Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















The Sims 2

PC
The Sims 2
  • Genre
    Simulator
  • Releasedatum
    17 september 2004
  • Utvecklare
    Maxis
  • Antal ägare
    2532
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.4 9

Speltest av baa_baa

Inskickad av baa_baa den 09/09 -05 10:19

Handling / story / vad man gör i spelet
The Sims 2 hör man nästan på namnet vad det är - uppföljaren till "The Sims". Men om man inte vet vad The Sims från början går ut på ska jag berätta det.
Man ska leda människor igenom deras liv, det vill säga "Simmarna". Människorna i spelet kallas Simmar, och det förklarar spelets namn - The Sims (=Simmarna). Det första man gör är att skapa familjen, när man gör den kan man bestämma hur många de ska vara, hur de ska se ut, hur deras personlighet ska vara och så vidare.

::::: Att skapa familjer :::::

Man börjar med att skapa en person där man först av allt väljer namn och kön. Som ett exempel så väljer vi kvinna som får heta "Lotta". Efter detta väljer man någon form av ålder. Det finns sex olika åldrar. Baby, Småbarn, Barn, Tonåring, Vuxen och Åldring. När man gör en familj kan välja någon av dessa utom baby. Vill man ha en baby måste man adoptera eller skapa ett barn när man väl spelar. Nåväl, tillbaka till kvinnan Lotta. Hon tar vi på vuxen. Det sista man bestämmer är hennes så kallade kondition. Det betyder i vilken form hon ska vara. Där finns tre stycken alternativ: Vältränad, normalbyggd eller det mycket förödmjukande alternativet, fet. När man gör simmen så kan man inte välja vältränad utan man får träna upp sig under spelets gång. Vi väljer att Lotta ska vara normalbyggd. Detta är steg 1 av 6.

På steg 2 bestämmer man ansiktsdrag eller ansiktsform som man sedan finslipar i steg 3. Det är endast ett färdigt huvud som man sedan kan ändra.

På steg 3 ändrar man ansiktet så att det blir precis som man vill ha det - Kinderna, pannan, ögonen, näsan, hakan, håret, öronen och hela huvudet i sig.
Nu är hälften av våran sim Lotta klar. Nu återstår den andra halvan av henne.

Steg 4 kan man kalla "tillbehör steget". Eftersom man där ger henne bland annat smink, artistsmink, eventuella glasögon med mera.

På steg 5 så får våran sim kläder! Där bestämmer man vardagskläder, finkläder, pyjamas, underkläder, badkläder och idrottskläder. Här finns det enormt mycket möjligheter att göra simmen unik. Man kan ge den en speciell stil, till exempel punkare, modegalning eller det man tycker passar just den simmen man håller på att skapa. Man väljer överdel, tröja till exempel. Och underdel, byxor, kjol till exempel. Man kan också välja en hel dress, där det kan vara en hel klänning till exempel. Sedan väljer man finkläder och där är det... fina kläder helt enkelt. Mer behöver jag inte säga om det. Efter det bestämmer man underkläder, pyjamas, badkläder och idrottskläder.

Steg 6, det sista steget där man bestämmer hur personen ska vara och vilken ambition den ska ha. När man bestämmer personligheten bestämmer man hur personen kommer att vara och hur den kommer att bete sig. Det finns fem saker som man sätter ut:

1. Slarvig - Ordentlig
2. Blyg - Utåtriktad
3. Allvarlig - Lekfull
4. Lat - Aktiv
5. Elak - Trevlig

Detta är något komplicerat att förklara, men jag ska göra ett försök: På varje nummer finns det 10 rutor. Fyller man alla tio på någon betyder det att den blir extremt ordentlig, om man satte 10 på Slarvig - Ordentlig. Om man inte sätter någon alltså 0 så blir personen extremt slarvig.
Men man kan inte sätta 10 på alla saker. Utan man har 25 'rutor' att spendera. Det betyder att i snitt blir det 5 rutor på varje. Men man kan ju ta 6 på någon och 4 på en annan eller liknande. Man tar helt enkelt det som man vill, om det går vill säga.
När man gjort detta får simmen ett stjärntecken efter personligheten, men detta har ingen större betydelse.
Sedan ger man en ambition till simmen. Det finns 5 ambitioner att välja på:
Familje-, Framgångsrik-, kärleks-, popularitets och kunskapsambition.
Så vad är nu ambition för någonting?
Jo, det är önskningar eller så kallade farhågor som simmen har. Under spelets gång så har simmen man spelar med tre stycken önskningar som man ska uppfylla. Vad det blir för önskningar beror på vilken ambition man har tagit. Om vi ger våran sim Lotta popularitetsambitionen så kan en önskning vara "Skaffa tre bästa vänner." Som ett exempel. Uppfyller man detta så höjs ambitionsmätaren. På denna mätare finns 4 olika nivåer. Röd, grön, guld och platina. Om man har röd, det sämsta, har man inte uppfyllt särskilt många önskningar, snarare tvärt om - Man har uppfyllt farhågorna! Vad farhågorna blir är beror, precis som önskningarna, på vad man har för ambition. Det kan vara: "Bli ovän med någon" som ett exempel. Då går mätaren nedåt.
Om man har grönt på ambitionsmätaren har man inte skött simmens önskningar så jättebra men man har inte ignorerat simmens viljor helt. Har man guld däremot så har man skött det riktigt bra. Men om man har platina, då har man skött det helt fantastiskt, när man har platina på mätaren så är humöret på topp också, riktigt bra att ha platina alltså.

Varje önskning har ett speciellt värde, om det är en önskning som är lätt att uppfylla så har det lite värde, 350-1000 ungefär. Men är det svårare kan det vara allt från 1500 - 30000 poäng! Dessa poäng samlas och man kan köpa olika saker för dessa poäng. Sakerna man kan köpa är lite speciella, man kan till exempel köpa träd som det växer pengar på, eller ett livselixir som är en dryck som förlänger livet.
Det var lite information om hur man gör personer och lite extra information.

::::: Att bygga hus :::::

När man gjort klart sin familj så måste man bygga ett hus. Alla familjer börjar med en budget på 20000 § (= § = simdaler, simmarnas valuta.)
Ett tips är att fuska lite och skriva koder så att du får lite extra pengar. (Vill du veta koder med mera, kolla fusken här på fuska.nu - det finns en hel del här) Det är ett bra sätt för att komma igång

När man bygger husen så bygger man en grund, eller så gör man en vägg direkt, utan en grund. Har man gjort en grund måste man göra en ministege så att simmarna kommer upp. Spelet är lite orealistiskt när det gäller att gå upp, ned, ur eller i saker - Simmarna måste alltid ha en stege, glöm inte det!
När du gjort en stege upp måste du göra en vägg, då bygger du den på grunden. Ett tips är att göra ytterväggen eller basvägen först och sedan göra väggarna inuti huset, det vill säga rummen. När du gjort väggarna så kan du göra golv inuti huset. För att göra golv i ett rum väljer du den golvtypen du tycker ser bra ut och pekar sedan på marken i rummet du vill sätta golv i. Peka där och håll in SHIFT och klicka så blir det golv i rummet, gör sedan så i alla rum. När du ska sätta färg på väggarna gör du likadant som du gjorde med golvet, fast du gör pekar på väggen.
Sedan kan du välja ut vilket tak du ska ha - Mönster och höjd. Man kan även göra flera våningar. Då bygger man en stor trappa i något rum, klickar sedan på knappen PAGE UP och bygger en vägg på den väggen som är på den blivande nedervåningen. Sedan gör du bara så som du tidigare gjort på våningen innan. Fönster och dörrar bygger du på väggen bara genom att klicka.

Man kan också göra en hel del tillbehör. Ett par exempel är swimmingpool, braskamin/eldstad, rabatter, träd, buskar, staket och en massa andra saker. Det finns inte så mycket mer att tillägga om husbygget. Men vad är ett hus utan möbler?

::::: Att placera ut möbler :::::

När du gör huset är det viktigt med planering, annars kanske ett rum som är nödvändigt inte får plats. Så tänk efter när du bygger huset.
När det gäller möbler är det mycket enkelt. Man väljer en möbel i listan, klickar på den och placerar ut den. För att den ska vara åt rätt håll så får man vrida möbeln, detta gör man med (,;) och (.:) .
För att huset ska fungera bra så måste man ha:

Ett kök: kylskåp, spis, diskmaskin/handfat att diska i, utrymme att hacka mat på, till exempel en diskbänk.

Ett badrum: Toalett, handfat, dusch/badkar.

Ett sovrum: Säng.

Ett vardagsrum/uppehållsrum: Saker som gör att simmen har det kul, till exempel TV eller dator.

Om dina simmar har allt detta så kommer den förmodligen att kunna leva ett mycket bra liv och den kommer att må bra.

Simmar har olika så kallade behov. Det finns 8 olika behov, behoven är Energi, kul, hygien, blåsa, komfort, umgänge, miljö och hunger. För att simmen ska behoven vara på topp om inte har platina på ambitionsmätaren för då mår simmarna utmärkt oavsett hur behoven är.
Här är ett par exempel på vad man kan göra för att simmen ska ha bra på de olika behoven:
För att ha bra på Energi kan man: Sova, dricka kaffe.
För att ha bra på Kul kan man: Titta på tv, ha myspys.
För att ha bra på Miljö kan man: Ha tavlor. Ha det rent!
För att ha bra på Hygien kan man: Duscha, bada.
För att ha bra på Hunger kan man: Äta, dricka.
För att ha bra på Umgänge kan man: Vara med andra.
För att ha bra på Komfort kan man: Sitta, vila, sova
För att ha bra på Blåsa kan man: Gå på toaletten!

Detta är bra att tänka på när man bygger huset, så att alla behoven går att hålla i topp!
Detta är nog allt man behöver veta för att sätta ut möbler bra och helt korrekt.

::::: Att spela med familjerna :::::

Äntligen! Det som The Sims spelen är så populära för:
Du får bestämma över någon/några annans/andras liv!
När du börjar spela precis i början behöver du inte göra så mycket eftersom simmarna mår så bra i början, men då kan ett tips vara att försöka höja ambitionsmätaren, det vill säga uppfylla önskningarna.
Om du ser att någon sims behov inte är helt bra så borde du försöka fixa det. Våran sim Lotta bor själv säger vi. Hennes behov Kul är inte så bra som det kanske borde vara. Därför klickar jag på TV:n, då kommer en ruta upp som det står "Titta på TV" där klickar man och nu går Lotta dit för att titta på TV. Nu när lotta tittar går kul behovet uppåt. Det är samma sak om hygienen skulle gå ner. Klicka på duschen "Ta en dusch" och då gör Lotta det. När hon håller på så kan man se hur hygienen går upp. Men att bara försöka hålla Lottas behov bra hela tiden är inte kul i längden. Då kan det vara roligt att skaffa ett jobb åt henne. Att skaffa jobb gör man lättast på datorn om man har någon. Har man inte det så går det precis lika bra att söka efter jobb i tidningen.
Man klickar helt enkelt på tidningen/datorn och sedan på "Leta jobb". då finns det tre jobb att välja på per dag. Våran sim Lotta tar ett jobb inom politiken. Hon börjar på ett ganska dåligt jobb, dålig lön, dåliga arbetstider. För att få bättre jobb så ska man först och främst vara på bra humör, men det absolut viktigaste av allt:
Uppnå färdigheterna som krävs. Färdigheter är kunskaper som man tränar upp med hjälp av olika saker. Det finns 7 olika färdigheter:
Fysik: Tränas upp m h a styrketräning, joga, simma.
Karisma: Tränas upp m h a speglar öva på tal.)
Matlagning: Tränas upp m h a böcker, TV, laga mat.
Kreativitet: Tränas upp m h a piano, målarstativ.
Teknik: Tränas upp m h a att laga saker, böcker.
Logik: Tränas upp m h a schackspel, kikare.
Städning: Tränas upp m h a att städa, böcker.

I politikkarriären är det viktigt med karisma, politikkarriären är en av tio karriärmöjligheter. I vissa yrken måste man även ha ett visst antal vänner. Vänner får man om man talar med en sim från en annan familj väldigt mycket. Man kan prata med dem, dansa, krama, kyssa, beundra, reta, skämta med, leka med och massvis med andra saker. När man lär känna någon ny så finns det två stycken "mätare". Den ena mätaren är vad man känner för personen just under dagen. Den mätaren ändras ganska så snabbt. Den finns det en till mätare som visar vad man tycker om personen i största allmänhet, denna mätare rör sig otroligt segt. Man kan komma upp till 100 som högst på båda mätarna, man blir vän med folk mellan 50-100 det beror på hur bra de två simmarna kommer överens. Man kan också bli bästa vän, då krävs det att man kommer ganska högt på den andra mätaren, den som visar vad simmen tycker i största allmänhet om personen.

Om man får ett nytt jobb så kommer det nya mål att klara till exempel att man ska få fler färdighetspoäng eller fler vänner. Varje karriär har ett toppjobb. Det vill säga att man inte kan befordras mer. Jag har själv spelat på politikkarriären och toppjobbet där är borgmästare. Det är ett fantastiskt jobb med hög lön och korta arbetsdagar. Efter ett tag är inte detta så kul heller, då kan man satsa på en ny karriär, till exempel idrott eller restaurang.

Om man är ganska bra på The Sims 2 så kan det vara kul att skaffa en bebis. För att få en bebis så finns det två sätt:

1. Gå till telefonen och ring om adoption.
2. Gör två simmar riktigt kära, annars går inte detta. Klicka sedan på en säng och klicka på "vila". Sedan låter du den andra simmen komma och när båda ligger i sängen kan man klicka på "Försök skaffa barn". Man kan göra samma sak i ett varmvattenkar. Då tar du två kära simmar och klickar på kela, sedan försök skaffa barn. Det finns ytterligare ett sätt, i en provhytt. Då låter du någon av simmarna prova kläder. Du måste alltså befinna dig på en allmän tomt. När den ena provar kläder så klickar du på den andra på "försök skaffa barn". Hur vet man då om mamman är gravid?
Jo, hennes mage växer och hon kan ibland rusa till toaletten och kräkas. Sedan efter en tid föds barnet och det är en fjärdedels chans att det blir tvillingar.

En sak man inte vill råka ut för är att få influensan. Man kan råka ut för influensan om man har det väldigt smutsigt hemma med mycket disk, skräp, kackerlackor och annat liknande. För att bli frisk igen måste man vila och det gör man i sängen eller i soffan. Om man är sjuk kan man kräkas och ibland till och med svimma.

Man kan åka ut på stan' också. Då ringer man med telefon efter en taxi. Men då måste det finnas en bra allmän tomt att åka till för man kan inte åka till bostäder.

Man kan på The Sims 2 bli tagen av Aliens, man kan också få Alienbarn. Jag tänker inte säga hur men titta i teleskåp på natten. Det är allt jag säger så får ni själva se vad som kan hända.

Vill man få ut mer av spelet kan man köpa "The Sims 2 studentliv" och "The Sims 2 Nattliv" som är två till, så kallade ”expansion pack” – det vill säga tillägg. Man kan också hämta extra möbler från olika The Sims 2 - sidor, jag säger inga för jag tänker inte ge ut någon smygreklam här.

Detta är då grunderna och lite information om spelet, jag hoppas du har orkat läsa det.

Vad jag tycker om spelet
Spelet är en kraftig förbättring jämfört med The Sims serien innan. Grafiken har blivit så otroligt mycket bättre när man bland annat kan zooma precis som man vill, skruva precis som man vill med en 360 gradig vridmonitor. Så det har blivit mycket bättre med vinkel och liknande. Även detaljerna har blivit bättre med ljud och småsaker såsom vigselringar och skuggor. Jag tycker det är ett mycket bra spel helt enkelt. Om du gillade de första The sims spelen så kommer du att avguda The Sims 2! Klockrent!

Betyg till spelet
GRAFIK (9:a, snudd på 10:a) = Grafiken är exceptionell! Fantastisk grafik, detta är bland de snyggaste spelen jag någonsin sett! Människorna ser riktigt, riktigt bra ut. Det enda som inte är perfekt när det gäller människorna är deras rörelser med munnen. Detta ser lite halvkonstigt ut när de äter, talar eller andas tungt. Det är det som håller grafiken borta från en 10:a. Möblerna är ännu bättre gjorda än människorna och husen är realistiska dem med. Det finns inte så mycket mer att tillägga om grafiken - Den är helt enkelt mästerlig!

SPELKÄNSLA (8) = Spelkänslan är bra, inte perfekt men klart godkänt, mer behöver jag inte tillägga.

LJUD (9) = Ljudet, underbart bra! Simmarnas störtsköna språk låter likadant som på de tidigare The Simsspelen. När man sätter på en stereo eller TV i spelet låter det också riktigt bra. Vissa smådetaljer låter också jättebra, till exempel dörröppningar, lamptändningar med mera.
En del saker låter lite konstigt och därför får inte ljudbetyget en 10:a.
Ett annat plus är att man kan lägga in sin egen musik i stereon på The Sims 2. Så nu kan även Simmarna få njuta av Green Day, Iron Maiden, Eminem, Mozart, Britney Spears eller vad man nu tycker om för musik.

HÅLLBARHET (6) = Spelets hållbarhet är inte det bästa, men om man väl kommer in i spelet så kan man spela riktigt länge, men för det mesta slutar man spela efter cirka 45 minuter. Det blir helt enkelt ingen variation eftersom man inte kan ta sig vidare eller klara spelet.

SLUTORD:

Jag tycker detta spel är otroligt bra. Jag rekommenderar det helhjärtat, ska man lägga sina pengar på ett nytt spel så kan jag definitivt rekommendera att köpa detta spel.

Tack för att du tagit din tid att läsa mitt speltest, det har varit roligt att skriva det och jag hoppas du lärt dig något nytt eller fått något bra tips.

// B. Cumlin

Totalbetyg: 8 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 8