29 april 2003
    Wizet
    195
    -

8.4 8.3

Inskickad av Kigsz den 29/09 -09 22:32

MapleStory är ett MMORPG-spel som släpptes år 2003 i Sydkorea. Servern MapleStory Global (USA) öppnades upp under 2005 och MapleStory Europe (Europa) öppnades upp under 2007. Spelet är ett 2D side-scrolling-spel, vilket betyder att man ser det från sidan. Eftersom det är ett onlinespel så förändras det ständigt, så jag kommer enbart att beskriva hur det ser ut i dagsläget.

När man börjar spelet så får man slå med en tärning för att bestämma sin STR (Strength = styrka), DEX (Dexterity = händighet), INT (Intelligence = intelligens) och LUK (Luck = tur). Beroende på vilken klass man funderar på att bli senare i spelet så spelar dessa stats roll. Efter det är gjort så skickas man till Maple Island, vilket är en ö för nybörjare. Detta är en relativt simpel plats med inte så mycket att göra mer än att levla upp, för att sedan ta sig till huvudön Victoria Island. Väl där kan du välja mellan ett antal olika klasser som du kan bli, där de förmodligen vanligaste är Warrior (en krigare), Bowman (en pilbågsskytt), Magician (en magiker), Thief (en tjuv) eller Pirate (en pirat). Det är nu spelet börjar på riktigt.

MapleStory är ett gigantiskt spel med flera världar, där varje värld innehåller flera städer, som alla är olika utformade. Förutom detta är där späckat med uppdrag att göra och monster att döda. Spelet är gratis att ladda ner, men när du väl är inne i spelet finns det vissa saker som kan kosta riktiga pengar (såsom att ha husdjur eller förändra sitt utseende). Eftersom det är ett icke-linjärt spel så finns där inget slut på det och ej heller några gränser till vart du kan och inte kan åka. Det går inte att PK:a (Player Kill, alltså att döda varandras karaktärer) i MapleStory. Tänk på detta innan du börjar spela. Hoppas du får en lika trevlig tid med spelet som jag har haft.

Jag har spelat MapleStory sedan september 2005. Det som fick mig att börja var att jag kände att Tibia (det andra onlinespelet jag spelade då) började bli långtråkigt, då alla jag kände där slutade spela. Jag sökte något nytt och en dag så visade en kompis i min dåvarande klass upp MapleStory för mig och jag tyckte det såg intressant ut, så jag bestämde mig för att ge det en chans. Från början förstod jag inte så mycket, men jag gillade upplägget och grafiken var helt underbar. Jag tog mig snabbt ut från nybörjarön för att möta upp min kompis i Victoria Island. Tyvärr slutade han spela för några år sedan, men jag har ännu inte gett upp.

Det jag främst älskar med spelet är dess uppdrag. Där finns väldigt många av dem. Vissa uppdrag kan man klara på en halv minut, medan andra kan ta månader att klara. Där finns även speciella uppdrag som går på tid, men det brukar vara generösa tidsgränser, så det ska inte vara några problem. Förutom dessa finns där även så kallade Party Quests, vilka är uppdrag man gör i en grupp. MapleStory har många bra aspekter, men även några dåliga, vilka tas upp i nästa stycke.

En dålig sak, enligt mig, är att bokstäverna Å, Ä och Ö saknar stöd helt. Det går alltså inte att använda dessa alls. En annan sak som är mindre bra är samtalsfunktionen. Den är ganska dåligt utformad och den missbrukas grovt i Free Market (där spelare säljer till andra spelare). Utöver detta finns det inte mycket som är dåligt med spelet. Det är ett bra spel och det kommer att reflekteras i mina betyg.

~ Grafik: Spelet är, som jag har nämnt innan, i 2D. Detta gör det inte sämre än ett 3D-spel. Nästan tvärtom. Spelet använder så optimerad 2D-grafik som det går, vilket gör att det är en fröjd för ögat att se på. Bakgrunderna är mästerverk.
Grafikbetyg: 9

~ Spelkänsla: Det finns inte mycket man kan klaga på vad det gäller spelkänslan. Just på grund av den fina grafiken och de lagom komplicerade kontrollerna så infinner sig en viss ’Maplekänsla’ ganska snabbt och den stannar kvar.
Spelkänslebetyg: 8

~ Ljud: Underbar. Jag kan inte hitta något att klaga på vad det gäller musik eller ljudeffekter i detta spel. Jag tipsar att lyssna på Ellinias musikslinga. Den är sagolik.
Ljudbetyg: 10

~ Hållbarhet: Jag har som sagt spelat sedan 2005 och spelet håller än idag, för mig. Det är ganska bra bara det. Jag finner ständigt nya saker att se, platser att utforska och uppdrag att göra. Hållbarheten är alltså väldigt hög.
Hållbarhetsbetyg: 9

Totalbetyg: 9 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8