Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Atlantis II

PC
Atlantis II
  • Genre
    Äventyr
  • Releasedatum
    1999
  • Utvecklare
    Cryo Interactive, iQ
  • Antal ägare
    14
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.8 -

Fler fusk

Guide

Inskickat av Fuska-nu den 26/02 -10 14:42

En guide från början av spelet, till dess slut.

Gå fram till flygskeppet och ner för trappan. Vänd dig till vänster och gå in genom dörren. Där sitter Kristallens Vakt. Fråga vem han är så får man en kristall som man behöver senare i spelet. Prata med Kristallens Vakt om de tre alternativen. Sedan vänder man sig till vänster och tittar under skrivbordet, observera att man inte skall ta den som ligger under hängmattan (har inget fusk till den banan). Där ligger en triangel som man behöver för att åka till Irland. Gå fram till kartan och ta upp triangeln och placera den längst ner i mitten på kartan.

--IRLAND---
Man är nu en munk i ett kloster på Irland. Man blir ombedd att besöka Finbar för att se hur han mår. Gå ut ur byggnaden och följ stigen snett till höger. Man ser Finbar stå bredvid grönsakslandet, prata med honom. Han kommer inte kunna svara. Gå tillbaka till munken i klostret och berätta för honom om Finbar. Fråga honom om det gråtande ansiktet. Gå ut ur byggnaden och följ vägen snett till höger och fortsätt tills det kommer en stenbyggnad. Inne i byggnaden ser man ett trasigt kranium. Man ska finna de övriga delarna som är utspridda på ön:

• I klostret, i mittersta rummet, på den tredje hyllan bredvid den stora väggbonaden.
• Hämta en högaffel i grönsakslandet bakom Finbar. Gå sedan tillbaka till klostret och klättra upp för stegen på vänstersidan. Uppe på taket kan du se att en benbit ligger uppe på korset. Använd högaffeln för att knuffa ner den. Hämta den sedan på golvet i klostret.
• Gå ut ur klostret igen och följ vägen snett till vänster, men följ sedan den högra vägen innan du kommer fram till stenbyggnaden med kraniet i. Följ vägen tills du kommer till ett rävbo. Klicka på räven för att skrämma bort den. Efter en stund hör du hönor kackla. Gå tillbaka till klostret med ta vägen ut till trädgården där du tittar bredvid hönan som står vid brunnen. Där ligger benbiten.
• Gå tillbaka till Finbar och följ vägen mot grönsakslandet, gå rakt fram, inte in i grönsakslandet. Följ vägen tills du kommer fram till fyra stycken bikupor. I den andra från höger ligger benbit nummer 4.
• Den sista benbiten finns vid fåren. Du kommer till dem genom att följa stigen bort till räven och lite längre än så. Benbiten ligger under en av de stora stenarna om man vänder sig till vänster.

Gå nu in i stenbyggnaden där kraniet finns och sätt dit alla benbitarna. Då kommer det gråtande ansiktet visas. Prata med honom. Men han kommer inte kunna svara. Gå upp till klostret igen och ut i trädgården, i den lilla hyddan till vänster finner du en vas. Gå in i klostret till det rummet som är precis innan man kommer ut. Fyll vasen med vatten och gå sedan ut ur klostret. Vänd direkt till vänster och läs inskriptionerna på väggen. Gå in i klostret igen till startpunkten av det irländska kapitlet och tag pennan som finns i pennskrinet ovanför boken. Gå djupare in i boken och använd pennan på boken.

Man kommer nu in i bokens värld. Talar man med alla man träffar så förstår man snart att Nuada har förlorat sin hand och sitt svärd. Uppdraget blir att hämta dem i ett glastorn. På väggen, bredvid monstret ser man att det står exit. Knacka på den för att komma tillbaka till Irland.

Munkbrodern står nu nere vid de små hyddorna i trädgården. Prata med honom om inskriptionerna så får man en nyckel av honom. Man ska vända sig till höger och låsa upp skrinet som står på marken. Där i ligger en kniv och ett pergament. Återvänd till det gråtande ansiktet och ge honom vattnet. Nu kommer han svara på alla frågor. Han säger då att man måste släppa ut den vita hästen som är fångad i stenen. Ge honom kniven, han gör den magisk så att man kan använda den för att lösa trädets gåta.

Gå tillbaka till munkbrodern och klicka upp pergamentet. Han kommer förklara vad alla inskriptionerna har för betydelse. Gå sedan och titta på inskriptionerna på väggen igen. Använd kniven.

Avlägsna alla markeringar, man måste börja nedifrån. Rita sedan till den översta markeringen (bara den första pinnen) och klicka sedan till vänster om den. Den kommer då att bli sned. Klicka en gång till för att få de till vänster om mittenstrecket. Nu lägger du till ytterligare en pinne under den översta. Rita sedan till en pinne i mittenpartiet, klicka till höger om den för att göra den sned. Rita sedan till ytterligare fyra markeringar. Observera, att de fem pinnarna man ritade dit alldeles nyss ska vara sneda. Klicka sedan med kniven på spiralen en gång så att den snurrar.

Då öppnas en lucka, där ligger en pinne. Ta pinnen och gå sedan ner till den stående stenen utanför stenbyggnaden där det gråtande ansiktet finns. Man ser att man hittat rätt sten när man lägger märke till hästen.

Ta pinnen och klicka på hästen. En riktig häst kommer då att hoppa ut ur stenen och springa runt stenhuset motsols. Du springer motsatt håll och fångar hästen. Gå tillbaka till det gråtande ansiktet i stenbyggnaden och prata med honom om den vita hästen. Han säger att man nu måste rida den över vattnet.

Gå ner till stranden nedanför stenbyggnaden så att man kommer så nära vattnet som möjligt. Placera hästen i vattnet. Hästen hamnar i närheten av spelaren. Klicka på den för att rida den.

Du kommer nu till en ö. Det sitter en man uppe i ett träd på ön, prata med honom. Han pratar "fågelspråk", d.v.s. att han bara kvittrar. Lyssna noga på hur han kvittrar och välj sedan rätt fågel av de fem alternativen. Man måste gissa rätt tre gånger.

När man klarat av det pratar man med honom. Han berättar att han heter Fintan och man får en slagruta. Sedan ska man vända sig till vänster och ställ sig framför den stora stencirkeln. Ta upp slagrutan och för den till marken. Då kommer en brunn uppstå. Dyk ner i brunnen.

Dyk så långt ner som det går utan att ödlan äter upp en. Använd den magiska kniven på honom och dyk lite längre ner. Man kan nu se glastornet längst ner i brunnen. Simma upp ur brunnen igen och rid tillbaka till ön. Gå in i klostret och fram till boken. Måla nu ett svärd bredvid kungen med pennan. Prata med Dian om glastornet och Fintan. Gå nu fram till kungen och ta svärdet. Prata sedan med Dian igen, men denna gången om kungen, monstret och hans dotter (statyn).

Gå tillbaka till Irland igen och prata med det gråtande ansiktet om Aimir, Dians dotter, statyn. Gå till munkbrodern som sitter i trädgården. Prata med honom om solen. Man får då ett kors av honom. Gå in i klostret och placera det mellan elden och det högsta tornet, längst upp i högra hörnet, på väggbonaden.

Sedan vänder man sig till höger, där är Aine. Prata med henne om alla alternativ som man ser. Gå ner i bokens värld igen och prata med Aimir, som nu längre inte är en staty. Man måste sedan hitta hennes Lax. Gå tillbaka till Irland och måla en lax vid prinsessan. Ner i bokens värld igen och prata med Aimir om ormen. Då får man en amulett.

Rid nu tillbaka till ön och ner i brunnen igen och använd amuletten för att komma förbi ormen. Man får nu med sig glastornet upp ur brunnen. Åk tillbaka till Irland och ner i bokens värld. Prata med Dian om glastornet och ge det sedan till honom. Han utför lite trolldom och ställer det på golvet. Använd svärdet för att göra sönder glastornet. Tag handen och ge den och svärdet till kungen.

Man har nu klarat Irland uppdraget! Gå till första rummet i klostret och klicka på huvudet på väggen. Du är nu tillbaka på skeppet. Gå ut till trappan och ta triangeln som ligger på tunnan. Placera den på kartan till vänster.


--YUCATAN--

Du är nu en mayaindian vid namn Tepec.

Gå till pyramiden rakt fram och upp till toppen. Gå sedan ner via den andra trappan. Du kommer då ner i någon slags tunnel. Gå omkring och titta på de olika symbolerna. Efter andra symbolen går du ett steg åt höger och vänder dig sedan till vänster. Där står en man. Prata med honom och kom ihåg det han säger. När du tittat på alla fyra symboler går du upp för trappan igen och går in i den andra pyramiden. Prata med prästen och sedan med kvinnan i rummet med elden. Från henne får du bandage som du ska ge till kungen.

Gå in till det innersta rummet och lägg bandagen framför kungen. Prata med kungen och hans dotter och alla alternativ. Gå ut ur rummet, då får du de blodiga bandagen. Ge dem till kvinnan vid elden.
Prata med henne om leoparden, hon erbjuder dig att skicka dig dit han kan vara. Tacka ja.

Prata med fladdermusen om alla alternativ. Åk sedan tillbaka till Yucatan och in i pyramid nummer 1 (du kommer tillbaka genom att klicka till vänster om fladdermusen). Gå ändå upp till toppen och vänd dig till höger. Gå fram till stenen och ta den svarta biten vid statyns vänstra fot. Gå sedan fram till stenbänken som finns där, studera hur stjärnorna är placerade. De är viktiga längre fram. Gå ner för trappan igen till tunneln.

Nu skall du göra klart pusslen. Vänd dig till vänster och gå fram till det första pusslet. Men den ska du inte göra ännu, vänd dig till höger och gå till pussel nummer 2. Den ska du göra.
Placera en lång pinne på nedersta raden i pusslet. Sedan klickar du 4 gånger på kulhögen och placerar dem sedan i hålen ovanför pinnen.

Tala med mannen klädd i jaguarmantel. Har du gjort pusslet rätt låter han dig passera till nivå 2. Följ gången, avvik inte en enda gång, men sväng givetvis i hörnen. Du kommer fram till ett pussel som ser likadant ut som det första. Nu placerar du en kula på nedersta raden i första kolumnen. Placera sedan fyra kulor i raden längst ner på kolumn 2. Tala med jaguarmannen. Han släpper ner dig till nivå 3.

Du kommer fram till en vägg. Vänd dig till vänster och klicka på knappen på väggen. Gå in genom dörren till krokodilrummet. Gå till höger och vänd dig sedan mot krokodilen igen. Där ser du ett pussel, likadant som de två andra.

Placera en kula längst ner i första kolumnen.
Placera en pinne på nedersta raden i kolumn 2 och 3 kulor på raden ovanför.
Placera nu tre pinnar på de tre understa raderna i kolumn tre och en kula på raden ovanför. Om du har gjort rätt öppnas krokodilens mun och du ser en pusselbit. Ta den.

De två pusselbitarna som du nu har, (den du fann uppe på statyn och den du fann i krokodilens mun), placera dem i väggen till vänster. En lucka öppnas och dit kommer ut ur pyramiden. Gå till pyramid 1 igen och prata med kvinnan.

Prata med henne om alla alternativen. Klicka sedan på fladdermusen till höger för att komma tillbaka till djungeln. Vänd dig till vänster och gå fram till regnbågspusslet.

Bitarna skall placeras såhär:
Röd Orange Gul
Mörkblå Ingen Grön
Turkos Rosa START

Vrid på plattorna tills din gubbe kan springa och ta alla färgklickar samt springa över bron i slutet. Om gubben stannar har du gjort fel.

Du kommer nu vidare till en flod. Korsa floden. Du skall nu leta upp 7 st stjärnor som finns gömda någonstans på den lilla ön.

• Gå 1 steg fram till de lila stenarna. Gå sedan på den högra stigen och titta ner i marken framför dig. Där ligger stjärna nummer 1.
• Följ nu vägen rakt fram. Du går 2 steg. Titta ner på marken. Där ligger stjärna nummer 2.
• Gå tillbaka 1 steg och ta sedan av till höger. Ta ännu en gång av till höger och följ sedan stigen 1 steg. Längre ner på marken finns stjärna nummer 3.
• Nu tar du istället vägen till vänster. Vänstra igen efter det och sedan högra vägen. På marken bakom dig ligger stjärna nummer 4.
• Gå fram två steg och ta upp stjärna nummer 5.
• Gå 1 steg framåt och sedan 1 steg till höger. På stigen bakom dig ligger stjärna nummer sex.
• Gå ännu en gång tillbaka till de lila stenarna, där du började. Ta högra vägen och två steg framåt. Leta på marken omkring dig. Där ligger stjärna nummer 7.

Nu skall du lämna stjärnorna på ett speciellt ställe. Gå tillbaka till de lila stenarna i början och ta sedan vägen till vänster. 1 steg fram, 1 åt vänster, 1 steg fram och 1 till vänster. Om du kommit rätt ser du blåa stenar och en stor stenplatta som ligger på marken. Gå fram till den och placera stjärnorna som de var placerade på stenbänken i pyramid nummer 1.
Om du inte minns det, de är ungefär som stjärntecknet karlavagnen.

Till höger om dig finns nu en stenstaty. Prata med honom. Som du märker härmar han dig bara. Gå tillbaka och prata med fladdermusen. Han säger åt dig att prata med Chac. Tillbaka till floden igen och ta sedan höger (Fortfarande på vattnet). Åk sedan fem steg framåt och ta in i djungeln till höger. Gå framåt och sedan upp för den lilla trappan till spindelns nät.

Spindeln vill ju självklart inte ha dig i sitt nät. Detta måste du göra snabbt, annars får spindeln tag i dig: Gå fram 1 steg, gå tillbaka 1 steg. Ta till vänster och sedan 2 gånger framåt och spring ända fram till mitten och ta larven. Hoppa sedan ur nätet.

Gå upp i nätet igen. Fram 1 steg, tillbaka 1 steg. Vänster 1 steg, vänster 1 steg (in mot mitten), vänd dig till höger och gå ett helt varv tills du kommer till det trasiga nätet igen. Vänd dig till höger gå 1 steg, vänster 1 steg, fram 2 steg och sedan in mot mitten för att ta gräshoppan. Hoppa ur nätet.

Ut på floden igen och fortsätt till höger. Ta tre steg framåt och sedan in i djungeln till höger. Gå fram till grodan och mata honom med larven och gräshoppan. Han ger dig två ledtrådar.
Gå tillbaka till pyramid 1.

Gå ner i tunneln och ner till nivå tre, du måste göra om pusslen. När du är nere i krokodilrummet tar du de två svarta stenarna ur väggen och går ut genom luckan. Gå tillbaka till fladdermusen och över till ön. Placera de svarta stenarna på statyerna vid de blåa stenarna. Prata med jaguaren och sedan med den befjädrade ormen. Han ger dig en fjäder och ett uppdrag om att hitta två dödsskallar.

Återvänd till spindelnätet och gå upp i det. Nu finns det istället en större spindel där. Vänd dig till vänster och placera fjädern på korsningen. Gå dit och sedan ytterligare ett steg framåt. Vänd till höger och gå fram till svärdet. Vänd dig till höger och slå till spindeln. Spring till mitten och ta dödsskallarna och hoppa ur nätet. Ge dödsskallarna till den befjädrade ormen. Han ger dig sin chulel.

Återvänd till pyramid 2 och ge den befjädrade ormens chulel till din kung.

Du är nu tillbaka på skeppet. Ta den sista triangeln och placera alla tre trianglarna som du har i din väska på kartan.

--KINA--

Prata med alla du ser om alla alternativ. Vänd dig mot gonggongen som finns där du började och ta pinnen som står bredvid den. Prata om skuggan tills den gamle mannen bjuder in dig till Drak-rummet. Han ger dig en sköldpadda och en graverad ring (Ser ut som en kvadrat, dock). Gå fram till stenpusslet i mitten av rummet och rotera plattan så att det röda, bergen, pekar rakt fram (Du vet att du gjort rätt om bergen är mot norr och den gamle mannen står i nordöst). Placera sköldpaddan med huvudet mot bergen.

Ställa dig nu på andra sidan av stenpusslet och prata med den gamle mannen. Prata om det översta alternativet. Du borde nu säga ”Jag är redo att fortsätta”. Följ sedan hans instruktioner tills han säger till dig att du anlänt till drak-huset. Gå då fram till fönstret, så öppnar sig väggen och du anländer till en ny plats.

Sök igenom kistan tills du hittar en trollstav. Gå till andra delen av rummet där det finns fyra stycken pelare. Tänd dem med trollstaven i följande ordning: Röd, Grön, Blå/Lila, Gul/Vit.
Du krymper och blir en ödla, eller en drake. Gå fram till fontänen.

Hämta de små statyerna vid gonggongen och återvänd till rummet. Gå iväg från plattan så att du blir människa igen. Gå tillbaka på plattan och placera de små statyerna på symbolerna. De blir levande om du gjort rätt. Klicka mot fontänen för att bli liten igen. Ta pengapåsen och prata med statyerna. Ge dem pengar så ger de dig varsin form. Gå fram till fontänen igen.

Placera dina former på gonggongens pinnar. Placera dem såhär: Berg, Kvadrat, Den gråa, Trä och Drake. (Hoppas ni förstår vilka jag menar).
Placera sedan om dem såhär: Den gråa, Drake, Kvadrat, Trä och Berg.
Om du har gjort rätt blir bron hel och du kan gå över. Gå fram till dörren.

Ändra så att pilen siktas mot draken och gå igenom. In i draken och gå in i maskinrummet. Gå ut igen och vänd dig mot det blå pusslet. Du skall få de nedersta fem molnen att gå uppåt. Klicka på de två stora molnen tills du fått upp alla. Ta pärlan som finns under det lilla molnet längst till höger. Ta pärlan och placera i nyckelhålet i maskinrummet.

Försök öppna den röda dörren och gå sedan runt det högra hörnet. Gå tillbaka och försök igen på samma sätt. Upprepa detta tills du kan öppna dörren. Då kommer Master Tan Yun visa sig. Prata med honom om alla alternativen. Gå runt högra hörnet och gå in genom dörren.

Prata med tjuren innanför dörren om alla alternativen. Leta efter kinesflickan. Prata med henne. Inget händer. Gå tillbaka till gulddörren och ändra pilen mot jägaren istället. Gå sedan tillbaka till kinesflickan. Prata med henne igen så ger hon dig en solfjäder.

Du skall nu samla tre olika stämplar från de olika djuren. Du ser vilka du ska ta på solfjädern. Dock får du prova några gånger först, djuren ger nämligen inte de stämplar som de ser ut som (En gris ger inte en grisstämpel tex.) När du fått färdigt formuläret ger du det till tjuren du prata med i början. Han ger dig svampen. Ge svampen till Master Tan Yun. Åk tillbaka till startpunkten för det kinesiska kapitlet.

Det kan vara så att spelet avslutar det kinesiska kapitlet av sig själv, om inte så ska du placera elddonet du fick på marken och sedan ta emot den gamle mannens gåva. Du har nu klarat det kinesiska uppdraget!

Du kommer nu tillbaka till skeppet. Placera den sista triangeln på kartan. Du skall nu åka tillbaka till alla världarna du varit i. Börja med Irland, triangeln längst ner i mitten.
Åk till ön där fågelmannen fanns. Använd kristallkulan på det stora trädet till vänster om brunnen. När du ser att det kommer röda blixtar klickar du en gång.

Du är nu i rymden. Vänd dig mot vänster och åk emot jorden.
Åk tillbaka till skeppet och klicka på triangeln till Yucatan och använd kristallkulan på pyramid nummer 2. Du skall stå vid foten av trappan till pyramid 1.

Du är nu i rymden. Vänd dig mot vänster och åk emot jorden.
Åk tillbaka till skeppet (Portalen finner du uppe på toppen av pyramid 2) och klicka på triangeln till Kina (Triangeln till nordväst) och gå in i drakrummet. Bli liten och gå fram till fontänen. Gå över de två broarna och fram till den gyllene dörren. Vänd dig till vänster och använd kristallkulan på bergen tills det kommer fram röda blixtrar. Klicka. Åk ännu en gång emot jorden.

Använd gonggongen för att komma tillbaka till skeppet. Gå nu upp på däck och vänd dig mot fören av flygskeppet. Använd kristallkulan tills det kommer röda blixtrar. Klicka. Åk igenom solsystemet genom solen. Utforska alla vägar du ser. Åk sedan tillbaka till jorden. Om du gjort rätt skall du nu ha en kristall. Placera den i mitten på kartan, glöm inte att placera ut alla trianglarna om du inte redan gjort det.

Du skall nu klicka 6 gånger på speciella symboler. Om du vänder dig mot triangeln med drakar på, klicka sedan på triangeln till vänster om den. Klicka sedan på triangeln till höger om draksymbolen. Klicka sedan på draksymbolen. Upprepa samma procedur ännu en gång.

--SHAMBALA--

Gå fram och prata med kvinnan, som förresten är drottningen Rea från det första spelet. Prata med henne om alla alternativen. Lämna shambala genom att klicka mellan två granar. Du kommer nu till en av platserna du besökt på ditt äventyr. Du skall sammanlagt hämta 16 stycken föremål som finns gömda någonstans på platserna du besöker. Du skall hitta:

Vas, silverhand, lykta, penna, fjäder, stav, form, solfjäder, svärd, sköldpadda, gräshoppa, lax, stjärna, boll, svamp och chulel. Det finns inte föremål på alla platser du besöker. Du besöker nämligen närmare 30 st platser.

När du har alla föremål åker du tillbaka till Irland och placerar stjärnan i det lilla fönstret bredvid boken. Du är nu på havets botten. Det du ser är det forna Atlantis. Leta omkring lite tills du hittar ingången till palatset. Gå in i palatset och gå till höger och sedan framåt. Där skall du hitta en kristall. Leta nu upp en bläckfisk som finns inne i palatset. När du hittar den skall du klicka på dess arm som håller på att attackera dig. Du klickar när kristallen blinkar. Gör så med alla armarna. Gör det snabbt!

Nu är du tillbaka på skeppet. Placera kristallen i mitten av kartan och åk genom rymden. Du åker fram mot solen och sedan till galaxen där det var väldigt många färger. Därifrån åker du vidare till en galax med bara röda stjärnor & planeter.

Grattis, du har klarat Atlantis 2!

Fusket har betyget 9 (1 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.