Utvecklare:Ubi Soft/Redstorm Entertainment
Ide: Från Tom Clancy's: The Sum of All Fears
Åldersgräns: +15 år(ELSPA)
Genre: Strategi/Action
Release datum: 2002 05-29

Handling

Våran ledare är Jack Ryan, mannen som har hand om FBI's bästa Anti-Terror styrka. Han får reda på att någon försöker smuggla in ett kärnvapen till Amerikas kust, så nu har han gett dig(den bästa FBI agenten) och nu så ska du stoppa kärnvapnet från att komma in till Amrika, du har fått all den befogenhet du behöver för att stoppa detta. Du och ditt team ska utföra svåra och viktiga uppdrag, du får hjälp av andra grupper som ibland följer med dig. Men på nått sätt så kom kärnvapnet in till Amerika och den exploderar i Boston, när det pågår en Baseball match. Alla är totalt förvirrade, vem var det som gjorde detta? Nu så ska du hitta och jaga den person som står bakom detta fruktansvärda attentat.

Träningen

Om du är helt ny med First-Person spel så borde du börja med Träningen, där kan du få reda på hur man lättast leder sin grupp och hur man använder vapnet. Du lär dig tangenterna säkert och när du kan de flesta kommandon så kan du börja spela uppdrag.

Uppdragen

Du får olika uppdrag, alla är olika och miljöerna är så verkliga att du har kunnat varit där, så är det bana till bana. Va ute på landet, nere i en grotta, till en TV-studio, ett lyxhus och upplev den verkliga känslan man får när man sitter och spelar sådana spel. Du ska rädda gisslor, hacka dig in i fiendens dator, döda en speciell person och hitta information. Klara av de 11 flåsande uppdragen och få belöningar när du klarat alla 11. Du kan spara närsomhelst på spelets gång och ha flera extra grupper som hjälper dig att klara dessa nervbrytande uppdragen. Om man vill så kan man ta bort grupperna och att man kan spara mitt i spelet, men då måste du göra det när du väljer namn, OBS! Det går INTE att ändra någongång under spelets gång.OBS!

Vapen Arsenal

Alla vapen som finns i SoaF är realistiska och verkliga, ljudet är desamma som i verkligheten och det tar lika lång tid att ladda om på spelet som det gör i verkligheten. De vapen du har förmågan att använda i början är: M4, M16, M16/M203(M203 är en liten prototyp av grenade launcher), M4/Shotgun, Avsågad Shotgun, Ljuddämpad Sniper. För varje bana du klarar så får du nya vapen. De tillbehör du har är: Handgranat, Chockgranat, Hjärtslagssensor, Pistol. Du har olika set av vapen, som t ex. om du har en M4 så har du Handgranat som andra val, du kan inte ändra dessa set.

Fienderna

Som sagt så är detta ett verklighets spel, så fiendernas AI är på topp. Jag tror att jag aldrig har sett något bättre AI, för om du skulle kasta en rökgranat och terroristerna ser eller hör den så springer dom sin väg och tar skydd, och om de skulle se dig så skulle dom inte bara börja skjuta omkring sig, utan de skulle försöka smyga sig lite närmare och hitta ett bra ställe att skjuta ifrån, så jag har blivit överraskad av deras AI. Dina fiender har oftast AK47 som vapen, men de har också pistoler och granater till sitt befogande.

Hur Verkligt?

Spelet är ett av de verkligaste spel som har tillverkats, för om man blir skjuten någonstans på kroppen t ex. benet, så kan man inte springa utan man haltar sig framåt och om du blir träffad i armen så tar det längre tid för siktet att "nollställas" och du har svårare att hålla vapnet rakt, om du får ett skott i magen så hostar du medans du går och springer, om du inte har blivit skjuten i magen så hostar du ändå när du springer. Om du skulle köra med hörlurar så skulle du få höra hur verkligt det är när någon av dina gruppmedlemmar säger nått i sin radio. När du skjuter med att vapen så kan man höra att det är det riktiga ljudet för de vapnet man just har avyrat ett skott ifrån(om man vet hur det låter så låter det lika) och när du öppnar dörren och går i leran och det regnar på dig så hör man allt. Omgivningen är så detaljerad så att om man är på landet så skulle man nästan kunna känna igen sig, bara nästan.

Ljudet

När du är inne på menyn så kan man höra den musik som spelas, och all musik som spelas på SoaF är hur passande som helst. Och om man skulle stå i ett rum och en fiende pratar i ett annat så hör man ett vagt ljud av någon som pratar.

Online Spelandet

Är du en såndära person som gillar att sitta och spela action spel på nätet så är detta ett spel jag kan rekommendera. Du kan göra det mesta här på dessa servrar och så kan du och några kompisar bestämma sig för att spela alla uppdrag tillsammans och så kan ni visa varandra hur skicklig man har blivit.

Hållbarheten: Jag kan garantera dig som gillar Smyg och skjut spel att du inte kan släppa dig ifrån detta spel. 100 timmars! spelande på internet är en övertygande faktor och dess olika uppdrag och svårigheter bidrar med ca 20 timmar(om man kör alla svårighetsgrader och utan att kunna spara när du kör ett uppdrag och har ingen extra grupp med).
Grafiken: Den är så detaljerad, man kan känna igen sig om ställena finns på riktigt och allt är gjort i en sån perfekt miljö.
Ljudet: Många bra låtar till de olika uppdragen som passar och ljudet av de fotsteg man tar och regnet dunkande mot ett tak. Det går inte att slå.
Spelkänsla: Om du har svårt att lära dig kontrollerna så blir detta inget problem. Min kompis lillebrorsa(är 8 år) testade att spela träningen i en halvtimme och sen så satt han och spelade uppdragen och kunde tangenterna perfekt.

Systemkrav:
Dator: Pentium® II med 450 MHz processor, AMD K6 III 500, eller högre
Minne: 128 MB av RAM