Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Command & Conquer: Red Alert 3

PC
Command & Conquer: Red Alert 3
  • Genre
    Strategi
  • Releasedatum
    31 oktober 2008
  • Utvecklare
    Electronic Arts
  • Antal ägare
    26
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.4 9.3

Speltest av Majora

Inskickad av Majora den 24/07 -09 22:02

Handling / story / vad man gör i spelet
Sovjetunionen är på randen till undergång då de allierade tränger allt djupare in i det krigshärjade landet. En sista utväg utnyttjas, en tidsmaskin som för sovjetunionens ledare bakåt i tiden.

Efter att ha manipulerat tidsflödet på de mest horribla sett återvänder de till en helt annan verklighet. Denna gång är det de Allierade som måste försvara sig till sista blodsdroppen, Sovjetunionen är Europas härskare och tidsreseplanen verkar ha gått i lås.
Men de har ingen aning om att en tredje fraktion kom till makten tack vara denna drastiska utväg och de är allt annat än fredliga.

Likt de tidigare Red alertspelen går det hela ut på att konstruera en bas stark nog för att kunna slå ut dina fienders baser. Till ditt förfogande finner du diverse supervapen, monstruösa pansarvagnar med olika egenskaper och svagheter, soldater som även dem besitter olika förmågor och vapen. Du kan välja mellan tre fraktioner med helt olika stridsmöjligheter och dessa är: The Allies, The sovjets and The empire of the Tising Sun.

Vad jag tycker om spelet
Enligt mig är spelets föregångare (Red alert 2) ganska svårt att slå men EA gjorde ett bra försök och levererade ett helt okej spel med en massa härliga uppdrag beblandat med de alltigenom "ostiga" videoklippen där man hyrt in halvtaskiga skådespelare som levererar minst lika "ostiga" repliker.

"Red alert 3" är ett typiskt Command & conquer-spel fyllt till bredden med olika idéer och finesser vilket gör det till ett ritkigt bra spel!

Betyg till spelet
När det gäller grafiken är jag supernöjd! Man märker att de har lagt ner tid till att göra det så vackert det bara kan bli. Något som jag finner extra snyggt är när man konstruerar byggnader när man spelar som "The sovjets". Då dyker det upp ställningar och dylika saker och ting som behövs när man ska bygga upp en byggnad vilket är mer realistiskt och det spär på spelkänslan också. Det är riktigt snyggt.

Tack vare de här videoklippen man får se emellan varje uppdrag känns det som att man är med i spelet vilket bara är positivt. Man får sina objektiv och slussas sedan vidare till nästa uppdrag, enkelt men ändå bra!

När det gäller musiken i spelet fastnar såklart en hel del låtar där uppe i colan på en vilket är både roligt och irriterande. "The soviet march" som spelas upp när man befinner sig i startmenyn är speciellt en låt som man säkerligen aldrig kommer att sluta nynna på. De övriga ljudeffekterna i form av diverse explosioner, skottavlossningar osv. är även det väldigt bra. Känns väldigt realistiskt.

Nu tänker jag även väva in expansionspelet "Red alert 3: Uprising" i detta speltest. I "Uprising" finns det ännu fler leksaker i EA's stora leksakslåda att leka med. En annan nyhet är "Commander's challenge" där du som general ska ta tillbaka all teknologi som tappats bort under historiens gång. Du har tillgång till att använda alla tre fraktioner inom detta "omårde" där du måste spela dig igenom femtio olika uppdrag för att slutligen ha alla de tre fraktionernas teknologi till ditt förfogande. Det är en riktigt svår och rolig nyhet som "boostar" upp spelkänslans betyg från åtta till nio.

Spelet innehåller alltså en massa skoj som du kommer att spendera mycket tid till (runt 45 timmar kanske) vilket gör att spelets hållbarhet får en tia i betyg.

Ni som gillar Red alertserien: Köp spelet!
Ni som inte har spelat något Red alertspel alls: Köp spelet ändå.

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 9