30 november 1999
    Lego Media, Data Design Int.
    181
    -

8.7 7.1

Inskickad av Fuska-nu den 10/06 -08 10:40

Lego Rock Raiders handlar om ett antal män, kallade Rock Raiders, som fastnat i en utomjordisk grotta. Dessa män är som namnet avslöjar Lego-gubbar. Det som Du ska göra är att rädda dessa Lego-gubbar, det vill säga Du ska få ut de ifrån grottan. Det är dock inte allt för lätt eftersom det hela tiden dyker upp problem och svårigheter, såsom jordskred, monster, lavaeroderingar och syrebrist. Det gäller för Dig att tänka smart; både taktiskt och tidsmässigt.

Det finns flertalet olika uppdrag i spelet, men grunden i de alla är liknande - det handlar om att borra i grottväggarna efter "malm" och "energikristaller". Malmen används som byggnadsmateriel till din bas. Även energikristallerna används som byggnadsmateriel, men de ger också energi till basen om du har byggt ett kraftverk.

Att borra i väggarna är olika svårt beroende på vilken typ av vägg det är. I spelet finns fem olika; Jord (lättborrat), Grus (lättborrat, men tar aningen längre tid att "komma igenom"), Hårt berg (kräver dynamit eller avancerade borrfarkoster) samt Fast berg (omöjligt att gräva i). Det finns även två typer av berg där det finns extra mycket energikristaller eller malm.

"När en dörr stängs öppnas en annan" brukar man ju säga, precis så är det i detta spel. När du har klarat ett uppdrag kan du köra ett annat som då låses upp. Efter en klarad bana får du också se hur många procent (%) du klarat av banan. Det räknas ut genom att se hur många hemliga grottor du upptäckt, hur stor din bas var, hur bra du försvarat den, syretillförsel, teleporterade Rock Raiders och dylikt. Att klara det till 100 % är alltså inte alltid så lätt.

Jag tycker att Lego Rock Raiders är ett fantastiskt trevligt spel som inte fått den uppmärksamhet det förtjänat. Spelidén är relativt unik - det finns ju faktiskt inte särskilt många grottborrningsspel om Du tänker efter.

Spelet utstrålar en härlig atmosfär på något sätt; det är "mysigt" att spela det tack vare det dämpade ljuset, lugna musiken och alla ljudeffekter, helt klart värt att testspela. Spelet artar sig nog bäst för folk i 10-14 års åldern, men jag (som i skrivande stund är 17) tycker att det fortfarande är ett kanonspel, kanske för att jag spelade det så mycket som ung?

Hur som helst är det ett spel som kan spelas under en längre tid utan att man känner att det blir långtråkigt trots att speltempot ibland inte är alltför snabbt.

I och med att spelet har några år på nacken nu så börjar grafiken sacka efter nyare spel. Men trots detta är det inte så att det blir skrattretande hur dålig den är. Grafiken står sig helt okej med dagens teknik. Det är visserligen inget avancerat, men det är samtidigt simpel, enkel och ren design som är behaglig. Sex av tio möjliga grafikpoäng men snudd på sju.

Spelkänslan känns ibland nästan gudomlig men det saknas vissa element för att det ska bli riktigt "hett". I vissa fall beter sig Lego-gubbarna idiotiskt och man själv blir förbannad över att spelet är så dåligt utformad. Det sker dock mycket, mycket sällan så i vanliga fall sitter man och fascineras över den otroliga spelkänslan, som tar 8 välförtjänta poäng.

Ljudet är helt klart vinnaren i betygsättningen. Musiken är otroligt välkomponerad, ljudeffekterna likaså. Dessutom är uppdragen inspelade med en svensk berättarröst vilket ger ett stort plus i kanten för de lite yngre spelarna. Tio av tio är lika självklart som att solen är varm!

Hållbarheten är lite si och så. Det är väldigt sällan man känner att det börjar bli långtråkigt, men å andra sidan - när det väl händer är det verkligen tråkigt. Fast för det mesta känner man sig verkligen levande och spelet känns tokintressant hela tiden. Därför får spelets hållbarhet sju poäng, men poängen är inte klockren.
-----------------------------------------------------------------

+ Övriga PLUS-poäng:
Spelets noggranna uppbyggnad med berättarröster, utbildningar för Rock Raiders-männen och liknande ger en mycket trevlig spelupplevelse.