Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Svea Rike III

PC
Svea Rike III
  • Genre
    Strategi
  • Releasedatum
    1 november 2000
  • Utvecklare
    Levande Böcker
  • Antal ägare
    92
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.5 7.5

Speltest av ThE_DoOm

Inskickad av ThE_DoOm den 17/11 -04 14:53

Svea Rike 3

Norden, nådens år 1275
Kung Magnus Ladulås har avlidit. Han har tre söner som alla tycker ha sig rätt till tronen. Vi har Birger, den äldste sonen som är arvtagare till tronen. Sedan Erik, näst äldste sonen också den starkast säger emot Birgers rätt till tronen och anser honom att vara en vekling. Och sist har vi Valdemar, yngste sonen som stöttar upp Erik men har inte samma glödande hat mot Birger som Erik. Hur ska det gå? Orosmoln drar över Norden och alla parter väljer sidor och slipar vapen. Norges kung, Hakon V stödjer Erik och Valdemar och rustar upp sin armé. Danmarks kung, Menved, rustar för Birgers räkning, på grund av att denne är gift med hans syster. Den sluge och vise danske marsalken Stig, flyr från Danmark och sätter upp ett litet piratnäste i södra Norge. Han tar ingens sida, men slipar vapen ändå. Hur skall detta gå? Forna och framtida vapensbröder rustar krig mot varandra. Hela Nordens öde står på spel... Sidorna har valts, armérena har tränats... Kampen om Nordens kungakrona kan börja!

I detta nya sorts Strategi-spel som vi även har sett i dom föregånde spelen i serien Svea Rike, har nu förbrättras och man kliver in i en helt ny area. Nu förflyttas vi ännu mer tillbaka i tiden för Nordens kungakrona. Vi stiger nu in i Medeltidens Norden där oroligheter som inte har hänt på flera hundra år håller på att vakna till liv igen. Ta kommandot av Kungar, Hertigar och även en före detta marsalk som alla existerat och använd dom i ett krig som någonlunda också existerat. Kasta in trupper på flera tusen man i strid där förloraren kanske riskerar att tvingas fly landet. För segraren däremot, kan det betyda ära, stolthet, folkets förtroende, nya undersåtar, mer skatter och förbättrade möjligheter att sätta upp en ny armé snabbt. I detta spel ar allting att ta risker. Tar du fel beslut, till exempel att ta ut krigsskatt, kan du få adeln flygande på dig som hökar och uppmuntra folket till uppror. Och uppror vill ingen ha. Ett annat exempel är att förflytta flottor, det kan ses med stor orolighet i till exempel Hansan, och deras stora tyska krigsfartyg vill du inte ha på dig. Upplev tider av svält, belägringar och förtvivlande beslut. Träna upp stora arméer, för att slå din fiende sönder och samman, men en felaktig belägring som tar alltför lång tid, kan din stora armés försörjnigns linjer klippas av och din armé hela tiden minska i utfall av fienden. Som jag påpekat hela tiden nu, fel val, och du står på kanten till landsflykt.

Trupptyper:
Fotfolk: Grunden i en armé, inte så starka och duktiga i strid, men via dom kan du få en stor armé och slippa långa och tråkiga belägringar, dessutom är dom bra i stora mängder.

Landsknektar: "Det tunga Infantariet" kan man verkligen kalla dom. Dom är den kraftiga ryggraden i armén som sällan ger sig utan strid på liv och död. Dessa är dyra, men dom tränas lättare i Tyskland där ekonomierna är bättre.

Svenner: "Det lätta Rytteriet", det vill säga att dom inte kan matcha sig mot dom tunga riddarna och landsknektarna, men däremot är det bästa alternativet att sätta in mot fotfolk. Bra där det behövs blixtattcker innan fienden hinner gruppera sig.

Riddare: "Det tunga Rytteriet", ja det är dom! Spelets bästa soldater att kasta in i strid, eftersom dom aldrig ger sig, rider rakt in i stora massor fotfolk och ryttare utan fruktan och när dom väl kommer in i striden... Ojoj... Inte bra för fienden. Enda svagheten är armborstskyttar.

Armbostskyttar: Dom enda som kan få stopp på riddarnas tunga framfart. Deras pilar fungerar bra på alla soldater och dom får extra attck bonus om dom möter fotfolk. Tränas lättare i Tyskland där ekonomierna är bättre.

Fartyg:
Ledung: Påmminer mycket om vikingaskepp bara det att drakhuvudet har tagits bort, den är lite bredare och dom är inte riktigt lika långa som vikingaskepp. Svaga och bräckliga, men kan visas förödande i stora massor då dom kan förflytta sig aningen snabbare än andra skepp. Får en liten attack bonus mot Kraveller ifall dom är många ledunger.

Kogg: Tyska fartyg som passar mer som lastfartyg än krigsskepp. Anigen bättre i attack än ledung men bryts lätt sönder av Kraveller.

Kraveller: Stora tyska krigskepp, anpassade som lastfartyg för trupper också, men visar sig bäst i stird. Får attack bonus mot Koggar.

Utvecklare: Levande böcker och Paradox Entertaiment

Krav:
OS: Windows 95, 98 och 2000
Allt annat okänt just nu för mig. =)

Insänd av: ThE_DoOm

Totalbetyg: 9 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10