck ner alla de fyra knapparna på mittenpelaren. Ta hand om Skaarjen och gå in i endera av de två öppna dörrarna. Åk hiss. Plocka upp stingern, fortsätt till nästa korridor och skjut tunnorna i rummet. Framåt, hitta den röda knappen, tryck på den och åk upp med plattformen. In i rummet som är fullt av tomma vagnar, in i korridoren och ner genom hålet i marken. Tag dig till lavarummet, över den rangliga bron, hitta en power-up till din dispersion pistol, lokalisera generatorrummen och se dig om efter två röda lampor. Därifrån tar du höger, drar i spaken, åker upp i hissen och över plattformen. Se upp så att fläktarna inte blåser av dig. Skjut på glaset, tryck på knapparna och gå tillbaka till rummet med de två röda lamporna. Nu kan du gå igenom dörren som alldeles nyss var låst.

DEPTHS OF RRAJIGAR
Stig på hissen, tryck på knappen och hoppa snabbt över till transportern. Hoppa av på andra sidan. När du hoppat av den första vagnen, kan du ta en titt på lådorna till vänster, så hittar du lite prylar. Det ligger även lite superhälsa och lurar i närheten. Fortsätt framåt, tryck på knappen och hoppa ned i vagnen som ligger halvvägs ner i golvet. Framåt och höger till hissen i det ljusa området. In i förvaringsrummet, ut på plattformen till höger och genom dörren. Forsätt tills du kommer till en trappa som leder till ett par enorma tuber - Tryck på knapparna på kanten, och fortsätt in i återvändsgränden. Döda monstret, dra i spaken, hoppa ner och ta dörren till höger för att komma till nästa nivå.

SACRED PASSAGE
Gå framåt tills du hittar dammen på andra sidan gården. Dyk i, hitta passagen, och simma på tills du når ytan. Gå runt byggnaden du har på vänster sida och gå in i klippöppningen - nära ingången till kammaren finns en pelare med ett ansikte. Tryck in det och gå igenom det nu öppna gallret. Dyk ner i bassängen och ta superhälsan på botten. Återvänd till det öppna området. Det finns en spak på marken nära dörren med de tre ansiktena. Tryck på den för att öppna sagda dörr. Gå in, hitta passagen, tryck till spaken på pelaren så att bassängen fylls, och öppna slutligen dörren.

NALI WATER GOD TEMPLE
Gå framåt, hoppa i bassängen och skjut på kedjorna som är fästa vid flotten på botten. När den flutit upp ska du hoppa på och trycka till spaken. Gå framåt och ner i hålet, framåt igen och använd de diagonalt fastsatta stängerna för att nå den övre plattformen. Fortsätt framåt till ett rum fullt av lådor - kläm dig igenom och låt Nalin visa dig lite godis. Tryck på knappen, åk upp med hissen och slå till knappen på den vänstra balkongen. Hoppa ner, slå till spaken och öppna dörren. Gå till hallen till höger, hoppa ner från bron och döda fulingarna där nere. Ta bommen över dammen, hoppa till knappen, gå till hallen och tryck till knappen på vänster sida. En bom kommer att sänkas ner - kliv på den och gå upp till det tidigare rummet, tryck på knappen igen och gå nedför trapporna. Gå över båda broarna och dra i de stora hävstängerna; gå sedan över till den andra sidan och tryck på knappen på den mörka väggen. Gå igenom den nu öppna dörren bakom dig. Nedför trapporna, ta superhälsan genom att hoppa från de mindre blocken, och gå sedan höger och höger igen. Tryck in knapparna på båda de blå ljusen, gå tillbaka och in i alkoven som nu öppnats. Tryck på knappen och gå genom dörren. In i dörren på höger sida och fortsätt tills du kommer till det långa rummet med ett torn i mitten. Tryck till spaken på väggen och plocka upp din eightball. Gå igenom dörrarna som leder dig till en bassäng, och dyk i. Det är nu möjligt att ta sig in i en annan sal där det finns ett torn med en piedestal på. Hoppa på den och gå genom sidoöppningen så hittar du ammo till din eightball. Stick nu tillbaka till bron som du hoppade ner från - hoppa till krönet på andra sidan och förbered dig för nästa nivå.

CEREMONY
Tag vänster, följ gångvägen, gå in genom dörren och tag vänster. Hoppa ner i vattnet och simma till det hemliga rummet som är fullt av prylar. Simma sedan ut och leta upp en spak. Tryck på spaken, simma upp till ytan och tag någon av passagerna ifrån den lägre gångvägen. Simma under bassängerna till en angränsande passage, och en annan som leder till ytterligare en spak. Tryck på den, simma upp till ytan och ta dig nedför passagen som leder till en avsats med två Slith som vaktar en stinger. Vidare till en annan bassäng och passage som leder till en gyllene dörr - öppna den och gå in för att upptäcka en korsfäst Nali. Stick uppför rampen till huvudrummet. Döda alla Skaarj så kommer så kommer stenen som blockerar dörren längst upp på rampen att öppna sig. Fortsätt igenom till en annan spak, som aktiverar en hiss- ta den, följ gångvägen, hoppa ner i vattnet vid dess slut och simma till nästa plattform där det finns en Nalipräst. Dyk ner i vattnet igen, simma till en annan plattform och döda den Slith som kommer mot dig. Tryck på spaken för att avfyra kroken. Hoppa upp på kanonen, gå längs kabeln upp till den lilla avsatsen, upp till nästa bräda och hoppa ner på den smala bron nedanför för att få några eightballs. Klättra upp igen och följ brädorna till toppen av klyftan. Följ efter Naliprästen till vattnet - du kommer att se honom hoppa på en flotte. Följ honom. Hoppa upp på kajen och tryck på det inristade ansiktet. Hoppa genom hålet.

DARK ARENA
Gå framåt, klättra upp på avsatsen och hoppa ner i tunneln. Spring nedför korridoren och tryck på stenansiktet på väggen bakom tunnan. Gå in genom de massiva dörrarna, nedför trappen, ta några eightballs, nedför trappen och gå ut. Gå runt slottet - och se några ganska osmakliga saker - och gå in genom någon av portarna. Ta trapporna till andra våningen och döda två Skaarj. Dörrarna i alkoverna som de kom uthoppande ifrån är nu öppna. Gå in i någon av dem; du kommer till en halvrund hall. Döda två Skaarj till så öppnas en dörr - gå in och dra i de yttre spakarna för att öppna några innerdörrar. Här finns ytterligare två Skaarj som vaktar en klippavsats runt den inre schaktet - döda dem och tag några godsaker, men hoppa inte ner i schaktet - Spring tillbaka till borggården och kliv in genom en liten öppning i klippan intill de korsfästa prästerna. Skjut väggen - den leder till en passage. Följ den till en cell och sedan till en hall. Följ korridoren till vänster och fortsätt förbi de låsta celldörrarna, och genom nästa dörr. Där inne finns en Skaarj som vaktar en ASMD. Dom två spakarna öppnar celldörrarna - leta igenom cellerna efter gratisprylar, gå igenom någon av dörrarna och ta rampen upp. Dra i spaken och hoppa till burhissen. Gå uppför trapporna så hittar du en eightball. Hoppa sedan ner i schaktet för att möta en Titan. Alkoverna runt den centrala pelaren innehåller ammo och annat kul, som du kommer att behöva. När du har haft kål på den stora grabben (se upp för stenarna som han kastar), så ska du gå in i alkoven som har ett hål i bakre väggen. Dra i spaken för att avsluta nivån.

HAROBED VILLAGE
Utforska de öppna områdena efter godsaker och ta dig sedan till byn - alla hyddorna innehåller värdefulla föremål, både på under- och övervåningen. Fortsätt till klostret på toppen av kullen - en grupp Skaarj kommer att anfalla när du närmar dig. Använd din värmesökande eightball till att ta hand om dem. Gå till gravplatsen bakom klostret. Hitta spaken bakom monumentet, slå till den och öppna en grav. Gå nedför trappstegen som visar sig och fortsätt till en stor grotta. Korsa gångvägen och simma nedför kanalen i nästa rum - skjut en eightball på de korslagda bjälkarna uppe i taket, så kommer en superhälsa att ramla ned på dig. Återvänd till klostret - gå in så kommer en Nalipräst att leda dig till ett hemligt område. Följ balkongen fram till hissen och ta den. I klocktornet kommer du att hitta en flak cannon och medföljande granater. Återvänd till altarrummet och ta den skottsäkra västen som ligger bakom altaret. Lämna klostret och ta dig till det störtade skeppet. Hoppa över den krossade gångvägen, gå runt väggen och in genom dörren.

TERRANIUX UNDERGROUND
Tryck på knappen för att få ner hissen och gå genom dörren för att komma in i skeppet. Gå nedför gången till nästa rum. Ett alarm kommer att starta - döda Mercenaries och tryck på de två knapparna, samla ihop alla prylar som ligger runt dig, och gå sedan tillbaka ut och stig på hissen. Gå genom dörrarna och döda Mercenaryn. Hoppa ifrån avfallstanken på höger sida, klättra ut på avsatsen och dräp Mercenaryn som fibblar med kontrollerna. Gå in i den upplysta korridoren till höger och tryck på knappen.

TERRANIUX
Hoppa ner i den tomma bioavfallstanken och gå genom någon av korridorerna. Öppna den vattentäta dörren, gå igenom och ta vänster, gå in i öppningen och åk upp i hissen. Tryck på knappen som sitter under det övre däcket, klättra upp för det sluttande underlaget och ta godsakerna, hoppa ner och gå längs den krossade gångvägen på din vänstra sida fram till alkoven. Lämna rummet och gå in i hallen, ta höger, gå in i bioavfallskammaren, döda Mercenaries, och tryck på knappen under det övre däcket. Ta sköldbältet och hoppstövlarna ur alkoven till vänster och gå in genom den närliggande dörren. Åk upp i hissen och hoppa på det trasiga röret. Hoppa ner vid dess ände och ta dig runt avsatserna som omger varje rör. Här hittar du ammo. Hoppa ner i bioavfallet och simma upp till marknivå, och återvänd sedan till den föregående avfallskammaren. Gå ut genom dörren så har du en hiss på den vänstra sida. Gå förbi den och genom dörren framför dig. I kammaren som du kommer till ska du trycka på knappen under det övre däcket. Gå sedan tillbaka åk ta hissen upp till vattenkraftsektionen. Ta vänster, gå in i gången och tryck på knappen för att aktivera hissen på din högra sida. Åk upp med den till avsatsen ovanför. Tryck på knappen till höger för att sänka ner nästa hiss. Döda Mercenaryn nedanför, åk tillbaka upp med hissen, gå in genom dörren och döda en till Mercenary, ta den skottsäkra västen och hoppa till den nedre nivån som är full av gratisprylar. Tryck på någon av de två knapparna i golvet och åk tillbaka upp med hissen. Stanna kvar på den så tar den dig till ytterligare ett plan. Här finns det mycket prylar. Ta dig runt till Växthus C - gå igenom det och hoppa ner i bassängen med bioavfall. In i det oblockerade röret och simma till kontrollrummet. Döda de Mercenaries som finns där och ta ett biorifle som ligger nära kraftfältet. Tryck på båda knapparna. Hoppa tillbaka in i röret och simma upp till ytan precis intill ingången till Noork. Gå in och ta hissen.

NOORK'S ELBOW
Öppna dörrarna rakt fram och spräng bränsletunnorna - på avsatsen finns det mycket gott att välja mellan. Gå uppför trapporna, nedför rampen, döda alla Mercenaries och gå mot det första huset. Inne i det finns gömd utrustning, och även en torterad Nalipräst. Hjälp honom ur hans elände. Ett kraftfält och en skottsäker väst finns i nästa hus. Gå till klostret, hoppa i vattnet till vänster och simma runt byggnaden. Simma genom öppningen in i klosterväggen till ett hemligt område. Stick tillbaka och upp längs rampen in i klostret (en vindbrygga kommer att fällas ner). Gå in i någon av hallarna.

TEMPLE OF VANDORA
Gå uppför trapporna och ta höger, håll utkik efter Skaarjen och en Cave Manta som lurar på dig. Döda dem så öppnas porten bakom dig - gå tillbaka och leta efter en ny öppning i väggen. Gå in och uppför trapporna, ta några eightballs. Och hoppa sedan ner till gården och gå genom dörren på andra sidan. Gå nedför trapporna till vänster, dyk ner i bassängen och simma längs passagen tills du hittar ett hemligt område på höger sida. Simma tillbaka, upp ur bassängen, ta vänster och gå in i helgedomen. Gå in, skjut Skaarjen i rummet fram till höger. Lämna rummet, gå nedför trapporna och in i nästa rum. Ta vänster, gå nedför fler trappor, gå uppför trapporna på höger sida, hoppa till kajen nedanför och ner i båten. Vid nästa kaj ska du gå in i hallen på höger sida. Tryck på knappen; porten som blockerar vägen till ön bakom dig har sänkts. Gå över bron och dra i spaken på golvet - detta kommer att tända "the Torch of Thunder". Gå tillbaka till kammaren på andra sidan bron, och gå uppför rampen till vänster för att komma till den övre nivån. Utforska rummen och återvänd till kajen - ta båten tillbaka till avsatsen och upptäck att det finns en passage nära en nyöppnad grind. Gå in och ta vänster när du hoppar ner till den lägre nivån. Gå in i rummet till vänster och ta sköldbältet, ut och uppför trapporna till höger. Gå genom hallen, över träbron, uppför trapporna och till en ny kammare. Gå förbi alkoverna och ta passagen till höger. Släng en flare i fontänen så kommer en dörr att öppna sig på din vänstra sida, och där finns lite osynlighet. Ta det, återvänt till huvudrummet, gå uppför trapporna, följ gångvägen och gå in genom porten. Ta energiförstärkaren och fortsätt till gården nedanför. Gå in i hallen och följ sedan nästa hall ut till höger. Gå uppför kullen, dyk ner i bassängen och ta en power-up för din dispersion pistol. Gå sedan runt hörnet, döda Skaarjen och en Behemoth som finns lite längre bort. Gå in på gården - dörren kommer att slå igen bakom dig och du blir tvungen att möta en Titan. Döda honom så kommer dörren bakom dig att öppnas. Gå in så kommer en jordbävning att spärra av vägen du kom ifrån.

THE TRENCH
Vid starten finns det flak-granater till vänster och eightballs, en automag, en flak cannon och annat runt hörnet. Gå ner i ravinen och slåss mot ännu en Titan. Döda honom, fortsätt fram och ta kål på den Skarrj som vaktar ingången. Kliv in i det röda ljuset för att sänka ner en hiss - denna ger dig tillträde till skeppet. När du är inne ska du kliva på nästa hiss, åka upp och gå genom dörrarna vid slutet av avsatsen för att komma längre in i skeppet.


ISV KRAN DECKS 3 AND 2
Dra i spaken, kliv på hissen och stig in i skeppet. Öppna nästa dörr och tryck till spaken för att sänka ned hissen. Stick upp till nästa plan, öppna dörren, och korsa gångvägen till alkoven. Skjut sönder lådorna, plocka upp prylarna och fortsätt till hangardörren - dra i spaken för att komma in, hoppa ner, döda Skaarjen och öppna lådorna för att få tag på hälsa och hoppstövlar. Åk upp med hissen och skjut de Skaarj som lurar där. När alla är döda kommer ramper att sänkas ner från öppningarna. Använd hissen; den första öppningen till höger leder till några Med Kits, och nästa innehåller en superhälsa. Leta upp kontrollpanelen för dockningsportarna nedanför - titta ned mellan ingångsrörets ramp och den bredvid. Det finns en låda nedanför. Hoppa ned för att få ett sköldbälte, åk upp med hissen och fortsätt genom rören så hittar du fler föremål.
Återvänd till hangarens nedre plan, aktivera kontrollpanelen för att komma ut ur hangaren, gå tillbaka till övervåningen, tryck på knappen och fortsätt igenom nästa dörrpar. Gå in i rummet till höger som är markerat 'Cooling System Control'. Gå igenom och in i dörren till höger. Slå till kontrollpanelen för att starta nödpumparna. Fortsätt till dörren mitt emot för att aktivera kylsystemets Emergency Drain Valve. Det finns en giftskyddsdräkt bakom kontrollpanelen. Gå ut och ta dörren till höger. Gå nedför hallen. Gå in i dörren som är märkt 'Containment Field Generator Room', rakt framför dig. Ta godsakerna, gå in genom dörren och ta hissen nedåt. Hoppa av på första nivån nedanför och följ sedan avsatserna in i nästa kammare. Här finns en Gold Power Core på varje sida - tryck på kontrollpanelen för att stänga av kraftfälten, och spräng dem sedan med lämpligt vapen. Hoppa ned i något av hålen och rör dig snabbt eftersom kylarvätskan är farlig. Hoppa nedåt och in i hissen på andra sidan rummet, ta den skottsäkra västen och hoppa ned till rummets näst sista nivå.
Gå in i hallen, kryp under kraftbågen längre fram, tryck på knappen till höger för att tillkalla hissen och lämna rummet. Korsa hallen och ta hissen upp till ett rum som heter 'Engine Power Core Control'. Gå igenom fram till nästa hiss, ta den upp, följ passagen runt till vänster och aktivera de två kontrollpanelerna. Gå tillbaka till hissen så ser du att en blå energistråle har dykt upp mellan de två polerna nedanför. Hoppa tvärs över dem till avsatsen på andra sidan. Plocka upp ammunitionen och följ sedan passagen till vänster. Gå igenom Bio Suit- stationen, gå bakåt, runt och ta dig sedan ned vid hissen för att få tag på lite godsaker. Lämna maskinavdelningen och gå in i dörren till höger som leder till turbohissdörrarna. Gå till hissen, aktivera den och hoppa ombord. När du kommit till toppen hoppar du till den lilla avsatsen och går igenom dörrarna för att komma till Deck 1.

ISV KRAN DECK 1
Först av allt måste du ta hand om en besvärligt stor grupp Skaarj. Spring rakt fram till transformatorrummet och ta eldställning där. När du slutligen har segrat ska du trycka på knappen och ta några med-kits. Gå ut, ta vänster och gå in genom dörren som är märkt 2. Tryck på knappen och gå tillbaka för att hitta forskningslabbet. Gå in, ta ammo, fortsätt till vänster och gå uppför rampen. Skjut på lådorna för att komma vidare. Fortsätt uppför ramperna och aktivera kontrollpanelen som öppnar dörrarna nedanför. Hoppa ned och gå in i laboratoriet. Hoppa ner i mitten av rummet. Aktivera kontrollpanelerna från vänster till höger, spring uppför och dra i spaken som öppnar dörrarna till besättningens rum. Gå ut ur rummet och gå till den sektionen.
Hoppa till avsatsen nedanför, ta prylarna och pressa upp grinden för att nå hissen. Den för dig ovanför forskningslabbet och där hittar du hoppstövlar, en skottsäker väst och annat. Använd hoppstövlarna för att hoppa tillbaka och ner till besättningskvarteren, gå in i första dörren till vänster och ta lite utrustning, och fortsätt sedan genom hallen till nästa dörr där du hittar ännu mer gratisprylar. Gå ut ur rummet och in genom dörren i slutet av hallen. Åk sedan upp med den vänstra hissen så att du kan hoppa upp till lådorna och få lite ammunition.
Åk upp igen till observationsrummet. Hitta bassängen, dyk i, och dra i den gula spaken. En undervattenspassage kommer att öppna sig och den leder till aggregatet som stänger av kraftfältet vid bron. När du har deaktiverat kraftfältet och dödat Skaarjen ska du återvända till bron. Döda ytterligare några Skaarj och tryck på någon av knapparna. Kontrollstolarna kommer att flytta sig och du får tillträde till en hemlig kammare. Gå in och hoppa upp på teleportern för att lämna skeppet.

SPIRE VILLAGE
Ta dig fram till cirkeln med hyddor - en Titan kommer att attackera dig. Bästa taktiken för att sänka honom är att använda värmesökande eightballs. När han är död ska du söka igenom all hyddorna efter utrustning, och sedan ta dig uppför kullen. Här kommer du att stöta på ytterligare Titans som du kan ha ihjäl. Sök igenom hyddan. Fortsätt över kullen, döda Skaarjen, och hoppa till sist upp och tryck på nyckelhålet i muren. Portarna kommer då att öppnas.

THE SUNSPIRE
Följ gångvägen fram till tornet. Tag den högra korridoren och följ den till en kammare. Hitta hissen till höger (markerad 'Sleeping Chamber'). Åk upp, sök igenom alla rummen och fortsätt sedan till slutet av korridoren. Du hittar massor av prylar på andra sidan hallen. Gå tillbaka till hissen och åk ner. Kliv på den andra hissen och åk upp i nästa rum. Döda Skaarjen och ta den högra korridoren som är markerad 'Kitchens'. Hoppa på hissen i slutet av korridoren. På övervåningen kommer du uppleva ditt första möte med en Nali Pupae - se upp, för den gillar att knapra på dina anklar. Följ korridoren till nästa kammare, och sedan vidare till den stora salen. Det finns en ficklampa precis innanför entrén. Gå igenom salen på vänster sida och upp till balkongen, ta några flares och lite Tardyrium sludge. Hoppa ner under balkongen och ta fler flares. Dra i spaken för att hissa upp podiumet där det ligger ett mysigt litet minigun.
Gå till hissen i slutet av nästa hall. På övervåningen ska du gå runt till höger för att hitta lite utrustning, och sedan dyka ner i vattnet nedanför. Ta dig in i rummet och plocka upp en ASMD. Simma sedan upp och följ tunneln som tar dig tillbaka till köken. Gå runt den stora hallen och ta än en gång hissen upp för att komma till ingången utanför. Åk upp med hissen, och ta sedan ytterligare en hiss upp. Följ korridoren förbi kristallkammaren, och stanna på den nedre nivån i nästa rum. Sök igenom alla tunnor. Gå runt hörnet och ta superhälsan som ligger i det mörka prånget. Återvänd sedan till kristallkammaren. Dra i spaken för att tända kristallerna. Spring tillbaka till trapporna och vänta på den himmelska hissen. Åk iväg med den så snart den anländer.

GATEWAY TO NA PALI
Hoppa av hissen och vandra runt avsatsen för att samla vapen och utrustning. En ny typ av fiende, Krall, kommer att vänta på dig. Döda honom och gå sedan tillbaka och öppna dörren. Följ den här delen av tunneln, döda Krallen, och smyg sedan uppför trappan. Döda de två Krallen i nästa rum, ta lite hälsa, frukt och ammo som ligger vid flodbanken. Dyk sedan i, simma under vattenfallet och klättra upp i den lilla kammaren. Dra i spaken och simma tillbaka till kammaren. Spaken öppnar gallret i slutet av strömmen. Simma igenom, klättra upp på avsatsen, gå in i tunneln och hoppa sedan på hissen. Följ korridoren och fortsätt tills du når bron utanför. Döda de två Krallen på bron, gå in i nästa tunnel, fortsätt uppför schaktet och korsa bron som leder över strömmen nedanför. Döda Krallen och gå in genom dörren. Tag höger, in genom nästa uppsättning dörrar, gå upp på övervåningen och igenom nästa dörr. Förbered dig på nästa nivå.

NA PALI HAVEN
Gå uppför trapporna. Så snart du kommit ut ska du leta bakom trappan efter en auto mag och en minigun. Gå runt hörnet till höger, in genom dörren till höger och dra i spaken så öppnas bakdörren till stallen. Skjut på tunnorna utanför, öppna dörren och döda Krallen där inne. Gå in i nästa rum, ta dig uppför trapporna, gå runt hörnet och dra i spaken för att öppna dörrarna utanför.
Gå ut och uppför trapporna. Gå in genom den öppna dörren, följ hallen och gå in genom dörren längre bort. Den leder till avsatsen över stallet. Traska runt till nästa dörr och gå in. Öppna ytterligare en dörr och dra i spaken för att sänka ner den upphissade plattformen i rummet nedanför. Hoppa ner och ta assault rifle. När du försöker gå kommer dörren att slå igen och en Skaarj kommer att attackera. Dörren öppnas igen när han är död. Gå in i hallen och skjut på sprickan i väggen så öppnas en passage till ett annat rum. Spring igenom, ta dig uppför trapporna och döda Krallen i nästa rum. Gå uppför trappan, öppna dörren och dra i spaken så öppnas huvudporten nedanför.
När du kommit ut på huvudgatan ska du följa den kullerstensbelagda gångvägen genom porten. Se upp för Krallen som ligger i bakhåll vid korsningen och följ vägen runt till höger. Döda Skaarjen och gå in genom dörren runt hörnet. Gå uppför trapporna och följ gångvägen till den första dörren på vänster sida. Gå in, ta dörren till vänster och knip dykutrustningen utan att väcka den sovande Skaarjen. Korsa hallen, gå in genom nästa dörr och korsa planen fram till den sista dörren. Dra i spaken där inne. På byggnadens nedre plan ska du sedan gå in genom dörren och döda Krallen i kammaren framför dig.
Öppna dörrarna nedanför och korsa hallen fram till den första tunnan vid den motsatta väggen. Skjut den och spräng sedan hål i väggen bakom för att nå en vattenfylld passage. Simma igenom och kliv upp i mittområdet. Gå uppför trapporna, döda Krallen, öppna dörren och gå runt byggnaden till vänster. Vid husets framsida kliver du in genom de öppna dörrarna och drar i spaken för att öppna de stora skjutdörrarna på baksidan. Gå runt och igenom, skjut på tunnorna så hittar du ammunition, öppna nästa dörr, tryck på konsolen på väggen för att sänka ner hissen. Åk upp. Gå in genom dörren till vänster och tryck till konsolen. Nu öppnas undervattensporten in till bergsfortet. Gå tillbaka ner och dyk i vattnet framför byggnaden. Simma genom ingången till basen under vattenfallet.

MOUNTAIN FORTRESS
Simma längs röret och skjut på fläktarna som är i vägen. När du kommit till slutet ska du hoppa upp ur vattnet, öppna dörren och ta hissen uppåt. Gå in genom dörrarna så kan du nå den övre nivån. Gå in i kammaren framför dig och slå på konsolen till höger - detta kommer att låsa upp de stora dörrarna till huvudhangaren nedanför. Hoppa ner och öppna dörrarna genom att trycka på panelen bredvid dem. Gå in och tryck på nästa kontrollpanel för att få tillgång till hissen. Öppna den högra hangardörren genom att trycka på den närliggande kontrollpanelen, och fortsätt in i hangaren. Tryck på panelen i hörnet av rummet för att sänka ner hissen. Hoppa på och ta dig till kontrollrummet ovanför. Gå till mittenpanelen och sänk kraftfältet framför Skimmern. Använd den vänstra panelen till att öppna de vänstra hangardörrarna. Följ korridoren tills du når dörrarna som leder till 'Rear Entrance Force Field Controls'. Väl inne ska du använda panelen för att deaktivera kraftfältet. Öppna dörrarna och följ korridoren ut.
Gå in i kyrkan, öppna dörren till höger och gå uppför trapporna till det högst belägna rummet. Gå fram till konsolen vid kraftfältet, gå ner till helgedomen och över till den motsatta dörren. Dräp Skaarjen vid kontrollpanelen på andra sidan rummet. Tryck på den lilla kontrollpanelen bakom dig, hoppa ner och gå in i teleportern.

SLEEPING GIANT
Döda Skaarjen som står på vakt och följ dalgången. När du når bron så ska du vända dig om så ser du en Titan som sover på en enorm stentron. Han kommer att snarka vidare tills du tar den power-up som ligger på ett podium framför honom. Döda honom och hoppa upp på hans tron. Nu kommer dörrarna in till Bluff Eversmoking att öppnas. Vänta tills bron har hissats upp och spring sedan över och ta dig igenom portarna som leder ut från dalen.

BLUFF EVERSMOKING
Dra i spaken och öppna dörrarna framför dig. Följ Naliprästen ut - han kommer att leda dig till en stinger och ett antal spakar som öppnar dörrarna framför dig. Gå in i valvet till vänster och sedan genom nästa valvbåge som leder till klippkanten. Fortsätt runt utsidan, döda Skaarjen intill den korsfästa Nalin, vänd tillbaka och in på gravplatsen. Ett stenmonument går att putta åt sidan, och under det finns en knapp som frambringar en hiss mitt i graven. Åk ner med den och sök igenom gravarna efter utrustning. Kan en osynlighetspower-up vara något?
Simma genom brunnen och upp till ytan, tag vänster till träplatån över klippkanten, hoppa ner till avsatsen nedanför och följ den till höger. Följ passagen och döda Krallen på platån till vänster. Gå nedför trapporna till rummet - du kommer att hitta två loggböcker i en alkov. Följ passagen till fängelsecellerna och se upp för Krallen som svärmar uppför trapporna. Gå in och tryck på spaken som öppnar celldörrarna. Läs loggböckerna på bordet. Dyk ner i vattnet under trappan , simma genom den lilla tunneln till det hemliga rummet. Hoppa ner i vattnet igen men simma den här gången in i hålet på botten av schaktet.
Du kommer ut vid en liten borggård. Gå igenom dörren nära trapporna för att komma till en gård nära huvudportarna. Gå in genom dörren till vänster och ta trapporna ner. Hoppa till tvärbjälken framför dig och sedan ner bakom laserstrålarna. Tryck på kontrollpanelen för att deaktivera laserstrålarna. Det finns en annan kontrollpanel bakom de vattenfyllda tuberna i nästa rum - läs på den och dra i spaken för att ta hissen tillbaka upp. Gå tillbaka till trappan nära den lilla gården och gå upp. Hoppa ner i helgedomen och ta sköldbältet som ligger nära spegelväggen. Ta dig ut och gå till huvudporten. Sväng vänster och hoppa ut från klippkanten, ner i vattnet. Klättra upp på kajen nedanför, döda Behemothen som vaktar Nalin, gå in i tunneln till vänster och simma runt till nästa kaj. Gå förbi de obrukbara elektroderna och kliv på den runda hissen. Hoppa upp och slå till spaken så kommer hissen att sänka sig. Gå ner och följ passagen - vid dess slut finns en spiraltrappa. Gå upp och använd den vänstra kontrollpanelen för att deaktivera klocktornets magnetiska lås.
Gå in i den lilla tunneln till vänster och ta hissen upp i tornet. Gå in och dra i spaken för att aktivera hissen. Dra i spakarna vid sidorna av hissen för att aktivera 'The Static Discharge Nodes'. Åk ner med hissen. Hoppa av till avsatsen precis ovanför marknivå för att nå transportvagnen. Åk med den till dess destination, och ta hissen där inne för att lämna nivån.

DASA MOUNTAIN PASS
Öppna dörrarna framför dig, gå in och finkamma väggen till vänster så hittar du en låda med ett sköldbälte. Gå fram till dörrarna - det finns en spak till vänster som öppnar dem. Gå in, följ stigen runt hörnet och dra i spaken för att sänka ner vindbryggan. Gå över den, vandra längs med klippväggen och kliv på träbjälken som sluttar ner mot forsen. Hoppa till avsatsen nedanför och fortsätt fram till kammaren med vattensamlingen. Dyk under den närliggande trästolpen, simma igenom passagen till den lilla kammaren och dra i spaken för att tillkalla en hiss. Åk upp och dra i spaken för att öppna huvudportarna nedanför. Hoppa ner och gå in genom portarna, vidare genom passagen till vänster och dra i spaken som aktiverar nästa uppsättning dörrar. Gå in, döda Behemothen, öppna nästa dörr och döda Skaarjen i den vattenfyllda kammaren. Gå uppför trappan förbi platån och öppna källardörrarna vid dess topp.

CELLARS AT DASA PASS
Gå in i den öppna hallen fram till rummet med bassängen. Klättra på bjälkarna, skjut på tunnorna, och dra sedan i spaken för att höja gallret i det andra rummet. Skjut på tunnorna i vattnet, dyk ner och ta lite mer utrustning - se upp för fisken - och återvänd sedan till det andra rummet och gå in i den nyöppnade passagen. Gå mot
alkoven på höger sida så kommer en hiss att sänkas ner. Åk upp, döda Krallen och vrid på ankarspelet för att öppna huvuddörrarna nedanför.
Stick snabbt ner och spring genom portarna innan de stängs. När du väl är inne ska du ta av till vänster och följa korridoren runt i den här riktningen. Gå uppför den sluttande stöttan längs höger vägg och ta ammunitionen från balkongen. Hoppa ner och gå uppför trapporna till höger så når du en platå med en razorjack. Nedanför platån finns ett rum med en Krall. Döda den och dra i spaken för att öppna innerdörrarna. Gå in i det inre slottet. Det öppna rummet till höger innehåller utrustning - ta höger när du lämnar det, fortsätt nedför korridoren och uppför trapporna vid dess ände. Kammaren vid toppen är en fälla. Det finns en Titan där inne och så snart du stiger på stängs dörrarna bakom dig. Det kommer också att strömma in Krall i rummet. Tryck på det lösa stenblocket vid mittpelarens baksida så öppnas en hemlig dörr. Spring uppför trapporna, ut på plattformen och börja lobba granater ner på Titanen. Han kommer att träffa dig i luften, vilket inte gör så ont, så få honom att träffa dig så högt upp att du ramlar ner i cisternen vid plattformens mitt.
Plocka upp godsakerna, simma tillbaka ut och hjälp Krallen att ta kål på Titanen. När han väl är död så ska du inte gå tillbaka till rummet nedanför. Hoppa istället från plattformen till den lilla avsatsen ovanför den barrikaderade dörren. Tryck på knappen för att öppna porten nedanför och fly ifrån kammaren. Gå till hallen på vänster sida och dra i spaken. Vänd dig om och gå in i någon av dörrarna på höger sida. Ta trapporna upp. Spakarna och vikterna på andra sidan av kammaren sänker en hiss nära avsatsen - åk upp med den, gå längs avsatsen i den övre kammaren, tryck på knappen och hoppa till plattformen nedanför så får du en superhälsa. En hemlig panel under vattnet innehåller en osynlighetsdos. Ta den och dra sedan i spaken på bassängens botten, simma upp och gå ut genom någon av dörrarna.
Gå tillbaka ner och in i rummet mitt emot trapporna. Stängerna över öppningen är nu försvunna. Gå igenom och nedför trappan. Vid dess fot kommer galler att blockera din flyktväg och Krall kommer att attackera. Spring till vänster och in i alkoven där du kan ta en hiss upp. Gå längs platån där en spak öppnar gallret som blockerar rummet. Gå till bassängen och dyk i. Simma igenom hålen i gallret och ta dig till schaktet utan galler. Följ schaktet till en liten kammare, ta godsakerna och tryck till spaken. Simma tillbaka upp och ta dig igenom gallret till området bortom utanför. Gå in i hallen, ut genom passagen och sväng av till vänster.
Gå in genom grinden, nedför trapporna och dra i spaken som öppnar dörrarna på andra sidan hallen. Se upp för de horder av bestar som kommer att anfalla dig, och vrid på hjulet som sänker ner dubbelhissarna. Åk upp, ta trappan bredvid hissarna till ett rum fullt av korsfästa Nali. Ta den helande frukten. Gå i motsatt riktning från hissen, genom en passage - se upp för Krall som anfaller ovanifrån. När alla motståndare är döda kommer porten att öppnas. Gå in och dra i en annan spak för att sänka ner en hiss. Åk upp, dra i en spak, och gå igenom passagen bakom hissen där en panel just öppnats...

NALI CASTLE CANYON
Ta dig ut och hoppa i båten. När den lägger till ska du gå in i väderkvarnen - det finns en eightball på undervåningen och en flak cannon på våningen under den. Gå tillbaka ut och ta dig uppför kullen (använd flares eller din ficklampa). Gå igenom valvet för att komma in i slottet.

NALI CASTLE
Spring uppför kullen och håll dig längs den vänstra väggen. Huka dig och gå in genom en öppning så undviker du två Krall, och kommer till slut in i en stor sal. Nedanför finns en blå hall - öppna kistorna så hittar du lite godsaker. Hitta de fyra bokhyllorna till höger om eldstaden. Leta reda på en blå, utstickande bok och tryck på den. En hemlig ingång kommer att uppenbara sig. Döda Krallen och ta superhälsan; gå sedan in i hallen till höger om bokhyllorna. Tag vänster och leta reda på kapellet. Läs i boken på podiumet, lämna kapellet, sväng vänster och håll dig längs den vänstra väggen så kommer du ut.
Gå nedför den sluttande passagen och trapporna. Väl nere ska du öppna dörrarna och ta hissen upp. Döda den sovande Skaarjen, ta västen och åk sedan upp med nästa hiss. Tag vänster och gå uppför trapporna så borde du vara tillbaka på avsatsen vid kapellet. Ta dig förbi trapporna och sväng vänster, in i gången framför dig. Gå uppför rampen i den första hallen och sväng vänster vid dess topp. Följ korridoren, leta igenom sovrummen i hallen ovanför och kliv sedan ut på balkongen. Där hittar du klocktornet och en skottsäker väst. Återvänd till sovrummen och gå in genom dörren till den inre borggården. Gå uppför rampen och in i tornet. Döda Skaarjen innan han har ihjäl Nalin, och följ sedan efter det fyrarmade missfostret så leder han dig till ett hemligt rum med en superhälsa. Gå uppför trapporna tills du kan ta hissen upp, gå in i kammaren, döda en jättelik Gasbag och fortsätt till fängelsehålorna. Öppna dörren så når du cellerna där du befriar fångarna genom att dra i spaken. Du kommer att stöta på en Nali som är fastspänd vid en giljotin - döda Skaarjarna runt honom och gå in i någon av passagerna för att ta dig an den Warlord du såg vid Nyleve's Falls.

NALI CASTLE - WARLORD
Warlorden lever i ett vulkaniskt rum. Skjut honom på nära avstånd med dina kraftigaste vapen (assault rifle, stinger) och se efter var du sätter fötterna - den där lavan är ganska het. Undvik hans värmesökande missiler genom att strejfa åt sidan i sista sekunden.
Så snart han är död öppnas dörren i änden av rummet och du kan fortsätta.

D CRATER
Tryck på knappen framme till vänster för att starta hissen. Åk upp, ta ficklampan och aktivera den så ser du några Skaarj Pupae. Döda dem och gå ner genom öppningen under rampen. Använd kontrollpanelen för att sätta på kraftgeneratorn. Om du går fram till den andra kontrollpanelen kommer larmet att starta men du får tillträde till resten av basen. Gå upp, döda Skaarjen och gå in genom den nya dörren. Ta hissen, stick upp och gå fram till kontrollpanelen för att skapa en teleporteringslänk med skeppet utanför. Döda Skaarjen, gå över rummet och in i hissen.

MOTHERSHIP BASEMENT
Gå längs korridoren, sväng vänster vid korsningen och ta dig till änden av hallen. Bakom en laseravspärrning lurar en superhälsa och lite ammo. Löp gatlopp om du känner för det, och gå sedan till andra änden av hallen och in i kammaren. Döda Skaarjen och närma dig den centrala byggnaden. Kliv in i mitten när den börjar ladda upp sig, så kommer du att föras till labbet.

MOTHERSHIP LAB
När du beundrat det fina hologrammet ska du gå ner längs korridoren och trycka på den röda knappen för att tillkalla hissen. Åk upp och gå längs korridoren (ignorera de båda sidopassagerna som leder till fångcellerna) - gå uppför den lilla trappen till vänster och in i kammaren bakom. Första utgången till vänster kommer att teleportera dig till en annan del av skeppet - gå in där så kommer du till en långsmal gång. Ta dig uppför rampen, döda Skaarjen, och följ den krökta korridoren så hittar du lite kulor. Ta ammon i nästa kammare och öppna dörrarna framför dig så får du fler godsaker. Gå tillbaka genom teleportern och använd nästa utgång. Utforska gångarna i det nya området, samla prylar och gå in genom dörren till höger för att komma till Research Centre. Ta dig uppför rampen och tryck på knappen. Gå tillbaka och ut genom teleportern. Följ passagen framför dig så hittar du en Skaarj som vaktar mer prylar. Döda honom, ta grejorna, lämna rummet och öppna dörren som tidigare var låst. Kliv på den centrala hissen och korsa rummet fram till dörren så snart hissen sänkt sig tillräckligt. Döda Skaarjen, öppna dörren framför dig och du befinner dig nära hissen igen. Kliv på den upphöjda metallfyrkanten så höjer sig några trappor som tar dig till dörren ovanför. Gå in, ta superhälsan och tryck på knappen. Ta dig sedan tillbaka till hissen. Gå över den nya gångvägen och genom dörren för att lämna labbet bakom dig.

MOTHERSHIP CORE
Ta dig upp för trapporna till höger och ryck sköldbältet under hissen. Döda Skaarjen och åk upp med hissen. Tag höger och gå in genom dörren, döda en Skaarj Lord och gå in genom den gröna pulserande kammaren till höger. Sväng höger och följ avsatsen runt i samma riktning. Du kan inte gå in genom dörren så följ korridoren runt till vänster, döda Skaarjen och fortsätt för att öppna dörren. Gör dig beredd på en fet strid, gå tillbaka genom dörren du just kom igenom och följ korridoren till öppningen på vänster sida. Det finns några godsaker under rampen och en skottsäker väst ovanför - du kan dock inte ta dig förbi laserstrålarna så gå ut istället. Om du har dödat alla fiender i området borde den låsta dörren nu gå att öppna. Gå in, ta dig genom korridoren, följ gångvägen fram till dess slut, åk upp i hissen, följ korridoren till höger och klättra upp på balkarna framför dig. Hoppa ner på det gröna kraftfältet och ta dig fram till panelen. Aktivera den så får du tillträde till Security Post. Gå in i hallen och fortsätt framåt tills du hittar hissen - åk upp, sväng vänster och tryck på knappen i slutet av passagen. Åk tillbaka ner med hissen till rummet nedanför. Ta superhälsan och korsa den nya bron. Ta någon av passagerna, döda alla Skaarj du möter och tryck på knappen för att öppna Core Access-dörren. Gå in, ta alla godsaker och fortsätt genom hallen för att komma till nästa nivå.

SKAARJ GENERATOR
Själva generatorn finns i mitten av ett stort rum längre fram. Så fort du kommer in ska du ta ficklampan och en flak cannon - men se upp, för vågor av Skaarj kommer att försöka hindra dig. När du har dödat dem alla kommer en Warlord att anfalla. Så snart han är död kommer en hiss att sänka sig. Åk upp med den och skjut på de tre kraftcellerna så förstörs generatorn. Du kommer nu att befinna dig i totalt mörker, så använd ficklampan för att hitta vägen tillbaka till Mothership Core. Följ den väg du tog in.

THE DARKENING
Använd ficklampan och följ korridoren runt till höger. Ta prylarna som tidigare var gömda bakom kraftfältet och hoppa ner i schaktet bakom dem. Du befinner dig nu i Mothership Lab, nära den punkt där du startade. Följ passagen till höger. Fortsätt fram genom dörrarna tills du når hissen som leder från labbet till Mothership Core. Gå in i reaktorn och döda Mercenaryn på hissen. Vid dess topp ska du ta höger och sedan vänster och gå nedför den lilla trappan. På vänster sida finns ett område med Skaarj och prylar. Följ korridoren till en liten kammare, och gå ner förbi rampen till hissen. Åk upp med den, sväng vänster, skjut den isige Skaarjen så öppnas dörrarna, gå in, följ passagen till höger och aktivera hologramkonsolen för att erhålla tillstånd att sätta på reservkraften. Återvänd till det andra rummet, gå ner i den upphöjda klyftan och starta reservkraften. Gå sedan genom dörrarna.

THE SOURCE ANTECHAMBER
Gå in genom någon av dörrarna och runt korridoren. Döda de två Skaarjen och tryck på knappen. Detta kommer att låsa upp hissen - åk upp och ta godsakerna från alkoverna. Korsa bron med kraftfältet, hoppa ner genom hålet i plattformen och gå in genom någon av dörrarna för att komma till den sista nivån.

THE SOURCE
Okej, nu är du här. Du har nått slutet. Gå in och döda de två Skaarjen. Leta reda på en plats högt upp för att undvika alla Pupae, och döda dem sedan. Så snart de är dräpta kommer en stor och stygg Skaarj Queen att uppenbara sig i mitten av rummet. Innan hon avfyrar sina projektiler mot dig kommer hon att stegra sig och skrika - det är då du ska attackera. Strafa också i cirklar hela tiden, och använd din målsökande eightball från den övre nivån. Och när hon väl är död? Ja, då har du klarat spelet. Gratulerar.


Phu. ÄNTLIGEN klar med guiden det tog mer än en månad att skriva, så snälla kopiera inte guiden.

Fusket har betyget 8.2 (5 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.