CipSoft GmbH
    58
    -

7.5 6.1

Speltest av Tjohej

Inskickad av Tjohej den 11/11 -08 17:22

Tibia är ett gratis rollspel som man spelar online. Du springer runt med en gubbe i Tibia världen, en gubbe som kan vara olika "vocations" som det heter. Det finns druid, sorcerer, knight och paladin. Druid och Sorcerer är ungefär samma sak, dom är "magiker". Knights är dom som kan göra minst attack-spells men dom slår istället mycket hårdare än dom andra med svärd/yxa/club. Paladins är pilskjutare, enligt mig dom bästa just nu.
I början av spelet är man på ett ställe som heter "Rookgard", där kan man varken attackera andra spelare eller göra spells. När man är level åtta kan man gå och prata med en slags ängel som sedan teleporterar en i den riktiga världen. När man gör det så får man också bestämma vilken vocation man vill vara och i vilken stad man vill bo i. Spelet Tibia är gratis att spela, men vill man kunna ha nya utseender och kunna fara till flera städer kan man köpa en sak som heter "Premium account", det kostar olika mycket beroende på hur länge man vill ha det.

Vad är spells?

Spells är magier som gubbarna kan göra för att t.ex hela sig själv då dom tappar mycket liv, göra mat, göra pilar, attackerar folk, runor osv.

Vad är runor?

Runor är en slags sten som finns i olika sorter, en del helar din gubbe, en del attackerar andra gubbar också finns det lite andra runor som gör att man t.ex kan göra sig till ett föremål i spelet.

Det är faktiskt ett ganska roligt spel då man kan med spelet. Ibland blir man less på det och ibland gör man ingenting annat än att sitta och spela det. Jag tycker det är mindre bra att man ska behöva köpa premium account för att kunna nå andra städer och kunna döda fler monster. Fast det är klart, dom som gjort spelet (Cipsoft) måste ju också få in pengar på något sätt. Det är många som väljer att inte spela Tibia för grafiken, man ser allting uppifrån och spelet ser inte så bra ut, men dom som spelar Tibia spelar mest för att det är kul att spela, inte för grafiken. Sen så är det inge ljud alls i spelet, vilket är lite tråkigt.

Grafik: 3.
Som jag sa tidigare är spelet inte så snyggt gjort, men man spelar inte heller för grafiken.

Spelkänsla: 7.