17 september 2004
    Maxis
    2527
    -

8.4 9

Inskickad av Fuska-nu den 24/06 -10 16:00

The Sims 2 går ut på att man ska styra livet helt enkelt. Man ska gör allt som en vanlig människa gör. På The Sims 2 så finns det en slags meny där det är 6 st mätare (hoppas att jag inte har glömt någon). Dessa mätare spelar stor roll i din sims värld. De är dom som avgör hur din sim mår och vad han/hon ska göra. Det finns: Hunger (om man behöver äta), komfort (om man behöver sitta ner eller vila i en soffa, fåtölj eller säng), blåsa (om man behöver använda toaletten), energi (om man behöver sova), miljö (miljö-mätaren stiger om det många fina tavlor och skulpturer där man befinner sig vid det tillfället, men den kan sjunka om det t ex ligger en massa vattenpölar eller gamla maträtter överallt), kul (hur kul eller tråkigt simmen har).

Och om du sköter dig och gör vad som krävs så kommer din sim att må bra. Men, det finns en annan sak som du också måste tänka på: uppfyll dina önskningar och undvik dina farhågor! Det kommer hela tiden att stå fyra önskningar och fåra farhågor som din sim har, se till att ägna rätt så mycket uppmärksamhet till dom! jag lover, det lönar sig, dels för att simmen mår bättre och dels för att när du uppfyller önskningar så får du poäng (när du förverkligar farhågor tappar du poäng) som du sedan kan använda för att köpa speciella föremål som t ex Livselixir (du lever längre), SimSug (du kan sno kunskap från andra) och någon slags maskin som gör så att du mår så bra som det går. Men se upp! Om du inte har uppfyllt ett visst antal önskningar på senaste tiden så kommer det att bli biverkningar! (Det kommer du att förstå sen om du spelar spelet). Glöm inte att sköta din karriär, skaffa lite vänner och ha en bra familj så kommer allt gå bra. Ungefär som i verkligheten! ;)

Jag tycker om det här spelet. Det är vääääääldigt beroendeframkallande, men det tycker jag är en positiv sak för då tycker man ju att det är kul! Det som är bra och kul med The Sims 2 ä att det är så likt verkligheten och för att det här splet passar till så otroligt många olika målgrupper. Om du t ex är intresserad av mode och kläder och design så kan du tillbringa mycket tid med att skapa olika simmar med olika klädstil och inredning. Men om du är intresserad av pengar och framgång så kan du satsa mycket på din karriär (kanske inom affärer eller sport) och att som jag gillar, att sätta upp ett mål som man vill nå. Som t ex att tjäna 50 000 eller att "nå toppen av karriärstegen inom affärer".

Det som är dåligt med spelet är att samtidigt som det är så himla likt verkligheten så är det ändå inte det, det finns så mycket som man inte kan göra. Det finns räkningar att betala men dom är så små att det oftast inte spelar någon roll, man kan inte borsta tänderna, kläderna blir aldrig smutsiga, diskmaskinen sätts på automatiskt efter varje tallrik som man sätter in osv. osv. Jag skulle kunna rabbla upp nästan hur många saker som helst som man inte kan göra som vi människor vanligtvis gör. Men det som stör mig mest är att även fast man får en såpass frihet att man kan välja vart man ska gå, vad man ska äta, vilka möbler man ska ha och sådant, så är ju det bara normala saker. Man kan t ex inte välja att hoppa runt på stället, slå knytnäven i en vägg eller att lyfta upp en stol och kasta iväg den. Någon av de sakerna är ju inget som en vanlig människa skulle göra men vi KAN fortfarnade göra det om vi vill, det kan man inte på TS2. Fast i och för sig så är det ett spel och för att vara just ett spel så är det väldigt bra. :P

Grafiken är väldigt bra, man kan ju byta den till sämre eller bättre baserat på vad ens dator klarar av, så det är ju bra. Och då kan man ju inte säga att det laggar heller om man inte har provat att försämra grafik lite, det kan ju vara det som är problemet.

Spelkänslan är fantastisk samtidigt som den är jobbig. Jag tycker att det är superhärligt att få styra en helt egen människa (sim) eller familj på det sättet som Will Wrigth och de andra skaparna har gjort det, men TS2 är ändå så begränsat. Tyvärr. Lite har e ju försökt förbättra det med hjälp av alla expansionpaket som gör så att man bl a kan köra bil, ha egna företag och gå på restaurant, men det räcker ändå inte. Tyvärr.

Ljudet tycker jag är mycket bra, om man har TVn igång så blir det högre och lägre desto längre bort man kommer. De har också rätt sköna radio kanaler, min personliga favorit är pop, där det alla låtarna är värda minst en tia var ;). Dock skulle de kunna ha lite fler låtar att välja på, både på musiken som går medans man köper möbler och sånt, bygger och sånt och lyssnar på radio.

Hållbarheten är två tummar upp. Ibland kan spelet lagga lite men testa då att försämra grafiken lite.

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9