Activision
    28
    -

9 9.3

Inskickad av Fuska-nu den 11/08 -04 07:56

Interstats 76
Jag brukar inte gå i fällan. Spel som har jättetuff in ramning har det ofta för att ofta för att dölja att spelet är kasst. Men Interstats 76 från Activision är ett lysande undantag. Hela spelet andas 70-tal, funkiga musiken och de ut svängda byxorna till typografin och bilmodellerna. Häftigt värre.  På kartången kallas Interstats ”3D Auto Combat Simulation” och den beskrivningen  passar riktigt bra. Ta grafikmotorn från Mechwarrior 2, byt ut robotarna mot bilar och lägg till en rejäl nypa 70-tal så har du Interstats 76. Historien utspelar sig 1976 (gissa vart i från namnet interstats 76 kommer) och skulle passa för en hård kokt gangster film. Den sliskige Carlo DeFungi har fått i uppdrag  av oljehandlarklubben OPEC att förstöra USA’s enorma lager av olja. Försvinner lagret blir USA helt beroende av import och landet blir nickedocka för rika Oleschejker. Din syster Jade försökte stoppa Carlo och hans hejdukar, men det misslyckades. I inledningsfilmen blir Jade skjuten och det är din uppgift att hämnas mordet och hindra Carlo’s planer. I interstats 76 är du ingen mindre än Groove Champion, Jade coola brorsa med enorma mustascher och glasögon. Kriget mot Carlo utspelar sig på vägarna och vidderna i södra USA. Du kör en bil som är bestyrd med kulspruta, minor, raketer och andra godsaker och ska ta kol på de andra. Din polare Tarus hjälper dig genom spelet och ger dig order över radion. För att hålla ihop ramberättelsen visas en  film mellan varje uppdrag och storyn är faktiskt riktigt spännande. Filmerna är datoranimerade och bjuder inte på några tekniska överraskningar, men är välrecenserade, lagom långa och kameravinklarna är som hämtade från en tuff 70-tal’s serie. Historien i spelet skulle göra sig bra även på bio och då bli som en riktig tung Tarant-ino-film men så onödig mycket våld och klyschor att det blir riktigt underhållande. Ungefär som en blandning  av Desperado och Tv-serien Baretta. Det är fel att kalla Interstats 76 för bil spel, men framgången hänger på hur skicklig du blir på att köra bil framför datorn. Bilen är inte helt lätt styrd, trots automatväxel tar det ett tag. Att lära sig köra mjukt. Och underlaget är knappast av autobanklass så den är skumpig och  skakig. Bilens interiör påminner om ett stridsflygplans. Här finns radar, skadeindikator, kompass, varvräknare, vapenpanel och lite till. Även om bilen är från 70-talet betyder inte det att tekniken är föråldrad, tvärt om. Radarn käner automatiskt av de närmaste fiende är och räknar ut åt vilket håll du sa åka för att möta skurken. Precis som i ett stridsflygplan går det att låsa kanonerna på ett mål, kanontornet på taket siktar då hela tiden på samma mål oavsett i vilken riktning du kör. Bilarna tål rätt mycket stryk, inte ens en diräckt träff med en pansar skott kan inte ens stoppa en Cheva av 1976 års modell. Ovanför alla fiende bilar finns en liten mätare (eller powerbar som det heter på game-svenska) som visar hur mycket kraft dom har kvar och de är lika krocksäkra som skottsäkra skulle inte Volvo vara värdens säkraste bil. Skeeter heter grabben som hjälper dig att hålla koll på bilen. Efter varje uppdrag behövs bilen en hel renovering och utan Skeeters hjälp skulle inte bilen hålla länge. Passa på att hotta upp bilen med lite extra tillbehör. Starkare motor, bättre hjul eller varför inte en mugghållare för kaffet så du kan koncentrera dig på körningen istället. Hos Skeeter finns även den imponerande vapenarsenalen, 25 vapen av varierande kaliber och styrka. Fegast är vanlig olja, häll ut en skvätt bakom bilen när du är förföljd så blir du snart ensam igen. Värsting vapnet är heter cherub misile och har en räckvidd på fura kilometer och är radar styrd livs farligt. En gamepad eller en joystick med många programbara knappar är nödvändigt för att klara av Interstats 76. Med ett tangentbord är Interstats 76 i klass med flygsimulation med många och krångliga knappar. Snabba vapen växlingar och rivstartar tär på tangentbordstålamodet inte minst när man som jag har testat det på en bärbar dator med minimal tangentbord. Jag gör aldrig om det. Grafiken är bra men inte exceptionellt det är lite taggigt och mycket spetsiga polygoner. På långsamma pentium hackar det i högsta upplösning. 640x480 och det går inte att köra med högsta detalj nivån. Som alla spel med klass går det ställa in syn vinkeln (eller kameravinkeln som en del säger) och i vissa fall ställer datorn in den till den bästa automatiskt. Om bilen exploderar eller hoppar på ett stort gupp får du se bilen utifrån. Dramatiskt värre. Ljud effekter och musiken är i topp klass. Taurus små roliga kommentarer över radion, ljudet av mot asfalt och det underbara ekot från bilar som exploderar allt är hel rätt. Musiken andas 70 tal och det är funkigt värre när blåssektionen och det hårt strängade gitarren rockar igång. Precis som en film av klass har Interstats 76 soundtrack på cd. Vore jag musikrecensent skulle det få bra betyg. Humor och den berömda glimten i ögat finns i hela spelet. Det är mycket våld men Interstats 76 är inte mer våldsförhärligande än en James Bond film. Vist, det är inte skärskilt politiskt korrekt att skuta mot skolbussar eller att använda eld kastare mot små sportbilar men om någon skulle göra detta i verkliga livet är det bara att beklaga. Interstats 76 är inget lätt spel. Din ledsagare Taurus ställer hårda krav på dig, om du kör fel eller misslyckas på annat sätt är det ute med en. På ytan verkar det simpelt, men för att lyckas med Interstats 76 behövs mycket intelligens och statiskt grubblande. Datorn är svår motståndare men med rätt taktik går det att lura skjortan av datorn på små vägarna fixa en bil jakt, lägga en mina och låt den bakåt pekande kulsprutan gå varm så fixar sig resten. Hand boken (70 sidor tjock om du ville veta det) är fullsmockad med tabeller, fakta rutor och bilder. Inte massa onödig dravel utan ren, rå fakta. Och fullproppad med tips, förstås. Guldstjärna. Interstats 76 är det perfekta spelet för nätverk eller på Internet. Rent tekniskt är den väljord, det går att hoppa in i pågående spel och om värden för spelet slutar blir en anan spelare värd automatiskt. Men viktigast är att det är roligt, spelet går att variera nästan i det oändliga. Spela i lag, alla mot alla, alla mot en enda stackare eller varför bara köra ikapp som i ett vanligt bil spel. I nätverk går det att köra upp till åtta spelare och på Activisions sajt på adressen http://www.activision.com finns en utmärkt guide med de bästa knepen för Internetspel. Ju mer jag spelar Interstats 76, desto mer tycker jag om det. Jag har förgäves efter småsaker att haka upp mig på (jag brukar vara bra på det) men jag har knappt hittat några. Ska jag gnälla på något är det grafiken, den kunde varit bättre.
Dom fem gubbarna i Interstats 76
Grove Champion alias Everett Mann : En stenhård kille som är son till Miss America och är mästare på bilkörning. Hans far har vunnit på Daytona fyra gånger och den ende som kunde klå Groove på banan var hans egen syster Jade. Nu får Groove visa vad han går för och sätta och sätta sig bakom ratten igen för att rädda USA och hämnas sin döda syster Jade. Du är Groove i spelet, fixar du det?
Taurus alias James W Styles : Taurus är en erfaren autovigilante, en bilbandito som alla fruktar. Han kommer från USA’s nordvästra delar där han levde ett fridfullt liv som poet, men när hans fru och dotter blev mördad stack han väster ut för att ränsa tankarna. Han träffa Groove och har den vassaste bilen av alla en full laddad Jefferson Sovereign -66. Hjälp Taurus så hjälper han dig.
Jade Champion alias Katerine Knoll : Groove Champion numera avlidna syster. Innan hon blev brutalt mördad var hon en av de absolut bästa autovigilanterna i USA. Alltid snabb och rapp, både i bilen och i snacket. Hennes föräldrar kände inte till hennes gangster liv, dom trodde att hon var en hemvärd stillsam tös som alla andra. De skulle bara veta vad mycket hon han uträtta i kriget
mot Carlo...
Skeeter alias Willard Dicot III : Skeeter är en underlig typ han är så snäll att han nästan är dum, har nästan inga kompisar och kan bara en enda sak: reparera bilar. Säg bara vad han ska göra så gör han det på nolltid. Men låt honom aldrig sätta sig bakom ratten, han är skakis för att köra bra. Elaka tungor säger att han borde sitta på hispan, men vem ska då reparera din bil?
Carlo DeFungi alias Antonio Malochio : Den största boven av dom alla. Carlo är lejd av den stora oljeorganisationen OPEC. Hans uppgift är att förstöra USA’s Oljeserver. Lyckas han blir USA ett land styrt av arabiska schejker och norska oljemagneter. Slutet för The American Dream, alltså Jade försökte stoppa honom, men hon blev mördad. Nu hänger landets framtid på dig.
System krav: Pentium 90, 16MB RAM, 80MB hårddiskutrymme, Windows 95 eller bättre.

Detta test är 1522 ord långt.

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9