FastTrak Software Publishing
    12
    -

8.4 5

Speltest av ericwii

Inskickad av ericwii den 07/06 -09 14:39

För att man ska kunna förstå vad spelet handlar om måste jag berätta om vad som hände innan Gilberts Goodmates tid. Det levde en gång för länge sen en ond trollkarl som hette Karn. Karn bodde i ett slott utanför Phungoria och ville erövra just den staden och sedan (om det hade hänt) tagit över världen. Men Phungorias folk ville inte lyssna på Karn. Därför sände dom ut deras bästa män för att besegra honom, men ingen lyckades. Tillslut hade dom bara en pojke kvar att skicka ut. Han var knappt 18 år men han var den bäste dom hade. Pojken var mycket klumpig och trillade ofta, därför trodde alla att han skulle förlora precis som alla andra. Efter att han hittat Karn och var nära på att stupa så trillade han. Han hittade en svamp som växte på det torkade området vilket var konstigt. Av någon anledning plockade upp svampen och kastade den på Karn. Den onde trollkarlen dog och pojken återvände hem till Phungoria. Sedan den dagen hade man en festival för att aldrig glömma hur världen räddades. Och vid varje festival valde man ut en person att sköta svampen i ett år tills nästa festival. Och sen dess har det inte hänt några fler saker, tills nu. Detta år var det Gilberts farfar som skulle sköta svampen. Men en konstig person i luva nockade honom och tog den. Gilbert såg allt genom sitt teleskåp uppe på berget där han och hans farfar bor. Efter scenen börjar man spela. I spelet ska man samla på sig saker, kombinera sina saker och ge dem till någon annan för att få något man behöver. Man kan också prata, ta eller titta på saker man ser.

Jag tycker spelet är kul att spela och man blir aldrig trött på det. Det enda man kan störa sig på är att man ofta inte vet vad man ska göra. Men om man tänker igenom situationen så kan man komma väldigt långt i spelet och kanske till och med klara ut det. Där är inget våld eller ovårdat språk i spelet. Där finns också mycket roliga stunder som man bara kan se en gång, om man inte sparar innan förstås.

Karaktärerna i spelet är dåligt gjorda men bakgrundsbilderna är ”handritade” och jättebra. För att man ska gå måste man klicka på marken dit man vill (det är nästan exakt samma som att spela Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure förutom att man samlar på sig flera saker istället för att bara kunna ta en i taget).

Totalbetyg: 5 Ljud: 5 Grafik: 5 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 5