30 mars 2001
    Micro Forté
    26
    -

8 8.5

Inskickad av Kigsz den 07/07 -11 12:33

Fallout Tactics är ett action-/strategispel som släpptes till PC i mars 2001. Spelet ingår i samma fiktiva universum som de tidigare spelen Fallout och Fallout 2, men detta spel är skilt från dessa två spel på det sätt att Fallout Tactics har en mycket starkare vridning åt strategihållet. Det är även så att man kontrollerar fler karaktärer än i de tidigare spelen, då man kan ha upp till fem kompanjoner med sig på de uppdrag som ges i spelet.

Fallout Tactics utspelar sig i mellanvästern i USA. Du tar rollen som en rekryt som söker in i det teknikdyrkande och stridsbenägna brödraskapet kallat Brotherhood of Steel. För att bli antagen i detta brödraskap så måste du visa dig värdig. Detta gör du genom att klara uppdrag för dem på ett sätt som uppskattas av uppdragsgivaren. Med dig på din resa får du några andra valbara rekryter. Även om du är ledaren i gruppen, och den enda som behöver överleva uppdragen, så uppskattas det alltid av uppdragsgivaren om du håller dödsantalet på de övriga rekryterna nere till ett minimum. Du kommer att slussas runt mellan olika bunkrar (samlingsplatserna för medlemmarna i brödraskapet) och därmed träffa nya rekryter under spelets gång.

Vad gör man då i spelet? Jo, efter att du har fått ett uppdrag så beger du dig till uppdragsplatsen och väl där får du höra en upprepning av ditt uppdrag. Du ska nu helt enkelt genomföra detta uppdrag, som kan bestå av ett eller flera deluppdrag, för att kunna ta dig ifrån uppdragsplatsen. De flesta uppdrag är inriktade på ren action, det vill säga att det kommer att bli många, många eldstrider i spelet. När du sedan har klarat ett uppdrag så tar du dig tillbaka till bunkern du kom ifrån och där kan du sälja av den loot du plockade upp under uppdragets gång, köpa på dig saker du behöver till nästa uppdrag och även byta ut dina kompanjoner, om du så känner för det. Sedan är det bara att prata med uppdragsgivaren och bege dig ut på nya uppdrag.

Spelet är på flera sätt likt de tidigare spelen i Fallout-serien. Den stora skillnaden mot tidigare spelen är just strategiaspekten där det kretsar runt uppdrag som du måste klara på en begränsad plats (och därmed blir där inte lika mycket rum till utforskning) och det faktum att du har större kontroll över vad dina kompanjoner gör än i Fallout och Fallout 2. Fienderna du möter i spelet har alla förekommit i tidigare spel, däribland Super Mutants, Deathclaws och Robots, som du möter i tur och ordning allteftersom du avancerar i spelet. Liksom de tidigare spelen så är ditt slutuppdrag (det vill säga det du måste göra för att klara spelet) inte helt uppenbart från första början. Slutet kommer därför att komma som lite av en överraskning för dig...

Likt de övriga Fallout-spelen så gillade jag även Fallout Tactics. Visst, jag kan hålla med i kritiken om att det inte är lika bra som varken Fallout eller Fallout 2, men det är ändå ett spel som är värt att testa på. Fallout Tactics är ett av de roligare strategispelen jag har spelat, men det är samtidigt ett ganska frustrerande spel. De saker som jag retade mig mest på är flera av de buggar som uppstod under spelets gång. Grafikbuggar kommer nog att ställa till det för dig på varenda uppdrag för det gjorde det för mig. En annan sak som var retlig var överflödet av viss ammunition och avsaknandet av annan. Detta gör att du mer eller mindre blir tvingad att använda sämre vapen än vad du velat då där inte alltid finns tillräckligt med ammunition till de bättre vapnen. En tredje irriterande sak är den att du inte kan lämna ett uppdrag när du väl är inne på uppdragsplatsen. Kommer du på för sent att de vapen du använder i uppdraget inte är tillräckliga starka så är det synd, för det finns väldigt lite du kan göra åt då. Den sista och absolut mest irriterande saken enligt mig var de ständiga strider som du blir indragen i på väg till de olika uppdragen. Ibland kan detta hända 10-15 gånger (eller fler gånger!) på väg till ett uppdrag och det gör att spelet tar en ofrivillig paus, där du antingen måste möta några slumpmässigt utvalda fiender eller där du måste fly undan dem. Värst är det när du hamnar på en karta där det finns två andra sorters fiender som strider mot varandra och där du inte ens är inblandad. Tyvärr blir du då begränsad i ditt rörelseschema så länge deras strid pågår och detta saktar ner spelet något kolossalt.

Utöver detta så är det mesta annat positivt i Fallout Tactics. Spelkänslan flyter på bra under uppdragen och dessa är väldigt varierande i svårighetsgrad. Tyvärr är variationen på uppdragen inte särskilt stor, då det oftast handlar om att strida, strida, strida. De flesta uppdrag tar dock hyfsat lång tid att klara. Där finns runt 20 uppdrag i spelet, men jag tror att det är få gånger man klarar något av dessa uppdrag på under timmen. Miljöerna är Fallout-aktiga, även om de inte riktigt alltid känns lika postapokalyptiska som i Fallout och Fallout 2. Spelet förlitar sig inte lika mycket på dialog som de tidigare spelen, så detta kan man se som både positivt och negativt. Istället har spelutvecklarna fokuserat på andra områden som fanns med i både Fallout och Fallout 2, men som inte alls var lika framträdande. Man kan säga att spelet lyckas väl med sin balansgång mellan att vara ett generiskt strategispel och att vara ett Fallout-spel. Jag slutar av med att säga att det krävs mycket taktik för att klara av spelet, så man kan inte beskylla det för att ha ett felaktigt namn.

Ljud: Bra röstskådespelare och härliga ljudeffekter. Musiken är dock inget man lägger på minnet, men det "problemet" har både Fallout och Fallout 2 också. Jag hade gärna sett mer musik i spelet, men samtidigt så är det väl en av de saker som det gör minst ifall det saknas för man kan ju alltid spela sin egen musik i bakgrunden.
Ljudbetyg: 7

Grafik: Där fanns fortfarande vissa barnsjukdomar vad det gällde 3D-spel vid denna tid och det märks tyvärr i detta spel. Grafiken i sig är inget spektakulärt, men inte heller skulle jag vilja säga att det är dålig grafik. Den är helt enkelt ganska standardmässig, men med några buggar som drar ner betyget.
Grafikbetyg: 6

Hållbarhet: Inga klagomål här inte. Spelet är riktigt långt (kanske inte med dagens standard, men för att vara från 2001). Där finns dock inga sidouppdrag och ej heller särskilt mycket att utforska, utan spelet fokuserar bara på att man ska klara uppdragen och klara dem snabbt och effektivt. Fallout Tactics kommer att ge dig många intressanta, irriterande och roliga timmar.
Hållbarhetsbetyg: 9

Spelkänsla: Överlag så vill jag säga att spelkänslan levde upp till mina förväntningar. Jag visste att spelet skulle vara annorlunda från de tidigare spelen i Fallout-serien, men jag visste inte om det skulle vara något positivt eller negativt. Nu i efterhand så kan jag konstatera att det var ganska positivt även om Fallout Tactics inte är riktigt lika bra som varken Fallout eller Fallout 2.
Spelkänslebetyg: 8

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 7 Grafik: 6 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8