-

8.8 9

Speltest av klyften

Inskickad av klyften den 10/05 -05 23:17

Du börjar med att skapa din egen karaktär. Här kan du välja mellan ett antal olika karaktärer och ännu flera utseenden.
du får bestämma vad din karaktär ska vara bra på genom att du får en viss summa poäng som du ska "dela ut" till de olika egenskaperna.

När du väl har skapat din gubbe så börjar spelet. Du vaknar upp på skeppet Endar Spire och träffar där en republic soldier. Han informerar dig om att skeppet anfalls av de onda Sitherna och att ni måste agera snabbt. Beväpnad med antingen svärd eller laserpistol så skjuter du dig igenom skeppet mot skyttlarna som kan ta er bort från skeppet. Med hjälp av en annan soldat: Carth Onasi lyckas du skjuta iväg er själva från skeppet och ner på planeten Taris.

På Taris förklarar Carth för dig att ni måste rädda en Jedi riddare som heter Bastila och ni tar er an denna svåra uppgift. Du går igenom många svårigheter och faror på Taris för att hitta Bastila och slutligen så hittar ni också henne genom att vinna ett Swoop Race med Bastila som första pris. Ni lyckas undgå Sithernas attack på planeten och flyr till Dantooine, där Jedi rådet finns. Här får du reda på att du och Bastila delar ett band som gör er starka när ni är tillsammans. Ni får en vision som talar om en mystisk Star Forge. För att finna denna Star Forge så måste du åka runt i hela universum och söka efter fyra kartor, så kallade Star maps som tillsammans visar vägen till Star Forgen.
Ditt huvudmål med att nå Star Forgen är att stoppa den onde mörka häsrkaren Darth Malak. Darth Malak var en gång den förra onde härskaren Darth Revans lärling. Men Malak intog tronen genom att spränga ett skepp som Revan var ombord på.

Revan borta för gott... Eller??

Jag tycker det här spelet är helt kanon, ett av dom bästa rpg (role playing game: rollspel) jag har träffat på faktiskt. Men det är en fördel om man gillar Star Wars. i början när jag körde spelet tyckte jag det var tråkigt efter som att man inte får slåss själv utan bara välja attacker. Men det blir bättre efter ett tag. För mig tog det cirka 30 speltimmar att klara spelet, men det beror helt på hur noggrann man är. Om man bara kör igenom för att hitta Star Forgen så kan man nog klara spelet på 20 speltimmar. Är man däremot noggrann så kan det nog ta 50 timmar. Det är bra att spelet är så långt.

Grafiken: Grafiken är som den bör. Spelet är från 2003 och då var väl grafiken i toppklass. Inga kantigheter men heller inga bilder som man bara måste stanna upp och titta lite extra på. Grafiken är kort sagt bra.

Spelkänsla: Spelkänslan får ett antal minuspoäng på grund av att man inte får slåss något själv. Men när man spelar spelet kan man sitta som fastklistrad i flera timmar, det är härligt när det blir så med ett spel.

Ljudet: Ljudet är fint, men ett minus är att det inte finns några av de klassiska Star Wars känslan kvar. Detta ger ett litet minus även på spelkänslan om man vill ha Star Wars känsla. Det som är bra med ljudet är att man slipper läsa allt som sägs utan alla konversationer och röster är förinspelade. Kan tänka mig att det tog ganska lång tid att spela in alla ljuden.

Hållbarheten: ojojoj! Det här tar otroligt lång tid att klara, man kan spela om det flera gånger eftersom man kan vara både ond och god.
Onda och goda poäng tjänar man baserat på ens handlingar under spelets gång. Till exempel om man räddar livet på någon kan man tjäna goda poäng, men om man bara skiter i dom eller eggar på den som hotar dom så kan man tjäna onda poäng. Att man kan vara både ond och god gör att man bör spela spelet två gånger innan man kan säga att man har klarat det. En gång som ond och en som god.

/klyften

Totalbetyg: 8 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 7