Valve Software
    47
    -

9.8 9.2

Speltest av Stegosaurus

Inskickad av Stegosaurus den 01/11 -09 17:16

En ung kvinna vaknar upp i en glascell i Aperture Science's underjordiska forskningsanläggning. Hon pratar aldrig och det enda man egentligen får veta om henne är hur hon ser ut, att hon heter Chell och att hon är adopterad. Cellen är liten, som sagt gjord av glas (bra belysning i utbyte mot fångens privatliv!) och innehåller allt man behöver: En stasissäng, en bänk och naturligtvis de mänskliga restprodukternas sista viloplats: en toalett.

Chell blir kontaktad av datorn GLaDOS, som talar om för henne att hon är föremålet för ett experiment och skall med hjälp av Aperture Sciences Handhållna Portalanordning (säg gärna "Portal Gun" det går fortare och är lättare att komma ihåg) gå igenom en rad olika testkammare. Om Chell klarar sig levande genom dessa utlovas en belöning i form av en tårta.

Jag tycker att Portal är ett mycket underhållande spel. Testkamrarna är roliga och jag älskar verkligen spelets svarta humor och GLaDOS sarkastiska kommentarer! Portalkanonen är en mycket rolig leksak som är oumbärlig i alla testkammare. Med hjälp av portalerna man skapar kan man teleportera både sig själv och andra föremål över stora avstånd.Det finns många hinder: Bland annat sjöar av vad jag antar är giftigt avfall, dörrar, vaktrobotar och energiklot. Dags att börja tänka i portaler!

Grafiken är inte Crysis, men det behöver den ju naturligtvis inte vara heller. Så kräsen är jag inte. Jag ger den 9 av 10.

Spelkänslan är härlig. GLaDOS har många humoristiska citat, precis som vaktrobotarna som finns utplacerade här och där. Faktiskt så har spelet bara en enda röstskådespelare! Portalerna är en välsignelse för alla lata människor, istället för att ge huvudkaraktären lite välbehövd motion så är det bara att peka och klicka och den där långa korridoren är tillryggalagd på nolltid. Jag tänkte i portaler ett bra tag efter att jag klarat Portal!

Det finns inte mycket att säga om ljudet, säger i stort sett samma sak om rösterna som jag sa tidigare. Men man måste ju bara älska "Still Alive" som spelas i eftertexterna.

När man har tråkigt kan man alltid spela om spelet efter att ha klarat det eller prova på några av de avancerade testkamrarna. För de som orkar finns det också achievements att farma.

I ett nötskal: Portal är ett härligt spel som jag rekommenderar varmt till alla som letar efter en unik spelupplevelse :D