Speltest av honda_94

Inskickad av honda_94 den 07/05 -05 11:10

Utvecklare: EA Sports
Utgivare: Electronic Arts

EA Sports har börjat ge ut FIFA-spel i parti och minut.

Det känns som att man har gjort det här förut. Testat fotbollsspel från EA Sports, alltså. Tråkigare kan man ha.

Allt oftare släpper Electronic Arts fotbollsspel, och det verkar som att de har bestämt sig för att verkligen utnyttja att de sitter på den troligtvis ganska lukrativa FIFA-licensen. Det var bara fem månader sedan World Cup 98 släpptes, och om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag att det spelet är så bra att jag inte har hunnit börja längta efter uppföljaren. När FIFA 99 damp ner i brevlådan ska jag villigt erkänna att jag blev lite skeptisk. Det kändes ju som om WC 98 släpptes för en vecka sedan.

Precis som när World Cup släpptes ställde vi oss frågande till om det verkligen är någon skillnad mellan uppföljaren och dess föregångare. Att man aldrig lär sig. I stort sett allt i spelet är förändrat och förbättrat. Grafiken, ljudet, spelkänslan, ja allt man kan tänka sig. Oftast är det bara små förändringar, men nästan alltid till det bättre. Ett exempel på den förändrade spekänslan är att när bollen chippas upp i luften, följer spelarna den med blicken. Påbörjade rörelser kan avbrytas nu, tack vare förbättrade animationer. Detta gör att man aldrig hamnar helt fel i tacklingar och nickar. Sådana detaljer ger spelet en närvarokänsla och dessutom pluspoäng som tas med i beräkningen när recensenten ska våga sig på att utdela ett betyg.

En nyhet som säkert uppskattas av en del är att det nu finns ett Quick Start-alternativ. Där slipper man en del alternativ, och man behöver inte heller fatta en massa beslut. Det enda man behöver göra för att komma igång och börja joxa med trasan är att klicka ett par gånger med musen. Kan det bli enklare? Ja, men inte mycket.

FIFA 99 är snabbare än sina föregångare, och det medför att man måste träna på sitt passningsspel för att nå framgång. I och med att man kan ta ner bollen på bröstet, får man större kontroll över sitt spel, och man får fler alternativ att välja mellan. Höjdspelet påverkas också av att spelarna nu är lika långa som sina livs levande förlagor, och att en del därför är bättre på att nicka. Spelarna är hämtade ur 220 lag från 12 ligor. Dessa lag kan sedan användas i egna turneringar och cuper där upp till 24 lag kan delta.

Snabbheten i spelet har inte uppnåtts genom att man har dragit ner på detaljrikedomen. Grafiken är den bästa som skådats i ett fotbollsspel hittills, och framförallt är färgerna i spelet mustigare och klarare. I WC 98 såg det nästan ut som om det låg dimma över planen när man spelade dagsmatcher, men nu är den som bortblåst. Skuggorna ser också annorlunda och mer trovärdiga ut, då man verkar ha jobbat en hel del med ljuseffekterna.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i att träna, vare sig under min egen, misslyckade fotbollskarriär eller när det gäller fotbollsspel på PC:n. Precis som i verkligheten är det matcherna som är det roliga. För träningsnarkomanerna finns det givetvis ett Training mode där man som vanligt kan nöta frisparkar, hörnor och annat som hör till ett fotbollsspel av klass. Straffarna är dock ett sorgligt kapitel som borde ha kunnat förbättras.

När det gäller det rent ljudmässiga kan vi berätta att det den här gången är Fat Boy Slim som står för musiken, och Rockafella Skank är klart tuffare än WC 98:s Tubthumping. Kommentarerna i spelet står bland annat Des Lynham och John Motson för (igen!), och det gör de med den äran.

Just nu är FIFA 99 det bästa fotbollsspel jag vet, och det ska bli väldigt kul att se hur framförallt Actua Soccer 3 står sig i jämförelse. Det är ändå väldigt svårt att rekommendera FIFA 99 till de som redan äger World Cup 98. Det finns gott om finesser och förbättringar i det här spelet, men det är trots allt bara ungefär ett halvår sedan föregångaren, som också var väldigt bra, kom. Helt klart är dock att det här är ett mycket bra spel, och sådana kan man aldrig få för många av.

Totalbetyg: 5.5 Ljud: 4 Grafik: 5 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 4