BioWare
    22
    -

7.2 8.4

Speltest av madjones

Inskickad av madjones den 21/12 -09 21:10

Jag väljer att börja min resa som en Dalishalv. Alver är underklass i jämförelse med människorna och är ofta slavar/betjänter. Min story börjar i skogen där jag får se en alv vid namn Thalen (tror jag han heter, minns inte riktigt) och tre människor som flyr för livet ifrån något. Thalen stoppar dom och då kommer jag fram från buskarna så har vi en konversation om vad vi ska göra med dom och vi tar reda på varifrån de kommer. De säger att de har hittat en grotta och även att det bodde ett monster där inne. Vi får en runa som bevis där det står något på alviska. Jag väljer att döda dem så att de inte ska skvallra för de andra människorna.

Vi beger oss sedan till grottan och vi hittar ett par levande skelett och en sedan vad jag tror är monstret de sprang ifrån. I samma rum hittar vi en spegel från förr och Thalen börjar se saker inne i den (rip off från Harry Potter, tänkte jag) och sedan när han rör den så svimmar jag och sedan får jag se en människa och sen vaknar jag upp två dagar senare i mitt läger där de vill veta vad som hände.

Jag har inte hunnit mycket längre än så här, men jag tycker att handlingen verkar vara lite rip off från Oblivion där man ska stoppa vad-de-nu-heter från att ta över världen, i detta ska man sticka till olika ställen och samla allies till att stoppa The Blight (precis som i Oblivion, förhoppningsvis är det en armé jag ska ha och inte sju personer).

Jag finner spelet bra gjort och att det finns en viss känsla i det. Precis som i Star Wars Kotor eller Neverwinter Nights så skaffar man vänner och springer runt i ett party. Jag gillar denna sortens rollspel och gillar combat stilen. Det finns en hel del blod i spelet och ibland är det lite överdrivet, men ger spelet en viss charm. Det enda jag kan klaga på är de jobbiga stridsropen alla skriker. De har typ tre olika meningar var och använder dom för mycket så det klagar jag på.

Jag tycker att jag motiverade mina betyg rätt bra och jag gillar hur de har arbetat med att få in detaljer i spelet och att varje grotta jag varit i ser olika ut (inte som grottor i WoW t.ex. där det finns 5 designer till 500 olika grottor). Tyvärr har de arbetat med grafiken och spelkänslan mer än storyn, eftersom att halva storyn är som i Oblivion.

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 7 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 9