Surreal Software
    172
    -

6.6 5.5

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 07/04 -09 18:10

Spelet jag ska recensera är The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, som släpptes i slutet av 2002 till PC. Spelet är baserat på J.R.R. Tolkiens klassiska bok Sagan om Ringen (eller Ringens brödraskap, som den också heter). I spelet antar du rollerna som Frodo (en hob vars uppgift är att förstöra den mäktiga Ringen), Aragorn (en sorts krigande nomad vars uppgift är att skydda Frodo) och Gandalf (en mäktig trollkarl som hjälper brödraskapet på vägen).

Du börjar spelet som Frodo, hoben, som bor i Fylke tillsammans med de andra hoberna. Fylke är en lugn liten by och hoberna är ett lugnt litet folk (bokstavligen; de är relativt korta och kallas oftast för halvmänniskor). Frodo har en farbror som heter Bilbo, som har införskaffat en ring för en väldigt massa år sedan. Han lurade av den från en lömsk figur vid namn Gollum. Ringen är magisk och så fort någon tar den på sig så blir han (eller hon) osynlig. Denna ring ger nu Bilbo till Frodo, då han känner att han vill ge sig ut på äventyr en sista gång i sitt liv. Trollkarlen Gandalf, som för tillfället är i Fylke, ber Frodo att vakta ringen med sitt liv under tiden som han ska undersöka ringens krafter närmare. Det dröjer flera år innan Gandalf återvänder och då han återvänder gör han det med beskedet att Frodo måste fly från Fylke, för att ta sig till Vattnadal, där alverna bor. Det är ungefär i detta skede som spelet börjar.

Med sig på resan har Frodo sin trogne följeslagare Samwise (ofta kallad Sam), som även han är hob. De träffar även på Meriadoc (Merry) och Peregrin (Pippin), som bestämmer sig att följa med på Frodos äventyr. På vägen undankommer de precis de Svarta Ryttarna (eller Nazgûls) som är utsända av den ondaste av de onda, nämligen Sauron. De färdas igenom en skog där de stöter på den egendomliga karaktären Tom Bombadill. Han hjälper dem på vägen mot Bri, där de senare träffar på den mystiske människan Vidstige. Det framgår snart att Vidstiges riktiga namn är Aragorn och att han är rättmätig kung över landet Gondor. Aragorn hjälper hoberna att ta sig till Vattnadal, där de träffar både Bilbo och Gandalf. Ett råd hålls av Elrond, som är konung över alverna, där det framkommer att den ring Frodo fick av Bilbo är den mäktigaste av alla ringar, men dessvärre även den ondaste. Den smiddes av Sauron själv och den måste därför förstöras till varje pris. Frodo får i uppdrag att ta sig till Domedagsberget, i det ondskefulla landet Mordor, där ringen smiddes. Detta är den enda plats som ringen kan förstöras på. Med sig på sitt äventyr har Frodo följande personer: Sam, Merry, Pippin, Aragorn, Gandalf, Boromir (en mäktig krigare från Gondor), Legolas (en alv som är skicklig på bågskytte) och Gimli (en dvärg med dödlig yxa). Dessa är tillsammans Ringens brödraskap, vars uppgift är att förstöra den onda ringen.

Jag har blandade känslor angående detta spel. Om man har läst den första boken i Härskarringen-trilogin så märker man snart att detta spel håller sig väldigt mycket till vad som står i denna bok. Däremot, om man enbart har sett Peter Jacksons tolkning av boken (alltså Sagan om Ringen-filmen från 2001), så kommer man nog inte att känna igen lika mycket. De skådespelare som är med i Peter Jacksons film figurerar inte alls i detta spel, utan det är helt andra röstskådespelare. Där är även stora delar av boken som enbart är med i spelet och inte i filmen.

Spelet har inte så hög svårighetsgrad utan problemet kan ligga på att det är jobbigt att manövrera sin karaktär och även att veta vart man ska gå i spelet. För övrigt så tycker jag att attackerna man har från början med Frodo är alldeles för svaga (man får några stenar och en pinne…). Spelet blir lite roligare när man får spela som Aragorn och Gandalf, men där finns fortfarande en del som kunde förbättras även på den fronten. Grafiken är inte enastående, men den är helt okej. Karaktärerna är någorlunda lika det man förväntar sig att de ska vara och ljudet är passande. Allt som allt så säger jag att detta spel är okej, men inte mer.

~ Grafiken: Som sagt, någorlunda bra för att vara från 2002, men där finns inget innovativt eller speciellt med den. Ibland uppstår några glitcher och buggar i spelet, men oftast flyter det på bra.
Grafikbetyg: 7

~ Spelkänslan: Inte särskilt bra. Jobbigt att röra sig, dåliga attacker, halvtaskiga kontroller. Nej, spelkänslan är inget bra på detta spel. I alla fall inte på PC-versionen.
Spelkänslebetyg: 4

~ Ljudet: Ljudeffekterna är bra, men jag hade gärna sett att skådespelarna fån Peter Jacksons film hade gjort rösterna. I övrigt så är ljudet åtminstone passande till spelsituationen.
Ljudbetyg: 7

~ Hållbarheten: Inte särskilt lång. Kan man spelet så kan man klara det på någon timme. Där finns inga sidouppdrag eller saker att samla, så spelet följer ett linjärt schema. Förvänta dig inte för mycket av detta spel.
Hållbarhetsbetyg: 3

Totalbetyg: 5.3 Ljud: 7 Grafik: 7 Hållbarhet: 3 Spelkänsla: 4