4 november 2005
    Ensemble Studios
    544
    -

9 8.5

Inskickad av Fuska-nu den 09/11 -05 07:43

Den storsäljande Age of Empires-serien fortsätter nu med att släppa sitt 3:e spel. Age of Empires: Age of Discovery börjar där II:an slutade där du nu kommer att få uppleva den europeiska stormaktstiden. Du kommer att få utforska och kolonisera den nya världen i väst. Som alla de andra Age of Empires spelen så är även detta ett strategi spel (ganska logiskt) som bygger på samma grunder som de andra spelen men är bättre på alla punkter.

Själv tycker jag att det är ett av de bästa strategi spelen som har gjorts. Grafiken som man kan få med en riktigt bra dator kommer du smälta in i, gudomligt, och alla effekterna från haven till de ihoprasande och brinnande husen när du ska försöka att förstöra det. En liten, men ändå rätt stor detalj tycker jag är att de har tänkt till lite när de har gjort spelet när de väl ska försöka att förstöra byggnader är att de istället för att hugga/slå med sina svärd/lansar/pikar med mera, så kastar alla flammande olje flaskor (tror jag). Mycket mer realistiskt än att gå fram och försöka riva ett stort kanske tegelhus med ett svärd ;)

Grafiken:
Som tidigare sagt så är grafiken något helt extra, har man bara en rätt hyffsad dator med bra grafikkort så kan grafiken komma att se ut precis som på riktigt, haven, marken, människorna, skuggorna i vattnet efter båtarna/träden, det finns bara en sak jag kan säga. VÄRLDSKLASS.

Spelkänslan:
Spelkänslan är ju en mycket viktig faktor till att man vill fortsätta spela spelet efter kanske första gången. Och jag tycker man har lyckats alldeles utmärkt med allting, även om människorna ibland kanske inte dör på 5 skott fast de knappt har några rustningar så kan det ju vara andra saker som gör att dom inte dör lika snabbt. Men det är ingenting som man hakar upp sig på. Som tidigare sagt så finns det så många saker som är realistiskt att det är sjukt roligt att spela...tex. när man går i stor grupp, går alla i strikta rader efter varandra. Jaa, jag kan inte sitta här och rabbla upp allt, du måste spela det för att förstå hur bra spelet egentligen är.

Ljudet:
Ljudet i spelet är skönt och harmonsikt, precis sådan spel musik som det ska vara till sådanna här spel. Men ljuden som kommer upp ibland är tex. när man får så pass mycket erfarenhet (experience) att man kan få möjlighet att hämta extra resurser som mat, trä, guld, infanteri, kavalleri m.m, så låter det ljudet nästan som att det är något dåligt, att en fiende anfaller kan man säga, men genom att jag har kört spelet så mycket nu så märker jag inte av det som något "farligt" utan jag har vant mig.

Hållbarheten:
Jaaa, vad ska man säga egentligen mer än att det är ett helt fenomenalt spel som jag tycker alla borde testa att spela. Ja lovar att man aldrig har varit mer road av att spela strategi spel än nu.

PS. Ett fusk till spelet tycker jag är nästan för mycket fusk, det är en Monstertruck som man får om man skriver in "tuck tuck tuck"...och den är både odödlig och "dödar" saker och människor utan att behöva röra dem, och så kan den plöjda för den delen också, haha. DS.

Age of Empires III: Age of Discovery - ETT MÅSTE!

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 9