Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Prince of Persia (2008)

PC
Prince of Persia (2008)
  • Genre
    Äventyr
  • Releasedatum
    12 december 2008
  • Utvecklare
    Ubisoft Montreal
  • Antal ägare
    7
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.9 9

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 29/12 -08 12:38

Handling / story / vad man gör i spelet
Detta spel är inte en uppföljare till Sands of Time triologin, utan påbörjar en helt ny rad av spel till Prince of Persia serien.

En ny prins kommer gående genom öknen. Han letar efter sin åsna, men hittar istället Elika, en prinsessa från ett bortglömt kungarike. Elika's far har släppt ut en ondskefull gud, och det faller i hennes och prinsens händer att stoppa den. De måste göra detta genom hela landet, och besegra den onda gudens tjänare.

Majoriteten av spelet går ut på att hoppa och klättra, och detta är något som Prince of Persia serien alltid har varit bra på. Nästan alla väggar är klättringsbara, och det finns ofta mer än ett sätt att ta sig över en avgrund.
Om man råkar hoppa fel eller ramlar av en vägg så kommer Elika att rädda en, vilket gör det omöjligt att dö. Detta leder till att man inte behöver oroa sig över att göra misstag, och man utför mer vågade hopp.

Det kommer även en del stridssekvenser under spelets gång. Dessa är tyvärr inte lika väl utförda som resten av spelet. Striderna är tungt baserade på QTEs (Quick-time-events), alltså när man snabbt ska trycka på en speciell knapp för att undvika fiendens attacker. Detta blir problematiskt när man spelar spelet på PC (vilket jag gjorde). Det går inte heller att dö under striderna, men för varje gång du blir nedslagen så återhämtar fienden en del av sitt liv. Eftersom detta sker väldigt ofta så leder detta till att striderna kan ta en väldigt lång tid, och boss-striderna blir därför extremt tröttsamma.

Vad jag tycker om spelet
Bortsett från de svårhanterade striderna så är spelet väldigt nära perfektion, och en värdig efterträdare till Sands of Time triologin. Även om jag tröttnade på spelet ungefär halvvägs så var jag tvungen att fortsätta, bara för att se hur handlingen gick. Jag tycker att spelet var en aning för kort, och slutet var otillfredsställande. En sak är klar dock, jag kommer att köpa uppföljaren.

Betyg till spelet
Grafik: Grafiken är otroligt vacker, men jag förstår om vissa människor har lite svårt att vänja sig vid spelets udda grafiska stil.

Spelkänsla: Att springa på väggar och klättra i tak är en känsla som är ofattbart tillfredsställande. Det är dock inte lika skönt att gång på gång bli ihjälslagen av fiende utan att kunna göra ett skvatt för att stoppa den.

Ljud: Musik med influenser från mellanöstern. Detta blir dock en aning ut tjatat senare i spelet, då man känner att man kanske hellre skulle vilja ha lite tystnad som omväxling.

Hållbarhet: Spelet håller tills du har klarat ut det, men det finns inte mycket mer därefter. Det finns annars en massa Light Seeds att samla för dem som orkar.

Totalbetyg: 9 Ljud: 8 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 8