Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Tomb Raider 3

PC
Tomb Raider 3
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    30 november 1998
  • Utvecklare
    Eidos Interactive, Core Design Ltd.
  • Antal ägare
    114
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.9 -

Fler fusk

Guide

Inskickat av fai den 06/07 -06 12:49

Tomb Raider III
INDIEN - Djungeln

Uppdaterad 1999-02-05
Innan du startar glidningen nedför första kullen, gå till sluttning på din högra sida och glid ned till den flata hyllan. Hoppa över till det gula berget och huka dig för att hitta Hemlighet #1, Hagelbössan. Glid nedför den långa rampen och hoppa upp och greppa stocken. Döda apan ( om du vill ! )och hoppa sedan ned så du glider till en flat sektion mellan spikarna. Vrid dig till vänster och hoppa och glid ned till den flata hyllan med Förbandslådan. När du plockar upp den startar en rullande sten, så om du hör något som kommer rullande, hoppa eller kliv bakåt för att undvika den.

Hoppa till området bakom trädet för att hämta Ädelstenen och Hemlighet #2, Patroner. Avsluta din glidning till botten och fortsätt genom valvet till vänster. Hämta en annan Ädelsten och klättra sedan upp på muren direkt till vänster vid ädelstenen.

Plocka upp ammunitionen till vänster, återvänd sedan till muren för Hemlighet #3. Patronerna är i öppningen till vänster vid vattenfallet och lite mera ammunition finns i den tredje öppningen. Hoppa ned till marken iigen och gå nu till höger genom valvet in till det stora området. En liten apa finns där. Den är inte mycket till hot så döda den inte, om du väntar och följer efter den så visar den vägen till ett handtag. Du borde hitta en förbandslåda precis innan handtaget, apan lade den där åt dig ( om du inte var blödtörstig och dödade den ). Dra i handtaget och återvänd till grinden du öppnade.

Gå igenom grinden och hoppa ned i den mörka delen. Du hittar ett handtag till höger och en dödlig vägg med spikar till vänster. Dra i handtaget, gör en volt och hoppa snabbt in i alkoven för att undvika muren med spikar. När den har passerat kan du gå till andra änden och klättra upp till öppningen. Gå igenom och hitta kabel-glidaren och åk med den ned till stenblocket. Klättra upp på detta block, gör sedan ett springande hoppa in i passagen och hoppa ned i nästa område. Om du faller i floden, strid inte emot utan följ med till tunneln som leder till en liten pool där du kan hitta en utgång. Se upp för Pirayorna !

En dödlig tiger attackerar när du kommer in i nästa område, använd dina pistoler. Du ser också en liten apa där, följ efter den och den visar dig något att plocka upp. Gå till den ihåliga trädroten och dra i handtaget där inne, det öppnar en grind och släpper också iväg en sten mot dig. Undvik den dödliga stenen, följ stigen där den kom ifrån till ett annat handtag som öppnar en grind runt hörnet. Gå in i detta nästa rum och döda den attackerande tigern. Gå till höger genom några tjock plantor och hitta patronerna på en liten hylla till vänster.

Fortsätt in i nästa område där en annan tiger offrar sig som måltavla. Fortsätt tills du ser ett mörkt hål i mitten i rummet. Det är dödliga spikar däri så håll dig undan från dom. Gå till höger bakom trädet och hämta ammunitionen där. Fortsätt sedan till det fallna trädet och kryp under det. Döda en till tiger innan du plockar upp Ädelstenen.

När du har tagit ädelstenen kan du vända dig till vänster och hoppa upp för att hämta lite ammunition vid trädet.

Gå till slutet på trädet och hoppa ned, du borde nu kunna hoppa och greppa och klättra in i trädet. Detta område är Hemlighet #4, men trickset är att komma bakåt ut....levande! Häng och släpp dig ned till spikarna, hoppa bakåt och framåt. Fortsätt hoppa fram och tillbaka så du klarar dig från spikarna. Ta ammunitionen nära berget och sedan hoppar du ned i tunneln och gå genom spikarna. Dra dig ut ur detta område och återvänd till slutet av trädet där du startade allt detta.

Följ hallen till en hylla med spikar. Döda apan innan du går genom spikarna. Hoppa till hyllan och vänd dig åt höger. Gör ett springande hopp och greppa hyllan. Hoppa sedan till sluttning över hallen och glid ned. Greppa kanten innan du faller och förflytta dig till höger tills du kan dra dig upp och ta Ädelstenen.

Tillbaka på andra sidan klättrar du upp och förflyttar dig över till den mörka passagen. Tänd en tändsticka för att lysa upp och döda apan. Leta reda på handtaget i andra änden som öppnar grinden nedanför. Handtaget startar en rullande sten, så spring snabbt bakåt och ut ur passagen. När hotet är över, gå tillbaka in och hitta den gömda hyllan ovanför handtaget. Hoppa och klättra upp och där hittar du Hemlighet #5, ammunition. Hoppa ned från hylla till området nedanför.

Tillbaka i djungeln borde du se en apa som leder dig i en fälla. När du springer genom detta område, kommer ett flertal stenar att rulla ned mot dig. Efter den tredje och sista stenen, gå uppför sluttningen genom buskaget. Du borde snart hitta ett hål bakom en buske. Ta upp förbandslådan, hoppa sedan i hålet baklänges, släpp och ta tag i nästa hylla för att undvika spikarna nedanför. Dra dig upp och gå in för att hitta Hemlighet #6, några tändstickor och en Ädelsten.

Vänd och hoppa över till nästa hylla, sedan tillbaka och gör ett hopp och greppa för att klättra upp ur hålet. Återvänd till område med dom tre stenarna och gå förbi dom tills du kommer fram till en flod. Gå i och håll till höger för att hitta ammunition. Hoppa till den lilla ön och hoppa och dra dig upp till hyllan ovan, där hittar du ett handtag att dra i. Det öppnar en dörr till vänster. Gör ett springande hopp från ön och greppa hyllan nära pelaren, åk sedan kabel-glidaren till botten och ta hallen till vänster. Ädelstenen är åtkomlig från toppen på pelaren och du kan också döda ett par tigrar från den säkra platsen som är högt belägen.

Ditt nästa objekt är att komma in genom öppningen till höger om vattenfallet. För att klara detta måste du fylla denna kammare, så gå till vänster in i den mörka passagen. Korsa poolen och ta några tändstickor från mittenhyllan innan du kommer till slutet. Tryck på stenen tills grinden i närheten öppnas, gå sedan och dra i handtag där för att öppna en annan grind bakom stenen du nyss flyttade. Gå in och återvänd till det förra rummet och klättra ut på bron där du kan dra i handtaget till grinden i ett annat rum.

Gå tillbaka till det rummet och genom denna grind för att hitta ett handtag som fyller ett rum. En till simtur tar dig bakåt till det förra rummet där du kan gå genom dörren mellan facklorna och in till rummet du nyss fyllde. Simma över till vattenfallet och kliv upp ur vattnet. Hitta passagen bakom fallet och följ det till stegen och klättra upp. Gå genom vattenfallet och klättra uppför det andra vattenfallet innan du gör ett springande hopp tillbaka till det förra vattenfall. Du borde hitta ett handtag på toppen av fallet som öppnar en undervattens grind.

Hoppa ( eller dyk ) i vattnet nedanför och titta efter några gröna trappsteg. Gå upp och klättra upp på den höga hyllan, gör sedan ett springande hopp till nästa hylla där du kan hämta en Ädelsten. Hoppa bakåt i vattnet och gå genom grinden du nyss öppnade. Efter en kort simtur kommer du till nästa rum som har ammunition och är vaktad av en tiger. När du har tagit objekten, klättra uppför stegen.

Gå runt hörnet och döda apan som hade Indra Nyckeln. Ta nyckeln, titta sedan ned och upptäck tigern som smyger omkring där nere. Döda honom från din säkra position och hoppa ned. Undvik kvicksanden när du tar dig till hyllan där du kan använda Indra Nyckeln för att öppna en grind. Mera ammunition finns i en liten nisch till vänster om dörren. Gå genom grinden och utgång på nivån.




Tomb Raider III
INDIEN - Tempel ruinerna
Uppdaterad 1999-03-04
Gå förbi träden och döda ormarna. Om du blir biten av en orm måste du använda en förbandslåda annars förgiftas du långsamt tills du dör. Du kan vänta med att använda förbandslådorna tills du har klarat av alla ormar, på så sätt sparar du en massa förbandslådor till senare tillfällen.

Ett handtag vid en av ormarna öppnar en lucka i golvet i närheten. Hoppa ner genom luckan och tänd en tändsticka så du kan utforska denna passage. Ta förbandslådan och döda ormen som vaktar den innan du går ut ur passagen. Nästa område innehåller en liten sjö med dödliga pirayor i och du ser något intressant på andra sidan vid trappan.

Det låter kanske konstigt men dyk i sjön och simma snabbt till andra sidan och ta dig upp där vattnet är som lägst. Klättra upp medan du har lite kött kvar på benen och gå till höger för att dra i handtaget som öppnar en grind under vattnet bakom dig. Dyk i vattnet igen och simma igenom grinden. Fortsätt simma in i tunneln så klarar du dig från pirayorna.

En stor hög med lera ligger framför dig. När du går fram kommer du att se en flat del i högen som är på hoppavstånd. Gör ett hopp och gå runt till den vänstra flata hyllan, hoppa till stenhyllan. Gå runt på hyllan tills du når en öppning vid det andra vattenfallet. Gå in och hämta Ädelstenen, gör sedan ett springande lopp ut på trädet.

Utforska grenen och du hittar ammunition och tändstickor, gå sedan tillbaka och gör ett springande hopp till vänster. Dra dig upp. Ytterligare ett hopp tar dig till vattenfallet och där tar du dig upp till det andra vattenfallet. Häng dig ner och förflytta dig till höger så hittar du några patroner. Fortsätt krypa tills du kan stå upp och häng dig ner till nästa område.

Till vänster finns en hylla, hoppa till den och dra dig upp. Kryp nu in i grottan men se upp för ett par ormar som blockerar din utgång. Nästa område har en staty och ett stenblock till höger som du kan flytta. Några patroner finns bakom det, ta dom och gå in genom öppningen bakom. När du kommer in vaknar en annan staty, så spring till säkerheten. Högen med lera tar dig till en stenhylla och där hittar du en Ädelsten. Gå runt i rummet och använd din hagelbössa för att döda det stora hotet.

När striden är över, leta efter ett hål i golvet och hoppa ner, där finns ett handtag som öppnar en grind. Slutligen, flytta blocket bredvid handtaget och gå in i nästa område. Här skjuts det förgiftade pilar, men det här är Tomb Raider III och Lara kan krypa i detta spel. Hoppa i hålet som finns i närheten och hämta Hemlighet #1. Ta också förbandslådan och ta dig ut innan den rullande stenen krossar dig.

Kryp förbi pilarna och hämta patronerna, förbandslådan och tändstickorna innan du återvänder till statyrummet. Gå genom grinden, ta dig sedan försiktigt genom sörjan. Stanna inte så du sjunker ! Klättra upp på andra sidan och spring till nästa hylla. Gå nerför passagen och leta reda på ett handtag som öppnar en grind i närheten.

Gå in i nästa rum och hoppa snabbt förbi knivarna och spring vidare för att undvika spikväggen. Uppför trapporna hittar du en bur med ett handtag bredvid som öppnar en grind ovan. DRA INTE I HANDTAGET ÄN ! Dra först ut blocket från väggen och tryck det sedan åt vänster, klättra upp och och dra dig upp på hyllan. Runt hörnet finns ett hål i taket med en stege. Hoppa upp och klättra för att hitta Hemlighet #2, ett rum fullt av saker och ett handtag. Dra i det och klättra tillbaka ner till golvet.

Nu kan du dra i handtaget vid buren, tryck blocket så du kan klättra upp på det och dra dig upp till hyllan. Gå genom grinden och dyk i vattnet. Dra i handtaget som öppnar nästa grind och simma igenom. Ovan dig finns en stängd grind så fortsätt simma tills du hittar ett par handtag. Dra i bägge så öppnas grinden, simma upp och ta ett djupt andetag.

Hoppa ned i poolen och dra i handtagen som är på varsin sida i poolen, dom aktiverar statyerna som börjar andas ut eld. Det kvarvarande handtaget öppnar en tidsinställd grind i poolen där du kan hämta Hemlighet #3 som är några saker. Klättra upp på ena sidan och om du tittar noga så ser du några gömda plattformar som hänger över vattnet. Elden gör så att du kan se var dom är, hoppa till den första och fortsätt till andra sidan där du hittar ett handtag att dra i. Hoppa ner på golvet och spring förbi Ädelstenen och in genom dörren som nu är öppen. Grinden är tidsinställd så du måste vara snabb annars måste du börja om.

I denna långa hall finns två burar i varje ände och den ena har spikar. Leta reda på handtaget som öppnar buren längst bort i hallen, samtidigt startar den andra buren att komma mot dig. Spring nedför hallen och förbi den öppna dörren och plocka upp Nyckeln av Ganesha. Ta dig ut genom dörren innan spikarna spetsar dig. Gå tillbaka in i hallen och plocka upp ammunitionen och förbandslådan.

Gå tillbaka till rummet med poolen som nu är fylld med lera. Gå genom leran till andra sidan och klättra uppför lerhögen och gå in i passagen till höger. Där hittar du några tändstickor som du kommer att behöva. Gå uppför trappan men se upp för en stor sten som börjar rulla mot dig, hoppa tillbaka där du kom ifrån. När stenen har rullat förbi kan du fortsätta uppför trappan, du kommer fram till två grindar snart. Här kan man välja antingen höger eller vänster. Du kan utforska bägge men jag rekommenderar att du tar den högra först och sen den andra.

Om du tar den högra så klarar du dig från en rullande sten men kommer fram till en grind som du kan öppna med ett handtag bredvid. Fortsätt i passagen tills du kommer fram till ett stort rum med statyer, där finns en Ädelsten också. Döda apan som springer omkring med en förbandslåda som du kanske behöver. Slutligen, klättra ner i hålet och släpp dig ner till golvet.

Som du ser så är du tillbaka i rummet med den döda statyn som du förhoppningsvis tog kål på tidigare. Spring uppför leran och klättra upp och dra i handtagen som du hittar där, dom öppnar en grind. Återvänd till golvet och gå genom grinden in i nästa rum. Klättra över pelaren och gå genom nästa dörr där du måste simma över för att dra i handtaget. Undvik den dödliga elden från statyerna, om du börjar brinna hoppa tillbaka i vattnet för att släcka elden. När du har dragit i handtaget öppnas en grind under vattnet som du kan simma genom, undvik dom dödliga pilarna som skjuts från väggen framför dig.

Plocka upp förbandslådan innan du klättra upp på torra land, du har en stege framför dig som leder upp till en hylla bakom dig. Klättra uppför stegen och gör ett bakåthopp till hyllan. Hoppa sedan till nästa hylla framför dig. Hoppa vidare till nästa och klättra uppför väggen. Vänd dig om och hoppa till nästa hylla och vänd dig om för att se orm som är redo att anfalla dig. Döda ormen från där du står och hoppa sedan över till den hyllan. Nästa hopp är lite farligt för en sten kommer rullande mot dig när du landar, antingen kan du hoppa bakåt och hänga från kanten eller också kan du springa in till höger för att undvika den. Men passa dig för dom dödliga pilarna inne i rummet. Kryp under dom och även dom vassa knivarna, ta upp förbandslådan till vänster innan du gör ett springande hopp över till alkoven för att hämta Ädelstenen.

Vänd dig om och gå fram till kanten, hoppa ned till ett av hörnen. Gå genom dom vassa knivarna och kryp sedan genom tunneln till ett litet rum med Hemlighet #4, en orm vaktar lite ammunition där. Hoppa ned i vattnet och klättra upp samma väg som förut till där du hämtade ädelstenen. Ett flyttbart stenblock finns i hörnet och om du flyttar på några flera block där inne så hittar du ett gömt handtag. Det fyller vatten i en grop på ett tidigare ställe. Fortsätt sedan in i nästa rum.

Ett par stenar börjar rulla när du kommer in i rummet. Spring undan och håll till vänster, där kan du hoppa över en grop full av spikar. Titta ned i hålet och notera att på ena sidan finns det vatten. Naturligtvis vill du hoppa ned i vattnet och simma in i nästa rum med flera statyer som andas eld på dig. Du borde nu var i närheten av gropen du fyllde tidigare, hoppa ned i vattnet och dra i spaken som öppnar grinden. Simma ned genom passagen för att hämta andra Nyckeln av Ganesha, återvänd sedan.

I nästa rum finns att par låsta grindar med två nyckelhål på sidorna och du har förhoppningsvis två nycklar nu. Gå genom de nu öppna grindarna och lägg märke till taket med spikar som rör sig nedåt. Hoppa till väggen och klättra uppför stegen till säkerheten innan du blir spetsad. Du kommer att hitta en Ädelsten där uppe och två apor möter dig också. Stenblocket i det högra hörnet är flyttbart så du kan klättra upp på det och göra ett springande hopp till hyllan med handtaget. Gör sedan ett hopp till den andra hyllan och dra i det andra handtaget som öppnar grinden. Det startar ett par rullande stenar när du närmar dig grinden, undvik dom genom att hoppa åt sidan. Innanför grindarna måste du hoppa ned i hålet så stängs grindarna och du kan fortsätta. Det finns två vägar, bägge vaktade av eldsprutande statyer. Du kan undvika eldarna med bra timing och ett snabbt sprinterlopp. Vänta på att flammorna börjar dö ut, spring förbi dom. Du är nu i nästa rum med en staty som vaknar upp när du kommer in där. Döda denna staty och när den är död, ta svärdet från den.

Klättra upp på hyllan med den flerarmade statyn och den andra statyn vaknar nedanför. Döda den och ta svärdet, återvänd till den andra statyn och sätt svärden i hans tomma händer. Då öppnas utgången från detta rum. Gå in i nästa rum och kryp genom hålet. I nästa rum, häng dig ner och landa på golvet och gå genom rummet till nästa där en till staty vaknar när du närmar dig plattformen i mitten av rummet.

När den är död kan du ta Nyckeln av Ganesha från mitten av rummet, gå sedan till grinden som öppnas för dig. Lys upp platsen med en tändsticka och spring in i rummet och dra i handtaget på väggen. Det spikförsedda taket startar så dra snabbt i det andra handtaget som öppnar golvet och hoppa ned. Nedanför är den andra Nyckeln av Ganesha och en grind öppnas så fort du tar nyckeln. Du kan nu återvänd till rummet där du hittade den första nyckeln.

Gå in i nästa rum med Ädelstenen flytande i luften och en grop fylld med vatten. En stark ström försöker dra dig mot spikarna, så simma till höger eller vänster och dra i spaken bredvid spikarna. Simma tillbaka till där du började och simma till den andra spaken och dra i den för att stänga av den starka strömmen. Du kan nu plocka upp den tredje Nyckeln av Ganesha innan du simmar upp till ytan och klättrar upp på golvet.

Nu kan du gå till väggen med dom tre nyckelhålen och använd dina väl förtjänta nycklar att öppna grinden vid toppen av trappan. Gå trappan uppför och genom grinden för att avsluta denna utmanande nivå.




Tomb Raider III
INDIEN - Ganges floden
Uppdaterad 1999-03-06
Den fyrhjulsdrivna motorcykeln hittar du i början av denna nivå men kliv inte på den riktigt än. Titta upp bakom motorcykeln och klättra in i kryphålet för att hämta några saker. Åk fram till rampen och kliv av ditt fordon. Häng dig ner på sidan, klättra nerför stegen och till vänster. Nu kommer det en serie av svåra hopp. Var på din vakt när du gör hoppen och se till att du har utrymme när du hoppar. Gör dykhopp och springhopp så klarar du dig till slutet. Gå in i rummet och Hemlighet #1 är din.

När du är i det hemliga rummet, ställ dig vid den första sluttningen och klättra upp på den, hoppa tre gånger och ta tag i kanten för att komma till den flata delen och hämta några patroner. Nu kan du ta dig hela vägen tillbaka till motorcykeln. Accelerera och hoppa över rampen, fortsätt längs med vägen och ge din ATV extra gas när du kommer nära kanten.

När du kommer till ett stup borde du hitta en stege i närheten. Den leder ner till Hemlighet #2. Hoppa på din ATV igen och åk runt till klippavsatsen och gör ett långt hopp. Backa upp mot väggen för extra sats och se till så du står rakt innan du hoppar. Efter hoppet hamnar du vid en gulddörr och här blir du tvingad att lämna motorcykeln en stund.

Titta mot väggen nära rampen som du nyss hoppade ifrån, hoppa in i passagen. Kryp passagen fram tills du kan stå upp, döda dom två ormarna som är gömda i skuggorna. Du kommer till ett hål som du kan hoppa över, sedan hittar du ett handtag som vaktas av några apor. Dra i handtaget som öppnar gulddörren och ta dig tillbaka till din motorcykel. Kör sedan till du hittar Ädelstenen.

Nu behöver du hålla dig till huvudstigen. Du kan ta den högra stigen som är en genväg till slutet men du kommer då att missa flera saker och din chans att få spela bonusnivån är lika med noll. Om du insisterar på att ta genvägen, här är vad du har att finna.

GENVÄG: Ta ditt fordon nerför den ojämna stigen och hoppa över floden. Du kommer fram till en tunnel där en apa snart kommer med en förbandslåda. Döda apan och hans vänner, fortsätt nerför passagen tills du når en grön klippa med två öppningar. Utforska bägge områdena men se upp för ormarna som är redo att attackera dig.

Den övre öppningen leder till en litet rum som du kan krypa in och hämta den första Grind Nyckeln i. Gå tillbaka ut och leta reda på kryphålet. Kryp in och du kommer till en hall med flera apor och Grind Nyckel låsen. Du måste hoppa och greppa kanten vid slutet av hallen för att komma till utsidan och där du kan se en grind med kvicksand i närheten. Ta Ädelstenen och ställ dig vid hålet som du kom upp ur, gör en bakåtvolt till den lilla sluttningen. Greppa samtidigt som du glider, du når nu pelaren som du kan dra dig upp på.

Hoppa över till grenen och in i öppningen i muren där du hittar några grenar och en hylla. Döda alla apor som kommer i din väg och hoppa till vänster för att hitta lite ammunition på en hylla. I byggnad finns den andra Grind Nyckeln och flera apor. Hämta nyckeln och ammunitionen längst in och hoppa ned till den flammande statyn. Tryck på knappen för att öppna grinden utanför. Flera apor kommer fram på scenen men dom borde inte bli något problem för dig.

Återvänd till hallen med hyllan och Grind Nyckel låsen och öppna grinden. Återvänd till ditt fordon och åk upp och gör ett skrämmande hopp över kvicksanden. Åk runt byggnaden där du fick tag i den andra nyckeln och fortsätt in i djungeln vid floden. Du måste göra ett sista hopp över floden för att komma tillbaka till huvudstigen, lite snabbare men utan flera hemligheter.

Fortsätt längs den högra sluttningen och gör ett långt hopp. Kör in i väggen med ditt fordon för att sakta ned när du har landat annars kommer det troligtvis att ske en olycka. Fortsätt uppför sluttningen och sväng till höger. Du bör nu vara i ett stort rum med ett stort hål i golvet. Åk runt hålet och uppför rampen på utsidan. Håll till höger och stanna när du kommer till toppen, hoppa av ditt fordon. Gå ut på rampen och du borde nu kunna se nästa hemlighet till höger.

Du hittar lite ammunition på hyllan, hoppa och dra dig upp till kryphålet för att hämta Hemlighet #3, harpunpilar och en Ädelsten. Återvänd till ditt fordon och följ rampen till du kommer till där stigen delas i två delar. Bägge passagerna leder till samma öppna område med en Ädelsten högt ovan och en till ramp att hoppa över med ditt fordon. Du måste följa rampen uppför som svänger ett flertal gånger till det aktuella hoppet. Naturligtvis finns det ett hål i rampen på mitten men med lite fart så är det inget problem för dig. Innan du åker upp till hoppet, gå till roten på trädet och hoppa över till hyllan med lite ammunition.

Återvänd till ditt fordon och hoppa över till Ädelstenen. Kliv av och klättra nedför stegen i närheten och döda ormen innan du tar din belöning. Klättra upp och grensla ditt fordon för det sista hoppet över vattnet. Från toppen av klippan till vänster borde du se hemligheten längs med hyllan till vänster. Följ hyllan och gör ett springande hopp över klyftan till nästa hylla. Du kanske borde ta hand om gamarna nu. Gör ett springande hopp till sluttning följt av ytterligare ett hopp för att greppa så du kan dra dig upp och krypa för att nå Hemlighet #4. Hoppa tillbaka till den högra sluttningen och hoppa en gång till för att komma tillbaka till säkerheten.

Från hyllan ovan fallet borde du se en liten hylla nedanför och till höger. Hoppa ned till den och vänd dig snabbt om för att döda tre gamarna som attackerar. Det finns lite ammunition på hyllan och du ser också en spricka som leder till Hemlighet #5. Gör ett springande hopp och greppa och förflytta dig till höger. Släpp dig ned i vattnet och plocka upp förbandslådan innan du går genom fallet och klättra upp på berget för att avsluta denna nivå.




Tomb Raider III
INDIEN - Grottorna i Kaliya
Uppdaterad 1999-03-06
Denna nivå är bara som ett stort pussel, så jag kommer att specificera riktningarna. Det finns ett flertal passager att utforska mer än vad jag kommer att vissa i denna lösning. Jag kommer bara att tala om vad du måste göra för att klara denna nivå.

Först till vänster för att hämta tändstickor. Nästa är ett kryphål till vänster och ett par återvändsgränder till höger. En hall följer till vänster av kryphålet så följ det runt till du når ett hål i golvet. Häng dig ned i hålet och ta några flera tändstickor, klättra sedan upp och återvänd till börja och ta den högra vägen.

Efter en kort kryptur kommer du till en ramp jagad av en rullande sten. Du måste troligtvis springa för klara dig från faran men var redo att göra en skarp sväng vid slutet på rampen. Gå nu till vänster och utforska passagen. Du ser en liten alkov till höger som du ska använda. Du måste kanske tända en tändsticka för att lysa upp detta område innan du fortsätter. Fortsätt hallen nedför och när du hör stenblocket komma mot dig, rulla runt och spring tillbaka till alkoven.

Nu kan du fortsätta hallen nedför, hoppa och greppa hyllan och kryp in i nästa serie av passager. Se upp för ormarna när du utforska området runt det vänstra hörnet. Återvänd till kryphålet och fortsätt i den högra passagen som går lite till vänster och slutar i en återvändsgränd med patroner. Återvänd till trevägskorset och ta motsatt väg mot kryphålet ( eller sväng höger ). Följ hallen tills du ser ett raserat golv. Titta till vänster och du ser ett block som du kan flytta förbi det trasiga golvet och en passage öppnas till höger. Fortsätt nedför hallen och sväng höger. Sväng vänster vid nästa vägkors och slutligen höger, så kommer du till en återvändsgränd med ett hål i golvet.

Häng ner i hålet och följ den nya hallen som leder till ett kryphål. Gå genom så kommer du till en vägkorsning Gå nedför hallen tills du når ett rum med tändstickor, ett hål och en Ädelsten. Hoppa över hålet och ta ädelstenen gör sedan ett försiktigt hopp ned i hålet.

Opps ! Omringad av inte mindre än fyra ormar. Du är säker så länge du står i mitten av rummet. Flera ormar väntar bakom ramperna längre fram i rummet och en rullande sten gör det än mer upphetsande. Det är bäst att undvika stenen först och sedan döda ormarna. Om du försöker att undvika allt på en gång så blir du säkert biten. När du har dödat dom sex ytterligare ormarna, följ hallen där stenen rullade in i och ta förbandslådan och Ädelstenen.

Kana nedför rampen och möt "The BOSS". Håll till vänster och var beredd att göra flera hopp och skjuta under tiden. Håll ryggen fri och håll dig hela tiden i rörelse för att undvika hans eld. När han är död så kan du plocka upp Granat Geväret och Granater från hyllan. Bry dig inte om att ta granaterna först. Denna fiende är immun mot granater. Slutligen, gå till plattformen i mitten och ta Infada Artefakten och avsluta äventyret i Indien.




Tomb Raider III
STILLA HAVSÖARNA - Kustbyn
Uppdaterad 1999-03-07
Denna nivå innehåller två vägar för att komma till byn och varje väg delar ett par hemligheter och dom har sin egna tredje hemlighet för sig själv. Om du vet vägen till hemligheterna så kan du ta den tredje från den andra vägen och faktiskt ta fyra av tre möjliga på denna nivå. Jag kommer att berätta hur du ska göra om du vill ta alla. Du får inget extra pris eller någon extra bonus ; endast beundra Lara och dig för din flitighet.

Börja nivån med att simma åt höger in i lagunen. Nedanför finns en sten och Smugglar Nyckeln ( avgörande för att hitta den fjärde hemligheten ) . Simma till stenen mitt i den lilla sjön och ta förbandslådan och utforska klipporna. Gör ett springande hopp över till sluttningen och greppa kanten, förflytta dig till höger tills du kan ta dig upp på den platta delen. Hoppa över till nästa flata område och gör ett springande hopp och greppa så du kan dra dig upp på hyllan med Hemlighet #1, MP5 ammunition.

Nu skiljer vägarna på sig. Den ena leder ned bakom den grönfärgade delen av klippan. Den andra börjar inne i hyddan där du kan använd Smugglar Nyckeln för att öppna falluckan. Denna väg är den ENDA väg för att ta alla fyra hemligheter på denna ö. Eftersom falluckevägen kräver lite gående längs den andra vägen så kommer jag att förklara den andra först. Om du väljer falluckevägen kommer jag att tala om när du är på den andra vägen.

Glid nedför sluttningen bakom den gröna klippan. Du kan inte ta dig tillbaka uppför sluttningen, så falluckevägen ( och den fjärde hemligheten ) är utom räckhåll om du inte startar om. Gå genom dom tjocka buskarna där en inföding gömmer sig. Gör ett springande hopp och greppa pelaren mitt i träsket. Du startar en fälla som skjuter pilar men så länge du står vid kanten så träffas du inte. Hoppa till klippan till höger och plocka upp förbandslådan. Spring och hoppa därifrån när pilarna har passerat.

Du kommer att passera under en repbro och fortsätt till det öppna området där flera infödingar väntar. Klättra uppför roten på det stora trädet och dra dig upp på hyllan. Några patroner finns på några hyllor ( och hopp ) bort i motsatt riktning mot träsket. Hitta och följ grenen som är längs med repbron. Gör ett springande hopp och greppa grenen och ta dig till andra sidan där du hittar Ormstenen #1. En hemlig hylla finns till höger ovanför dig och det är Hemlighet #2, ammunition. Glid ned till marken och fortsätt till vattenfallet.

Släng dig ned och ta Ädelstenen, följ vägen tills du kan hoppa bakom vattenfallet in i ett mörkt område. Du hittar Ormsten #2 i detta rum. Återvänd nu till utgången och hoppa till sluttningen och gå ned så du inte ramlar av. Ta dig till plattformen i mitten av fallet och klättra på stegen. Följ passagen och fortsätt klättra tills du når den övre nivån. Döda infödingen som väntar där, gör sedan ett springande hopp för att nå nästa hylla.

Från denna hylla borde du kunna hoppa till nästa som är nära den sista stenen. Hoppa runt hörnet nära facklan och ta Ormsten #3. Glid nu bara nedför hyllan och du hittar passagen med öppningarna till dom tre stenarna. Sätt stenarna på sina platser och ingången till byn öppnas.

Gå in i byn och döda infödingen på hyllan ovan. Flera infödingar kommer fram från vänster. Du hittar en förbandslåda och en raket i en av hyddorna. En annan inföding uppe till vänster skjuter förgiftade pilar på dig. Förfölj och förgör snabbt ! Följ vägen till vänster och döda infödingen på hyllan innan du vrider hjulet som öppnar vägen bakåt till höger. Återvänd till byn och döda flera attackerande infödingar som försöker att stoppa dig. Gå in i det nya öppna området längs den högra vägen.

Några infödingar väntar mellan hyddorna för att överraska dig. Det finns också några patroner på hyllan i närheten. Till höger om hyddorna finns en mörk väg, om du tänder en tändsticka så borde du hitta en hemlig grotta. Håll ett öga bakåt för attackerande infödingar när du tar Hemlighet #3 inifrån grottan.

Gå nu till trähuset och klättra upp på hyllan för att genomsöka hyddan ovan. Se upp för flera infödingar som skjuter pilar mot dig. Kom ihåg att giftet i pilarna sakta men säkert tar död på dig, även efter att fienderna är döda. Vrid hjulet i hyddan för att öppna en dörr under trähuset. Detta kommer också att kalla på dom infödda som behöver lära sig effekten av krut.

Hoppa ut genom fönstret i trähuset och över till det sluttande taket. Hoppa igen så fort du har landat och greppa för att dra dig upp på hyllan. Klättra in i passagen och döda mannen där inne innan du fortsätter nedför hallen. Se upp för hålet i golvet när du tar dig till toppen av hyddan där du kan nå vinstockarna ovan. Klättra i dom till andra änden, vänd dig till höger och fortsätt i innertaket och håll till vänster.

I nästa hydda kommer du att hitta en knapp som reser ett galler som ger dig fri väg förbi den dödliga elden. Denna fälla är ganska farlig så gör den snabbt och rätt. Efter att du har tryckt på knappen, vand och döda infödingen, spring förbi dom snurrande knivarna och vrid hjulet. Glid nu baklänges och häng innan du släpper dig ned till sluttningen under.

En enorm krokodil smyger omkring i vattnet i detta område så du vill kanske ta dig till säkerheten på stranden, gör det snabbt så har du övertaget. Följ tunneln till slutet på denna nivå.

ALTERNATIV RUTT: Gå genom falluckan i hyddan och spring och hoppa från den övre sektionen ( eller kryp under ) för att undvika fällan. I vattnet finns harpungeväret och några pilar, men se upp ( eller kanske snarare ned ? ) för krokodilerna i vattnet. Klättra upp till facklan på hylan och döda infödingen som skjuter pilar på dig. Armklättra från hyllan över vattnet tills du kan släppa dig ned, hoppa över till den gröna klippan till höger. Klättra upp vid väggen ovan ingången. Innan du hoppar vidare, ta ammunitionen i kryphålet i närheten. Hoppa över till nästa hylla, armklättring igen över vattnet.

Hoppa ned på sluttningen och glid ned, hoppa sedan över hålet på botten för att nå hyllan på andra sidan. En krypskytt smyger omkring i det långa gräset ovan. Gör ett springande hopp och greppa stegen och klättra upp till förbandslådan. Häng dig ned från hyllan och förflytta dig till vänster för att ta Ädelstenen innan du springer av hyllan i riktning mot väggen. Hoppa bakåt och greppa för att förflytta dig till vänster, dra dig upp.

Du borde nu var på repbron ( den som är över dig om du tog den andra vägen ). Hoppa till höger och fortsätt runt berget som sticker ut för att hämta Hemlighet #2. Hoppa tillbaka och fortsätt till det stora rummet men håll dig i skuggan. Hitta och tryck på knappen för att stänga av pilfällan och som ger dig tillåtelse till rutschbanan till byn för att hämta den sista hemligheten.>

Om du inte planerar att ta alla fyra hemligheterna och istället väljer att ta kanan till byn, så är den sista hemligheten #2 och hemligheten i byn är #3.

Nu när du har den extra hemligheten från Smugglar Nyckel Rutten kan du bestämma om du vill ta kanan direkt till byn eller om du ska återvänd till bron och hämta tre Ormstenar och avsluta nivån den normala vägen. Om du väljer kanan kommer du att komma till byn och kan fortsätta därifrån.

Om du väljer att ta dom tre Ormstenarna och alla fyra hemligheter i denna nivå, återvänd då till repbron och hoppa till pelaren till höger. Sedan över till hyllan med Ormsten #1 och dra dig upp till den gömda hyllan med ammunition och nästa hemlighet. Fortsätt ditt äventyr härifrån.




Tomb Raider III
STILLA HAVSÖARNA - Krasch området
Uppdaterad 1999-03-07
Du behöver kartan för att klara dig över träsket. För att vara säker måste du göra springande hopp för att klara detta farliga område. Precis innan du ska göra det sista hoppet ur träsket, vänd dig till vänster och hoppa in i hörnet och dra dig upp till det lilla området för att ta Hemlighet #1. Hoppa sedan tillbaka där du kom ifrån och gör det sista hoppet ut ur träsket.

Dimman framför dig gömmer några klippor och en farlig raptor. Innan du kanar ned och börjar slåss mot raptorn, hoppa till klipphyllan till vänster för att hämta ammunition. Döda raptorn innan du klättrar uppför klippan till nästa område där en till raptor anfaller från vänster. När den är död, ta den högra vägen tills du kommer fram till det stora trädet. En mörk passage finns bakom trädet och leder till flera raptorer och några andra saker. Dra i handtagen för att öppna dörren till utgången.

Nästa öppna område är infekterat med raptorer. Ta passagen till höger framme vid vattenfallet och ta till höger nästan längs in. Klättra upp på stegen till höger och gör ett bakåthopp till sluttningen, hoppa direkt till grenen och dra dina vapen i hoppet för att skjuta raptoren som anfaller. Hoppa till berget och häng, förflytta dig till höger och dra dig upp. Hoppa upp och greppa den höga grenen och gå försiktigt ut och ta hand om raptoren. Hoppa från grenen lite till vänster för att greppa den lilla grenen som sticker, dra dig upp och hämta Hemlighet #2. Skjut på den hängande raptoren så den faller ned i vattnet. Hoppa till hyllan för att hämta förbandslådan innan du hoppar ned i vattnet och drar i handtaget. Bry dig inte om pirayorna - dom äter på raptoren du matade dom med.

Raptorer är överallt i nästa passage. Döda dom alla på din väg till det mörka rummet med lådan och några handtag. Varje gång du drar i ett handtag, kommer det raptorer in i rummet. Klättra upp på lådan och döda dom ( eller jaga bort dom ? ) från säkerheten på lådan. När du har dragit i alla tre handtagen, hoppa upp från lådan till rummet ovan där du hittar Lt. Tuckerman´s nyckel men se upp för raptoren där uppe.

Ta vägen tillbaka till planet. Dom raptorer du inte dödade tidigare kommer nu att anfalla. Använd granater för att döda flera på en gång om du kan samla dom på samma ställe. Hitta den smala korridoren vid planet och följ den. Lite ammunition finns i närheten, ta den och gå mot soldaten. Soldaterna är vänliga OM du inte skjuter på dom först, så skaffa dig inte flera fiender än du redan har.

När du närmar dig soldaten, kommer ett par raptorer att anfalla, så ta dig tillbaka till hyllan. Bägge raptorerna och soldaten kommer att hjälpa dig i striden med T-Rexen ( om du låter dom leva ). Planera strategiskt och häng ned och gå till T-Rexens näste. När du tar Commander Bishop´s Nyckeln från nästet anländer mamma T-Rex.

Du kan försöka att strida mot detta monster om du vill eller annars låter du raptorerna och soldaten distrahera den medan du öppnar dörrarna. Antingen eller, spring mot facklan i den andra änden av området och dra i handtaget som ger dig tillträde till det andra handtaget. Spring över och dra i handtaget för att öppna utgången som låter dig lämna området och som släpper IN dom raptorer som överlevde i första delen. Det är inte alls någon dålig ide för dom vill mer än gärna anfalla T-Rexen istället för dig. Även om du dödade allt innan kommer en till raptor att ansluta sig till striden.

Innan du lämnar stridszonen, titta efter grenen och hoppa till den från hyllan nedan. Dra dig upp och ta Hemlighet #3, en förbandslåda, hoppa sedan över till trädet och hoppa vidare för att hitta tändstickor. Ta dig sedan hela vägen tillbaka till flygplansvraket.

Lokalisera pelaren i den mörka delen och hoppa och greppa till toppen av den där du kan klättra upp i trädet och armklättra över till stammen. Fortsätt klättra tills du inte kommer längre och släpp dig ned. Klättra nedför väggen och förflytta dig till vänster och dra dig upp till kryphålet.

Klättra ned och klättra sedan i taket tills du kommer till hålet i väggen innan det stora rummet. Hyllan nedanför har ett handtag som du måste dra i för att nå det andra handtaget. Klättra över och släpp dig ned och greppa för att sedan dra dig upp på hyllan med det andra handtaget. Dra i det, återvänd sedan till det första handtaget och dra i det igen för att komma åt det tredje och sista handtaget.

Nu ska du armklättra till slutet. Vänd dig mot väggen och klättra nedför till botten så Lara hänger endast i sina händer. Klättra sedan upp så hennes fötter når stegen, ett bakåthopp och hon landar på hyllan där det sista handtaget finns. Dra i handtaget och hoppa sedan tillbaka till stegen och klättra upp till hyllan till höger. Ett springande hopp till sluttningen nära mitten av rummet, greppa kanten när du glider bakåt och förflytta dig mitt för pelaren. Dra dig upp och gör ett bakåthopp till pelaren. Sedan är det armklättring till utgången och in till området med flygplanet.

Ett springande hopp till kanten och ett till så ska du landa på planet. Gå in i planet och döda raptoren och använd nycklarna i cockpiten för att stänga av strömmen. Nu ska du ned i planet och dra i handtaget för att kunna använd den stora kanonen, skjut raptorerna som finns utanför flygplanet. Kanonen kommer också att förstöra muren på andra sidan floden. När allt är över kan du avsluta denna nivå genom hålet i muren.




Tomb Raider III
STILLA HAVSÖARNA - Madubu Ravinen
Uppdaterad 1999-02-17
Gör dig redo för denna spännande ( och farliga ) nivå. Att paddla kajak är inte så svårt när du väl har lärt dig hur. Öva först i lugnt vatten innan du ger dig ut i strömmarna. Kom också ihåg att bakåtpaddling är mycket effektivt när du åker utför. Det saktar ned farten och hjälper dig att svänga snabbare.

Först av allt, kolla upp din start plats och städa upp bland fladdermöss och ödlor. En till ödla finns nere på hyllan i ravinen så låt inte den överraska dig. Klättra ned till hyllan och hoppa över till pelaren som är mitt i forsen. Du kan nu hoppa över till andra sidan och greppa kanten där. Förflytta dig till höger och dra dig upp, fortsätt på hyllorna och leta reda på knappen. Tryck på den för att öppna gallerluckan i början på denna nivå. Ta dig tillbaka till kanten vid pelaren och gör ditt val. Du kan nu förflytta dig till vänster via kanten och fortsätta, eller om du vill ha lite extra ammunition, gör ett farligt bakåthopp från kanten tillbaka till pelaren i mitten av floden och klättra upp till startplatsen.

Om du återvände till startplatsen, titta under överhänget och klättra upp för att ta ammunitionen. Strunta i kajaken så missar du inte nivåns första hemligheter. Återvänd till mittenstenen och hoppa tillbaka till klippan och förflytta dig till vänster. Vid slutet, släpp och greppa den lägre hyllan. Dra dig upp och ta Ädelstenen och tryck på knappen för att öppna gallerluckan. Armklättringen över forsen kommer att ta dig till andra sidan och du behöver följa stigen längs med stranden. Hoppa över den sluttande delen och landa på den flata delen nära öppningen i berget. ( Mitt under öppningen går det att stå "på" vattnet !?? )

Fortsätt förbi den stängda griden och gör ett säkert "drop" till hyllan. Hoppa och gör ett bakåthopp över det vassa gräset, kryp in i det mörka kryphålet. En ödla anfaller med sin giftiga andedräkt när du fortsätter för att hämta Ädelstenen från slutet på passagen. Se upp för en till spottande ödla när du tar dig ut.

Fortsätt till trappan och ta hand om allt motstånd du möter. Tryck på knappen för att öppna den stängda dörren, gå sedan och kolla passagen bakom dörren och hitta ett vattenfall till vänster. Bakom fallet kommer du att hitta ammunition och Hemlighet #1. Armklättring ger dig tillträde till området ovan sluttningen.

Glid nedför sluttningen och hoppa till pelaren. Hoppa över den glödande pelaren, du bör kunna ta Ädelstenen i hoppet. Lämna detta område med ett springande hopp och greppa klippan. Klättra upp och ta förbandslådan till vänster, gå sedan till höger. I nästa rum finns en Ädelsten som du kan hämta nere vid vattnet och sedan är det armklättring i taket som gäller. Kryp ut och se dig omkring, hoppa till sprickorna i bergväggen och klättra upp.

När du har klättrat upp, gör ett bakåthopp över kanten till sluttningen och Hemlighet #2 är din. Greppa kanten så du inte faller i vattnet. Förflytta dig till höger och släpp dig ned till plattformen och hoppa till hyddan för att hämta en förbandslåda och en raket. Tillbaka till plattformen och gör ett springande hopp från den tillbaka till huvudstigen. Greppa i luften så du duckar och inte slår i ditt vackra huvud i klippan. Återvänd till stigen där du var tidigare innan du hämtade hemligheten.

Du kommer fram till en kajak som ligger och väntar på dig. Se upp för krokodilerna i vattnet ! Handtaget för att öppna grinden finns under vattnet. Döda krokodilerna och dyk i och dra i handtaget, klättra sedan i kajaken och gör dig beredd på forsfärd.

Paddla genom grinden efter att du har övat på dina rörelser. Paddla bakåt för att sakta ned din framfart genom din första fors och styr in i poolen till höger. Denna lilla lagun har en stark ström i sig själv, men du borde klara att strida mot den tillräckligt länge för att klara av att hämta Ädelstenen.

Tillbaka på floden, fortsätt över det första fallet och håll till höger för att missa en stor klippa och lina. Fortsätt och börja paddla bakåt när strömmen drar i dig åt höger. Paddla förbi linan för att stänga av dom dödliga knivarna innan du fortsätter över nästa fall. Se upp för klippan till vänster och paddla på för att inte tappa kontrollen.

Fortsätt paddla bakåt medan du styr mot den mörka grottan till höger. Undvik linan och paddla bakåt för att hålla nere din fart. När du korsar den sista linan, paddla bakåt och sväng skarpt runt hörnet. Paddla nu framåt och genom den trånga öppningen. Undvik vägen med det vassa gräset och håll till vänster för att göra slutpaddlingen, låt sedan strömmen ta dig vidare. Du borde nu vara i en stor grotta med en kedja mitt i.

Fortsätt till grottan med det vita vattenfallet och paddla bakom det för att finna en Ädelsten och några andra saker på stranden som du kan hämta senare. Du har också upptäckt Hemlighet #3, så du behöver inte bry dig om några flera hemligheter på denna nivå. Du kan också ta Ädelstenen genom att hoppa över fallet och förflytta dig när du hämtar sakerna på stranden senare, med jag antar att du vill ha den nu.

Paddla nu uppför forsen som finns i grottan med kedjan och se upp för krokodilen innan du hoppar ur kajaken. Ta dig upp på stranden innan den biter av dig på mitten och var på din vakt för det kommer en ödla när du har kommit upp. Döda den och även krokodilen och klättra sedan ut i den andra grottan i taket. Här gäller det att klättra i rätt tid så du inte brinner upp, hoppa sedan till hyllan och ta Raket Geväret.

Gå uppför klippan och följ passagen tillbaka till grottan med det vita vattenfallet. Gör ett springande hopp över fallet för att hämta ammunitionen, gå tillbaka längs stranden till hyllan till vänster. Hoppa och ta tag i taket och armklättra till mitten där du hör några knivar. Sväng till vänster och släpp dig ned på muren och ta ammunitionen på stranden i grottan. Armklättra tillbaka över strömmen, hoppa över till hyllan med knivarna. Hoppa till väggen och greppa den och klättra uppför.

När du kommer upp, titta till höger så hittar du en tunnel. Klättra ned och undvik dom rullande stenarna, genom att ducka så rullar dom över dig. När du kommer in i rummet med gångvägen, gå en liten bit bara och häng ned på ena sidan och förflytta dig till andra änden för att inte starta den farliga stenen som hänger i taket. Hoppa över eldsflammorna ( eller dyk över, ett sidohopp intill kanten går också bra ! ) i hallen och undvik stenen som kommer mot dig ganska snabbt. (Ducka intill kanten igen )

Tillbaka vid floden kan du springa och hoppa till hyllan till höger och klättra på väggen så du kan ta dig in i kryphålet. När du har kommit in kan du resa dig upp och hoppa över till mitten plattformen och vidare till nästa hylla. Leta reda på linbanan och åk ned med den till hyllan innan rummet. Hoppa ned i rummet och klättra uppför väggen. Se upp för en ödla som anfaller från höger när du kommer upp. Gå in i hallen och dra i handtaget för att dra ur pluggen och tänder en fackla så du ser en annan ödla. Återvänd till din kajak och åk ned i strömvirveln. Försök att stanna vid kanten, annars kommer du säkerligen att störta till botten och dö.

När du slutligen når det lägre området kommer du att hitta ett undervattenshandtag som öppna utgången och samtidigt dumpar ett par ilskna krokodiler i vattnet hos dig. Ta dig upp ur vattnet snabbt och döda dom om du vill innan du lämnar denna nivå.




Tomb Raider III
STILLA HAVSÖARNA - Templet av Puna
Uppdaterad 1999-02-17
Ditt besök i Stilla havet inkluderar ett litet äventyr i Templet av Puna. Du börjar denna nivå redan anfallen av fientliga infödingar. Döda dom snabbt för att inte bli träffad av deras giftiga pilar. Om du ändå blir träffad försök att döda så många som möjligt innan du använder förbandslådan. Gå till grinden som leder till "The Final Boss". Strunta i den just nu och ta dig till det större rummet med stenen på en ramp och kolla runt lite där. Gå sedan tillbaka till den långa trappan.

Flera infödingar anfaller när du tar dig uppför trappan. Döda dom alla och när du når toppen, ducka och kryp in i hålet som leder till nästa dödliga rum. Rullande knivar korsar rummet och gör saken lite svårare. Hoppa ned och spring mot motsatta hållet där knivarna rullar åt. Ställ dig vid väggen och knäböj när knivarna kommer tillbaka. När knivarna rullar tillbaka, flytta dig till ett handtag och dra i det. Ställ dig knäböjande igen och fortsätt tills du har dragit i alla handtag.

Nu måste du göra ett modigt hopp till nästa sida av rummet. Ställ dig mitt emellan knivarna och spring mot dom och hoppa över dom när dom kommer rullande mot dig. Gör nu samma sak vid den andra väggen med alla handtag.

Dörren kommer nu att öppnas när alla handtag är nere. Spring till säkerheten bakom dörren och spring nu ut i rummet igen för att hämta Ädelstenen om du inte redan har gjort det.

Glid nedför sluttningen och in i nästa rum där ett spikförsett tak hotar din hjältinna. Tre handtag stoppar det om du är tillräckligt snabb men att dra ut boxen har samma effekt utan att du nästan får panik där. Nu när taket har stannat, dra i handtagen för att öppna dörren. Gör ett säkert nedhäng i hålet och in i en stor kammare med en stenfälla.

Dra i handtaget för att tända ljuset och stänga dörren. Spring nedför passagen samtidigt som stenen rullar efter dig. Spring genom dörren och sväng höger till Ädelstenen. Håll dig i mitten annars kollapsar golvet under dig och du når snart säkerheten mellan ramperna. Om du missade Ädelstenen kan du krypa in och hämta den nu.

Tillbaka i hallen kommer du att bli anfallen av en inföding från höger och två från vänster. Gå uppför trapporna och när du vänder dig om borde du se en öppning högt ovan i mörkret. Hoppa upp från trappsteget till muren och förflytta dig till vänster och in i öppningen för att ta Hemlighet #1, förbandslåda, "Desert Eagle", tändstickor och två patroner.

Slutligen, gå genom grinden och glid nedför sluttningen till chefens kammare. Puna vänder sig när du kommer i närheten. När striden börjar, FORTSÄTT ATT RÖRA PÅ DIG ! Han kan bara träffa dig om du står stilla. En träff och du är död, så spring och hoppa omkring så klarar du dig. Puna går aldrig ur sin stol, så han är ett lätt mål. Ganska ofta kallar han på sina vänner för att få lite hjälp. Döda alltid dom först innan du bekymrar dig för chefen. Han lämnar dig ifred så länge hans vänner kämpar åt honom. När Puna är avklarad, ta förbandslådan från hyllan och ta också Reliken.




Tomb Raider III
NEVADA - Nevada öknen
Kråkor ovan och ormar nedan kommer att bli dina huvudfiender i öknen. En orm till höger vaktar en raket. Vada genom vattnet och gå in i passagen för att hitta ett block att flytta. Ta ammunitionen och fortsätt framåt. Ett par springande hopp och du är på mittenhyllan där du kan hänga dig ner till området nedanför, några ormar vaktar Hemlighet #1. Låt dem inte mota dig bakåt in i taggtråden utan döda dom och ta sakerna.
För att ta dig ut ur detta område måste du trycka på stenen som du flyttade tidigare, hoppa ned till plattformen och gör ett springande hopp och greppa för att komma av hyllan. Fortsätt tills du ser ett metallskjul, gå till höger och hoppa till hyllan. Döda ormen som är gömd i buskarna och hoppa till nästa hylla. Fortsätt till slutet av hyllan och häng dig till hyllan nedanför och leta redan på en förbandslåda.

Klättra tillbaka upp och hoppa över till berget på andra sidan för att ta dig till taket på skjulet men se upp för ormen. Hoppa ned i hålet i taket och fall i vattnet. Simma tills du kan hämta andan och klättra upp där. Se dig omkring så hittar du stigen som leder bort från vattenfallet.

Ta nu stigen och försvara dig mot kråkattacken. Du kommer att ta denna stig två gånger till så försök att komma ihåg hur du gör nu. Fortsätt till du når en hög hylla.

Gör ett springande hopp över till andra sidan och klättra ned för att hitta nästa hemlighet. Klättra nedför stegen och håll till höger. Släpp stegen och greppa till höger i sprickan och förflytta dig åt höger tills du kan dra dig upp på hyllan och ta Hemlighet #2. Hoppa i vattnet nedanför och plocka upp alla sakerna på botten och titta också i håligheterna vid vattenfallet.

Klättra upp ur vattnet vid den röda klippan nära vattenfallet. Klättra upp och hoppa över vattnet till hyllan på andra sidan ( för att du ska klara det är du tvungen att hoppa och dyka samtidigt ) hoppa sedan till nästa hylla och över vattnet igen och klättra upp. Ta den övre stigen nu och döda en orm som är gömd i buskarna. Hoppa förbi klippan och undvik hålet i hyllan. Häng dig ned och förflytta dig till vänster tills du kan ta dig upp. Hoppa och ta tag i taket och ta dig fram till klippan, klättra upp.

Ta Ädelstenen, tändstickorna och TNT på hyllan nedanför. Det ser ut som att du behöver en Detonator Nyckel, så fortsätt. Mot vattenfallet nu, hoppa till sluttningen och greppa när du glider av. Klättra ned till hyllan under och fortsätt bredvid klippan tills du kan hoppa över till stegen och klättra till toppen. Gör ett farligt bakåthopp till den flata klippan, hoppa sedan till klippan mellan vattenfallen. När du dra dig upp så börjar du glid framåt, hoppa och greppa kanten. Ta ammunitionen innan du hoppar till sprickan och förflyttar dig till höger. När du ser den nya kameravinkeln, släpp och gör en ny bakåtvolt över vattnet.

Fortsätt hoppa mellan plattformarna uppströms. Du kommer till en stor grotta med ett vattenhjul. En sten på vänster sida är gömställe för ytterligare en orm. Kryp under den andra stenen och klättra uppför stegen för att ta Hemlighet #3. Klättra tillbaka ned. Återvänd till stranden för att utforska den.

Till vänster om vattenhjulet finns ett litet rum med en hiss. Här kommer du att hitta Detonator Nyckeln och även en vakt som vaktar den. Döda honom och klättra sedan upp på vattenhjulet och följ kanalen till ett öppet område. Se upp för flera kråkor här. Dyk i vattnet och simma ned till höger och hitta ett handtag som öppnar en dörr som leder till ett rum med ammunition. Dra i nästa handtag som öppnar en undervattenspassage, i den hittar du ett till handtag som är gömt bredvid en mörk vägg. Dra i det och simma genom passagen, dra i ett till handtag när du tar dig tillbaka i hallen ovan.

Hitta det sista handtaget och dra i det så startar vattenhjulet. Gå tillbaka i den riktningen och ta sakerna i den nu torra flodfåran. Gå den övre vägen och hoppa ned till flodbädden. Du hittar ett block här nere som låter dig komma bakom fallet. När du har tagit allt som du vill ha, återvänd till hissen vid vattenhjulet.

Döda vakten och ta Detonatorn som han har vaktat och ta dig den långa vägen tillbaka till hyllan med TNT. Nu har du sakerna du behöver för att spränga men se upp för stenen som väntar på att få krossa dig. Hoppa till vänster för att undvika att krossas när du spränger. Utforska det söndersprängda området och klättra upp på en ny hylla till nästa område.

Gå runt stängslet till vänster och klättra in i den mörka passagen. Fortsätt tills stigen delar sig och dra dig upp till den övre hyllan. Hoppa i vattnet och simma runt så hittar du ett par handtag gömda i tunneln och bakom pelaren. Dra i båda och återvänd till området med staketet. Gå in i den stora grottan och döda ormarna innan du drar i handtaget inne i byggnaden.

Gör en tripp genom den mörka passagen igen och denna gång den nedre delen. Döda några vakter, hoppa sedan över staketet till boxen som står innanför. Flera vakter kommer så var beredd på strid. Utforska byggnaden ochh du hittar en vakt som vaktar den fyrhjuliga motorcykeln och ett lås. Ett par kulor borde räcka för att få tillåtelse att låna cykeln.

Använd lådan vid gallret för att klättra upp på taket för att ta Generator Access Kortet. Du kan också åka upp på taket med motorcykeln men det är ganska farligt och du kommer säkerligen att dö ett par gånger innan du klarar det. Återvänd till låset och använd Access Kortet för att öppna dörren. Döda vakten och stäng av strömmen till staketet. Dra i handtaget vid huvudgrinden och hoppa på ditt fordon och åk ut på en tur. Åk genom grottan och hoppa över staketet med den för att avsluta denna nivå.

Tomb Raider III
NEVADA - Säkerhetslägret
Uppdaterad 1999-03-17
Du startar denna nivå befriad från alla dina accessoarer ( Utom dina Ädelstenar, som Ni som spelar Playstation har nytta av ! ) . Du har många vänner på denna nivå om du inte bråkar med fångarna. Dom kommer att hjälpa dig att oskadliggöra vakterna, så reta vakterna och led dom till tillbaka till fångarna så kommer dom att ta hand om dom.

Hoppa upp i fönstret för att få vaktens uppmärksamhet. När han kommer nära dig, spring förbi honom och hoppa ned till golvet. När han kommer efter dig, spring tillbaka upp till din cell och tryck på knappen bredvid för att släppa ut din "granne" som kommer att slåss mot vakten åt dig. Nu är det tid att starta ett upplopp, så öppna alla dörrar för att släppa ut alla fångar. Lägg märke till dörren som redan var öppen och gå in genom den nu när alla fångar är utsläppta.

Detta rum har en låda som är början på ett komplicerat pussel för att komma åt första hemligheten. Tryck på lådan för att hitta ett kryphål. Kryp in och tryck nästa låda framåt vilket gör så att du kan trycka på den första lådan tillbaka igen och du kan nu se kryphålet till höger. Dra den andra lådan två gånger och kryp genom hålet för att ta förbandslådan som är Hemlighet #1.

Ta passagen upp ur detta område, hoppa och greppa gångvägen ovan. Gör ett springande hopp över taggtråden och fortsätt gå. Du måste gå genom nästa taggtråd för att nå nästa handtag, använd sedan hyllan till vänster för att ta dig ned. Du bör se en hylla ungefär halvvägs ned till vänster. Gå den mörka passagen fram och hoppa över den första luckan, gå in i ett litet rum och häng ned i luckan till Kontrollcentralen. ( Du kommer även hit om du ramlar ned genom den första luckan ). Tryck på knappen och se en liten strid mellan en vakt och fångarna, vakten tappar ett Säkerhetskort när allt är över.

Leta reda på ingången till matsalen och öppna dörren som du ser till vänster, öppna nästa dörr för att hitta flera stora boxar. Den ena ska du flytta under hålet i taket och klättra upp. Hoppa över röret till handtaget, dra i det och rummet du kom ifrån vattenfylls. Du kan nu simma in i ett annat hål i taket för att komma till köket. Ta dig upp och hoppa över hålet i slutet av hallen, fortsätt nedför men undvik taggtråden, du kommer till ett par dörrar.

Det gula rummet till vänster har en strömbrytare att stänga av elden i köket. Återvänd och häng dig ned i köket, ta förbandslådan innan du öppnar dörren i andra änden. Gå runt hörnet och öppna dörren till höger, sedan den andra dörren. Spring genom matsalen och ta till höger, sen vänster ut i hallen. Spring hela vägen tillbaka där fångarna är så kan dom hjälpa dig att klara av vakten som jagar dig, plocka upp förbandslådan som vakten tappar. När allt är klart, återvänd till dörren där vakten kom ifrån och utforska det rummet.

Du borde hitta en strömbrytare som öppnar ventilationen över grillen. Klättra upp och kryp igenom fläktarna och vänd dig om och kana ner och greppa, förflytta dig till vänster och släpp. Dra dig upp till kryphålet. Följ korridoren tills du kan se en fånge i hallen. Fortsätt på den gröna passagen och låt vakten passera. När han har gått till vänster kan du springa till höger och komma utom synhåll innan han vänder. Håll till höger och undvik nästa vakt när du korsar det öppna området och återvänd till det lägre fångområdet.

Öppna cellen för att släppa ut en annan fånge och han försvinner nerför hallen. Följ efter honom och han klår upp en vakt så du kan ta Säkerhetskortet till en dörr i närheten, tryck på knappen och plocka upp förbandslådan och lite ammunition där inne. Fortsätt nedför den stora passagen och när vakten ser dig, leder du honom ner i den vänstra hallen. Öppna cellen i passagen och ta nyckeln när striden är över. Denna nyckel passar perfekt i låset vid det öppna området.

När du kommer fram till vakten nedanför så måste du ducka och krypa in i hålet och fram till strömbrytaren. Vänta på att vakten går till vänster, använd sedan strömbrytaren och hoppa över den röda lasern och in i hallen innan vakten skjuter dig. ( Om du planerar när du drar i handtaget så kan du döda vakten med lasern. ) Fortsätt nedför hallen till nästa rum. Från gångvägen, häng dig ned från den lägsta hyllan till marken. Klättra på stegen och gå in i korridoren med vakten på patrull. Han vaktar nivåns sista hemlighet så du måste komma tillbaka när du har något vapen.

Smyg förbi vakten till höger och hämta nyckeln i kryphålet, återvänd till den röda passagen och använd nyckeln i låset och klättra uppför stegen. Tryck på knappen för att öppna en liten dörr. Där är också en strömbrytare vid ett grönt galler i närheten som stänger denna dörr. Under INGA omständigheter ska du dra i den, då kommer du inte att nå den sista hemligheten. Istället, dyk i vattnet och ta Ädelstenen.

Simma genom den långa passagen tills du kan kliva upp och hoppa över lasern för att nå hyllan. Du är nu i lastrummet där du kan klättra upp på några lådor till vänster, du hittar dina pistoler och Ökenörnen i ett litet rum. Se upp för ett väldigt dödligt vapen när du lämnar detta rum. Spring till säkerheten innan du blir nedskjuten.

Gå genom dörren som du förhoppningsvis lämnade öppen och ta dig till golvet. Gå sedan till hallen med vakten som du smög förbi tidigare och gör slut på honom. Ta hans Säkerhetskort och öppna dörren i slutet av hallen. Den korta passagen framför är hemmet för Hemlighet #2, Granat Geväret.

Återvänd till lastrummet och gå uppför sluttningen denna gång och döda vakten med ditt favoritvapen. När vägen är fri, klättra uppför stegen och hitta en knapp till höger. Den vänstra knappen gör att det kommer in flera vakter som troligtvis inte är så bra men om du vill så, vem kan hindra dig ? Den andra startar rullbandet med boxarna på, gå tillbaka till slutet på bandet och klättra upp på boxen så du kan nå den övre hyllan i lastrummet, klättra i taket till nästa hylla. Döda vakten och ta hans säkerhetskort för att öppna en låst grind. Döda den lilla arme av vakter och slutligen klättrar du in i lastbilen för att lämna denna nivå och vidare till Area 51.




Tomb Raider III
NEVADA - Area 51
Uppdaterad 1999-03-19
Nyckeln till denna nivå är att döda dina fiender snabbt. Dom kommer vanligtvis inte att attackera dig utan dom kommer att rusa till närmaste alarmklocka och kalla på hjälp. Använd din Ökenörn så kan du döda dina fiender snabbt och från säkert avstånd.

När du kommer fram, gå ur lastbilen och leta upp några saker i närheten. Jaga vakten och döda honom innan han kallar på hjälp. Ta MP5 och tryck på knappen ( inte alarmknappen ) för att öppna grinden som låter dig krypa för att hämta en förbandslåda.

Nästa område har laserfällor ( vänj dig vid dom för dom finns överallt ) . Kryp in i hålet och kryp till vänster för att ta en förbandslåda till. Tillbaka till tunneln när lasern rör sig bort från dig. Vänta tills den rör sig över dig, spring till hyllan och greppa och dra dig upp innan den kommer tillbaka. När vakten går bort till höger, kryp ut ur passagen och ta hand om vakten snabbt innan han når larmet.

Du kommer snart till en laserkanon som enkelt kan undvikas genom att krypa genom hålet i väggen. Fortsätt längs med passagen och döda en annan vakt och fortsätt sedan tills du hittar strömbrytaren ovan falluckan. Tryck på den och fall ned, vänd till vänster och fortsätt till höger om pelaren när du landat. En vakt rusar redan mot ett larm till vänster om dig. Döda honom snabbt eller förlora tillträdet till första hemligheten.

Samla upp granaterna och häng dig ner till nätgolvet och dra i handtaget som öppnar falluckan som tar dig ned ett steg till. Döda nästa vakt och gå genom den öppna grinden till kryphålet som också innehåller Hemlighet #1. Ta upp ammunitionen och häng dig ner genom falluckan till hallen nedanför. En annan vakt kräver din hastiga uppmärksamhet innan du fortsätter utforska området runt hörnet.

Dra i handtaget för att öppna cellen som frisläpper en fånge. Han kommer att slåss mot en vakt medan du kan huka dig ned och ta förbandslådan. Tillbaka i den långa passagen måste du utnyttja krypförmågan för att undvik flera laserfällor och ta förbandslådan och patroner. Döda vakten bredvid knappen som visar nästa fälla.

När du närmar dig dörren, kommer det vakter från bägge sidorna. När dom är döda hittar du en strömbrytare i ett av deras gömställen som öppnar kryphålet i det andra. Fortsätt uppför korridoren och utlös den gröna lasern som aktiverar larmet och döda vakten som dyker upp. När du måste välja väg nästa gång, gå till höger och använd väggen som skydd mot krypskytten uppe vid missilen. När han är död, ta Kodrensningsdisken och gå tillbaka ned genom hallen och ta den vänstra passagen.

Hoppa över lasern för att nå konsolen och använd disken för att få missilen ur vägen. Nu kan du ta ammunitionen från hyllan och göra dig redo för att ta nästa hemlighet.

Gör ett springande hopp till stegen mellan missilerna och klättra upp. Bakåthoppa från toppen och döda krypskytten som smyge

Fusket har betyget 6.67 (3 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 5 kommentarer:

arkilsmala__ den 25/01 -07 14:47
jättebra! förutom att det fattas en del...

karrbol den 12/06 -07 15:17
ja det holler jag med om var är london?

Calaveras den 25/06 -07 22:24
det är super duper bra! förutom att hela inte finns med.

playstar den 15/08 -07 15:16
Hur drar man pistolerna och allt annat?

playstar den 17/08 -07 20:57
hur använder man springa snabbt knappen.
um asså jag tittar bakom trädet där det är ett hål med vatten men jag kan inte hitta något . åker in i vattnet och dör

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.