Daydream Software
    15
    -

8.8 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 13/08 -04 22:30

SAFECRACKER
Det har tagit ett bolagsköp, 20 miljoner i fräscht kapital, ett anat utmärkelse och känns som en evighet. Safecracker - spelet som förväntas föra svenska spel utveckling bortom swooshball och flipper och vidare ut i den stora värden där underhållning stavas P-E-N-G-A-R. Men lever spelet upp till hypen? Jag har gjort ett prov bryt för att finna sanningen. Safecrackers väg till spelhyllorna har varit lång och krokig. Det började med ett par sysellösa Umeåbor slog sig samman för att skapa ett spel som bräcker det mesta vad gäller grafik och spel känsla. Tillsammans bildade de företaget Daydream Software. Somliga av bolagsbildarna hade sysslat med musik tidigare, somliga gillade (som det anstår en Västerbottling  - och jag syftar inte på osten) att åka snowboard. Men vad alla hade gemensam var en stark förkärlek för aerodynamiskt formande solglasögon av ett skärskilt fabrikat. Numera står det inskrivet i grundregler att alla som jobbar spelutvecklingen på Daydream ska bära solglasögon av det-där-märcket-jag-vägrar-göra-smygreklam-för. Men om lekviljan var stor så var ambitionerna ännu större. Daydream valde att arbeta med Quicktime VR som grafikmotor (Mer om denna teknik senare). Dessutom lyckades de sy ihop ett distributavtal med väldiga Warner Interactive. Daydream hade fortfarande inte någon produkt, men de viste att skörda när det var dags. Sagt och gjort, i december år 1996 introducerades Daydream stockholmsbörsen. I ett snäpp blev de tidigare arbetslösa Västerbottenkillarna miljonärer och där med massmedias älsklingar. Ett föredöme för svensk ungdom i brista tider av arbetslöshet. Spelet då? Tja, det har legat klart hösten 1996 och kom ut någon gång på sommaren 1997. Men Warner köptes av GT Interactive på hösten 1996 och alla kartonger och intro-animationer var tvungna att göras om. Det är ett spel att älska. Spelidén är ett illa kamouflerat plagiat av gamla stor spelet Myst, men det är en pastisch gjord med stor kärlek. Du spelar som en säkerhetsexpert med larm och kassaskåp som din specialitet. Du har fått en chans till ett dröm jobb som säkerhetschef hos en mycket förmögen man. Den enda förklaringen som ges till varför jobbet är så åtråvärt är att det är snuskigt välbetalt. Men det finns flera hinder mellan dig och den rejäla lönehackan. Först måste du bevisa din kunskap genom att ta dig förbi larmsystemet och bryta dig in i ett gäng kassaskåp. Ditt uppdrag börjar med ett telefon samtal till en telefonhytt. En man som inte presenterar sig förklarar (på svenska!) villkoren för ditt uppdrag. Lyssna noga, för han ger dig bland anat en kod som du kommer att behöva längre fram. Vägen till framgång i Safecracker går genom tålamod och list. Tålamod genom att lyssna och läsa instruktioner och samt att leta igenom pärmar och andra anteckningar. Och du behöver list för att lösa de otaliga gåtor och pussel du tvingas lösa. För att göra det hela än svårare genom dina uppdrag under tidspress. Grafiken är över lag imponerande i Safecracker. Från de små hand ritade illustrationerna som dyker upp i kvar glömda kollegieblock till byggnader och kassaskåp. Miljöerna är omsorgsfullt modellerade och de är helt i 3D. Quicktime VR är en teknik låter spelutvecklarna sammanfoga flera verklighets trogna bilder till en tredimensionell rymd som man kan röra sig fritt i. Du ser dig om genom att hålla ner musknappen och drar åt det håll du vill röra dig. Om du vill gå i någon riktning är det bara att vänta tills muspekaren förvandlas till en pil. Klicka för att gå i pilens riktning. Samma teknik används till VR presentationer på Internet. Safecracker är det första spel som helt bygger på Quicktime VR, men det lär inte bli det sista. Det enda stora frågetecknet som hänger kvar över Safecracker är frågan om ren programmering. Man kan lockas att tro att de upprepade föreningarna skulle ha givit Daydream testa och putsa på spelet. Ändå är mitt recensionsexemplar mycket instabil. Min gamla dator jag har det på (en Pentium 166 32MB minne och melenium grafikkort) befinner sig en bra bit över tillverkarnas rekommendationer. Ändå startar spelet bara varannan gång jag försöker och jag hinner inte sällan spela länge innan spelet orsakar ett systemfel och jag tvingas starta om datorn kanske fick vi en måndagsexemplar. Jag hoppas och tror det. Om du gillade Myst, seventh Guest eller 11th hour så bör du ge Safecracker en chans. Men se till att du behåller kvittot så du kan lämna tillbaka spelet om det inte fungerar.
Systemkrav : Windows 95 eller nyare, 486/66 (Pentium rekommenderas) , 8MB RAM

Detta test var 748 ord långt.

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 7