BioWare
    18
    -

9.9 9.5

Speltest av Majora

Inskickad av Majora den 11/04 -10 17:45

Det har gått två år sedan Commander Shephard och hans team lyckades besegra Saren och rädda The Citadel (The Council's högsäte, men också nyckeln till en hemlig portal som skulle släppa igenom de fruktade Reapers) när den efterlängtade uppföljaren tar sin början. Rymdfarkosten Normandy befinner sig på ett rutinmässigt spanaruppdrag efter resterna av de besegrade Geth när det plötsligt attackeras av en okänd farkost som helt förgör både skepp och besättning. De flesta hinner fly men Shephard slungas ut i rymden, ut i mörkret och är bortom all räddning...

Du gestaltar alltså Commander Shephard och kan bestämma huvudkaraktärens utseende men också dennes handlingar. De som har spelat den första delen i serien ("Mass effect") vet att det är en själv som bestämmer vilken attityd Commander Shephard ska ha. Vill du vara en hårdkokt elaking som gör alla ledsna alternativt arga kan du välja att ta "Renegade"-vägen. Vill du däremot vara en schysst lirare som hjälper alla etc. kan du välja att vara Paragon. De handlingar du väljer att göra i spelet påverkar mer än vad du tror och kan leda till oväntade händelser.

När det gäller själva combatsystemet i detta spel har en hel del rejäla uppgraderingar gjorts sen sist. Det har blivit snyggare, smidigare och faktiskt mycket roligare. Du tar dig an dina fiender med två av dina besättningsmedlemmar som vanligt och med hjälp av diverse vapen och biotiska förmågor mejar du ner allt som kommer i din väg. I takt med att du klarar olika uppdrag tilldelas du experience points som i sin tur leder till att du går upp i level och får därmed äran att bemästra alternativt förstärka en färdighet.

När du börjar spela "Mass Effect 2" kan du antingen skapa en ny karaktär eller importera din version av Shephard från det första spelet. Det som är riktigt roligt med det sistnämnda är att de handlingar du begick i första spelet kan belöna eller bestraffa dig i detta spel. Därför bör man göra sina val med stor omsorg även i detta spel då "Mass Effect 3" är under utveckling. På detta vis binds alla (snart tre) spelen ihop till ett enda som är sprängfyllt med handlingar och händelser som just DU har orsakat.

Man märker att väldigt fantasifulla och innovativa människor ligger bakom detta spel. De har lyckats bygga upp en mästerlig värld fylld med olika spännande varelser och häftiga miljöer att besöka.

Det finns mycket att tycka om men det jag främst av allt gillar bäst är det faktum att man själv tar Kommandot och kan bestämma hur man ska handla och agera i olika situationer.

"Voiceactingen" är också bra, de har lyckats hyra in riktigt duktiga skådespelare som smälter in i deras roller riktigt bra, vilket gör det hela mer trovärdigt. Miranda (en i Shephards besättning) har den här väldigt brittiska rösten vilket passar henne utmärkt till exempel.

Grafiken: Man blir otroligt bortskämd när man spelar "Mass Effect 2". Grafiken är riktigt fin och då gäller det alltifrån miljöer till karaktärernas ansikten. Det skär sig kanske lite här och var men det är ändå ingen större fara. En stark nia för grafiken.

Spelkänslan: I och med att man själv bestämmer hur man ska agera osv. ger det spelkänslan ett stort uppsving. Sedan är det alltid kul att förgöra sina fiender när man väl strider också. En nia för spelkänslan med andra ord.

Ljud: Musiken är helt okej, det finns några riktigt bra låtar som har fogats in i helt korrekta sammanhang vilket kan ge rysningar av välbehag i vissa fall. De olika ljuden (till exempel när man skjuter med diverse vapen eller använder olika biotiska förmågor) är också väldigt bra. Det blir faktiskt en tia för ljudet.

Hållbarhet: Med tanke på att jag har spelat igenom detta spel snart fyra gånger, anser ju jag såklart att det verkligen håller länge! Det finns otroligt många sidequests att göra och dessutom är det stor skillnad att spela som Paragon (god) och Renegade (ond). Vill man utforska hela Mass Effect-världen behöver man alltså lägga ner mycket tid på detta!

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 9