Elixir Studios
    44
    -

8.7 8.1

Inskickad av Fuska-nu den 14/01 -10 21:42

Handling

Du är ett ondskefullt geni, som titeln föreslår, och börjar med att bygga en ondskefull lya. I denna lya har du olika rum som även fyller en funktion, t.ex. Barracks (Barrackerna) är till för att dina minions (underhuggare) ska ha någonstans att sova. Du börjar inte med alla rum utan låser upp dem under spelets gång. Du låser även upp World Domination Map (Världsherraväldekartan) där du kan stjäla pengar, fundera ut ondskefulla planer och kidnappa viktiga personer.

Spelet fortskrider genom att du klarar av olika uppdrag som i sin tur har särskilda mål du måste uppfylla som att t.ex. bygga ett Freezer Room (Frysrum) som kan hålla döda kroppar förvarade i säckar. När du klarat av ett uppdrag så får du ett nytt uppdrag och ibland får du se en cutscene (en sån där film som man ibland får se i spel). Dessa uppdrag fortskrider och blir mer och mer komplicerade och till slut ska du alltså bygga ett vapen som ska ta över eller spränga världen. Det är lite oklar på just den delen. För att försöka stoppa dig försöker agenter invadera dig och förstöra dina rum och döda dina underhuggare. Det finns flera typer av agenter från dom som samlar bevis till dom som gräver tunnlar och planterar sprängmedel. Du stoppar dessa med hjälp av vakter, underhuggare och fällor.

Spelet är väldigt roligt och höll mig sysselsatt i flera timmar. Det kan dock vara lite repetivt på vissa delar som t.ex. när du ska kidnappa olika ledare. Spelet har även ingen knapp som gör att tiden går fortare och därför kan det vara lite långsamt att vänta. Men som sagt dessa är bara små problem som man knappt märker och det är värt att inte tänka på dom så mycket för att uppleva det här spelet till fullo för det är verkligen väldigt roligt.

Mina betyg:

Grafik
Grafiken är lite utdaterad på grund av spelets ålder, men är inget större problem för mig eftersom jag bryr mig ytterst lite om ett spels grafik jämfört med om det är roligt att spela, så länge det inte är så fult att man vill peta ögonen ur sig. Det vill man inte på Evil Genius. Grafiken som sagt var spelar inte så stor roll för mig, men rätt ska vara rätt och därför få grafiken en 5:a.

Spelkänsla
Jo, spelkänslan är bra. Du får känslan av att du är ett ondskefullt geni som planerar baser och stoppar agenter med fällor och list. Spelkänslan är väldigt bra på grund av att du måste planera framåt och därför lever dig in i spelet till fullo. Spelkänslan får därför en 9:a.

Ljud
Ljudet passar detta spel som hand i handske. Klassisk James Bond-ish musik som ändras när agenter tar sig in i din bas, alla underhuggare och din huvudkaraktärer (Evil Geniuset) har kommentarer. Dessa kan dock bli repetiva eftersom om du klickar för att välja t.ex. en Arbetarunderhuggare så säger han ungefär samma sak varje gång. Det är ungefär 3 olika kommentarer för varje sak du beordar dom att göra. Ljudet fått en 4 på grund av dom repetiva kommentarerna, men räddas av musiken och får därför en svag 7:a.

Hållbarhet
Det här spelet räcker för åtminstone en till genomspelning bara för att se om du kunde varit effektivare eller snabbare. Första gången du spelar det tar uppdragen medellångt mycket tid och det är inget spel man hafsar igenom. Hållbarheten får en klar 8:a.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 7 Grafik: 5 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 9