13 juni 2003
    Codemasters
    103
    -

8.2 8.4

Inskickad av Fuska-nu den 15/11 -04 10:50

Rallyserien Colin McRae från Codemasters är nu inne på sitt tredje varv. Den pc-version jag nu testar har funnits länge till konsoler som playstation 2. Men det är först på pc som grafiken kommer till sin rätta. Grafiken på de 56 banorna i åtta olika länder går från att vara snygg till att vara riktigt vacker. Landskapen är ännu mer öppna och mindre avskärmade med träd än tidigare. Himlen är i närmast fotografiskt korrekt. De snygga landskapen får dock en del enklare grafikmissar att synas extra väl. Som till exempel det ovanliga fula publikhavet och den plata växtmur som fins bakomträden i det finska rallyt. Men missarna är små och går att förlåta. Bilarna däremot är verkligen imponerande verklighetstrogna. Styrningen har, även om det låter omöjligt, blivit ännu mer realistisk än tidigare. Många kommer förmodligen säga att den bara har blivit svårare, men jag vill hävda att den bara kräver några timmars vana innan den sitter. Livet som professionell rallyförare kräver trots allt en hel del träning. bilarna reagerar i samma hundradels sekund som knapparna trycks ned. Det som imponerar mest är kanske bilarnas reaktion på olika underlag som grus, asfalt eller snö och is. Det står utom alla tvivel att Colin McRae kan sitt jobb. Det finns dock ett par mindre problem. När vi som små förväntansfulla barn anslöt vår Force feedbackratt blev vi besvikna. Det är först efter att vi har övat på långa o svåra bannor så att det går att köra på maximall hastighet som Force feedbackratten börjar rycka som den ska. En anan trist detalj är att spelmakarna inte har satsat mer på ljudeffekter, som exempelvis när du kör in i ett träd. Men på det stora hela är detta en nästan perfekt kör upplevelse.

Sammanfattning:
Både realistiskt och grafik är i topp. Halvtrist Force feedback dåliga ljudeffekter vid kraschar. Colin McRae 3 är utan tvivel det bästa i genren nånsin

Bra saker: