SCS Software
    1
    -

5.5 9.5

Speltest av Silver_

Inskickad av Silver_ den 23/08 -12 19:21

Efter flera månaders väntan har SCS Software äntligen släppt det splitternya spelet Scania truck Driving Simulator som blev mycket bättre än förväntat! Den variation skaparna lyckats med i spelet är helt unikt för att vara ett spel i "simulator"-serien, vilket höjer dess värde riktigt mycket. Att det finns så mycket saker att göra gör så att man verkligen inte tröttnar på det i första hand, vilket du kommer förstå när du läser min recension till "spelet som aldrig tar sitt slut".

-Kom igång-
Att komma igång med spelet är riktigt enkelt, särskilt när man märker att spelet bland annat är på svenska. Detta gör att du enkelt kan följa instruktioner och snabbare lära dig om vad det exakt är du ska göra, vilket är en väldigt stor fördel i ett spel som är så stort! I alla fall ska du vid spelets början skapa en profil som alla dina 'poäng' kommer sparas i. Vid skapande av profil har du till och med möjlighet till att välja vilken färg din lastbil ska ha och om du vill ha din lastbil höger eller vänsterstyrd. När du sedan känner dig helt nöjd är du redo för att börja köra, men frågan är vilken aktivitet du väljer!

-Körkort-
Att ta körkort brukar alltid vara det bästa sättet att öva sig på situationer som kan hända på vägarna på riktigt. I "körkortsläget" har du i alla fall chansen att ge dig på övningar som både kan vara lätta och svåra. Från att fickparkera med släp till att ta sig igenom trånga passager, är sådant som står på kö i detta läge. Efter att du kört klart alla dessa övningar är du en nybliven körkortsägare, och är nu 100% redo för att ge dig ut på vägarna.

-Tävlingar-
Som lastbilsförare kan du delta i den stora tävlingen för att visa din skicklighet för publik. Här kommer du få chansen att visa dina kunskaper från ditt körkortstest som du gjorde tidigare. Alla dina förmågor kommer att sättas på spel medan publiken sitter helspänd och hejar på dig. Dina motståndare kommer att svettas av nervositet när du visar att du faktiskt är den bästa chauffören! Något som förekommer här är till exempel backning med släp och bromstest. Självklart finns det jättemånga andra övningar som är så många att jag inte orkar nämna alla dessa.

-Farliga körningar-
Det bästa med hela spelet! Nu räknar dina chefer att du klarar av riktiga utmaningar. Och då menar jag RIKTIGA utmaningar! Här får du chansen att köra på "Döda vägen" - världens farligaste väg (!), försöka ta dig förbi en översvämning, köra på raserade broar och många mer roliga uppdrag! Farliga körningar är så otroligt kul så min åsikt är att du ska prova dessa och jag lovar att du inte kommer ångra dig!

-Fri körning-
I läget "Fri körning" ska du endast transportera laster från ett företag till ett annat, precis som vanligt. Det som jag tycker är bra med detta är att olika laster har olika svårighetsgrader. De som är lätta är markerade med grön färg och de svårare lasterna är markerade med röd färg på kartan som du letar upp dina körningar på.

-Reaktionstest-
På reaktionstesten kan du testa hur snabbt du reagerar om något skulle hända. Här får du till exempel bromsa i tid för att inte köra på djur som springer över vägen som du kör i full fart på.

Jag tycker att SCS Software har skapat ett så fantastiskt spel, vilket utan tvekan kommer in på min topp 3-lista bland de bästa spelen. Jag får framför allt inte glömma att berömma den otroliga grafiken som man redan vid första ögonkastet ser hur hårt skaparna har jobbat på den fronten. Det är nämligen grafiken som håller mig fast vid detta spel, så om det inte vore för den skulle jag nog faktiskt tröttnat på det efter några dagar...

Att spelet är på svenska gör att man förstår mer exakt vad man ska göra och hur man ska göra det. Det är inte många spel av denna skapare vars spel är på svenska, vilket gör detta spel speciellt. Tack vare den svenska texten är det mycket enkelt att navigera i spelet. Anledningen till att just Scania truck driving simulator blev på svenska är nog för att märket "Scania" är svenskt.

Jag måste bara säga att om det inte hade varit för kategorin 'farliga utmaningar' hade nog färre personer köpt och spelat spelet, men eftersom att SCS Software brukar veta vad de gör så la de otroliga skaparna till denna fantastiska kategori. Att man får ta sådana utmaningar i detta spel är något verkligen sällsynt i andra spel av skaparna.

Grafiken: Ja, som sagt kan man inte klara sig många dagar med spelet om inte grafiken sett ut som den gjorde. Jättebra jobbat med den fronten, SCS Software!

Spelkänslan: Spelkänslan är grym! När man har en så stor skärm till datorn som jag känns det verkligen som att man sitter inne i lastbilshytten. Det framstår till och med ett pirr i magen när man kör på "Döda vägen"...

Ljudet: Man kan inte a miste om att ljudet är urbra. Jag har läst att man har jobbat i flera dagar med att lägga in ljud från riktiga Scanialastbilar till spelet. Det tycker jag att de har lyckats urbra med!

Hållbarheten: Man tröttnar på alla spel. Även detta spel har sitt bäst före-datum, men det är inget stort problem med detta spel i och med att det finns så mycket att göra här. Hållbarheten förtjänar en 8!

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 10