Electronic Arts
    372
    -

8.1 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 14/12 -05 23:32

Need for Speed: Hot Pursuit 2 är ett jätteroligt racing spel. Som i många andra bilspel kan man spela i olika ”lägen” vilket innebär att man kan köra karriärläge, polisjakt och singel race.

I karriärläge ska man klara olika banor och alla banor är inte bara vanliga race. Utan på vissa banor går allting på tid och man måste klara en viss tid för att få bronsmedalj sen krävs det lite bättre för att få silver, och en kraftig förbättring för att få en guldmedalj.
En annan variant av race i karriärläge är då man kör ett antal varv och då det gäller att inte komma sist för om man ligger sist i ett varv så åker man ut. Det gäller alltså att inte komma sist något varv och därför köra och slåss om första platsen i det sista varvet.
En annan variant som är rätt så vanlig är turnering som består av fyra olika lopp då man ska slåss om att vinna. Det gäller att sammanlagt få ihop tillräckligt med poäng i de olika loppen för att komma bland de 3 första sammanlagt i tävlingen. Om man kommer sist får man 1 poäng och så räknar man uppåt så man har egentligen bara ”råd” att ha ett dålig lopp då man kommer bland de sista.

Det var alla varianter jag kunde komma på förutom vanligt lopp. På ett vanligt lopp ska till exempel alla köra med bara bilen Porsche och man ska komma bland de tre första för att kunna få en medalj och för att komma vidare till nästa utmaning. Det finns ett trettiotal utmaningar och de är inte så jättesvåra man klarar mer än hälften utan att anstränga sig allt för mycket men sedan blir det svårare men inte som i de andra Need for Speed spelen, i de spelen är det betydligt svårare att klara ut karriärläge.

Man kan även köra polisjakt och det är den roligaste delen i det här spelet och det är även lite utmanande att klara ut polisjakt för det är även den svåraste delen i spelet. I polisjakt ska man stoppa olika fortkörare och man får köra i polisbil precis som riktiga poliser. Du kommer att kunna använda många nödvändiga hjälpmedel för att få stopp på chaufförerna som är fortkörare, du kan bland annat använda helikoptrar som kastar ner tunnor och när chaufförerna kör på dem, exploderar tunnan. Man kan även göra en klassisk väg blockering med hjälp av två polisbilar som står parkerade på vägar där fortkörare kör förbi. Då stannar de eller så tappar de fart om de lyckas krocka sig igenom väg blockeringen. Detta är verkligen en utmaning, jag har faktiskt inte klarat av alla polisjakt uppdragen ännu.

Singel Race är ett lopp där man bara kör för skojs skull och där tävlar man inte utan där brukar jag leta efter bra genvägar som man kan ha nytta av på viktiga lopp. Det som är bra med att leta genvägar på singel race är att man kan få reda på vilka som är snabbast och tar man fel så gör det inget för det är ändå inget viktigt lopp utan ett vanligt Singel Race lopp.
På Singel Race kan du även låsa upp bilar och banor för de pengarna som du har vunnit efter alla utmaningar. Man kan byta färg på sin bil om man är missnöjd med det medan man kan prova på att köra banor spegelvända för skojs skull.

Jag tycker att spelet är ett underbart racingspel som man aldrig kan tröttna på, det tar åtminstone några månader innan man gör det. Det är jättekul att köra olika utmaningar och försöka vinna och klara sina egna rekord (tid) på de olika banorna i spelet och när man väl lyckats klara ut det kan man köpa upp alla bilar och köra singel race och köra alla roliga banor spegelvända. Man känner sig levande när man kör i flera hundra kilometer i timmen genom små stigar och stora vägar med kluriga svängar, detta är verkligt ett spel med ultimata banor. Tyvärr så är det inte så stor konkurrens i tävlingarna, men man kan ju alltid försöka sätta personliga rekord på de olika banorna. När man har klarat allt det roliga med det här spelet vilket tar ett tag så kan man ju alltid ge sig på dom nyare och klurigare Need for Speed spelen Need for Speed: Underground 2.

*Grafik. Det är bra grafik med väldigt fina och detaljerade detaljer på banorna och i naturen omkring banan är allt jättedetaljerat. Det är mycket som är bra och grafiken får en tia, den är verkligen lysande i det här spelet.

*Spelkänsla: Den är underbar och det känns som man kör på riktigt när man har hög hastighet och bromsar så det ryker i svängarna, en tia.

*Ljud: Det spelas musik som jag gillar så det får väl bli en tia.

*Hållbarhet: Det håller flera månader men ändå inget evighetsspel, en nia.