Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

PC
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    23 mars 2007
  • Utvecklare
    GSC Game World
  • Antal ägare
    50
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.6 7.8

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 15/03 -08 10:37

Handling / story / vad man gör i spelet
Handlingen:
Du hittas vid liv från en blixt träffad lastbil lastad med döda kroppar. Du vaknar upp i ett mörkt rum, med "STALKER" tattuerat på armen. Dina upphittare ser tatueringen och ger dig "Nicknamet" The Marked One.

Stalkers är människor som befinner sig i Zonen. De kan ha olika mål om varför de är där, men de är alla där olagligt (så militären är inte din vän).

Precis som alla andra Stalkers i området så har du en "PDA" på dig. Denna lilla sak är otroligt händig, den har både radar, GPS och annat smått och gott som funktioner. Du finner i alla fall i din PDA att ditt sista uppdrag var att döda en man vid namn Strelock. Du minns dock inte varför, utan får finna svaret någonstans i Zonen.

Ryktet sprider sig dock att Strelock är den ende person som tagit sig dit andra trodde var omöjligt, så ska du följa honom måste du komma på hur.

Så börjar spelet.

Vad jag tycker om spelet
Mina funderingar om spelet:
Första man såg av Stalker var inte så mycket som fastnade vid ögat. När man provade det dock var det som den känslan man fick då man provade Doom 95 för första gången. Detta är ett mycket originellt spel!

Du får så klart en följd uppdrag , typ Handlingen som ska bearbetas genom att göra så "bla bla bla.." Men du får även massa uppdrag vid sidan om. Du behöver inte heller ta uppdrag utan kan snoka runt hur du än vill.

Fienden är grym i STALKER. Beskjuter du dem tar de skydd, döljer sig i buskar, byggnader och bakom träd, försöker flankera en och lura en i fällor. Många fiender har bestämda områden att befinna sig i, men det finns minst lika många som rör sig som de vill.
Exempel: Fann 2st millitärer som hade bestämt sig för att rensa en bandit befästning. De rensade hela området och gick sen vidare. Jag startade ett nytt spel och gick dit igen, inte en skymt efter några soldater där, och de kom inte hur länge man än väntade.
Ett annat exempel var att jag gick in i en övergiven ruin (nån slags bonngård). Hörde hunds kall på avstånd, vart bara högre och högre. Klättrade upp för en stege och kom upp en bit ovanför backen. Tittade ut genom ett trasigt fönster, såg inget men hörde att hunden/arna var mycket nära. När jag tittade ner för stegen jag klättrade upp för så kryllade det av galna hundar nedanför. Tur man hade en handgranat (he he).
Din PDA kan snappa upp SOS meddelanden, de blinkar som en grön markör på kartan, men ha i åtanke om att det behöver inte alltid vara en vänlig sinnad som ber om hjälp. är de en ond sinnad (som äckel banditen jag stötte på) så kan man göra slut på deras lidande, sen när man "lootar" dennes fallna kropp så kan man få noteringar i sin PDA om var denne varelse kan ha gömt undan lite intressanta saker.

Betyg till spelet
Grafiken:
Spelet är vackert, dock har det nått år på nacken nu. Det är inte som Crysis, men "lightning effects" i spelet är otroligt vackra. Allt kastar skuggor och skuggor fastnar på allt. En mycket vacker himmel och mycket vackra väder effekter ökar känslan på att man befinner sig i en ogästvänlig zone runt ett härdsmältat kärnkraftverk.

Spelkänsla:
Spelet är som tidigare sagt otroligt grymt i mina ögon. Fysik motorn är i samma klass om inte lite bättre än Half-Life 2 motorn.
Vapnen är originella, och de första är mycket opålitliga. "Weapon jammed" är inte de man vill få när en Zombie liknande sak står 3 meter framför en. Senare in i spelet kan man hitta förbättrade vapen som bland annat skjuter fortare eller är mer stabila då man skjuter.
Fiendens, vänners och djurlivets AI är oftast ett stort plus, men ha i åtanke om att de kan göra konstiga saker ibland..

Ljud:
Ljudet i STALKER är grymt. Allt ifrån några andra stalkers tjattrande på ryska och gitarr spelande, hundarnas morrande och Militärens radio samtal ger en härlig känsla.
enda minuset med ljudet är att det ibland hakar upp sig, oftast samtal som hörs i bakgrunden eller sirener är det som kan dryga sig.

Hållbarhet:
Lira igenom det och lira det igen på ett annat sätt. Det är inte samma spel, du behöver inte alls stöta på samma fiender (vissa är scriptade dock) som du gjorde förra gången. Sen om man nu vill ha riktig känsla, lira på Svåraste! Svårighets graden "Novice" och "Stalker" är för lätta! ;)

Totalbetyg: 9 Ljud: 8 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10