Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Tomb Raider: Legend

PC
Tomb Raider: Legend
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    11 April 2006
  • Utvecklare
    Eidos Interactive, Crystal Dynamics
  • Antal ägare
    39
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.9 9

Fler fusk

Guide

Inskickat av Hermelinen den 24/08 -08 08:54

Tomb Raider VII Legend
Till att börja kan jag tala om att Lara är musstyrd om man vill, det går givetvis att anpassa vilka tangenter man vill själv. Själv tyckte jag det var svårt i början med musen men man vänjer sig. Nu fungerar det bra.
En sak som jag tycker inte är så bra är att det är "autosave" i spelet, alltså måste du klara dig till en viss punkt i spelet för att kunna avsluta. Annars så är det bara att börja om från sista "autosave" punkten nästa gång. Jag har för mig att det var något liknande i trean men till det spelet släpptes en patch senare som gjorde det möjligt att spara var man själv ville. Jag hoppas att det kommer en likadan så småningom med i detta spel!

Nivå 1 - Bolivia - Tiwanaku
Saker att plocka upp: En Guld, fem Silver & tio Bronsstatyer
Spelet startar med en filmscen. Unga Lara och henne mamma är i ett flygplan. Lara håller en bok och säger till hennes mamma att bara därför ingen fångade en, betyder det inte att de är på riktigt. Lara's mamma tar av en brosch från slaget på hennes jacka och placerar den på sätet. Hon säger sen att de troligen inte önskar att hittas. De hänvisar till yetis, som Lara's teckning visar. Lara blir plötsligt distraherad av ett ljus på utsidan av planet. "Titta", säger hon till sin mamma, samtidigt så skakar planet av turbulens. Lara's mamma frågar Henry, en av piloterna, vad som händer och han svarar att en av motorerna har havererat. Andrepiloten ropar på hjälp i radion. Lara's mamma placerar Lara på sätet och tar på henne bältet. Lara frågar om de kommer att krascha och hennes mamma - under tiden hon fäster bältet - säger att det kommer de inte att göra, om det inte är absolut nödvändigt. Larmet startar och Lara's mamma säger åt henne att blunda, men hon vill inte det. Cockpiten i flygplanet exploderar och ett vitt ljus dränker filmscenen.

Tillbaka till nutid, nästa filmscen visar Lara klättrande på några klippor. Zip coachar henne via hennes huvudmikrofon.

Han kan se vad Lara ser och förser henne med en kommentar om önskan att kräkas varje gång Lara tittar ner. Han berättar för henne att Alister är tillbaka. Senare griper han tag i en huvudmikrofon och frågar henne vad hon gör i Bolivia. Lara svarar inte... Hon ser en lägre klippa och gör ett svandyk mot den och griper tag i den! Hon drar sig upp och frågar honom att möta Tiwanaku, en trevlig för-Incancivilisation, för närvarande i ruiner. Hon berättar även för honom att hon har tittat efter några artifacter, speciellt några utsirade stenplattor, bland andra saker.

Du börjar nivån vid toppen av klippan som Lara klättrade upp till under föregående filmscen. Från startpositionen, gå framåt och sen vänster under klipporna, där du kommer att hitta en Bronsstaty (1/10). Gå tillbaka till startpositionen och sväng vänster (eller höger, om klippan är bakom dig) och närma dig stenhyllan. Du får instruktioner på hur du kan hoppa.

Stå mot klipporna och tryck Hoppa. Lara kommer att gripa tag i kanten automatiskt. För att släppa, tryck Huka sig ner\Rulla. Tryck Hoppa igen för att dra dig upp. Gör samma på nästa hylla för att klättra upp på den. Till vänster, kommer du att se en liten klippa. Närma dig den och tryck Interakt knappen för att sparka på den. Innan du kommer till dammen till vänster, gå in i alkoven till höger för att plocka upp en Bronsstaty (2/10). Hoppa i dammen.

För att simma på ytan, använd riktningstangenterna. Om du vill dyka under vattnet, tryck Huka sig ner\Rulla-knappen. Använd riktningstangenterna för att simma runt. För att simma uppåt och till ytan, tryck Hoppa. Leta reda på en låg hylla på den andra sidan. När Lara kommer dit, kommer hon att klättra upp ur vattnet automatiskt. Klättra upp på nästa hylla.

I filmscenen, frågar Zip Lara att kontrollera hennes PDA. Lara gör det, och hon säger att den fungerar, om det var det Zip undrade över. Han bara kontrollerade om den var vattentät berättar han.
Fortsätt åt vänster, där ett flyttbart block blockerar din väg. För att gripa tag i det, tryck Interaktknappen. Använd riktningstangenterna för att flytta runt den. För att släppa taget, tryck Interaktknappen igen. Lara kan inte dra den, så tryck den över kanten så avslöjas en hylla rakt fram. Hoppa till den.

Närma dig vinrankan till höger och Lara kommer att gripa tag i den automatiskt. Klättra upp på den tills du ser den andra vinrankan till höger (för att klättra snabbare, tryck Interaktknappen medans hon klättrar upp). Tryck höger och Hoppa för att hoppa från vinrankan och grip tag i den andra rankan. Tryck höger igen och Hoppa för att nå hyllan. Gå till höger.

När du når kanten, hoppa för att gripa tag i repet (hoppa mot det och Lara kommer att gripa tag i det automatiskt). När du gör det, kommenterar Zip att videon kommer att göra honom sjuk om Lara fortsätter att svänga. Lara svarar att han borde titta bort från bildskärmen. Det finns två grottor: en till vänster och en rakt fram bakom vattenfallet. Först, utforska den vänstra grottan. Sväng vänster och svinga mot den och tryck Hoppa när du når högsta punkten.
Slå på din PLS (Bärbara Ljuskälla). Följ tunneln och plocka upp Silverstatyn (1/5). Släpp dig ned vid slutet för att nå den andra alkoven, som är bakom vattenfallet. Gå ut till den andra sidan och hoppa för att gripa tag i motsatta hyllan. Om du händelsevis faller ner, kan du klättra på hyllan framför alkoven.

När du drar dig upp, visar filmscenen området och floden ovanför alkoven.

När du åter har kontroll på Lara, kommer hon att titta på en spricka i väggen ovan, vilken leder till floden. Hoppa upp för att gripa tag i den och förflytta dig åt vänster. Zip säger åt Lara att vara försiktig, för detta är en lång tripp, så Lara säger, att han borde ta ett djupt andetag istället. Lara är mycket optimistisk, kommenterar Zip. Fortsätt åt vänster runt hörnet. För snabbare förflyttning, tryck Interaktknappen under tiden. När du når slutet, hoppa för att gripa tag i hyllan bakom dig. Dra dig upp.

Vid toppen av vattenfallet - Gå uppströms, undvik högra väggen, för en stenbumling rullar nedför. När den passerar, fortsätt uppströms. Lara kommer att titta på en horisontel stav ovan. Kliv på den låga klippan bakom staven och hoppa för att gripa tag i den. Flytta dig åt vänster och vänd ansiktet mot nästa stav. Tryck framåt för att svinga dig mot den och hoppa för att gripa tag i den. Hoppa för att gripa tag i den vänstra delen av vattenfallet. Förflytta dig åt höger och tryck höger, tryck Hoppa för att gripa tag i högra delen.

Filmscenen visar Lara som lyssnar på en vakt. Han samtalar med någon genom en radio, som tydligen berättar för honom att någon är nära. Vakten svarar att han inte ser några klättrare och att han inte kan skjuta på nån som han inte kan se.
Dra dig upp. Vakten pratar fortfarande i radion. Lås målet och skjut honom till döds. Zip frågar Lara om hon har några idé om vem han är, men Lara säger att han är okänd. "Är det bra eller dåligt?", frågar Zip, och Lara svarar att det är avsiktligt, vilket inte är bra. Mannen tappar en förbanslåda, så plocka upp den.
(Notera - Maximalt antal förbandslådor du kan bära är tre.)
Använd din Kikare och aktivera R.A.D.-läget. Titta runt för att se de flyttbara objekten framför. Lara säger att det är en mekanism. Gå till vänster om mekanismen och få Bronsstatyn (3/10). Ta en titt ovan för att se en flyttbar sten. Du kan antingen eller:

• Hoppa på träplattform (mekanism) och snabbt hoppa upp för att gripa tag i hyllan där stenen är. Dra dig upp.

• Om du inte kan göra ovanstående, måste du ta den långa vägen. Grip tag i hyllan under stenen och förflytta dig åt höger runt hörnet. När du ser en annan hylla ovan, och under tiden du hänger, tryck Hoppa för att gripa tag i den. Dra dig upp.

Grip tag i stenen och tryck den framåt så den landar på träplattformen. Denna kommer att resa sig upp. Ta dig ner, klättra upp på stenen och hoppa för att gripa tag i grenen. Svinga och hoppa för att gripa tag i hyllan vid vattenfallen. Dra dig upp och fortsätt framåt.
Använd Kastrepet mot den runda stendörren och tryck Interaktknappen för att dra bort den. För att släppa repet, tryck på samma knapp igen. Gå genom dörröppningen.

Filmscenen visar två vakter som pratar och Lara som smyger bakom dem.

Döda bägge vakterna. Tryck på Stridslåsningsknappen för att låsa målet på fienden och skjut. Vänd Lara för att sikta mot den andra fienden. Zip frågar Lara vem dessa killar är. Han finner det konstigt att några ruiner är vaktade på detta sätt. Hoppa upp på stenen till vänster och hoppa upp för att gripa tag i hyllan. Förflytta dig åt vänster utan att stanna innan du når slutet. Mittdelen av hylla kollapsar, så om du faller ner, måste du gripa tag i hyllan igen, men denna gång hoppa för att gripa tag i den andra delen. Hoppa för att gripa tag i den horisontella staven bakom och sen den smala hyllan på den andra sidan. Förflytta dig åt vänster och runt hörnet, och hängande, hoppa för att gripa tag i nästa hylla. Tryck Hoppa igen för att nå hyllan ovan.

Hoppa för att gripa tag i repet, svinga och hoppa till motsatta sidan bakom vattenfallet (exakt över hyllan som kollapsade - om den gjorde det). Gå bakom vattenfallet och klättra upp i alkoven, där du kommer att hitta en Bronsstaty (4/10). Släpp dig ner, fortsätt till den andra sidan av hyllan och hoppa för att gripa tag i den horisontella staven. Svinga och hoppa till den andra. Slutligen, hoppa till motsatta hyllan. Dra dina vapen och följ stigen. En vakt kommer att börja skjuta på dig från höger, så ta hand om honom.

Närma dig den trasiga delen av bron och titta upp mot det blåskimmrande tecknet. Hoppa över klyftan och tryck Hoppa igen. Lara kommer att använda kastrepet för att fånga tecknet och använda sitt rep. Svinga och hoppa till motsatta sidan (genom att trycka Hoppa igen, så släpper hon kastrepet). Gå uppför trappan och genom dörröppningen.
Lägg märke till Bronsstatyn (5/10) till vänster. Du kan inte nå den, så gå tillbaka en bit och använd kastrepet för att ta den. Följ passagen runt till vänster.

I nästa Filmscen, samtalar Lara med Zip. Hon kommenterar nåt om Templet som hon kan se, hon säger att det är mycket vackert och att hon blir förälskad om igen. Zip är van att höra Lara prata på detta sättet och svarar att hon säger samma sak om alla ruiner. Lara säger hon är en lycklig flicka och använder sin Kikare för att se sig om i området. Hon ser en helikopter.

Nu kommer det turister igen och förstör. Zip frågar Lara vad hon ser och hon säger några karlar, troligen legosoldater, av utseendet att döma. Zip undrar igen vad de gör där. "De kommer att få problem", svarar Lara.

Det finns flera vakter där nere, så var försiktig. Från din position, tryck Låsa på målknappen och sen Interaktknappen för att slänga ner stenarna, lyckligtvis dödas två vakter som patrullerar vid slutet av sluttningen. Glid nerför sluttningen med dina vapen dragna. Två vakter kommer fram från vänster, så gör deras lidande kort. De släpper tre förbandslådor. Om du redan har tre, så kan du inte plocka upp några fler. Använd dem om Lara behöver efter striden och plocka upp de andra. På motsatta sluttningen kan du hitta en Bronsstaty (6/10) inne i en alkov.

Gå uppför sluttningen som är nära sluttning du gled nedför och dra dina vapen. Döda en vakt, som lämnar en förbandslåda och hans SMG-vapen. Plocka upp vapnet innan du använder repet, släpp dig ner på den andra sidan och gå till höger, du kommer att finna en Bronsstaty (7/10). Återvänd tillbaka och hoppa för att gripa tag i repet. Svinga dig mot hyllan på den andra sidan och hoppa dit.
Det finns sex vakter till höger nerför sluttningen och du kan troligen bara se fyra av dem. Dra dina vapen och glid nerför sluttningen. Tryck Interaktknappen för att skjuta sönder stenpelaren till vänster och döda vakten som patrullerar nedanför. Var försiktig så du inte faller ner när du passerar stenbron. Du kan använda de låga väggarna som skydd, men om du blir träffad mycket, så kan du återvända tillbaka där du ev. lämnade kvar några förbandslådor. När alla vakter är döda, plocka upp föremålen de släppte om du behöver dem. Fyra av dem släppte RC650-Gevär, men om du beslutar att ta dem (du kan ta en och de andra räknas som ammunition) måste du släppa SMG-vapnet.
Läk Lara och plocka upp en eller båda förbandslådorna som vakterna lämnade.

Vänd Lara mot trappan, klättra på blocket till vänster och nästa också. Skjut sönder väggen till vänster och hämta Silverstatyn (2/5). Gå uppför trappan.

Filmscenen visar Lara när hon går uppför trappan. Två legosoldater skjuter mot henne innan dem försvinner in i Templet.
Gå in i Templet och gå nerför trapporna. Sparka på en av de små stenarna för att aktivera den roterande spikfällan framför. Lägg märke till det skimrande tecknet ovan. Du kommer att använda kastrepet här. Spring framåt och när golv börjar kollapsa, tryck Hoppa för att använda kastrepet. Svinga och hoppa till motsatta sidan. Gå uppför trappan och genom den smala passagen till vänster, där du kommer att hitta en Bronsstaty (8/10).

Rummet med kedjor - Återvänd tillbaka och gå in i rummet med kedjor. Som du troligen redan gissat, så ska du hoppa från kedja till kedja. Det finns bara en kedja att klättra på just nu och det är den högra i mittenraden (höger om du har ingången bakom dig). Grip tag i den och klättra upp så mycket som du kan. Nu måste du hoppa och gripa tag i den andra kedjan (mitt i rummet), men när du gör det, så börjar kedjan åka neråt.

Klättra upp (tryck Interaktknappen för att klättra snabbare) och hoppa bakåt för att gripa tag i den första kedjan. Den börjar också åka ner, så hoppa snabbt till alkoven åt höger.

Fortsätt genom tunneln och hoppa för att gripa tag i kedjan i nästa rum. Klättra till botten, gå genom öppningen i väggen och följ passagen. Hoppa i vattnet och simma genom undervattenspassagen. Titta uppåt för att se vattenytan. Klättra ur vattnet och få Bronsstatyn (9/10). Hoppa i vattnet igen och simma till den andra sidan av passagen. Klättra ur vattnet och dra dina vapen. En leopard anfaller när du går nerför trappan, döda den.

Fortsätt genom passagen, men var försiktig, det finns väldiga stendörrar som hotar din säkerhet. Passera dem för att nå ett rum med en flyttbar bur i. Lägg märke till den andra stendörren till vänster. Du måste gripa tag i buren och flytta den mellan de andra stendörrarna. På det sättet, kommer dörrarna att träffa buren och inte Lara.
Du måste vara försiktig, för de kan krossa Lara när hon når de andra dörrarna eller när hon är nära slutet och utgången. För att undvik detta, kan du trycka buren till mitten av de andra dörrarna, klättra upp på buren, och gå ut. Gå uppför trappan och följ korridoren till nästa rum.
Filmscenen visar när Lara kommer in i ett stort rum. Mekanismen längs med rummet avaktiveras och stendörren på andra sidan stängs. Lika som dörren du kom från.

Rum med stendörr och mekanismer - Du kan använda Kikaren och undersöka olika objekt för att se vilka som är rörliga och vilka som är mekaniska. Innan du gör något, gå till högra hörnet och klättra upp på hyllan, där du kommer att finna en Bronsstaty (10/10). En leopard smyger omkring nedan, döda den.

Packkorgspussel - Där finns en flyttbar bur nära statyn och två till nedan. Det finns även tre tryckplattor, vilket betyder att varje bur måste vara placerad på en platta. Faktiskt behöver du bara två, då Lara kan stå på den tredje plattan. Flytta den första som är nära plattorna. För att få de andra till den övre nivån, måste du använda rampen till vänster. Hoppa ned och dra bort buren som är under rampen. Ställ buren på rampen. Du måste hoppa på den andra sidan av rampen och buren flyger upp till den övre nivån gör på samma sätt med bur två.

Du kan använda pelaren i mitten av rummet för att hoppa på rampen.
Om du vill hämta Guldstatyn, måste du placera en bur på mittenplattan och en till på höger platta. Kamera visar att stendörren är klar att flyttas när du sätter första buren på mitten plattan sen en bur på den högra sidan sett från dörren du kom in. Kliv nu på den vänstra plattan (om ingång är bakom dig) och dörren kommer att öppnas.
När dörren är halvöppen, kliv av från plattan. Dörren kommer att förbli halvöppen, vilken kommer att ge dig tillgång till statyn.
(Notera: Du kanske möter ett problem här. När hon kliver på plattan, visas en Filmscen när dörren öppnas, blockeras din väg till statyn. I så fall, gå bort och ta bort mitten buren sen ställer du dig på den vänstra plattan ett hack på mekanismen på vänster sida kliv av snappat nu borde dörren vara halv öppen.

Gå tillbaka till vänstra hörnet (om ingång är bakom dig) och klättra upp på hyllan. Hoppa för att gripa tag i kedjan, sen till hyllan. Förflytta dig åt höger och när du ser en annan hylla ovanför dig, hoppa för att gripa tag i den. Dra dig upp och grip tag i den horisontala kedjan. Svinga till den andra sidan och släpp dig ner. Häng från kanten till höger, släpp och grip tag i hyllan nedan. Förflytta dig till höger och hoppa för att gripa tag i den horisontella staven. Svinga och hoppa till utgången.

Vänd dig mot dörren, grip tag i antingen vänster eller höger spricka på pelaren. Hoppa för att gripa tag i sprickan ovan, och sen dörren. Hoppa för att gripa tag i toppen av dörren, sen hyllan ovanför. Gå in i alkoven och plocka upp Guldstatyn (1/1). Ta dig försiktigt ned igen. Gå till vänster (om stendörren är bakom dig) och hoppa för att gripa tag i hyllan. Förflytta dig åt höger och hoppa för att gripa tag i hyllan ovanför. Använd den horisontella kedjan för att nå motsatta sidan, där Silverstaty (3/5) är.

Ta dig tillbaka samma väg som du kom. Gå genom utgången. Passagen innehåller fällor, men om du trycker på rätt knappar kommer du att vara säker. Du ser säkert Silverstatyn i gropen, men du kommer att få den om en stund. Följ passagen till slutet.

Häng från kanten och förflytta dig åt höger. Släpp dig ned och grip tag i bägge stavarna för att nå marken. Dra dina vapen och döda leoparden som anfaller. Leta reda på den flyttbara klippan nästan vid ingången (till vänster om du har ansiktet mot ingången). Tryck den till slutet och följ passagen till höger för att nå botten av gropen du passerade tidigare.
Plocka upp Silverstatyn (4/5) och återvänd tillbaka.

Klättra på hyllan i hörnet och hoppa för att gripa tag i närmaste metallstav. Den kommer att rotera och ge dig möjlighet att nå den andra staven. Hoppa för att gripa tag i den och gör samma med den tredje. Den roterar, hoppa för att gripa tag i hyllan på väggen. Förflytta dig åt höger och hoppa för att gripa tag i nästa hylla. Förflytta dig en bit åt höger tills metallstaven är bakom dig. Hoppa för att gripa tag i den. En än gång roterar den, hoppa för att gripa tag i kanten av alkoven. Dra dig upp och få Silverstatyn (5/5).
Släpp dig ned till golvet och använd metallstavarna igen tills du når hyllan precis före alkoven där du hittade statyn.
När du når den, förflytta dig åt höger och hoppa för att gripa tag i hyllan ovanför. Igen, förflytta dig åt höger och grip tag i hylla ovanför. Slutligen, hoppa för att gripa tag i hyllan till vänster.
Förflytta dig runt hörnet och släpp dig ned.
Följ passagen och klättra upp på hyllan ovanför. Gå till vänster och passera klipporna. Följ passagen till slutet.

I Filmscenen använder Lara Kikaren och iakttar några legosoldater. Hon får en tillbakablick när hon var liten, för hon har varit på en liknande plats tidigare.

Tillbakablicken visar Lara när hon kommer till den platsen. En man ligger död framför ett svärd. Lara närmar sig svärdet och försöker vidröra det, men hennes mamma kommer och avbryter henne. Lara trycker svärdet i stenen och ett grönt ljus aktiveras. En stor metallcirkel stiger upp och hennes mamma drar henne tillbaka och undrar vad det är. Lara säger att det är någonting i ljuset och hennes mamma närmar sig metallcirkeln och hon tycker sig se någon inne i ljuset. Hon frågar vem han är. Person säger någonting om Lara (troligen därför hon var den som aktiverad ljuset) och hennes mamma berättar för denna person att Lara menade inget illa. Röst tycks säga "Dra ut svärdet". Lara's mamma drar bort svärdet och hon försvinner genom det starka ljuset! Lara hittar en bok och tar den med sig.

Tillbaka till nutid, legosoldaterna skjuter mot Lara, men en man ger order om att sluta skjuta. Han pratar med Lara och berättar för henne att han ville träffa henne. Lara har fortfarande sina vapen dragna och mannen säger att han bara vill prata med henne, under tiden visar kameran en blond kvinna i en helikopter.
Mannen visar Lara en del av svärdet och frågar henne om hon har hittat en bit av den. En snabb återblick påminner Lara att en bit av vad denna man håller är en del av svärdet. Lara frågar honom var han hittat den. Mannen säger att det spelar ingen roll var han hittade den, utan vad den gör. Han frågar henne om hon vet, men Lara säger att vad hon vet är hennes egen sak. Mannen förutsätter att Lara inte har några delar. Han vänder ryggen till och lämnar henne samtidigt säger han till henne att Amanda sa att Lara var slarvig och att hon borde ha varit mer uppmärksam i Paraiso. Lara blir överraskad av att han pratar om Amanda.
Hon berättar för honom att Amanda är död och frågar honom vad han vet om Paraiso. Inget mer sägs från honom.

När du återvinner kontrollen av Lara, är du på en bro. Spring omedelbart framåt därför att bron kollapsar. Hoppa över hålen i bron för at nå fast mark. Det finns sju legosoldater, så döda dem alla. Några av dem släpper förbandslådor och vapen (vilket kommer att räknas som ammunition). När alla är döda, avslutas nivån.
Filmscenen visar Lara närma sig en sten. Hon knäböjer och samtalar med sig själv. Hennes pappa hade rätt. Zip frågar Lara vad detta handlar om och Lara säger de har lite arbete att göra.
Lara återvänder till Croft Manor.

Hon öppnar Zip's kontor och frågar honom vem mannen hon pratade med i Bolivia var. Zip visar en bild av mannen på hans PC och säger att han är en av Rutlands män i Staterna. Han är senatorn's yngsta son, James Rutland. Lara ber Zip ta fram bilder, medans Winston välkomnar henne hem. Hon ber honom att närma sig datorns bildskärm och ta en titt på platsen som Lara såg i Bolivia. Hon säger att den är nästan identisk (som den hon besökte när hon var ung), men den var bara justerad olika. Alister lägger sig i konversationen och frågar "Identisk till vad?" och Lara svarar någonting om vad hon såg en lång tid tillbaka i Nepal. Winston frågar Lara om hon tror att den är en bit av svärdet, men innan hon svarar, frågar Alister om svärdet. Lara svarar att den är troligtvis det.

Lara frågar Zip om han kan ta reda på vad han kan om Rutland, särskilt var han är just nu. Zip föreslår Lara att prova Peru, sist pratade han om Paraiso och hon samtycker sedan Rutland gjorde antydningar om att artifakten är där. Alister (som tydligen inte vet vad som pågår här) frågar om Paraiso, vad hände där och vem Amanda är. Lara frågar Alister om bilderna och se vad han kan få ut av dem och ber Zip ringa Anaya och be henne möta Lara i Paraiso på Lördag morgon.

Nivå 2 - Peru - Return to Paraiso
Saker att plocka upp: En Guld, två Silver & åtta Bronsstatyer
Filmscenen visar Lara utforska Peru. Människorna springer för att gömma sig och Lara säger att de inte tycks vara så pigga på främmande besökare dessa dagar. Hon frågar Zip om han hade nyheter från Anaya och han berättar för henne att Anaya kommer att vänta på henne vid statyn på salutorget.

Det finns en övningsdocka som du kan öva målskytte på. När du är klar med den, gå bakom huset till höger (från startpositionen) och klättra upp på lådan, sen på taket av byggnaden. Utan att vända åt något håll, ta en titt ovanför för att se den skimmrande blåa lampan. Du kommer att hoppa och trycka Hoppa igen medans du är i luften för att använda kastrepet för att fånga lyktan. Svinga och hoppa för att landa på motsatta taket. Släpp dig ned till den lilla gårdsplanen och plocka upp Bronsstatyn (1/8). Tryck på den rörliga packkorgen mot den lägsta byggnaden och använd den för att klättra upp på taket och återvänd tillbaka till vägen. Följ vägen runt åt vänster. Passera dörröppningen för att nå statyn på salutorget.

I Filmscenen, Lara möter Anaya och de kommenterar den tomma staden och att någonting har skrämt dem. Anaya tycks vara ledsen, för om hon visste vart detta skulle leda, skulle hon aldrig ha berättat för Lara om Bolivia. Hon berättar även för henne att La Paz inte är långt borta. En lastbil full med legosoldater kommer till platsen. Lara säger åt Anaya att lämna området och att hon kommer att hinna i fatt henne senare (när hon är klar med dem).
Salutorg med staty - Dra dina vapen och döda sex vakter som hoppar ner från lastbilen. Två till vakter kommer ut genom en dörr och angriper Lara. När du är klar med dem, kommer en tredje fram på en balkong. Några av dem lämnar förbandslådor. Återvinn din hälsa och ta förbandslådorna du behöver.

De lämnar även vapen, vilket kommer att räknas som ammunition.
Gå uppför trapporna till kyrkan och använd den delen som inte har några staket för att hoppa på ståndet (eller klättra på ståndet från marken). Hoppa för att gripa tag i hyllan och gå till vänster. Hoppa för att gripa tag i den horisontella staven, sen till nästa. Slutligen, hoppa till hyllan och få Bronsstatyn (2/8). Släpp dig ned till marken.
Lokalisera flaggstången med flaggan. Till höger finns en väg som leder till en Bronsstaty (3/8).

Hämta den och gå tillbaka till flaggstången. Grip tag i den och klättra upp. Hoppa till balkongen på baksidan och öppna dörren på byggnaden. Plocka upp Silverstatyn (1/2) , gå ur och gå till vänster på balkongen. Du måste hoppa till balkongen, använd kastrepet. Så hoppa, och tryck Hoppa igen för att använda kastrepet och fånga den skimmrande lampa ovan. Svinga och hoppa till balkongen. Vakten släpper en Granat och sitt Gevär. Gå runt till höger och dra dina vapen. Ta bort väktaren inne i byggnaden och plocka upp förbandslådan om du behöver den. Det finns även fyra Granater på bordet (Lara kan bära på upp till fyra Granater).

Var förberedd för ett besvärligt slag så snart du öppnar dörren. Gå ut på taket och fem soldater börjar skjuta från balkongerna & taken runt och från marken. Stanna på taket och hoppa INTE ner. Ett par av dem slänger Granater som kan döda Lara. För att använda en Granat, lås målet och tryck Slänga Granatknappen. När du är klar, släpp dig ner till marken eller använd kastrepet för att fånga den skimmrande lampan ovan och hoppa till motsatta taket och hämta föremålen senare. Om du hoppar ner, kan du använda en stege i närheten och klättra upp på. En vakt kommer att angripa från taket på byggnaden, döda honom. Han släpper sitt vapen, vilket kommer att räknas som ammunition.
Det finns flera soldater runt hörnet, så det är bättre om du stannar på taket och tar bort dem från ovan. Snart kommer en jeep att anlända och stannar nära en plats som du kan låta explodera. En av dem kommer att använda en stor kanon från jeepen, så ta hand om honom först. Det är tre till vakter bortom jeepen (nära motorcykeln), så ta bort dem också. Om du använder den stora kanonen, kommer en till vakt fram från passagen på motsatta sidan mot pavilionen. Ta hand om honom och närma dig inte motorcykeln, för att då kommer nästa filmscen att starta.

När kusten är klar, återhämta din hälsa och ammunition. Om du använt Granater under striden, kommer du att hitta några på gatorna. Gå bakom byggnaden på motsatta sidan av ståndet, där du kommer att hitta en Bronsstaty (4/8). Gå runt gatorna och närma dig motorcykeln.
Zip pratar med Lara och berättar att Anaya är kvar, och att det finns flera soldater efter henne. Lara säger åt Zip att berätta för Anaya att hon är på väg till henne.

Motorcykel
Du får en motorcykel (DUCATI!) och du behöver åka efter soldaterna och döda dem innan du når Anaya. Zip pratar under tiden du kör. Han säger att du måste vara snabb, för annars kommer soldaterna att nå Anaya. Du måste inte köra som en dåre, men bromsa inte och stanna inte, för då kommer du att förlora och måste starta om. Undvik klipporna mitt i vägen och olika föremål. Du behöver skjuta sönder några trägaller för att få fri väg och du kommer även att hitta några förbandslådor som du behöver köra över för att få dem.
Snart kommer du att möta soldaterna som är efter Anaya. De åker också på motorcyklar, men Lara kan skjuta och döda dem. De kan även skjuta dig, så håll ett öga på din hälsa. Nästan halvvägs, kommer du att komma över en bro. Korsa den, men var försiktig. Du kommer att komma ifatt tre lastbilar. Håll dig till vänster, för lådor kommer att falla ner från den högra lastbilens flak. Det finns två soldater på den andra lastbilen som kommer att slänga några lådor mot dig. Skjut sönder dem och ta bort hoten. När lämmen bak på lastbilen öppnas, kör upp på den.
I Filmscenen kliver Lara av från cykeln och hoppar upp på taket på lastbilen för att se Anaya. Anaya ser Lara i backspegeln och saktar in för att närma sig lastbilen. Lara hoppar med ett Matrixliknade språng och dödar föraren i lastbilen och landar i Anaya's jeep. Lastbil välter och exploderar och de två damerna lämnar dem bakom sig.
Lara och Anaya når några ruiner. Platsen har inte ändrats mycket. Lara erkänner att det är någonting som hon inte berättade tidigare för Anaya. Hon tror att Amanda kanske inte dött där nere. Lara minns tillbaka i tiden. Vi ser samma plats, bara några år tidigare. Unga Lara och Amanda är tillsammans. Amanda glider nerför ett rep och frågar Lara om hon kommer ner med henne, för James (en av deras vän) sa att de är klara att bryta genom (unga arkeologer har troligen funnit någonting). Lara följer henne, men repet går av och Lara ramlar ner.

Unga Lara
Du spelar som unga Lara. Gå nerför trapporna och kravla genom öppningen. Följ tunneln och glid nerför sluttningen. Fortsätt genom tunneln och hoppa för att gripa tag i den horisontella staven för att svinga över öppningen. Om du händelsevis faller ner, kan du klättra tillbaka upp och prova igen. Följ tunneln. Några klippor kommer att falla ner bortom och blockera din väg, lämna Amanda bakom. Gå tillbaka och in i tunneln till vänster (om du har klipporna bakom dig). Om lådorna blockerar din väg, sparka sönder dem. Vid slutet, kravla under staketet.

Lara finner Sarah (en av hennes vänner) liggande på marken och undrar vad som hänt. Där finns en tryckknapp i golvet till höger. Kliv på den för att aktivera några stavar långsides (några av dem är avbrutna). Lokalisera det rörliga blocket och tryck\drag det under de horisontella stavarna. Hoppa upp på packkorgen och hoppa för att gripa tag i staven. Vänd dig med ansiktet mot hyllan, svinga och hoppa för att gripa tag i den. Dra dig upp och plocka upp Bronsstatyn (5/8).
Hoppa för att gripa tag i den smala hyllan på väggen. Förflytta dig åt vänster och hoppa till alkoven ovanför. Rakt framåt och släpp dig ner. Lara finner en annan vän. Någon kallar på henne, och hon känner igen rösten. Det är Kent. Gå till höger, undvik stavarna som är skadliga för att finna Kent bakom en grind. Lara frågar vad som hände och han säger att den dödat Oscar (den andra mannen som Lara fann på marken). Lara frågar "Vad gjorde?". Kent säger sig inte veta och han säger att han inte kan komma ut för grinden kommer inte att röra sig ur fläcken och han frågar henne om hon kan få ut honom. Han berättar för henne att det är ett hål ovanför honom och de borde komma ut snabbt.

Flytta bollen bort från tryckplattan för att ta bort stavarna. Klättra upp på hyllan på motsatta sidan du kom och hoppa för att gripa tag i repet. Vänd dig mot vänster med ansiktet mot hyllan ovanför Kent och svinga och hoppa till den. Passera luckan och hoppa ner.
I Filmscenen ropar Kent efter Amanda. Hon svarar och Kent vänder sig mot Lara och säger "Det är hon" och springer mot rösten. Lara skriker åt Kent att vänta, men han lyssnar inte på henne. En varelse griper tag i Kent och Lara springer tillbaka. Varelse börjar jaga Lara.
När du får tillbaka kontrollen av Lara, spring framåt och hoppa över klipporna för att komma undan från varelsen. När du faller ner, försvinner varelsen. Det är några lådor i detta område. Alla går sönder när Lara hoppar på dem utom två. Det finns en tryckplatta på den andra sidan av rummet. Sparka en låda till tryckplattan eller klättra på hyllan och tryck bollen så den kommer att rulla på plattan. Den gör att en stav kommer fram. Klättra på hyllan, där bollen var och hoppa för att gripa tag i övre hyllan med galler. Amanda, som är bakom grinden, säger till Lara att Jason är död och att hon inte vet vad som hände. Hon hinner inte avsluta sin mening när hon ser varelsen, hon blir rädd och försvinner. En man springer bakom Amanda och varelsen bakom dem.

Hoppa för att gripa tag i staven och sen repet. Svinga och hoppa till motsatta hyllan. Gå till höger och plocka upp Bronsstatyn (6/8). Gå genom dörröppningen och följ tunneln. Var försiktig med den spikförsedda gropen i golvet. Grip tag i staven ovan och förflytta dig över. Följ tunneln till slutet.

Filmscenen visar Lara's utgång ur ruinerna, samtidigt som hon kallar på Amanda. Amanda visar Lara en sten och säger att hon tror att den låser upp dörren. Lara säger att hon inte gillar idén med att använda stenen och frågar Amanda om hon läst ordentligt (menar inskriften i stenen). Amanda påminner Lara om att varelsen kommer och frågar Lara om hon har en bättre idé. Lara säger till Amanda att dörren kan vara en fälla, men Amanda säger att de är fångad. Varelse anfaller och Amanda drar ut stenen. När hon gjort det, försvinner varelsen. Platsen börjar skaka och klippor ramlar från ovan. De springer för att komma undan. Lara klarar sig till utgången, men Amanda's ben blev fast någonstans. Grinden stängs, men Lara hindrar den att inte stängas.

Hon väntar på Amanda, men hon kan inte fly. Platsen börjar fyllas med vatten. Lara kan inte längre hålla grinden och den stängs. Klippor faller på Amanda och Lara måste lämna för att få luft.
Tillbaka till nutid, Anaya säger att detta är en hemsk idé och de borde lämna dåtiden bakom. Lara säger hon försöker, men från vad Rutland sa, så kan det finnas en ledtråd vad där nere som dödat hennes mamma, så Lara beslutar sig för att gå tillbaka. Anaya berättar för henne att hon kan inte gå in från samma plats, för den är blockerad. Lara säger att vattnet kom in där på något sätt, så det måste finnas ett sätt. Hon säger till Anaya att om hon har några problem, så kan hon prata med Zip som kan kommunicera med Lara.

Ruiner
Spring bakom lådorna till vänster och plocka upp Bronsstatyn (7/8). Gå till den andra sida av området (där dammen är) och leta reda på en Bronsstaty (8/8) mellan träpålarna. Hoppa i vattnet och simma ner och genom tunneln. Följ den som den går och håll ett öga ovan mot ytan. Ta lite luft och dyk tillbaka ner. Följ tunneln till den andra sidan och simma genom gallret. Du kan hitta en plats där du kan andas. Fortsätt genom tunneln tills du når ett stort runt undervattensrum. Här du kan nå ytan.

Pusslet - Dyk ner och genom passagen, som är till höger när du kom in i detta område. Få Silverstatyn (2/2) och återvänd för att få luft. Du måste dra i de fyra blå spheres, men de måste vara ute samtidigt. Varje du drar i, förblir den ute några sekunder. Du behöver simma och dra ut de andra tre, så att alla är ute samtidigt.
När du lyckats, visar filmscenen Lara vid ytan. En dörr öppnas och rummet töms på vattnet. Lara hittar en sko och förutsätter att den tillhör Amanda. Hon kan aldrig föreställa sig att Amanda kunde ha överlevt.

Det finns en öppning i en av väggarna. Hoppa genom den och närma dig den arkeologiska stenen.
I Filmscenen läser Lara inskriften på stenen. Hon säger att den berättar om föregående Drottningen på Tiwanaku. Hennes pappa var Kung, men hon var försvunnen och upprest av en krigare. Hon blev Drottning när en schaman, namngiven som Tunupa, upptäckte hennes trohetarv. Alister berättar för henne att Tunupa är ett annat namnet på Viracocha, deras gud av skapelse och enligt en myt, Virachoca levde i sjön Titicaca. Hon ledde sitt folk i ett tidevarv av fred. Efter många år av rättvisa och bra regler, var det någon typ av kraftkamp och hon dog kort därefter. Hon var buren av en båt till Paradiset. Detta påminner Lara om Kung Arthur's myt, för likheten är slående.
Gå bakom stenen och genom dörröppningen.

Grip tag i hyllan till vänster, hoppa för att gripa tag i nästa ovan. Hoppa för att gripa tag i hyllan bakom och dra dig upp. Använd kastrepet för att fånga det skimmrande tecknet ovan, svinga och hoppa till marken ovan. Grip tag i hyllan ovanför det grunda vattnet, hoppa för att gripa tag i hyllan ovan. Dra dig upp. Vänd ansiktet mot nästa sluttning. Du måste använda kastrepet igen och landa på hyllan ovan. Fortsätt uppåt och uppför trappan. Golvet kollapsar under Lara. Tryck på rätt sorts knappar för att rädda henne.

Pussel - Det finns tre tryckplattor och tre bollar: en på marken, en på en hylla ovan och en till vänster om startpositionen, du behöver använda kastrepet för dra ned den. Backa tillbaka en bit och använd repet. Rulla de två bollarna till de intilliggande plattorna (inte den i mitten). Placera varje boll, på motsvarande statyer på vänster och höger sida, avslöjande några stegar.

Du kan inte nå den vänstra stegen, så gå till höger. Klättra upp på stegen och hoppa för att gripa tag i stegen i mitten. Hoppa för att gripa tag i hyllan ovan (vilken är statyens mun). Hoppa för att gripa tag i hyllan ovan (statyns huvud) och hoppa för att gripa tag i stegen. Klättra till toppen. Rulla ned den tredje bollen. Ta dig ned till marken igen och rulla bollen till mittenplattan.

Filmscenen visar en grav öppnas och likaså en dörr. Lara närmar sig graven och börjar läsa. Den är Drottningens schaman.
Klättra upp på någon stege nära dörren som öppnades.
Filmscenen visar Lara som kommer genom dörren och närmar sig ett svärd. Lara iakttar Drottningens staty ovan och säger att hon är vacker.

Lara frågar Zip om han ser någonting familjärt på svärdet och han säger att detta är vad Rutland håller i. Den är en ceremoniel kopia. Lara finner en del av svärdet som är avbrutet. Lara har sett denna förut vid ett Universitet i Japan. Biten, är inte där längre, för den har stulits av Shogo Takamoto. När Lara tar biten och lämnar stället, ber hon Zip att arrangera ett möte med Takamoto. Zip kommer att ta hand om det. I samma stund han berättar det för henne talar han om att han hade ett samtal från Anaya.

Han visar henne vägen och hon berättar för Lara att bastarderna från staden är där och de kommer ner efter Lara. Detta är en grav och Lara kommer att göra dem hemmastadda.

Tillbaka till Anaya - Efter Filmscenen, gå ut men släpp dig inte ner. Klättra på hyllan till höger och hoppa för att gripa tag i den övre. Dra dig upp och hoppa för att gripa tag i stegen. Klättra sen till toppen. Gå till vänster och hoppa till stenhyllan. Hoppa för att gripa tag i den smala hyllan och förflytta dig runt hörnet. När du når den förstörda delen av hyllan, hoppa för att gripa tag i nästa. Gör samma sak med nästa trasiga hylla. Förflytta dig åt vänster och släpp för att gripa tag i de tre hyllorna nedanför. Släpp dig ned till hyllan.

Hoppa för att gripa tag i repet, och klättra upp en bit. Det finns två stenhyllor framåt. Till vänster är en ganska förstörd, men sikta in på den smala hyllan ovanför den. Svinga och hoppa för att gripa tag i den. Förflytta dig åt vänster tills du når den kollapsade delen. Hoppa till nästa hylla och fortsätt förflytta dig åt vänster. Dra dig upp till öppningen och gå upp till höger där du kommer att hitta en stenboll. Rulla ner den. Den kommer att krossa väggen och till slut till marken. Ta dig försiktigt ner och rulla bollen på mittentryckplattan. Graven kommer att stiga mera och avslöja Guldstatyn (1/1). Hämta den och ta dig tillbaka till repet.

Svinga och denna gång hoppa till hyllan till höger. Hoppa till nästa hylla och dra dina vapen. Två soldater väntar på marken, så glid ner och döda dem. Plocka upp föremålen de släpper om du behöver dem och gå ut med dina vapen dragna.

Gå ut ur rummet med inskriften. Det finns tre vakter bakom väggen. Du kan döda dem härifrån och klättra genom öppningen senare. Återhämta din styrka och ammunitionen som vakten lämnade.
Grip tag i repet och klättra nästan till toppen. Svinga och hoppa till hyllan framför kryphålet. Gå uppför, klättra upp på blocken. Vid slutet, klättra upp på stegen.

När du når toppen, leta efter en hylla till vänster. Grip tag i den och hoppa för att gripa tag i hylla ovan. Dra dig upp och dra dina vapen. Ta bort vakten och plocka upp föremålen han släpper (om du behöver dem). Klättra på ovanstående hyllan och grip tag i repet. Klättra högst upp och hoppa till marken.

Dra dina vapen omedelbart. Platsen är full av soldater. Så döda dem samtidigt som du provar att plocka upp föremålen de släpper (Förbandslådor, ammunition och Granater) så du kan fortsätta striden. När du har dödat alla, visas en Filmscenen.

I Filmscenen, Anaya hoppas att Lara funnit vad hon letade efter, för hon kommer inte till denna plats igen. Lara visar henne Amanda's sko. Detta var vad som fanns kvar. Anaya undrar varför Amanda gömde sig alla dessa år, men Lara säger att Amanda inte gömde sig, men att hon troligtvis inte ville hålla kontakten med gamla vänner. Eller kanske hon fann eller lärt sig någonting där nere som hon ville behålla för sig själv. Lara frågar Zip om han pratade med Takamoto. Zip svarar "ja", men Takamoto vill inte träffa henne. Nishimura (en av Lara's vänner) har ett party och Takamoto kommer att vara där.
Eftersom han inte vet att Nishimura är Lara's vän, kommer de att mötas där. Lara återvänder till Croft Manor, för hon behöver hitta någonting fint att ta på sig.

Nivå 3 - Japan
Saker att plocka upp: En Guld, fyra Silver & sex Bronsstatyer
Filmscenen, Lara kliver ur hissen och kommer till Nishimura's party, klädd i en vacker svart klänning. Zip frågar henne vad som hände sist hon mötte Takamoto och Lara säger att han försökte försvinna med en smidd relik från Asuka-perioden. Lara lät honom gå, så det är därför de nu kommer att ha en trevlig konversation.

Zip berättar för Lara att han fick ett samtal från Nishimura. Han är på sitt kontor och hon behöver först prata med bartendern. Gå framåt och nerför en av trapporna till partyt. Så du har märkt av det nu, springer inte. Hon går som en riktig dam och hon kan inte hoppa (tillsvidare). Du kan se bartendern till vänster, och du kan även se två korridorer: en i närheten av varje trappa. Den vänstra korridoren leder till en hiss som du inte kan använda nu och den högra till Nishimura's kontor. Du kan inte gå in, så du måste prata med bartendern först.

Samtalet med bartendern: Lara säger att Nishimura väntar henne och bartendern säger att hon kan hitta honom i hans kontor, vilket är vid slutet av korridoren bakom henne. Han kommer att låta Nishimura veta att Lara har anlänt. Gå till höger korridor (om ingång är bakom dig) och öppna dörren till Nishimura's kontor.

Filmscenen: Nishimura välkomnar Lara och han hoppas att hon uppskattar hans party. Lara svarar på Japanska, vilket betyder att hon uppskattar den mycket, fastän att Takamoto anländer, den kan orsaka honom besvär. Nishimura ber henne att ta det varsamt, för han är en farlig man när hans intressen skiljer sig från någon annans. Lara svarar att hon kan vara verkligen övertygande, även med farliga karlar. Nishimura är övertygad, för han är också farlig.
Han ber henne ha det fortsatt trevligt på partyt medan hon kan och önskar henne lycka till. Lara går ut ur hans kontor.

När Lara återvänder tillbaka till partyt, visar filmscenen gästerna lämna partyt panikartat och soldater är överallt. Lara ser sig runt och ser Takamoto, som omedelbart pratar med henne och ber henne att vara kort, för han har många krav på sin tid. Lara går rakt på sak och berättar för honom att hon letar efter en bit - av ett svärd - som han stal från Wesada Universitet.

Takamoto säger att han inte är en tjuv och hon borde undvika dessa anklagelser. Lara föreslår att hoppa till förhandling direkt. Takamoto insisterar på att han har ingen aning om vad hon pratar om, men Lara frågar honom om ett pris. Takamoto blir argsint "Miss Croft! Är du döv?", "Jag vet inte. Låt oss se", svarar hon.

Hon säger åt honom att be för sitt liv, som han gjorde sist då de pratade. Takamoto ger sina karlar order att döda henne. De börjar skjuta, men Lara hoppar bakom baren. Hon tar av sig sina pumps och river sönder en del av sin klänning, som avslöjar hölster där under. Hon drar fram sina vapen och när en legosoldat anfaller, dödar hon honom.

Dra dina vapen (du har bara Pistoler med obegränsat ammunition) och skjut ihjäl sju legosoldater. Plocka upp förbandslådorna och Geväret som de lämnar. Använd deras Gevär.

När alla är döda, visar Filmscenen Nishimura som kommer från sitt kontor. Zip frågar Lara var hon fann vapnen och hon svarar att det är vett och etikett att hon aldrig kan gå till ett party med tomma händer. Nishimura berättar för Lara att Takamoto troligen har återvänt till sitt Penthouse, men han påvisade åt henne att inte följa efter honom, för hans män kommer att vänta. Zip berättar för henne att hans korridor är en dödfälla och fastän Lara gillar det, så är det inte en vinnande valmöjlighet. Lara som tycker om äventyr svarar "Om jag inte kan gå ner, då går jag upp". Hon frågar Nishimura hur hon kommer upp på taket. Han säger från hissen och han ger henne ett passerkort.
Fastän Zip inte gillar idén, berättar Lara för honom att hon är på väg, eftersom Nishimura gav henne passerkortet till hissen. Plocka upp sakerna som soldaterna lämnade: Granter, förbandslådor och ammunition (om du lyckades plocka upp Geväret under striden). Följ den vänstra korridoren (om ingång är bakom dig) och använd passerkortet till hissen.

Filmscenen; Lara öppnar hissen. Sen ser vi henne (från utsidan) när hon åker upp med hissen.
På taket - Så snart som du går ur hissen, gå framåt och närma dig glasdörren. Lara och Zip pratar om en cykel som är inlåst i rummet. Gå till vänster och genom dörröppning för att gå ut till taket. Gå till höger för att höra Zip prata. Han säger att byggnaden över är Takamoto's. Lara säger att han är troligtvis på översta våningen och att detta kräver lite kreativitet.

Dra dina vapen och skjut sönder tunnan bakom gallret. Den kommer att explodera och frigöra metallstången bakom. Klättra uppför den och hoppa till hyllan till höger. Klättra till taket ovan och gå till vänster.

Gå på den glassade delen av taket och hoppa för att gripa tag i översta hyllan. Sikta och skjut sönder packkorgen. Plocka upp Bronsstatyn (1/6) och hoppa tillbaka ner.

Lägg märke till den lilla skimmrande upphöjda delen. Använd kastrepet för att dra den tillbaka och släpp ned genom öppningen. Gå nerför trappstegen till rummet med cykeln. Det finns två lådor till. En är under trapporna och innehåller en Bronsstaty (2/6). Den andra innehåller en Silverstaty (1/4) och är placerad exakt på motsatta sidan, mellan lådorna som du måste flytta.

Hämta motorcykeln (en DUCATI igen) och kör ut på taket. Åk runt hörnet åt höger, där de blå ledningarna är. Du ska använda rampen mellan ledningarna och hoppa med motorcykeln över vägen för att landa på hyllan. Accelerera! Hoppet kommer att visas i en Filmscen, men du måste vara beredd och trycka på rätt knappar för att klara Lara över. Hon kommer att behöva greppa ett rep, släppa sig ned på hyllan och slutligen undvika de brinnande tunnorna som är klara att explodera.

Ta sig till Takamoto's penthouse förbi byggnadsställningen - Det finns två nivåer på byggnadsställning. Gå först ned till den lägre och hoppa över hålet. Där finns en packkorg vid slutet som gömmer en Bronsstaty (3/6), så sikta och skjut sönder den.

Gå tillbaka och klättra till översta hyllan (den du startade ifrån efter Filmscenen). Hoppa för att gripa tag i den horisontella staven och hoppa till byggnadsställningen framför. Den kommer att tippa om du flyttar dig till andra sidan, så spring och hoppa snabbt för att gripa tag i nästa byggnadsställning. Dra dig upp.

Sikta och skjut på det runda metallstödet. Det kommer att krossas och hindret faller ned. Hoppa för att gripa tag i repet, svinga och hoppa till motsatta byggnadsställningen. Gå till slutet och hoppa för att gripa tag i wiren. Lara kommer att glida till hyllan på den motsatta byggnaden.
Vänd dig mot vänster och använd kastrepet för att fånga metallbyggnadsställningen.

Frigör repet och byggnadsställning kommer att börja svänga. När den kommer mot dig, hoppa för att gripa tag i den (eller landa på den). Du kan antingen vänta på den tills den stannar eller fortsätta under tiden den svänger. Spring, hoppa vid kanten och tryck Hoppa igen för att använda kastrepet för att fånga den skimmrande lampan ovan. Vänd åt höger, svinga och hoppa till hyllan. Du behöver använda kastrepet igen, för att fånga byggnadsställningen för att få den att svänga. Hoppa till den och medans byggnadsställningen svänger, hoppa till motsatta delen. Använd kastrepet igen för att fånga den skimmrande lampan i luften. Vänd åt höger, svinga och hoppa till taket.
Takamoto's tak - Tre vakter och två hundar kommer fram från den andra sidan av taket.

Du kan hoppa upp på planteringen som är placerad i mitten. Det är ett sätt att undvika betten från hundarna och om en vakt kommer nära en lampa, kan du skjuta på den så den exploderar och dödar honom.
När du har dödat allting, plocka upp sakerna: Förbandslådor, Granater och Vapen (vilket kommer att räknas som ammunition) som vakterna lämnade.

Inne i byggnaden - Gå runt hörnet och öppna dörren. Du kan se trappsteg att gå upp eller ner. Gå först ner. Sparka sönder lådorna och skjut sönder packkorgarna som avslöjar en Bronsstaty (4/6) . Gå tillbaka och uppför trapporna. Korridoren leder till en dörr, men vänta tills du får nästa Staty. Fortsätt uppför till översta våningen. Släpp dig ned till ledningarna och gå till vänster. Hoppa för att gripa tag i den övre hyllan till höger. Förflytta dig åt höger och hoppa till ledningarna bakom.

Plocka upp Silverstatyn (2/4). Ta dig ned till korridoren.
Aktiemarknadskontoret - Följ korridoren och öppna dörren för att nå ett rum med kontor. Fem vakter kommer att angripa: tre på din våning och två på nästa våning intill dörröppningen. En sjätte vakt kan angripa en stund senare om han inte gör det samtidigt med de andra fem, så var på din vakt. Plocka upp förbandslådorna, granater och vapen som de lämnar.

Ett par av dem kommer att släppa sina hagelbössor, om du beslutar att ta den, så måste du lämna ditt andra vapen. Gå uppför den korta trappan för att nå hyllan nästintill dörröppningen. Öppna det vänstra förvaringsskåpet för att få Silverstatyn (3/4). Gå till kontoret längst bort i vänstra hörnet (om ingången är bakom dig) och skjut sönder packkorgen för att få Bronsstatyn (5/6).

Sikta på de två upphängningarna på skärmen och skjut på dem. Använd kastrepet för att fånga den väldiga TV-skärmen; dra den mot dig. Bildskärmen kommer att falla ner, och avslöja ett rum bakom.

Dra dina vapen och döda vakterna där bakom. Du kan döda dem nerifrån. Annars, grip tag i bildskärmen, dra dig upp och gör slut på dem. De lämnar en granat, en förbandslåda och två vapen (vilket kommer att räkna som ammunition). Öppna dörren på baksidan.
Filmscenen visar byggnaden du gick ut ur och den fokuserar på en hylla vid toppen.
Klättrandet upp på byggnaden - Du måste nå den hyllan, klättrande upp på byggnaden. Grip tag i staven till vänster (om ingången är bakom dig) och klättra upp. Hoppa för att gripa tag i hyllan med luftkonditioneringsaggregatet, förflytta dig åt höger runt hörnet och hoppa för att gripa tag i hyllan ovan. Dra dig upp. Vänd dig åt vänster och använd kastrepet för att fånga stödet till skylten; dra ner den.

Hoppa för att gripa tag i den och dra dig upp. Hoppa för att gripa tag i nästa och dra dig upp. Klättra upp på stegen för att nå hyllan ovan. Använd kastrepet igen för att slänga ned nästa stöd till skylten. Hoppa för att gripa tag i staven, sen hyllan framför; dra dig upp. Grip tag i den vertikala staven, klättra upp på den och hoppa för att nå den överst hyllan.

Hoppa för att gripa tag i den tunna staven till höger. Klättra upp och hoppa för att gripa tag i den horisontella staven på hyllan ovanför den du stod på tidigare. Lara's vikt kommer att rotera den. Vänd runt, svinga och hoppa för att gripa tag i den tidigare staven. Klättra upp och hoppa till hyllan som roterade tidigare. Denna hylla kommer att böjas bakåt (till dess tidigare position) om du står på den andra sidan. Så spring och hoppa snabbt för att gripa tag i den kvadratiska hyllan framför; dra dig upp.

Du kommer att behöva gripa tag i staven framför, klättra till toppen och använda några horisontella stavar. De faller efter några sekunder, så du måste vara snabb. Hoppa för att gripa tag i staven och klättra upp. Den kommer att börja falla när du når toppen. Hoppa snabbt för att gripa tag i den horisontella staven. Svinga och använd resten av de tre snabbt för att nå balkongen.

Museum - Öppna dörren till museumet och dra dina vapen. Tre vakter väntar vid slutet av trapporna, så döda dom härifrån. En fjärde kommer om en stund, så vänta och döda honom också. Gå inte ner innan du dödat dem. Det finns två till vakter som skjuter från en balkong till höger, vilket gör det lite svårare. Var försiktig, för ett par kan komma bakifrån. Du kan även skjuta på ljuskronan, den kommer att falla ner och förhoppningsvis döda några av hoten. När du är klar med alla, plocka upp vad som du behöver.
De lämnar förbandslådor, granater och vapen (som kommer att räknas som ammunition). En av dem släpper ett Gevär.

Gå uppför trappan och gå in i vestibulen till vänster. Denna väg tar dig till balkongen, där ett par vakter fanns. Skjut packkorgen och plocka upp Bronsstatyn (6/6). Gå tillbaka nerför trapporna och gå in i rummet i bakre vänstra hörnet. Öppna metallförvaringsskåpet till vänster att få en Silverstaty (4/4). Gå ut, och gå genom dörren längst bort.
Halvvägs genom korridoren, Zip berättar om ett litet kanontorn vid slutet av den andra salen. Så, gå inte dit ännu.

Gå till kontrollpanelen till vänster och gå sen till den andra sidan. Använd knappen (nästintill brandsläckaren) för att aktivera sprinklern i salen med det lilla tornet. Som du kan se, den rörliga lasern möjliggör för kanontornet att skydda salen, så tänk ut nåt bra, säger Zip.

Gå ur kontoret och grip tag i bollen till vänster. Grejen här är att trycka bollen framför dig i korridoren med lasern. Det lilla kanontornet kommer att aktiveras, men om du trycker bollen och är bakom den, träffar tornet bollen. När du når slutet, vänd dig om åt vänster och dra bollen en bit. Tornet kommer att stoppa. Lyckliga dig, den skjuter bara rakt. Fortsätt till korridoren med gröna väggar. Närma dig dörren till vänster och den kommer att öppnas automatiskt. Gå genom den.

I Filmscenen, Takamoto framträder bakom en glasvägg ovan, berättar för Lara att hon borde inte ha kommit hit. Lara säger åt honom att berätta för henne om svärdet. Han är mycket upprörd och frågar Lara varför den är så fascinerande för henne. Lara berättar för honom om hon får ta sig en titt på den. Takamoto svarar att hennes framhärdande kommer att bli hennes död.

När Filmscenen avslutas, två dörrar öppnas och tre vakter börjar skjuta. Takamoto är naturligtvis borta. Dra dina vapen och döda dem. Plocka upp vad du behöver bland förbandslådor, vapen och granater som dem släpper. Använd kastrepet för att fånga den skimmrande cirkeln vid sidan av draken som hänger ovan. Backa så mycket du kan och dra i repet. Ju längre, desto högre rörelsemängd kommer du att få. Eventuellt kommer den att krossa fönstret på motsatta sidan. Dra dina vapen, för två vakter kommer att börja skjuta. Döda bägge.

Klättra på lådan under fönstret och hoppa för att gripa tag i kanten. dra dig upp och gå till höger, där Takamoto visar sig. Ta tre Gevär från skrivbordet (de kommer att räknas som ammunition om du bär på detta vapen). Dra den rödaktiga flyttbara lådan ut ur kontoret och tryck den genom det trasiga fönstret. Den kommer att falla ner och krossas. Släpp dig ner och plocka upp Guldstatyn (1/1). Klättra tillbaka upp och använd passerkortet för att kalla på hissen. Gå in i den.

Filmscenen visar Lara inne i hissen. När hon går ur, tar hon sig en titt runtomkring. Takamoto visar sig och håller en del av svärdet, och säger att hon inte respekterar honom, bryter sig in i hans hus och dödar hans karlar. Lara vill ha vad hon begär, men han vill inte låta henne få det så lätt.

Förstöra Takamoto - Det är självklart att svärdet ger kraft till dess ägare. Takamoto kommer att använda det för att döda Lara, för svärdet kastar ett grönt skadligt ljus som tar lite av din hälsa när den träffar dig. Frånsett honom, så finns det fyra kanontorn som börjar skjuta på dig. Takamoto står på hyllan ovanför, så stanna inte där nere. Gå bakom en av statyerna, grip tag i staven, klättra upp och hoppa till hyllan, där Takamoto står och där kanontornen inte kan nå dig. Klättra upp på en stav på motsatta sidan av honom.

Håll dig borta från honom. Ju längre bort, desto bättre. Ställ Lara bakom en av statyerna och ha hennes vapen framme. Det gröna ljuset kan inte träffa dig om du stannar bakom statyerna. Se till så du står i mitten, där statyn är högre. När Takamoto slutar använda svärdet, och med dina vapen dragna, gå fram och skjut honom. När du ser honom börja använda sitt svärd igen, gå bakom statyn igen. Ibland träffar ljuset dig, för Takamoto är inte exakt på motsatta sidan. Om han är lite diagonalt mot dig, när han kastar ljuset, spring framåt och Lara kommer att gripa tag i kanten. På det sättet kan inte ljuset träff dig (om du hänger bakom statyn). Om han flyttar till en staty nära dig, flytta dig bakom en annan staty och stanna. Du kan se Takamoto's liv uppe till höger av din bildskärm.

Alternativ metod - Ovanstående procedur tar ganska lång tid, vilken inte är så bra om du spelar i "Time Trail Mode". Här är en annan snabbare strategi: Takamoto's ljus kan vara höga eller låga. Om de är höga, behöva du huka dig ner för att undvika dem. Om de är låg, behöva du hoppa över dem. Så snart som du klättrat upp på hyllan där

Takamoto är, spring efter honom. När du närmar dig honom, undvik hans gröna ljus, antingen hoppa över eller rulla under dem. Närma dig inte honom för mycket, för då kommer du troligen inte att få tid att undvika hans gröna ljus. Ca 3 meter är lagom, borta från honom och hoppa över/huka sig ner under ljuset. Var försiktig, för Takamoto kommer troligen att skjuta vertikala ljus som du kommer att behöva undvika genom "side-stepping". Snart, kommer Takamoto att sluta och behöver ett par sekunder för att starta skjuta sina ljusstrålar igen, vilken är en bra möjlighet till att börja skjuta mot honom igen.

Om du har ett kraftfullt vapen med dig, kommer han att förlora en tredje av sin hälsa. Upprepa denna procedur en gång eller två, och han kommer att gå ner på knä efter en minut eller så.

När Takamoto dör, visar Filmscenen Lara när hon får svärddelen. Alister är överraskad av svärdet´s kraft. Nishimura kallade på en helikopter åt Lara och nu väntar den på henne. Nishimura kastar ned en stege och Lara klättrar upp. När hon når toppen och kliver ombord i helikopter, säger hon att hon är lättad över att finna honom här. Nishimura frågar vad som hände med Takamoto och var han är. Lara säger att det beror på om han var ond eller god. Alister säger att han har hittat Rutland och frågar Lara är hon vill åka till Ghana. Lara vill naturligtvis åka, för Afrika är en av hennes favoritkontinenter.

Nivå 4 - West Africa - Ghana
Saker att plocka upp: En Guld, fyra Silver & fem Bronsstatyer
I filmscenen, Lara glider nerför en sluttning och samtalar med Zip. Hon säger att det finns inga tecken av Rutland än så länge. Han berättar för henne att när han tittade på kartan, har hennes föräldrar varit där och att hennes pappa arbetade på denna plats långt innan Lara var född. Lara säger att detta är inte någonting egendomlig; det händer ibland.

Följ stigen och gå nerför trappan.
Filmscenen visar Lara när hon kommer till en klippa. Vyn är så vacker och hon kommenterar att om allt misslyckas, kan hon börja med vykortstillverkning. Hon använder sin kikare och ser en helikopter. Zip, bedömer var helikoptern landade, och berättar för henne att de inte kom från denna sida.

Hoppa i vattnet nedan. Vänd ansiktet mot mekanismen på land. Det finns tre statyer i vattnet: en till höger (Bronsstatyn 1/5), en rakt fram under mekanismen (men den kan du inte få ännu) och den tredje till vänster (Bronsstatyn 2/5). Du kommer att se dem med lätthet då de glöder även om du är på ytan.

Klättra ur vattnet framför mekanismen. Klättra upp på klippan till höger, sen på nästa ovanför. Hoppa för att gripa tag i repet och sänk mekanismen. Svinga och hoppa på mekanismen eller släpp dig ner och använd kastrepet för att dra ner den.

Filmscenen visar mekanismen aktiverad. Vattenfallet öppnas och ett väldig Tempel avslöjas. Zip är förvånad. Rutland kommer fram på en hög hylla. Lara kallar ner honom för en pratstund, men Rutland är inte villig till gå ner, om inte Lara kan skjuta så långt. När han försvinner, frågar Lara Zip att Alister borde titta på detta, men han berättar för henne att det är bara hon och han tillsvidare, för Alister gick för att ta reda på var originalbitarna kom ifrån.

Inne i Templet - Innan du går in i Templet, hoppa i vattnet och hämta Silverstatyn (1/4) under mekanismen (som du inte kunde få tidigare). Klättra ur vattnet och gå in i Templet. Följ stigen och gå nerför trappan.

Du kommer över en damm. Delen som är närmast dig har en ström som håller dig tillbaka (till din sida) och den andra halvan trycker dig framåt (till motsatta sidan, där du måste gå). Använd kastrepet, fånga flotten och dra den till din sida. Hoppa på den, hoppa för att gripa tag i repet och hoppa framåt. Det gör inget om du inte griper tag i det andra repet, för du kommer att falla ner till dammen. Om du faller i dammen, klättra ur vattnet.

Fortsätt genom passagen. Lara säger att hon har sett denna förr (med tanke på statyn till höger) i hennes faders skissbok. Så, han har varit här. Gå uppför trappan och dra dina vapen. En vakt finns bortom dörröppningen, så döda honom. Gå runt till vänster och hoppa över den arkeologiska staven. Kliv på tryckplattan för att öppna en dörr vid slutet av korridoren. När du kliver av, kommer dörren att stängas, så du måste vara snabb. Spring, hoppa över den första arkeologiska staven, fortsätt springa och tryck Huka sig ner\Rullaknappen för att utföra en låg kullerbytta och passera under den andra staven. Upprepa kullerbyttan om nödvändigt för att passera genom dörren.

Område med hjul - Det finns tre vakter bortom, plus två till på hyllan framför. Döda dem och var beredd på två till som kommer fram genom en dörr. Du kan låta en tunna explodera under hyllan och göra det sista paret av vakter en historia kortare. När du har gjort det, plocka upp föremålen du behöver som vakterna har släppt: förbandslådor, granater och vapen (vilket kommer att räknas som ammunition). Gå längst bort åt höger av området och klättra upp på stenhyllan. Plocka upp Bronsstatyn (3/5) och gå till vänster.

Använd den stora kanonen som en av vakterna använde tidigare och skjut pelaren till vänster (den är mellan hjulet och repet). Kameran visar dörren du kom genom stängs och fokuserar på den andra dörröppningen vilken är spärrad av arkeologiska stavar.
Du måste gripa tag i en av stavarna på hjulet. Du kan använda repet i närheten och greppa staven, men om du inte kan göra det, kan du göra det från marken. Närma dig hjulet och vänta på en stav som kommer ner.

Vänta tills den åker upp, svinga och hoppa för att gripa tag i det andra repet (på den andra sidan). Svinga och hoppa till hyllan. Vänd åt höger och hoppa till den hängande hyllan i metall. Använd kastrepet för att fånga den trasiga pelaren bortom till vänster. Drag dig själv nära den. Dörröppning till vänster är spärrad, så hoppa för att gripa tag i repet. Svinga och hoppa för att gripa tag i den första staven på det stillastående hjulet. Hoppa för att gripa tag i den andra staven och slutligen hoppa för att gripa tag i stegen.

Klättra till toppen. Vänd runt och gå till den andra sidan, klättra upp på den andra stegen och hoppa för att gripa tag i spricka uppe till vänster. Hoppa för att gripa tag i sprickan ovan och förflytta dig till vänster runt hörnet. Hoppa för att gripa tag i gallret ovan. Lara säger att denna kanal leder direkt ner till hjulet och Zip säger att hjulet behöver tusentals liter vatten. Lara säger att det är inte gjort... ännu.

Klättra till toppen och fortsätt framåt. Släpp dig inte ned. En leopard går lös där nere, så döda den härifrån. Sen kan du ta dig ner.
Området med blockerad damm - vänd ansiktet mot vägen du kom ifrån och gå längst bort till vänster.

Fusket har betyget 9 (1 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.