Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Age of Mythology

PC
Age of Mythology
  • Genre
    Strategi
  • Releasedatum
    8 november 2002
  • Utvecklare
    Ensemble Studios
  • Antal ägare
    854
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.9 8.3

Fler fusk

Guide

Inskickat av Fuska-nu den 15/01 -05 22:16

<b>Age of Mythology Editor Guide</b>
__________________________________________________________________________
Kapitel 2: Triggers (fördjupning)

Nu vet ni vad en trigger är (om inte, läs kap.1) och att man väljer en effekt och ett villkor (effect och condition), för att det ska kunna hända någonting. Men det finns lite mer man kan behöva veta och det ska jag försöka att förklara här (Nu kan du gärna hänga med i ditt eget spel).
För att komma till ”Editor” (där man gör en egen bana) klickar du på ”more” och sedan ”editor” så kommer du till ett tomt landskap. Här är det som du skall fixa din egen scenario. Nu kan vi starta!

För att göra en trigger klicka på knappen som ser ut som ett sikte (uppe i den högra delen av panelen vid filmkameran). Nu kommer det att komma upp en ruta, och i den rutan finns alla triggers på en scenario. Men eftersom att du inte har lagt till några än, är det nu tomt. För att lägga till en trigger klicka på ”Insert” (den till vänster). Nu har du en trigger du kan programera hur du vill. Men först, innan vi börjar att fixa med den, ska jag bara berätta hur jag hade tänkt att vår lilla test scenario ska se ut...

När scenarion startar ska det komma upp ett medelande där det står: ”Hitta soldaten!” När vi sedan går en bit och hittar soldaten ska det komma ett nytt medelande där det står: ”Där är soldaten, döda honom!” Då den är död kommer du sedan att vinna.

Så ska vår scenario se ut, men för att kunna göra detta måste vi ha något att arbeta med, alltså lite soldater. Placera ut sakerna i listan (nedan). Gå in på ”place objects” för att hitta dessa saker...
1. 4 Hoplites – player 1
2. 1 Axeman – player 2 (en bit från dina soldater)
3. Eventuell väg till player 2’s soldat. (tryck på paletten och leta fram Greek Road)
4. Eventuellt landskap runtomkring, t.ex. träd. (Det kan du göra själv om du vill)

Nu har du allt du behöver för vår lilla test scenario. Nu ska vi programmera, så följ instruktionerna nedan.

<b>1.</b> Gå till triggers igen (klicka på siktet som förut).

<b>2.</b> Där ser du din trigger du satte dit förut, men som du ser är namnet på din trigger endast ”Trigger_#” (något nummer). För att enklare hålla reda på sina triggers kan det vara bra att ändra namn. Gör det genom att ta bort texten där det står ”Trigger_#”* och skriv dit ”Medelande” i stället. Tryck sedan på [Enter] för att aktivera namnet.

*För varje nu trigger du gör blir det ett nytt nummer

<b>3.</b> Det första som skulle hända i våran test scenario var ju att det kom fram ett medelande, så välj ”effects” (genom att trycka på den runda pricken längre ner). När du har tryckt där märker du att det redan finns en effect, nämligen SetIdleProssesing. Men vi ville ju ha ett medelande, den ska du därför ändra till Message. Klicka på rullrämsan, och sedan  på M för att få fram Message som du sedan klickar på.
OBS! det finns två ställen det står ”SetIdleProssesing”, men du ska inte ändra den man skriver själv på, (den ändras sedan automatiskt) utan den andra där du bläddrar fram den ”effect” du vill ha.

<b>4.</b> Nu när du har hittat ”Message” märker du att det har kommit fram lite andra saker nedanför. Där står det nu ”Message” och ”Timeout (ms)”. Vid message ska du skriva in ”Hitta soldaten!”, men saken under, där det står ”-1” behöver du inte röra (där ställer man bara in när rutan ska försvinna). När du är klar med det kan du gå till Condition på samma sätt som du kom till effects (fast mittersta pluppen).

<b>5.</b> Vi ville ju att medelandet skulle komma upp direkt när man startar, så alltså ska condition vara inställt på ”Always” vilket det redan är, så det behöver du inte ändra.
Nu har vi alltså programmerat in att ett medelande ska komma upp när spelet startar.
Svaren på de frågor man kunde fråga sig blir då... Vad ska hända?(effects) Jo, att det kommer fram ett medelande. När ska det hända?(condition) Alltid/direkt. (detta togs upp i kap. 1)

<b>6.</b> Nu är vi klara med den första triggern, så nu kan du testa början på din scenario för att kolla om du gjort rätt. Klicka på ”scenario” och sedan ”Playtest scenario”. Välj sedan ”player 1” Om du har gjort rätt ska medelandet ”Hitta soldaten!” komma upp i en blå ruta. När du har kollat det, kan du avsluta (genom att välja Quit) och gå tillbaks till triggers igen.

<b>7.</b> Nu ska vi göra så att det kommer ett medelande då man ser fiende soldaten (den röda, player 2). Gör en ny trigger (klicka på insert till vänster igen) som du kan döpa till vad du vill, t.ex. ”soldat”. Gå in på effects, leta fram ”Message” och skriv in: Där är soldaten, döda honom!

<b>8.</b> Nu har vi programmerat in att det ska komma ett medelande, men det medelandet ska inte komma direkt (som det andra), utan det ska komma när vi ser soldaten. Gå därför in på conditions och i stället för ”Always” ska du nu byta till ”Visible to player” (Synlig för spelare). "Visible to player" betyder att medelandet kommer fram när någon spelare (beror på vilken man väljer) ser en speciell sak som vi ska välja.

<b>9.</b> När du hittat den condition vi ska ha kommer det även här fram lite rutor vi sak fylla i. Högst upp ska det stå player 1, eftersom att det ska hända då vi ser soldaten. Sedan ska man välja vad det är man ska se för att det ska hända. Tryck då på player 2’s soldat, när den är markerad trycker du på ”source unit” klicka sedan på ”show” för att se så du markerat rätt (då flyttas bilden så den markerade är i centrum).

<b>10.</b> Nu har vi alltså programmerat in att när soldaten är synlig för player 1 (vi), kommer det fram ett medelande där det står ”där är soldaten, döda honom!” Testa din scenario igen och kolla så det blev rätt.

Nu vet du förmodligen hur det går till att göra olika triggers. Man väljer en ”effect” sedan en condition. Som jag tidigare har nämnt, och som du kanske har märkt, finns det en massvis med andra conditions och effects. Så om du bläddrar omkring lite bland alternativen och prövar dig fram, kanske du upptäcker lite fler saker du kan använda till din scenario.

Har du några frågor angående detta eller andra effects och conditions som du inte förstår dig på, kan du gärna medela mig. Lycka till!

/Geniet_

Fusket har betyget 8.62 (12 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 4 kommentarer:

kalixen den 14/06 -07 20:13
Du är verkligen ett geni, men kan du inte fixa nån guide om hur man gör filmer oxå? :)

Mr_Trach den 19/11 -07 17:44
Du geniet! hur fixar man så att banan blir helt platt?

Mr_Trach den 19/11 -07 17:45
Men ändå rätt bra, 10 som förra.

Yougo_boss den 28/02 -09 12:40
F*n vad det här var bra hade det funnits att välja hundra hade jag tagit det. Kan du inte göra ett 3de kapitel!

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.