Volatile Games
    10
    -

6 7.2

Speltest av ReservoirDog

Inskickad av ReservoirDog den 12/08 -09 03:02

Reservoir Dogs är spelet som är baserad på en film som har gjorts av den världsberömde filmregissören Quentin Tarantino, med samma namn. En lågbudgetfilm som har haft en stor betydelse för mitt filmintresse och blivit min absoluta favoritfilm. Men det är ju inte just filmen jag skall recensera utan spelet.

Spelets handling är precis som filmen, att 6 professionella och kriminella brottslingar som blivit uthyrda av den mest efterlysta mannen i Los Angeles, nämligen maffiabossen Joe Cabot, råna en diamantbutik enligt den perfekta planen som han och resten av gänget planerat i månader i minsta detalj. När denna kupp utförs, rånar dessa 6 män diamantbutiken, men någonting går ändå snett trots den perfekta planen. Polisen kommer tidigare än väntat och de 6 männen får brådska och måste skjuta hela vägen tillbaks till deras återvändningspunkt, en lagerlokal. När de kommer dit, försöker de ta reda på varför det gick snett och det som de kommer fram till, är att någon i gänget har tjallat till polisen om planen, men vem är det?

Under spelets gång får man följa huvudkaraktärernas roller i en korrupt stad, där man inte kan lita på någon annan, får sina kodnamn av maffiabossen och utför det perfekta brottet (precis som i filmen). Dessa karaktärer som man kan vara i spelet är följande:

- Mr.White (Den häftige och professionelle gangstern som är lugn och litar på en i gänget.)
- Mr.Blonde (Hårdkokt och den häftigaste gangstern i gänget som är en sadistiskt iskall psykopat, men ändå ordinär på andra sätt.)
- Mr.Pink (Lider av paranoia och är killen som är mest ordinär i gänget, även om han inte är ett lika stort svin som resten av gänget. En kille som bara vill utföra jobbet och låtsas som ingenting.)
- Mr.Orange (Tjallaren i gänget som Mr.White litar på. Faktumet är att han är en polis som vill få tag på Joe Cabot och sätta dit honom.)
- Mr.Brown (Gangstern som försöker alltid vara rolig och kommer på en massa skämt om kvinnor som innehåller könsord)
- Mr.Blue (Gangstern som man inte får veta mycket om i gänget, men han röker en hel del och försöker hänga med för pengarnas skull.)
- Nice Guy Eddie (Son till Joe Cabot och är inte med i kuppen. Är bara där och hjälper till om någonting går helt snett. Omtyckt, men svor en hel del när han känner sig stressad. Umgås väldigt mycket med Mr.Blonde.)

Som en extremt stor fantast av filmen, måste jag säga att spelet kunde ha gjorts bättre. Ni tycker säkert att jag låter lite väl hård, visst är det ett kul spel, men spelutvecklarna Eidos Interactive kunde ha mer på grafiken och försökt ha gjort mer likt som filmen.

Jag är ingen grafiknörd, men det ser inte snyggt ut. Världen är inte ens stor, man befinner sig bara på en bana och begränsas i små ytor, man vet inte riktigt vart man kan gå. Banorna är mindre än i Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast, vilket är ett minus. Det förstör spelkänslan. Spelutvecklarna kunde ha satsat mer på kvantiteten istället för kvalitén. Det hade inte gjort något för mig om det hade varit lite Grand Theft Auto-känsla i spelet. Det enda som ser bra ut, är filmscenerna även om det inte alls ger en vacker syn på karaktärerna. Det är i alla fall ett plus.

Men filmscenerna då? Vad kan man säga om det då? Jo, det är medelmåttigt. Grafikmässigt är det helt okej. Det jag inte gillar att spelet inte håller sig till filmen. Ett exempel är att Marvin Nash (den torterade polisen) som blir torterad av Mr.Blonde i tortyrscenen, är flintskallig och ser väldigt fet ut, men i filmen har han snaggigt frisyr och är smal. Om spelet inte håller sig speciellt mycket till filmen, förstör det de filmintresserades drömmar och förväntan om RD. Dock är det ett plus att filmscenen som handlar om Mr.White, Nice Guy Eddie och Joe Cabot skall skjuta varandra i en så kallad Mexican Shoot-Ou, är det korrekt. Där ser de ut som de skall göra, även om grafiken som sagt, är helt okej.

Hållbarheten i sig, är svårt att säga. Om man aldrig har sett filmen och vill spela detta, finns möjligheten att man tröttnar på det efter en halvtimme och har inte riktigt förstått sig på spelet. Men om man sett filmen och är ett fan som jag, kan det ta tills man klarar spelet och försöker ändå förstå sig på spelet och dess brister.

Det bästa med spelet, är musiken. När man spelar en av de uthyrda männen och är med i biljakter, skall man köra till destination och bli av med polisen. Man kan precis som Grand Theft Auto-serien, sätta på musik på självaste bilradion och det är inte vilka låtar som helst. Det är musik från filmen Reservoir Dogs, någonting som jag ger ett stor plus!

Och då var det dags för mig att ge betyg till Reservoir Dogs.

Grafiken ger jag en 6:a trots filmscenerna. Det ser tråkigt ut och ger ingen känsla i spelet alls, även om jag nästan avgudar filmen.

Spelkänslan ger jag en 7:a eftersom att jag haft mig tid på att förstå sig på spelet och dess brister. Det bästa med spelet är biljakterna då man kan sätta på musiken på bilradion under tiden när man skall köra från polisbilarna. Det som ger ett minus är dock kvantiteten. Finns inte mycket att göra i spelet. Bara gå och döda/bedöva poliser för att ta sig vidare till nästa nivå. Rätt så enformigt, men ändå ser jag detta som ett underhållande spel.

Ljudet är den bästa delen i spelet och därför ger jag en 9:a. Röstskådespeleriet är helt underbart! Alla låter som karaktärerna i filmen. Ett väldigt stort plus är att Michael Madsen (spelar Mr.Blonde i Reservoir Dogs) har rösten till Mr.Blonde och det är just han som ger liv i karaktären, vilket räddar spelet från ett fallande plask i pölen och gör att det blir värt att spela.

Hållbarheten ger jag en 3:a eftersom att det är olika för personer, men för just mig är det så att spelet håller tills man klarar ut det en gång. Sedan blir det väldigt tråkigt. För en gamer som inte gillar film så mycket, tröttnar spelet efter att ha klarat ett par banor på grund av den enformiga och tråkiga grafiken.

Men grafiken ska ju inte påverka någon då det inte har så stort betydelse för de stora datornördarna. Spelet är ändå värt att spela tack vare Michael Madsens röst som Mr.Blonde. Varför jag rekommenderar spelet är att jag vill informera er om att filmen är kult i omvärlden och därför anser jag att spelet måste respekteras och bör testas och försök då att bristerna i spelet innan du kritiserar spelet.

Totalbetyg: 6.3 Ljud: 9 Grafik: 6 Hållbarhet: 3 Spelkänsla: 7