Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Age of Mythology

PC
Age of Mythology
  • Genre
    Strategi
  • Releasedatum
    8 november 2002
  • Utvecklare
    Ensemble Studios
  • Antal ägare
    854
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.9 8.3

Fler fusk

Guide

Inskickat av Fuska-nu den 15/01 -05 13:28

<b>Age of Mythology Editor Guide</b>
__________________________________________________________________________
Kapitel 1: Grunderna

Hej! Är du intresserad av att lära dig lite om att göra en egen scenario? (egen bana) Läs då denna guide där jag kommer att förklara grunderna för programering av en scenario för att du skall kunna få en bättre uppfattning om vad det innebär och hur det är uppbyggt.

Ni har kanske någon gång tänkt att testa göra en egen scenario, och då ni tittar in och ska starta förstår ni ingenting. Till skillnad från de tidigare Age of Empires spelen, då man endast behövde göra landskapet och sätta dit soldarer m.m., måste man nu börja programera in det man vill ska hända för att ens scenario ska kunna fungera.

<b>Triggers:</b> Först av allt bör du ha en uppfattning om vad en trigger är. Jag har ingen direkt bra översättning till detta ord, men jag ska förklara vad det innebär. En scenario består av massvis med triggers, det är det man programerar in. Men vad är då en trigger? Jo, det är helt enkelt en sak som händer i spelet. Vi säger att vi har en liten armé, och när den armén har förstört en byggnad så får man en gudakraft. Det är en trigger, man har alltså programmerat in att man får en gudakraft då byggnaden är förstörd. (En sak som händer helt enkelt)

<b>Effect & Condition:</b> En trigger består av två saker, en ”Condition” och en ”Effect”. Effect (effekt) är vad som händer i triggern (i vårat fall att man får en gudakraft), och Condition (villkor) är när det ska hända eller villkoret för att det ska hända (i vårat fall då byggnaden är förstörd)
Alltså, när byggnaden är förstörd (condition), så får man en gudakraft (effect).
<u>Effect:</u> Grand godpower (få gudakraft)
<u>Condition:</u> Is dead (Är död) - markera byggnaden som ska förstöras

Frågorna man då kan ställa sig är: Vad ska hända? (effect), När ska det hända? (condition).

<b>Sammanfattnig:</b> En scenario (bana) består av en massor av triggers. Triggers är saker man programerar in vilket styr saker som händer i scenarion. En trigger består av en Effect och en Condition. Effect är där man programerar in VAD som ska hända medans contition är där man programerar in NÄR det ska hända.

Nu vet du för hoppningsvis grunderna till en scenario, men då det gäller effects och contitions, finns det självklart en rad olika alternativ att välja mellan. Alltså behöver man inte göra så att man får en gudakraft, utan något helt annat. Men jag kommer djupare gå in på hur man programmerar i nästa kapittel.

Är det fortfarande lite oklart vad de tre sakerna innebär, läs igenom det långsamt en gång till... Skulle det inte hjälpa kan ni kontakta mig.


/Geniet_

Fusket har betyget 8.52 (19 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 6 kommentarer:

tidusxc den 18/06 -06 11:53
kom till aom_fan kullben en klub for alla som spelar aom.jag fattar inte ett dugg av tipset

game_freaks den 09/07 -06 14:48
haha tack du är värkligen ett "geni"

InvisibleGuy den 30/01 -07 19:31
Tack nu fattar jag vad triggers betyder på alla spel som jag spelat ! därför en tia

kalixen den 10/06 -07 19:44
Jorå, men asså jag fattar inte hur man gör filmer, kunde du inte tagit med det oxå?

Cheatboy den 13/06 -07 23:52
Jag visste redan det, men för de som inte vet det kan det vara bra att ha. En 7:a :).

Cheatboy den 13/06 -07 23:53
Visste ni det här då? Om ni lägger en gubbe, och har den markerad, håll in k och gubben växer!

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.