-

8.9 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 26/08 -08 23:02

Spelet är testat till: PC

Detta är ett mästerverk! Det går inte att beskriva!
Jag gör ett försök iallafall...

När jag skulle testa Age of Mythology för första gången var det nästan skräckinjagande, grafiken, allt! När jag ser intro-filmen skakar jag till när monsterna krossar soldaterna, mosar dem, slänger iväg dem och nästan allt som går att göra med någon som är mindre. Sedan hoppade jag till när blixten från Zeus ögon träffar soldaterna och dem blir "modiga" det vill säga; dem stormar monsterna, som stormar tillbaka, och sedan spöar skiten ur dem! Fantastiskt! Aldrig sett något liknande!

Age of Mythology är ett otroligt lätt spel att lära sig. Man får hjälp av en trebanas-kampanj först som hjälper en komma igång. Resten lär man sig med spelets gång. Jag skrattar till gång på gång när man markerar gubbarna och dem säger nåt likanande "Vollooomeeehh", "Skipppaaaaauuunnnn", "Rostat meh". Det är förstås så att om man spelat Age of Empires + Age of Empires: The Age of Kings så borde kontrollen inte vara så svår att lära sig. Men Age of Mythology bjuder på något nytt, något annat, någon sorts magi finns kring det som gång på gång får mig att installera det igen bara för att köra om kampanjen. Det är mystiskt.

Ensemble Studios har verkligen läst på! Att kunna sammansvettsa 3 olika kulturers tro på gudar och myter är inte lätt. Men dem har visat att det går, och kan bli väldigt bra! Hela systemet allting är uppbyggt på (gudar, krafter och så vidare) är fantastiskt! Det finns nio olika gudar med olika fördelar och nackdelar:

Grekiska:
Hades
Poseidon
Zeus

Egyptiska:
Isis
Ra
Set

Nordiska:
Loki
Odin
Thor

Så det var listan! Alla har dem som sagt olika fördelar/nackdelar och man får helt enkelt hitta sin taktik och ta en passande gud.

Kampanjen i sig är otroligt lång! Den består av strax över 30 banor. Varje bana kan ta över en till två timmar om man utforskar allt och blir riktigt mäktig! Då kan ni själva räkna ut att man får rätt mycket krut per öre i detta spel! Den börjar med att huvudpersonen som man, för det mesta, har befäl över, Arkantos drömmer att gudinnan Athena säger till honom "Dark times are coming, and you are needed."
Äventyret börjar då med att han nästan håller på att skickas till Troja för att hjälpa grekerna att inta staden, men det avbryts när sjörövare anfaller, som sedan stjäler en viktig treudd som han sedan hämtar, senare åker han då vidare till Troja och sedan så utvecklar sig äventyret därefter. Men allting är inte vad man tror, appropå "tro", det kan visa sig att en hel civillisation är uppbyggd på fel tro på fel gud... Mer än så här ska jag inte säga för då förstör jag för er som fortfarande inte testat det.

Kampanjen är indelad i tre delar med ungefär lika många banor i varje del, Grekiska, Egyptiska och Nordiska. Detta är väl dels för att utöka mängden banor, variationen, men även för att spelaren ska komma i kontakt med alla gudarna för att lära sig vilken som passar honom/henne.

Har man klarat kampanjen behöver man inte vara orolig det finns ju, som i många spel heter "Skirmish" därför säger jag det här också för att det ska vara lättare att förstå. Där kan man köra då en "Skirmish." Vet ni inte vad det är ska jag förklara det: Man ställer in vilken sorts speltyp man ska ha, sedan kör man det. Det kan vara en vanlig match där man ar en viss mängd resurser. Eller så kan det vara "Deathmatch" så får man väldigt mycket resurser i början för att det ska bli så mycket slakt som möjligt. Det är i sådana här strider du blir bättre på spelet.

Nu över till Multiplayern. Detta är också fantastiskt! Man kan möta massor med spelare och ingen strid är sig lik. Det finns ett rankingsystem som visar vem som är bäst i världen och var man själv ligger. Allt detta i en lista. Man börjar med 1600 poäng. I början kan man "lura" andra spelare att man är under genom att trycka "beginner" som då visar att man har lägre poäng. Allt detta för att spelarna ska delas upp jämnt och visar man att man är sämre, får man spela med sämre spelare för att ha en lättare start. Något jag gillar också är att man kan "Hosta" en match. (Nu tänker ni "Vadå, det kan man ju i nästan varje spel?")
Men jag var inte van vid det. Vissa har till och med gjort egna banor som är väldigt coola. Jag blev aldrig bra på detta.

Då ska jag berätta lite om det! Man kan nämnligen skapa en egen bana genom att klicka på "Editor." Detta kan vara roligt eftersom du är helt fri här! Du kan sätta ut enheten var du vill på kartan. Det finns sedan lite mer avancerade saker som jag bara lärt mig lite av som att få enheten att vara uppgraderad och så vidare. Något jag aldrig lärde mig vad att få det att bli en liten "Film" när jag ville. Man kan roa sig jättemycket med detta men även testa olika metoder av anfall inför en match eller något. Till exempel om du inte vet om enheten X kan besegra enheten Y så sätt bara ut dem! Dem kommer slåss till en är död! Det brukar gå att veta vem som vinner bara av att titta på HP, Armor, Shield och Damage.

Grafiken är underbar! Det enda man egentligen kan klaga på är att gubbarna bara nickar med huvudet när dem pratar, inte öppnar munnen. Men förövrigt så ser det jättebra ut! Monsterna är detaljerade såväl som gubbarna. Jag köpte Age of Empires+ Age of Empires II: The Age of Kings, bara för att se hur stor skillnad det var och jisses vilken skillnad! Dock ser ju förstås Age of Empires III bättre ut. Men iallafall så är det underbara miljöer som skapats. Jag har hört folk säga "Tur att Crysis äntligen gjort så att träd trillar när något åker på det", och det gör det här också! Om en Cyklop tar upp en mindre enhet och kastar den på ett träd, eller flera, faller dem som brickor!

Nu över till ljudet! Röst-skådespeleriet, musiken, djuren, striderna, monsternas vrål och gubbarnas skrik när dem dör, är allt perfekt gjort! Musiken är vacker och klingar i huvudet nu fortfarande, efter att man körde det för första gången 5 år sedan! Man blir lite tårögd när man tänker på alla minnen hur man kämpade och man drömmer sig bort där! Sen när ens mamma kommer och ropar "Nu är det mat" blir man lika sur varje gång för att ha förstört drömvärlden!

Ur spelbarhetens vinkel är det relativt lätt att lära sig kontrollen. Man kan köra samma bana om, om och om igen! Det som får mig att bli jätteledsen, som är MITT fel, är att jag hade koder för att hjälpa mig. Jag klarade det inte ens på Easy! Men det är därför jag kör om det då och då för att klara det utan koder och på Hard. Men jag har ändå lyckats sabba "Första-intrycket-känslan" för man vet alltid vad som kommer hända. Tyvärr, skäms på mig!

Hållbarhets sett så går detta spel så att säga köra om hur många gånger som helst, jag tröttnar inte! Har man klarat en bana, höj svårighetsgraden! Sedan finns det ju multiplayer som man kan ha roligt med. Jag har iochförsig rätt svårt att tro att det är så många som fortfarande kör Age of Mythology online.
Men hittar man någon att köra med så varför inte? Det finns ju ett tredje alternativ och det är ju att göra en egen bana, eller finslipa en gammal, möjligheterna tar aldrig slut! Sen kan man ju köpa The Titans Expansion också. Det har jag gjort och det var också bra, men den recensionen tar vi en annan gång!

Grafik: 10/10
Ljud: 10/10
Spelbarhet: 10/10