Traveller's Tales
    78
    -

8.1 8.3

Speltest av Xozny

Inskickad av Xozny den 15/10 -06 11:58

Lego Star Wars II: The Orginal Trilogy är den efterlängtade uppföljaren till Lego Star Wars I: The Video Game. I Lego Star Wars spelar du dig igenom Star Wars Episod IV: A New Hope, Episod V: The Empire Strikes Back och Episod VI: Return of the Jedi. Spelet är alltså helt gjort i LEGO. karaktärerna, vapnen, bitarna m.m Väggarna är oftast dock inte gjort i Lego, golvet kan vara i Lego men oftast inte.
I förra spelet så spelade du dig igenom Episod I, II & III och detta är alltså fortsättningen. Spelet är ingen expansion men om du vill så kan du få karaktärerna du vunnit i förra spelet att vandra omkring i baren Mos Eisley Cantina som är en portal till alla banor. Spelet byger mycket på humor och skruvar till de häftiga ögonblicken något. I baren kan du köpa 'hints' alltså ledtrådar, karaktärer, rymdskepp, 'extras' alltså T ex, fåniga saker, som masker men kanske också nyttiga saker. De nyttiga sakerna (lite småfusk egentligen) måste du vanligtvis vinna innan du kan köpa dem genom att hitta den röda 2x2 klossen som gömmer sig på varje bana. Förutom klossarna så ska du även samla 'minikit' (en slags legobehållare) på varje bana. Du kan även försöka hitta alla 'studs' (pengar i form av legobitar) på varje bana både i 'story' dvs. Riktiga sagan eller i 'free play' dvs. När du spelar banan igen så kan du ändra din karaktär genom att klicka på en knapp och komma åt dolda pengar, klossar och 'minikit's. Om du klarar banan samt hittar alla pengar i 'story' och 'free play' så kan du få guldiga 2x2 legoklossar. När du har alla så kan de låsa upp något riktigt häftigt. Du kan även köpa de guldiga klossarna i baren. I baren kan du även köpa filmklipp från varje bana.
Nytt i detta spelet är också att du kan åka i bilar och rida djur. Sen kan du köpa rymdskepp i baren för att spela med i 'free play' på rymdskeppsbanorna. (Dvs. du åker enbart i skepp.)
I Lego Star Wars kan du spela 2 personer så kallat co-op där ni styr varsin karaktär. Den andra karaktären styrs annars av datorn.

Jag tycker spelet är en värdig uppföjare till 1:an. Jag har väntat länge på 2:an men var samtidigt lite rädd att den nte skulle uppfylla mina förväntningar. Det kan vara lite mycket 'buggar' ibland och jag hoppas att de lägger ut patchar så snabbt som möjligt. Banorna är mycket mer humoristiska och det tar MYCKET längre tid att klara allting eftersom det finns mycket mer att samla på och låsa upp. Jag kan inte rencensera den s.k "Use old game feature" dvs. tanka över de gamla karaktärerna för att min dator inte hittar den gamla filen.
Förutom sådana småsaker som förstör känslan lite så är spelet helt underbart. Det kanske låter som jag bara tar fram det negativa men ni ska veta att det bra är obeskrivbart. :)
Det är fortfarande störande att om man kommer för långt ifrån varandra i co-op läget så börjar det hacka lite smått och man 'droppar ut', eller byter karaktär ofrivilligt.
Jag rekommenderar att titta på filmerna så man kan förstå det roliga i all humor. I familjescenen mellan Luke och Darth Vader när Vader vanligtvis säger "I am your father" tar han istället upp ett fotografi från manteln på sig själv som Anakin och Padmé från Lego Star Wars I. (Karaktärerna kan nämligen inte prata).
Bara småsaker som att Darth Vader hostar i de spännande scenerna när rymdskeppet öppnas och all rök flyger omkring honom får mig att dra på mungiporna.
Jag kan säga att spelet uppfyllde mina förväntingar helt klart. Ett lysande spel.

Grafiken känns lite hackigare än i det förra spelet och de irriterande buggarna skär ner spelkänslan lite. Dessutom är det väldigt svårt att bedöma grafik i ett spel där allting är uppbyggt av Lego. Grafiken är annars mycket bra tycker jag. :)
Spelkänslan är annars helt strålande för det känns väldigt känsligt att styra karaktärerna och det är mycket funktioner du kan göra med få och mycket enkla kontroller. Kontrollerna är perfekt utsatta enligt mig. Ljudet är otroligt. Karaktärernas läten är som det är taget direkt från filmerna (om det inte till och med är det). Artoo's lilla skrik han faller är perfekt imiterat.
Hållbarheten är bättre än i 1:an eftersom det är mycket mera att klara. Om du har klarat alla banor utan att samla något har du klarat ca. 40% av spelet. (I baren sitter en procentmätare).
Mina rekommendationer.

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 8